Test: Wat doe ik hier fout?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:39

Idd minder kans, geen nihile kans

Ook de leider in de kudde vlucht mee bij groot gevaar

En ik heb ook genoeg geoefend, maar hou me ook geen dingen voor die niet zo zijn...

maar goed, ik vind het wel weer erg frapant dat de leeftijden en antwoorden met elkaar instemmen Bloos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-05 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:42

Echt op hol kan je volgens mij alleen nog maar een schietgebedje doen. Ik heb het voor de wagen nu 2x mee gemaakt en dan gaan ze echt dwars door alles heen. In Dennis z'n geval bijna over mij heen(er zat iemand anders op de bok), z'n mond inmiddels stuk getrokken met een liverpoolstang d'r in en uit eindelijk stil komen te staan omdat hij muurvast zat in het hek waar hij doorheen wou.
Dus mijn ervaring is dus dat echt op hol geen stoppen aan is.

Maar 'gewoon even stout' is wel degelijk wat aan te doen. Ik vraag het eerst lief, daarna dien ik een dringend verzoek in en als laatste zoeken ze het maar uit en stoppen we NU(hangt een beetje van de situatie af hoe vaak ik het 'lief' vraag).
Lukt vragen niet kan ik wel heel leuk halsjes dubbelvouwen, uit evenwicht brengen enz. Hoe ik het oplos hangt een beetje van de pony af. Als je een lenig kreng heb die toch pittig door gaat met z'n neus op jou knie helpt dubbelvouwen niet. Een beetje links-rechts-links helpt soms om het evenwicht te verstoren of in eens je teugels helemaal los laten.

Ik heb alleen nog maar echt op hol mee gemaakt met de wagen, nog nooit onder het zadel. Wat ongecontroleerde galopjes vaak genoeg. Soms galopeer ik stug door, soms wil ik wel meteen op de rem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:47

iedereen die zegt een echt op hol paard netjes te kunnen stoppen.......... heeft nog nooit op een echt op hol paard gezeten..............

Ook de NH goeroes kunnen dat niet.......... maarja DAT gaan ze natuurlijk niet vertellen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:15

gijsenkim schreef:
iedereen die zegt een echt op hol paard netjes te kunnen stoppen.......... heeft nog nooit op een echt op hol paard gezeten..............

Ook de NH goeroes kunnen dat niet.......... maarja DAT gaan ze natuurlijk niet vertellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:22

Ik buig mee, ben namelijk een naloper

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:47

Ik zit er liever gewoon op, omdat iedereen weet hoe bang paarden voor kabouters zijn Haha!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:50

runningkawa schreef:

maar goed, ik vind het wel weer erg frapant dat de leeftijden en antwoorden met elkaar instemmen Bloos!

Haha!

Ik hoop echt dat degene die ooit nog eens de ellende mee gaan maken van een op hol geslagen paard wat hebben aan de tips van de TS.....
Maar ik vrees het ergste.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:11

Wat ik helaas ook al een paar keer heb meegemaakt toen ik nog strandritten met manegegroepen begeleidde:

Gewoon stevige galop (een gewone galop op het strand is vaak al wat sneller en langer dan een galop in het bos). Paard of pony gaat wat sneller en probeert langs de groep te komen. Ruiter weet niet wat te doen, vind het toch wat eng en kan de rem niet gelijk vinden. Besluit zich dan maar van het paard te laten vallen Scheve mond .

Dat is vragen om ongelukken. Halve groep dendert over de ruiter heen, los paard in de groep Scheve mond .

Serieus waar meerdere keren meegemaakt.

(en ja, van te voren gaven we altijd instructies over hoe te handelen tijdens een rit en ja de rit werd ook altijd normaal opgebouwd).

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:18

Volgens mij zit er ook geen rem op een paard welke mee gaat met zijn kudde in volle galop. Het is wachten wanneer de leider stopt... Tong uitsteken
Maar ach... mensen kennen geen kuddeverband meer, dus verwachten zij dat ook niet meer van hun paard Verward !!!!

gijsenkim schreef:

Haha! Ben geen meeloper, maar het is gewoon ontegenzeggelijk waar!!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:23

Citaat:
Ruiter weet niet wat te doen, vind het toch wat eng en kan de rem niet gelijk vinden. Besluit zich dan maar van het paard te laten vallen

dat heb ik vorig jaar ook nog meegemaakt: Morrie flipt, draait om en gaat aan de kletter, de 2 paarden die erachter liepen, draaien natuurlijk ook om en gaan mee, 1 vrouwtje flipt compleet en springt eraf Rolleyes

Toen was het pas echt paniek...... don't do this at home kids.........

