artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:52

QQQQ schreef:
Staat er in het artikel toevallig ook waar de term "slofteugel" vandaan komt?

@ladin.nl

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:54

Cadish schreef:
Dus Anky dwingt haar paarden om aan de teugel te lopen? Ik zie haar echt dwingen hoor..

Ik zie echt geen 1 woord waar ik dat in zeg.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:56

RanouK schreef:
Als ik de meeste reacties hier lees, dan blijkt Anky heilig te zijn.

Ik wel

[edit] Als ik het zo lees dan lijkt het dus alsof Anky haar paarden in de krul trekt..

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:59

Cadish schreef:
Ik wel

Ohja ik zeg letterlijk dat Anky dwingt.
Anky heeft ook getraind volgende de Duitse rijkunst. Knipoog

Lees maar eens 'De dressuurproef Van groen tot Grand Prix' van Eddy de wolff.

Anky heeft de methode niet uitgevonden, en feit blijf feit de Duitse klassieke rijkunst is helig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:04

Kafue schreef:
En waarom loopt jouw paard achter de loodlijn op zowat iedere foto in je profiel?

Je rijd zelf ook met slof maar hij hangt gelukkig slap. de manier waarop jij hem gespt is overigens vriendelijker dan de normale manier tussen de voorbenen door. Jouw manier vraag meer nagevelijkheid in de oprichting.

Idd wat je zegt je moet wel les nemen dan heb je die onzin teugels niet nodig. Dat geld dan ook voor jou want sorry dat ik het zeg en je zult het wel stom vinden en het er niet mee eens zijn.
: Jouw paard loopt veel te diep met de neus achter de loodlijn en je hebt het achterbeen er te weinig onder.

Maar ik denk toch dat je het er niet mee eens bent.
Ik ben niet tegen de slof maar je moet je paard nog meer trainen.

En hoe ik erbij kom dat de lsof tot vier maal meer kracht geeft, tja MTS motorvoertuigentechniek he, Kracht is massa maal arm. Maar ik had er nooit zo over nagedacht hoor. Mijn instructeur wel en die heeft het weer van de theodorescu's en van klimke.

Rijd een paard gewoon goed van achter naar voren en zo simpel mogelijk

Gezellig, ik plaats een algemene opmerking en jij moet direct weer persoonlijk worden aan de hand van foto's in mijn profiel Ik ga me daar aan jou dus ook niet over verantwoorden. Waarschijnlijk rij jij namelijk veel beter dan ik en weet je het allemaal veel beter Schijnheilig

En als we het in deze discussie moeten gaan winnen aan de hand van de staat van dienst van de instructeur die we hebben dan vrees ik dat je er bekaaid vanaf komt. Dus eh.....Don't even go there, sister, talk to the hand 'cause the head ain't listening DUH Tong uitsteken

By the way: Wat je natuurkundige onderbouwing betreft: zoek het hoofdstuk over katrollen nog maar eens op. Dat is een heel ander hoofdstuk dan de 'hefboom'.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:06

Ik denk persoonlijk dat er maar weinig top dressuurruiters zijn die een slofteugel nodig hebben om hun paard te trainen.

Met die valse knik vallen ze in de grand prix echt wel door de mand.

Een goed gereden paard heeft geen slofteugel nodig. En een ruiter die weet waar hij mee bezig is ook niet.
Op maneges zou ik de Wiener zugel aanraden.

Maar eerlijk is eerlijk een slofteugel is wel gemakkelijk, je hebt ze zo lekker diep met het hoofd tussen de benen, dus losrijfase kun je wegdoen. En bovendien staat het gewoon stoer.

Vooral in de ogen van de jonge ruiters is het STOER zon slofteugel maar voor training is het van generlei waarde. Een paard moet van achter naar voren gereden zijn zodat hij tot ontspanning en dragen komt. Het aan de teugel gaan wat overigens een verkeerde benaming is komt dan vanzelf.

Mischien dat de sloftuegel rijders ook wel een stang en trens er in kunnen hangen nog STOERDER en geeft ook wel resultaat als je maar de juiste stang hebt met veel tongvrijheid en een gedraaide ketting niet te strak zodat de stang fijn strak door kan. Haha! Extreme duivel
Gehoorzame paarden krijg je dan Haha!

