Waarom rijden jullie met sporen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IkenKas

Re: Waarom rijden jullie met sporen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:18

Sporen zijn hoofdzakelijk als "hulpje" dus daarvoor gebruik ik ze ook.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:46

omdat het soms handig is als die door je been heen valt, om mn hulpen te verfijnen.
Met springen en buiten probeer ik tegenwoordig zonder te rijden, gewoon om hem toch weer meer op mn kuit te rijden, en dat gaat wel redelijk.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:06

Ik heb een hele korte tijd met sporen gereden Clown.Maar als het aan mij lag had ik ze nooit om,heb ze in die tijd ook maar echt amper omgehad.Alleen als ik les had eigelijk,omdat ik ze dan om moest hebben.Die pony was echt heel stug en slecht voor het been,maar ik blijf er bij dat het zonder spoor ook op te lossen moet zijn al had ik echt sporen die je net nog kon zien Tong uitsteken.Neeh rij zonder altijd eigelijk...

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:31

Ter verfijning van mijn hulpen en om mijn paard te corrigeren.
Ik rijd overigens alleen Merlin met sporen.
Bij Cheeko vind ik het simpelweg niet nodig, en bij Boy héb ik ze geen eens nodig. Lachen

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:53

Mijn paard valt de laatste tijd het eerste half uur gruwelijk naar binnen en reageerd dan absoluut niet op mijn been, dus rij t eerste half uur met een spoortje en als ie lekker los is is er niks meer aan de hand en heb ik ze niet meer nodig, het is alleen ff de correctie in het begin.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:53

Om de simpele reden omdat het na een bepaald niveau verplicht is (M1)
Dus in de L2 krijgen ze bij mij een spoortje eraan.

Gebruik van de spoor begint bij mij vaak (hangt van het paard af) Bij de travers en de pirouttes in galop. De andere oefeningen die het paard op dit moment kan moet zeker zonder spoor kunnen.

Ik rijdt dus MET en niet OP spoor. Op dit moment trouwens zonder omdat ze 3.5 is en nog niet zo bijster ver in de opleidng is.
Verder is het een hulpje om je hulp verfijnder door te laten komen. Dus kicht kiettelen zal voldoende zijn. Je kan het vergelijken als je het zweepje erbij pakt als de kont er meer onder moet. Dan kietel je ook met je zweep de achterhand om te activeren en mep je er ook niet op los. Nou zo hoor je een spoor ook te gebruiken. Al is een schop soms wel eens op zijn plaats.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:32

Ik moet van mijn instructeur sporen om. Ik mag ze alleen NIET gebruiken! Mijn instructeur zegt dat ik moet leren om ze om te hebben zonder ze te gebruiken en zonder dat ze enige inwerking hebben! Dit om overmatig en of verkeerd gebruik te voorkomen. Ook zegt hij dat sporen een hulpmiddel zijn en dat ik met 'alleen' been hoor te rijden. Op deze manier kan ik mijn spoor dus ook echt als hulpmiddel gebruiken wanneer het echt nodig is. Bv tijdens zijgangen, wanneer ik net dat extra beetje druk nodig heb.
Ik ben het helemaal eens met mijn instructeur, soms zie je mensen rijden met hun spoor constant in de buik van het paard. Lijkt me absoluut niet fijn voor het paard. Bovendien zou een spoor nooit gebruikt mogen worden om het paard voorwaarts te rijden, (is mijn mening) een paard hoort uit zichzelf voorwaarts te gaan.
Wanneer ik spring heb ik trouwens nooit sporen om, dat wil ik mijn pony niet aandoen. Mijn benen gaan soms boven een sprong toch een eind naar achter, als ik niet oplet zit ik zo met mijn spoor ergens waar het absoluut niet hoort en dat lijkt me niet de bedoeling van een spoor....

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:39

Paard luisterd gewoon niet zonder spoor. Ik ga als ik hem straks beter ken zonder spoor rijden en met lange dressuurzweep.
Hij heeft maar naar mijn been te luisteren, ook zonder spoor Hamer

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:27

Ik reed eerst met korte spoortjes en dat ging goed. Maar omdat ze kort waren, moet ik elke keer mijn hak optrekken. Toen heb ik langere genomen, zodat ik mijn hak niet meer moest optrekken, maar mijn paard begint nu echt beledigd te worden door sporen, en als die teveel spoor gebruikt, begint hij te staan Boos!
Dus nu heb ik zoiets van, oke zonder spoor of met de korte, maar zweep erbij want hij moet gewoon blijven luistern!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:21

Mijn paard is zeker voorwaarts genoeg. Ik rij met sporen omdat mijn been soms niet genoeg doorkomt. ALs ik dan even mijn spoor gebruik, weet ze weer dat mijn benen ook belangrijk zijn. Het is meer een geheugensteuntje en hierdoor hoef ik ook mijn zweep niet te gebruiken. Ik vind het sowieso lastig om mijn zweep achter m'n laars te leggen wanneer dit nodig is zonder mijn houding te veranderen (m'n handen en armen). Nu kan ik mijn handen precies op dezelfde plek houden en toch even aantikken.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:08

om te verfijnen en om een betere reactie te vragen.
wil ik vertrekken naar middendraf/uitgestrekte draf en mijn paard reageert niet op mijn kuit dat prik ik ligt een keer met mijn spoor waarop mijn paard wel zal vertrekken.

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:29

IkenKas schreef:
Sporen zijn hoofdzakelijk als "hulpje" dus daarvoor gebruik ik ze ook.

vind ik zeker ook Haha!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:45

ik reedt met knopspoortjes en die hielpen wel een beetje, maar ze waren te groot voor mij:P ze schoven heel erg op mijn laarzen, heb ze dus verkocht, maar ben nu van plan toch weer sporen te halen. ze reageert gewoon helemaal niet op mijn benen, als ik zonder zweep rijdt, :S nou dan kom ik met moeite in draf dus. en het is niet omdat ze lui is want als ik haar los in de bak gooi gaat ze 15 minuten aan 1 stuk door galloperen :S wat overigs ook niet al te best is maarja ik kan het niet stoppen Tong uitsteken

Groetjes Jennifer