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:28

Dat idee ja Haha!.

Dan heb je acuut ook een los paard dat vanalles kan gaan doen en een ruiter op de grond die misschien toch niet zo gelukkig terecht is gekomen.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:08

runningkawa schreef:
Tuurlijk

dat werkt ook echt als hij zich voor alles wat er om hem heen afsluit, omdat hij in paniek is Verward

Het kan toch Tong uitsteken

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:39

Ik vind dit eigelijk onnodig want elk paard luisterd ergens anders op. Het is ook maar hoe je met je paard omgaat iedereen doet dat anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:53

smurf schreef:
die wandelaars wisten blijkbaar niets van paarden, maar hadden dergelijke verhalen van vroeger gehoord
Als een paard echt op hol is, zal ie gewoon over iemand met zwaaiende armpjes heen denderen hoor, of scherp uitwijken, dat is ook leuk, want dan ligt de ruiter mooi op de grond......

je hebt al een hoop meegemaakt in je jonge leventje Phara..... Scheve mond

valt mee eigenlijk Verward Verward
gewoon pech gehad Verward

Lielle: dat dacht ik dus ook al Lachen ben blij dat ik nog nooit op een paard heb gezeten dat echt in blinde paniek weg raast. Want ik denk dat ik dan niet meer snel buiten ga Nagelbijten / Gniffelen

g&k: ik heb nog nooit op een paard gzeten dat echt in volle paniek was. Wel op paarden die of gingen racen, of die ergens van schrokken en zich weg maakte. En zelfs toen kon ik weinig doen Verward (of ik kan gewoon niet rijden das ook een optie Haha!) dus ik ben het helemaal met je eens

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:05

Ik heb één keer op een op hol geslagen paard gezeten en ik hoop dat het daarbij blijft.

Het was een 4-jarige, half jaartje onder het zadel, paardje van een vriendin. Dier was ook al vaker buiten geweest. Ik mocht even paardje testen, en het ging zo lekker dat we besloten een rondje buitenom te stappen, vriendin op de fiets mee en ik erop. We stappen in de berm en er komt een vrachtwagen langs die net op het moment dat hij ons passeert iets ontlucht ( Clown )... Paard schrok zich werkelijk helemaal wezenloos en schiet ervandoor. Niet meer te bereiken, wat hem betreft zat ik er niet meer op, hij wilde alleen maar WEG!
Volte? Vergeet het maar
Los vast los vast?
Ho roepen??? Niks ervan
Trekken? Ik geloof dat ik nog eerder de teugel gemold had dan dat hij stopte...

Ik heb uiteindelijk al mijn energie gericht op het in godsnaam maar blijven zitten, en het ene schietgebedje na het andere gedaan dat we het zouden overleven. Paard racede ondertussen richting industrieterrein met veel vrachtverkeer, scheerde rakelings langs een verkeersbord waar ik met mijn hoofd tegenaan knalde (Lang Leve de Cap!!! ) en kwam uiteindelijk totaal uitgeput tot stilstand op een stukje gras.

Het was de langste rit van mijn leven, al heeft de racepartij maar 5 minuten geduurd. En geen lieve woordjes, scheldpartijen of one-rein-stops konden dat dier tot stilstand brengen.