En dan te bedenken dat de meeste pro slofteugel ruiters weer tegen de sporen met sonnerad zijn omdat dat zielig is en tegen de beginner schreeuwen niet trekken aan de teugel Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:13

Kafue.............. heb jij wel eens op een heel getalenteerd, jong sportpaard gezeten?

De lastigste zijn de beste, Een slof hangt er bij een goede ruiter niet om voor de krul...... of voor welk plaatje dan ook.

Deze hangt en voor 99% aan omdat deze dieren zo slim, zo snel, zo lenig zijn dat een ruiter wel eens een extra handje nodig heeft om niet met het hoofd in het zand te belanden.........

Broaden your horizon !

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:14

Idd Kafue.
Laat ik stiekem zeggen dat sommige ruiters, paarden trainen en gewoon snel willen zijn. Zodat er niets meer van het paard overblijft.
De slof is echt geen permanente oplossing.
Oke rij je paarden, verkoop je ze neem de slof, het plaatje is er even de latere problemen zijn voor de nieuwe eigenaar.
Maar doe dit nu niet als je een eigen paard hebt en nog van plan bent lang correct te rijden, train dan liever volgen een juiste correcte permanente manier.
Een paard beleeft er veel meer plezier aan wanneer hij word beloond, dan wanneer er nog verder word ingewerkt. Je laat ook merken dat het mag, een paard vind dat werkelijk veel plezieriger. Je paard gaat werkelijk liever werken en heeft een goede drang naar voren waaruit het allemaal komt. Het is gewoon beter.

En geloof je me steeds niet, ga dan maar eens 1 lesje bij Jan Dupont of een andere africhter die aanhanger is van de Duitse klassieke rijkunst, wedden dta je het verschil in 1 les merkt? Wedden dat elk sloom paard naar voren gaat? Wedden dat je paard zonder je hem er aan laat herinneren een aanleuning neemt? Wedden dat het gewoon beter is?
Werkelijk alles maakt een verschil, doe het maar eens.
Laatst bijgewerkt door RanouK op 21-12-04 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:14

QQQQ schreef:
Staat er in het artikel toevallig ook waar de term "slofteugel" vandaan komt?

Nee.

Ik heb het artikel net helemaal uitgespit, maar ik weet (nu ik het écht goed heb gelezen) niet zo zeker of er meer mee zullen gaan rijden.

Albert Voorn hamert tijdens het hele interview geweldig op het rijden en dat trekken uit den boze is. Bij legt de nadruk er goed op dat hij maar iets korter mag zijn als de natuurlijke houding van het paard. Hij moet loshangen zodra het paard naar beneden komt en mag alleen inwerken wanneer het hoofd hoger wordt gebracht dan de natuurlijke houding. Een goede slof hangt dus constant los.
Hij vertelt er ook bij dat de slofteugel het beste hulpmiddel ooit is MITS goed gebruikt. Het belemmert namelijk niet de beweging van het paard zodra het goed loopt. Wat de chambon, gogue, pessoa, bijzet wel allemaal doen. Hij herhaalt ook verschillende keren dat wanneer je je slof strakker doet je het paard in de bewegingen belemmert. Hierdoor gaat het paard minder lopen en dus minder dan dat het uit nature al kan.

Er staan 2 foto's bij over fout gebruik. Bij 1 foto trekt hij het hoofd van de schimmel naar zijn linkerteen. Helaas hangt de slof hierbij slap vergeleken bij de teugel, beetje slordige fout van de plaatser van de foto Schijnheilig

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:16

Jippie schreef:
Gezellig, ik plaats een algemene opmerking en jij moet direct weer persoonlijk worden aan de hand van foto's in mijn profiel Ik ga me daar aan jou dus ook niet over verantwoorden. Waarschijnlijk rij jij namelijk veel beter dan ik en weet je het allemaal veel beter Schijnheilig

En als we het in deze discussie moeten gaan winnen aan de hand van de staat van dienst van de instructeur die we hebben dan vrees ik dat je er bekaaid vanaf komt. Dus eh.....Don't even go there, sister, talk to the hand 'cause the head ain't listening DUH Tong uitsteken

By the way: Wat je natuurkundige onderbouwing betreft: zoek het hoofdstuk over katrollen nog maar eens op. Dat is een heel ander hoofdstuk dan de 'hefboom'.

Ach ik hoef de discussie met jou niet te winnen hoor. En of ik beter rijd dan jou. Nee hoor ik rijd niet beter, ik kan er net op blijven zitten.
Het viel me zo op in je berichten ben je voor de slofteugel, jij vraagt je af waar ik dat vandaan heb dat je zoveel kracht via de slof uit kunt oefenen en waar ik naar school ben geweest. Is ook erg persoonlijk hoor, wie valt overigens wie nu aan?

Dan staan er fotos van jouw overduidelijk achter de loodlijn lopende paard in je profiel, het viel me alleen op, niets persoonlijks of voel je je aangesproken ofzo. En of ik er zo bekaaid af kom met de staat van dienst van mijn instructeur weet ik zo net nog niet, Maar het zal in jouw ogen wel een slecht instructeur zijn want een slofteugel komt er bij ons in de les niet in.

Maar als een slof geen nut heeft, en geen extra kracht uitoefend waarom heb je hem er dan aan? Dan kun je toch ook gewoon een dubbele teugel aan je trensbit maken?
*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:19

Kafue schreef:
Maar als een slof geen nut heeft, en geen extra kracht uitoefend waarom heb je hem er dan aan? Dan kun je toch ook gewoon een dubbele teugel aan je trensbit maken?
*LOL*

Waar beweer ik dat dan?
Dit zijn jouw eigen conclusies.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:19

*zucht*

Kom je erachter dat je voor de zoveelste keer een slof-topic heb doorgelezen in de hoop wat nieuws te leren Nagelbijten / Gniffelen .....en weer niets nieuws Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:20

Ik ben ook voor slofteugel, en zeker op dieren die nog niet 90% betrouwbaar zijn............. gek he, dat ik voor mijn eigen veiligheid kies.

En voor het krulletje heb ik m niet nodig hoor, echt niet

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:21

gijsenkim schreef:
Kafue.............. heb jij wel eens op een heel getalenteerd, jong sportpaard gezeten?

De lastigste zijn de beste, Een slof hangt er bij een goede ruiter niet om voor de krul...... of voor welk plaatje dan ook.

Deze hangt en voor 99% aan omdat deze dieren zo slim, zo snel, zo lenig zijn dat een ruiter wel eens een extra handje nodig heeft om niet met het hoofd in het zand te belanden.........

Broaden your horizon !

Yep mijn Kafue, ik als beginner en hij als jong paard dat nog beleerd moest worden. Ik had al veel ponies ingereden en dacht dat met het paard ook wel te kunnen.Snel dat die was, vooral met het me van zijn rug afbokken bij het aangalloperen ik heb er vele malen naast gelegen. En jarenlang aangeklungeld, ik vrees Bloos ook met een slofje maar daar ging hij alleen maar mee achter de loodlijn waar ik hem niet meer wegkreeg, ja om me eraf te bokken dat wel.
Nu rijd ik bij een andere instructeur en klassieke dressuur en het gaat best goed. Kafue is ook slim en erg lenig maar tegenwoordig voel ik hem aankomen en kan het lekker uitzitten hij is ook ouder en wijzer geworden Haha! En ik heb iets meer ervaring gekregen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:24

ruitje schreef:
*zucht*

Kom je erachter dat je voor de zoveelste keer een slof-topic heb doorgelezen in de hoop wat nieuws te leren Nagelbijten / Gniffelen .....en weer niets nieuws Clown

Voegt ook niets toe...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:26

gijsenkim schreef:
Ik ben ook voor slofteugel, en zeker op dieren die nog niet 90% betrouwbaar zijn............. gek he, dat ik voor mijn eigen veiligheid kies.

En voor het krulletje heb ik m niet nodig hoor, echt niet

Met geduld valt dit op te lossen, maar mensen met dure paarden lijken dit niet op te kunnen brengen...
Misschien is ie niet 100% betrouwbaar, omdat ie protesteerd, omdat je teveel vraagt.
Maar, ook die discussie hebben we al eens gevoerd.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:28

Ik heb het over K tjes die op deze leeftijd in het Z lopen, met vier keer per week onder het zadel werk Haha! Haha! Haha!

En als je het niet erg vind, ga ik op zulke paarden liever met slof....... en er is er geeneen die achter de teugel kruipt Haha! Haha! Haha! Maar er is ook geen Kimmetje die zandhapt.......... maargoed achter de teugel kruipen met een slof had ook gebeurd zonder slof (Als je een slof goed gebruikt kruipt een paard niet achter de teugel namelijk Haha!)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:31

gijsenkim schreef:
Ik heb het over K tjes die op deze leeftijd in het Z lopen, met vier keer per week onder het zadel werk Haha! Haha! Haha!

K tjes????
Op Z-niveau mag je toch verwachten dat een paard dusdanig aan de hulpen is dat ie juist beter onder controle te houden is dan een onbeleerd paard, en dus minder snel iets als een slof als noodrem nodig zal zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:32

QQQQ ik heb het over paarden die nog absoluut niet vertrouwd zijn met een ruiter op hun rug..........

Ik ben 35, heb een verrot lijf........ die een harde klapper niet meer kan verwerken...... daarnaast heb ik een eigen bedrijf, en een kind waar ik heel veel van hou en die mij nog (gelukkig) erg nodig heeft. Natuurlijk mag een paard protesteren, hij mag angstig zijn, en hij mag reageren...... maar als het nodig is dan wil ik wel die extra controle hebben. Heel simpel eigenlijk

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:33

gijsenkim schreef:
QQQQ ik heb het over paarden die nog absoluut niet vertrouwd zijn met een ruiter op hun rug..........

Daarbij snap ik je, maar die lopen dan geen Z.

KiWiKo

QQQQ schreef:
K tjes????
Op Z-niveau mag je toch verwachten dat een paard dusdanig aan de hulpen is dat ie juist beter onder controle te houden is dan een onbeleerd paard, en dus minder snel iets als een slof als noodrem nodig zal zijn.

Ik heb het over de 3,5 jarige als deze dan zou kunnen zijn geweest Haha! Haha! Haha!

We hadden het ook over hele jonge zeer getalenteerde paarden Haha! Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 21-12-04 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

gijsenkim schreef:

En als je het niet erg vind, ga ik op zulke paarden liever met slof....... en er is er geeneen die achter de teugel kruipt Haha! Haha! Haha! Maar er is ook geen Kimmetje die zandhapt.......... maargoed achter de teugel kruipen met een slof had ook gebeurd zonder slof (Als je een slof goed gebruikt kruipt een paard niet achter de teugel namelijk Haha!)

Als je je veiliger voelt met slof, alla. Bij jouw fotos hangt die de meeste tijd slap.

Maar dan is de slof dus toch iets om de voorkant van het paard mee in bedwang te houden en voegt het dus geen waarde aan de juitste training toe.

Bij ons rijden sommige lui ook de paarden met slof maar of ze daar nu zo veel beter van worden. Die zwarte van vijf is al een jaar onder het zadel meisje reed hem vanaf dag 1 met slof. Resultaat paard is niet aan het been, niet aan de zit en ophouding nooit van gehoord zo dood in de mond als het maar kan, loopt met zijn hoofd 10 cm achter de loodlijn en veel te diep. Die is er dus niet beter van geworden maar gelukkig is het meiisje er nooit afgevallen. Maar het kan wel ze kunnen nog bokken en dergelijke alleen iets moeilijker steigeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:34

Bij mij heeft het trainingstechnisch absoluut geen toegevoegde waarde.......... klopt als een bus Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:35

gijsenkim schreef:
Ik heb het over de 3,5 jarige als deze dan zou kunnen zijn geweest Haha! Haha! Haha!

We hadden het ook over hele jonge zeer getalenteerde paarden Haha! Haha! Haha!

Als jij die op Z vind lopen, vind ik ze overvraagt..... (ook al lijken ze 't zelf aan te bieden)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:37

Even als voorbeeld .... Tiesto is al geruime tijd slof af, best nog wel eens heel stout, heel stout.... maar voor mij controleerbaar.

Nou gingen we een tijd geleden met andere paarden in de bak rijden........ en dan doe ik er voor de zekerheid TOCH even een slof om....... en hij vond het spannend genoeg..... maar niet zo spannend dat ik de slof op hoefde te pakken..... Haha!