Wie rijdt er klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:30

Jaja, Jippie komt met een super idee! OK dan!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:41

Zep schreef:
grappig dat je zulke dingen altijd bij een ander constateerd en nooit bij jezelf Lips are sealed

Heb je het over mij? Als je even mijn eerdere reactie leest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:42

"Je" was daar algemeen bedoeld Ach gut

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:04

Ik wilde alleen maar zeggen dat we vroeger andere voorbeelden en idolen hadden en deze voldeden meer aan het plaatje zoals de FEI het voorschrijft . Zie foto´s van ruiters uit de jaren vijftig.
Afbeelding
Verder wil ik zeggen dat je de klassieke Portugese school (je hebt hier ook een Hoge School) volgt feitelijk de Franse school (zoals de Cadre Noir toont). Dat genoemde stierenhoeden valt natuurlijk niet onder de dressuur, maar boerengebruik!
Natuurlijk zijn er meerdere vormen die klassiek genoemd worden en dat maakt het niet makkelijker. Maar een paard achter de loodlijn rijden hoort in geen enkele klassieke vorm, al is het misschien wel een oud gebruik. Klassiek betekent niet "oud", het is een stijl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:15

Q en zijn paard zijn natuurlijk van harte uitgenodigd op de clinic de 29e OK dan!

Gaat nog een interessante dag worden

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:17

Zep schreef:
Q en zijn paard zijn natuurlijk van harte uitgenodigd op de clinic de 29e OK dan!

Gaat nog een interessante dag worden

denk niet dat de stal dan al droes-vrij is verklaard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:23

QQQQ schreef:
denk niet dat de stal dan al droes-vrij is verklaard...

smoesjes >;) , nu niet bang gaan worden en terugkrabbelen he!!
Anders regel ik wel een ander paard voor je Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:27

Maar we dwalen weer eens af....
Vraag is niet wat is goed of slecht rijden, vraag is wie rijdt klassiek.
Met de neus bedoelt en consequent achter de loodlijn, rijdt je iig nìet klassiek.
Er zijn idd verschillende stromingen, grotendeels aangegeven door het type. Iberisch: vierkantsmodel paarden, veel nadruk op verzameling. Duits: rechthoeksmodel paarden, meer nadruk op voorwaarts/verruiming.
Neus voor de loodlijn geldt altijd, net als pol hoogste punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:31

Maar even terug had je een heel andere defenitie over wat klassiek was Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:32

Jippie schreef:
smoesjes >;) , nu niet bang gaan worden en terugkrabbelen he!!
Anders regel ik wel een ander paard voor je Tong uitsteken

Ach, ben er best voor in, zit alleen deze maand in een financieel dal (nog nooit zó rood gestaan Bloos ). Maar PB me anders even wat precies de bedoeling is? Heb geen zin het hele topic door te spitten en er is zo te zien nogal wat heen en weer veranderd (op z'n minst datum).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:33

runningkawa schreef:
Maar even terug had je een heel andere defenitie over wat klassiek was Lachen

Hoort er allemaal bij!
Maar ik dacht dat het misschien makkelijker is als we het even beperken tot makkelijk zichtbare en beschrijfbare zaken

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:18

Klassiek betekent een voorbeeld voor altijd Lachen

Ik vond het op de foto's van vroeger er erg ontspannen uitzien

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:55

Nettie schreef:
Klassiek betekent een voorbeeld voor altijd Lachen

Ik vond het op de foto's van vroeger er erg ontspannen uitzien

Helemaal mee eens. in ieder geval makkelijker dan nu. Maar de paarden van vroeger waren ook anders. Tegenwoordig fokt men het liefst of richting dressuur of richting springen. Maar ja op een stamboekpapier kan ik niet rijden. De mijne is springrichting gefokt en ook voor het springen gekocht maar dat durf ik niet Misselijk dus moet hij onder mijn zadel dressuuren en dat gaat hem goed af hij heeft gewoon een goed gangwerk.

Ik zie graag een paard dat eerlijk van achter naar voren gereden wordt naar de vriendelijke hand. Dat uitgenodigt wordt omw met plezier hard te werken. Een paard dat door de ruiter met respect behandeld wordt en die in de ruiter zijn vriend, zijn maatje vind, die op tijd geknuffeld wordt en verzorgt.
Een paard dat paard mag zijn en blijven en dat blij is als de ruiter komt en met plezier de moelijkste oefeningen doet al naar gelang zijn lichamelijke gesteldheid dat toe laat natuurlijk.

En welke specifieke dressuurnaam dat krijgt maakt me niet uit als het maar gereden wordt zonder dwang en zonder fysiek en geestelijk geweld. Een ieder moet dat voor zich zelf kunnen beantwoorden.
Laatst bijgewerkt door Kafue op 11-01-05 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:57

Kaya schreef:
TUURLIJK!!!

voor mij geldt dat iig wel Haha! Ik vind buiten rijden dodelijk saai Haha!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 00:08

Rij maar eens met mij mee dan Knipoog) Kun je mijn paard misschien laten zien wat springen is, die snapt daar niks van, komt nog niet over 20 cm zonder het om te stoten, echt waar Haha!

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:14

Ik zie dat er hier een pittige "discussie" gaande is/was?
Ik zal me hier verder niet in mengen, vond het wel interessant om te lezen.

Ik had hier een vraagje gesteld en daar is door Kafue en Kaya met ongeveer dezelfde "tips" op gereageerd. Ik wil jullie hier hartelijk voor bedanken. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Ik realiseer me nu pas dat mijn paardje inderdaad goed reageerd op afwisseling. Ik ben gestopt met dressuur en ben recreatief gaan rijden en dat doe ik eigenlijk bij toeval wel met heel veel afwisseling. Resultaat was: hij heeft weer veel meer overal zin in. Als ik nu zo terug denk over een hoop "geklier" van mijn pony, denk ik idd dat het meeste komt uit verveling.

Dus nogmaals Kafue en Kaya, hartelijk bedankt!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 00:25

Graag gedaan! En veel plezier bij de DER, kom je daar wellicht nog weleens tegen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 01:08

Kafue schreef:
Helemaal mee eens. in ieder geval makkelijker dan nu. Maar de paarden van vroeger waren ook anders. Tegenwoordig fokt men het liefst of richting dressuur of richting springen.

Wat kun je het trouwens allemaal mooi onder woorden brengen, Kafue, in jouw reactie. De quote heb ik er even bij gehaald omdat ik wil zeggen dat springaanleg natuurlijk niet per definitie een onbruikbaar dressuurpaard maakt (of andersom) en sterker nog, met een springpaard moet je eigenlijk ook fatsoenlijk dressuur rijden om er het beste uit te krijgen. Weet je trouwens dat Amon van Annemarie Keijzer (Olympisch kampioen dressuur met hem op haar 16e) een springpaard was waar ze niet mee durfde te springen? Dus wie weet hoe ver jij nog komt!!! Maar ik snap wel wat je bedoeld, de paarden waren vroeger allround. Vroeger kwamen de landelijke ruiters (zie de naam) bij elkaar op paarden die door de weeks gewoon boerenwerk deden...
Dit allemaal even terzijde....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 01:22

Lusitana schreef:
Amon van Annemarie Keijzer (Olympisch kampioen dressuur met hem op haar 16e)

Dit klopt niet helemaal hoor. Amon en Annemarie hebben wel olympische spelen gereden, maar het was zijn broer Ahlerich die kampioen werd met Dr. Reiner Klimke.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 01:23

kleinigheidje Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 02:00

Bedankt voor die info, aimee!!! Tja, het is ook wel een flinke tijd geleden. Ik was toen nog maar net een tiener. Weet je ook op welke plaats ze toen wel ge-eindigd is (nu wil ik alles weten)? Sorry dat we off-topic gaan, je mag ook pb´en....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:59

Kaya schreef:
Rij maar eens met mij mee dan Knipoog) Kun je mijn paard misschien laten zien wat springen is, die snapt daar niks van, komt nog niet over 20 cm zonder het om te stoten, echt waar Haha!

eens een keer naar buiten vind ik wel aardig hoor *LOL* Maar de lol van het paard rijden voor mij zit in het trainen, mezelf en mijn paard zo goed mogelijk ontwikkelen, los van een systeemkeuze.

En dat springen komt goed hoor, gewoon blijven doen Knipoog

Lusitana:
Citaat:
Amon Passed Away

One of the most important competition horses in dressage history has passed away. 32-year-old Amon, owned and ridden by Annemarie Sanders-Keyzer, died. With his departure he closed off the memory of dressage in the 80s.

Amon, a Westfalian gelding by Angelo xx out of Dodona (s. Donar), was a full brother to Dr Reiner Klimke's golden horse Ahlerich. Bred by Herbert de Baey from Lemgo, Germany, Amon was purchased by Sanders-Keyzer at the 21st Westfalian auction in 1972 for 29,000 Deutsch Mark. As a 4-year-old he moved to The Netherlands, where he became a dominant dressage horse.

The pair rode to the European Junior Riders Championship title and was bronze medallist at the European Young Riders Championships. They were six times Dutch Dressage Champion and three times did they conquer in the national equitation class. At the Olympic Games of Los Angeles, the combination was fourth with itsteam and 8th individually. Amon ended his career after the Games of Seoul in 1988 at age 20.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:06

Lielle schreef:
At the Olympic Games of Los Angeles, the combination was fourth with itsteam and 8th individually. Amon ended his career after the Games of Seoul in 1988 at age 20.

Zeg Lielle, dat Amon 8ste was in Los Angeles wist ik inderdaad. Maar met welk paard reed Annemarie dan in 1992 in Barcelona mee met het team?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:07

Montreux.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:08

Oooooow jaaaaaaa..... even een Blond moment.... Bloos