Edit: Ik bedoel dus, leuke theorie maar in de praktijk kun je dat echt vergeten bij een geflipt paard.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:11

Gisteren had ik dus een lange post getypt(of eergisteren), maar doordat Bokt raar deed staat hij er blijkbaar niet op.
Daarin stond o.a. dat ik Kaja niet kende Turboboem, en het dus ook mijn schaduwaccount niet is. Voor de rest ben ik ook zowat een meeloper Haha!(ik ga het echt niet helemaal opnieuw typen in mijn eigen woorden): Ik zit liever op een paard dan ernaast, als ze er tussenuit peren en lief vragen niet helpt wordt het eisen of desnoods ondersteboven hangen, als ze echt op hol zijn kan je ze niet tot zelden stoppen(als ze tegen een betonnen muur lopen staan ze wel stil ,kan ook wel erg pijnlijk zijn vermoed ik ) enz.
Ahja, en blond omdat ik met een jong paard over een drukke baan rijdt? Mwua, valt mee hoor, dat heb ik al met enkelen uitgetest, en tot nu toe is het goed gekomen, op buitenrit ben ik er *hout vasthouden* nog nooit echt afgekletterd, en ook de paarden kwamen altijd heel thuis. Maar misschien heb ik ook wel gewoonweg een toffe beschermengel Haha!.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:55

runningkawa schreef:
Idd minder kans, geen nihile kans

Ook de leider in de kudde vlucht mee bij groot gevaar

En ik heb ook genoeg geoefend, maar hou me ook geen dingen voor die niet zo zijn...

Ik zeg ook niet dat hij niet op hol kan slaan.. maar dat ik de kans kleiner acht als ik r naast loop.. Vindt ik, hoef jij niet te vinden hoor..

(en misschien rijdt ik ook nogs dressuur als ik ouder ben :S Tong uitsteken)
maar ik denk t nie Haha!

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:15

ik zou niet gaan trekken als ik jou was, want als jij gaat trekken, dan trekken de meeste paarden terug en gaan daardoor sneller lopen, misschien kun je hooo zeggen dat hij door dat comando vanzelf gaat draven.

veel suc6

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:28

lotjuhh schreef:
ik zou niet gaan trekken als ik jou was, want als jij gaat trekken, dan trekken de meeste paarden terug en gaan daardoor sneller lopen, misschien kun je hooo zeggen dat hij door dat comando vanzelf gaat draven.

veel suc6

nee dat werkt dus niet als een paard volledig aan de kletter gaat..

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:56

Ik weet niet of ik dan echt zo'n gekke pony's heb, of dat het aan mij ligt, maar na een stukje uitrennen krijg ik ze echt niet terug met diep zitten.
Om eerlijk te zijn heb ik nog steeds geen goed werkende manier gevonden om ze snel en effectief terug te halen.

Die van mij komen dus echt niet terug als ik "los-vast-los-vast" doe, pfffff dan ken je ze nog niet. Die vinden het werkelijk fantastisch als ze even uit mogen rennen, dus denk maar niet dat je ze zo kunt stoppen.

Dus als iemand nog een echt werkende oplossing heeft, die volkomen paardvriendelijk is (die uberhaubt bestaat)dan mag die het komen melden

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:58

lotjuhh schreef:

veel suc6

Volgens mij bestaat er geen paard, wat aan de kletter is, dat alleen maar op het commando ho terugkomt. Misschien als je rustig aan het dressuren bent in een handgalopje, maar niet als hij buiten aan de kletter gaat.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:45

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wat mij opvalt, is dat de TS er vanuit gaat dat het paard wegvlucht voor pijn, dit lijkt mij in de meeste gevallen niet het geval. Verder heeft tegen een boom aantrekken voor mij prima gewerkt, een andere oplossing heb ik nog niet gevonden. Sowiewo moet je een paard eerst dressuurmatig voor elkaar hebben, voordat je er mee naar buiten kunt, dat scheelt al een hele hoop. In de techniek die de TS noemt geloof ik niet. Het behoort niet tot het standaard instinct, het is een trukje wat aangeleerd is. Als een paard aan de hol is, dan luistert hij naar zijn instinct, niet naar trukjes.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:20

Haha! TS is 'em gepeerd Haha!
Hopelijk niet op hol...

Die kon de kritiek niet meer verwerken Bloos

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:58

Ik zou dan goed in het zadel gaan zitten, mezelf wat zwaar maken, een paar rustige ophoudingen geven, als dat dus niet werkt, dan eeraan gaan 'rijden'.. Eraan gaan sturen, benen eraan, bij mekaar proberen te rijden etc. en zorgen dat ik mn handen laag houd, en zo proberen de controle weer terug te krijgen..

P.S. Ik heb niet het hele topic gelezen oor.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:48

oeps
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-05 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt