Mijn paard klapt achterover

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:59

Ik heb de TS al vier pagina's niet gezien hahahahahaa die zal wel denken "hier bemoei ik me niet mee"

Ohhh sorry TS

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:03

Alhoewel ik naar alle waarschijnlijkheid niet met Riant door een deur zal gaan, gezien het feit dat zij mij opdraagt GOED te lezen, daar zij zelf het af laat weten om mijn verhalen goed door te nemen!!! Of in elk geval met argus ogen door neemt waarbij zij denkt dat ik een aanval op haar methode open...

Ben ik het wel met haar eens dat zij meld Steigeren mag niet, NOOIT.
Het is een verzet, maar wel een ontzettend gevaarlijk verzet!
Met geen doelen stellen bedoel ik denk dan niet van;
Ik richt mijn paard "even" af om vervolgens binnenkort/snel wedstrijden te rijden! of wat dan ook!
Stel wel als doel dat je je paard correct africht met rust en beleid...
Geef je jonge paard TIJD!! En daar ligt het hem nou juist, we hebben en nemen geen tijd voor onze jonge dieren.

En ja acht van de tien keer komt verzet van de ruiter af...
Niet begrijpen... dwingen... overvragen...
Net als bij fouten op je wedstrijd, continue hoor je wat een rot knol, wat een rot jury... Terwijl de fouten niet bij de paarden liggen die weten niet beter en doen wat zij denken dat goed is... Terwijl het bijna altijd ruiterfouten zijn. Steigeren is niet dat het paard denkt nu ga ik eens steigeren, nee er treedt verzet op door een uitbarsting van de ruiter of een verkeerde hulp d.m.v. overvragen, niet begrijpen.

Ik ga jou niet vertellen, Riant hoe iemand met verstand van zaken het op zou lossen want dan zou ik mezelf aanwijzen als diegene...
Als je wilt weten hoe zo iemand het op gaat lossen ga er dan langs en ga eens observeren! Ik geef als raad schakel hulp in van een prof, iemand die het als dagelijks werk doet! En dan lok je mij niet uit mijn tent, Riant door te vragen hoe zij dat oplossen....

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:10

Maar het punt is waarschijnlijk dat er helemaal geen prof bij aan te pas hoeft te komen. Er hoeft alleen iemand te zijn (erop of aan de longe) die niet bang is en het paard even vertelt dat wat hij doet, niet toelaatbaar is.

En reken er maar op dat een paard denkt: Nu ga ik steigeren! Als hij heeft uitgevonden dat dat de manier is dat de ruiter stopt.
Ik ben het wel met je eens dat het de beginselen van niet wenselijk gedrag vaak een oorzaak is van de ruiter. (ook niet altijd, er zijn zat paarden, en dan voornamelijk hengsten, die het niet eens zijn met het feit dat een mens de baas wil zijn over hem. Dan vertonen ze macho gedrag en dat moet ook zo snel mogelijk de kop ingedrukt worden)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:12

Als fysieke problemen uitgesloten zijn zou ik er eens een hele goede ruiter die veel ervaring met inrijden heeft opzetten.

Mijn pony liet zich bij het zadekmak maken op de ruiter vallen en zelfs tegen de bakrand aan op de ruiter vallen. ( ik had haar overigens toen nog niet)
Ze is toen een tijdje door een goede springruiter gereden die absoluut niet bang was en daarna was het over.

Ik denk dat je op een gegeven moment ook toe moet kunnen geven dat je iets niet alleen kan en er prof. hulp bijhalen. Veiliger en fijner voor jou en de pony!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:12

Kaja mag ik vragen hou oud je bent en wat je zelf in de paarden doet ??

Ik lok je niet uit je tent meid, je hebt wel commentaar ip vanalles en vooral op mij geloof ik.
De meesten in dit topic zijn het nu met elkaar eens en we proberen nu een advies te maken.

Jij hebt je eigen maniet van rijden maar daar heeft deze TS niks aan op dit moment.

Je weet zelf geen beter advies dan wat nu is genoemd dus wat wil je nu eigenlijk?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:13

En met professioneel bedoel ik iemand die verstand van zaken heeft. Hoeft niet perse iemand te zijn die er zijn brood mee verdient.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:18

Saar4 schreef:
En met professioneel bedoel ik iemand die verstand van zaken heeft. Hoeft niet perse iemand te zijn die er zijn brood mee verdient.

iemand die de pony goed aanvoelt, desnoods TS's oma! (okay, bij wijze van...)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:25

Saar4 schreef:

Dat is ook wat ik bedoelde hoor Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:25

Juist, eindelijk iemand die mijn advies ook daadwerkelijk als advies ziet!!!
Als ik zeg dat je er iemand bij haalt met verstand van zaken dat is dat in de eerste instantie bedooelt om het paard niet te verzieken voor de rest van zijn leven, de basis moet correct zijn, daar werk je zijn hele leven op verder! Als je allerlei dingen met allerlei mensen gaat proberen krijg je alleen maar meer verzet, los dit op de juiste manier op!
En steigeren zal die, dat duurt even voordat hij voorbij dat stadium is!
Noem het een prof noem het iemand met verstand van zaken of noem het iemand die niet bang is, maar weet wat hij doet komt op hetzelfde neer en dat heeft dit paard nodig iemand die hem kan overbluffen zonder het erger te maken.
Hoe ik mijn paarden africht, opleidt en train is mijn zaak, maar dat gaat wel op een diervriendelijke manier ZONDER dat ik iets vriendelijk vraag of mij onder laat sneeuwen door mijn paarden! Vraag mij of ik mijn paard wel eens een dreun heb verkocht en ik zal het eerlijk toegeven, want ik laat mij niet aftroeven door mijn paarden en al zeker niet door mijn macho achtig gedragende hengsten, maar daar gaat een voorgeschiedenis aan af. Respect heb ik voor ze maar ik eis respect terug! EEn paard wat mij de hersens in wilt slaan kortweg omdat het verziekt is in zijn jonge jaren of omdat hij maar denkt dat hij boven mij staat ziet bij mij direct het gat van de deur, want ik laat mij door niemand de hersens in slaan. Maar ik vind het niet eerlijk om een onbekend iemand per defenitie te adviseren om er op los te timmeren.

Ik wil hiermee alleen laten weten en jullie na laten denken over hoe je paard denkt en waar zijn gedrag vandaan komt en waar het toe leid als je (ongemerkt) fouten maakt en dat is mij aardig gelukt...

HobbeldeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:45

Voor zover ik terug gelezen heb ging het niet echt over "erop los timmeren" , maar over een tik geven. Toch raar.... tijdens de paardrijlessen op de manage leren ze je ook een tik op de billen te geven met je zweep, een schop in de buik te geven.... maar een tik voor zijn oren lijkt dan weer te veel voor sommigen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:59

Nogmaals Kaja ik ben erg benieuwd naar de daarwerkelijke resutaten die jij met jouw paarden hebt geboekt en waar je zo vreselijk wijs bent geworden en al je ervaring hebt opgedaan.

Wil je even quoten waar ik in dit topic het advies heb gegeven het paard in elkaar te timmenen? dank u.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:11

kaja, ik denk dat jij riant dr mening teveelm opblaast. jij hetb het over in elkaar timmeren, terwijl riant dat zo niet bedoelt (had je overigens al kunnen lezen in een vorige post van riant...).

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:15

loess schreef:
ten eerste vind ik dat het niets met geweld te maken heeft en ten tweede ben ik van mening dat je het probleem alleen kunt oplossen door het op te zoeken. op de manier die jij beschrijft (bijzetteugel) wordt het werkelijke probleem, het steigeren, ontweken. Het paard moet de link kunnen leggen dat stijgeren fout is en dat begrijpt hij alleen wanneer hij op het moment dat hij dat doet, aangepakt wordt.

Heel erg zinnige opmerking !!

Heb je wel eens een kudde jonge paarden in de wei zien uitvechten wie er de baas is, da's pas geweld! Op een bepaalde manier moet je je paard iets duidelijk maken op de manier die hij begrijpt.
Als een paard te dicht bij een ander paard komt krijgt hij een paar hoeven tussen zijn ribben. Ze lsaan elkaar het licht uit de ogen bij tijd en wijle. Het paard begrijpt hieruit dat zijn gedrag niet gewenst is. Daarom vind ik een paard (terecht) een tik geven dus ook niet zielig, want het begrijpt meteen dat he gedrag niet gewenst is. Brutaal paard probeert het nog een paar ker maar door concequent te blijven corrigeren (herhaling) leert een paard .. "Als ik dit doe en een oplawaai het gevolg". Dat heet conditioneren.

Het hele africhten van een paard is gebaseerd op condioneren, straffen en belonen en dat allemaal in de juiste proporties en op het juiste moment zodat er linken gelegt kunnen worden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:33

Citaat:
Het hele africhten van een paard is gebaseerd op condioneren, straffen en belonen en dat allemaal in de juiste proporties en op het juiste moment zodat er linken gelegt kunnen worden.

Iedereen heeft nog wel een verkeerde timing en we kennen de 'handigheid' van ts al helemaal niet, vandaar dat ik dus niet in eerste instantie een advies van 'direct afstraffen' wilde geven, we weten de hele achtergrond van de pony niet. Is het dier wel correct ingereden etc. etc....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:16

Laten we het direct afstraffen dan verandere in direct afleren, waarbij ik toch zelf nog steeds van mening ben dat je een paard toch straft voor zulk gevaarlijk gedrag ongeacht welke oorzaak.
Als het geen protest is maar angst straf je allen op een andere manier dan als het gewoon vuil stijgeren is. Maar dat is mijn mening. Als he een paard eenpaar keer zijn zin geeft door bijvoorbeeld te stoppen met rijden als hij omhoog komt dan heb je grote problemen want ze leren heel snel hoe ze onder het werk uit komen.

En de TS die is denk ik helemaal stil van al ons gediscussier.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:27

tja de TS is denk ik een andere manier aan het zoeken, want het gaat er niet altijd even vriendelijk aan toe, maar goed dat terzijde... ik kan me in meerdere antwoorden verplaatsen en heb begrip voor allen, maar ik zelf ben van mening dat zoiets niet getollereerd mag worden en druk het gelijk de kop in! ik heb er zelf met mijn eigen paard gelukkig geen last van gehad, maar ik denk dat het bij het inrijden al fout is gegaan met het paardje van de TS. daarom is het ook zo van belang dat het inrijden goed gebeurt en met goede begeleiding en het liefst door iemand die ervaring er in heeft. tuurlijk is het leuk om zelf in te rijden en dan kunnen zeggen van; kijk dat heb ik al bereikt! maar als het fout gaat.... wees heel duidelijk naar je paard en wees consequent en accepteer dit gedrag niet!! ik vind dat als je de basis zelf niet kent en dat niet kunt overbrengen aan je paard dat je zoiezo niet moet beginnen aan het inrijden van zo'n jong dier...maar das mijn mening. als je wel kunt voelen en de basis had geweten had je dit probleem waarschijnlijk niet eens gehad. maar om even weer on- topic te komen; ik zou hem een draai om zijn oren geven mits je goed kunt rijden en weet wat je doet...en natuurlijk na een goede reactie van je paard uitbundig belonen. zorg dat het paardje plezier heeft in zijn werk en probeer aan te voelen wanneer hij of zij het even net teveel word. zodat je weer even een stapje terug kunt nemen. dus met andere woorden; hou het dan even simpeler voor het paardje zodat er weer rust terug keert en ga een ander keertje weer verder...succes

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:09

Randy01 schreef:
Dit doe ik dus helemaal niet. Mijn paarden zijn in een bepaald stadium van de opleiding c.q. africhting. Ik stap iedere dag weer onbevangen op en voel mijn paard dan aan. Afhankelijk van wat ik op dat moment (tijdens het loswerken al) gebeurt of wat zich openbaart als het ware, daar ga ik mee aan het werk.... Het gevaar van steeds maar weer doorgaan op hetzelfde is dat je paard het plezier in het werk verliest of dat ze afstompen en juist protest gaan vertonen.
Ik stel dus iedere keer dat ik ga rijden mijn doelen als het ware bij maar wel met de achterliggende gedachte dat ik algehele vooruitgang wil zien over een periode.... het moet dus wel vooruit blijven gaan en niet áchteruit....

Maar ik bedoel het ook anders dan je had gelezen waarschijnlijk. Ze doet niet steeds hetzelfde, ik bedenk voor mezelf altijd een oefening die ze kan of harder aan moet werken. Natuurlijk voel ik tijdens het losrijden de min- en pluspunten ook wel en ga daarmee aan het werk.

Ga het werk voor mijn paard absoluut niet saai maken, dan heb ik er zelf ook geen plezier meer in. Maar als ik ga rijden heb ik wel een bepaald doel waar ik op het einde wil zien dat ze eraan voldoet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:18

Ik heb hier bereikt wat ik wou bereiken want zelfs Riant draait haar mening beetje bij beetje bij.... Wanneer men vraagt mij goed te lezen dan doe ik dat ook maar telkens wijzen zij mij hier weer op. Terwijl ik toch echt goed lees en alleen maar mijn mening plaats... Misschien dat het helpt wanneer ik zeg dat ik precies bedoel wat klomp hierboven bedoelt???

Natuurlijk sputtert Riant weer als vanouds tegen door te zeggen dat zij haar mening niet bijstelt maar op haar manier meerdere varianten van haar mening te geven terwijl zij in het begin toch vrij duidelijk was dat er maar een manier is.... Maar goed, mijn advies is aangenomen en door meerdere doorgenomen... Er zijn er zelfs die gaan twijfelen aan zichzelf en het nu op mijn wijsheid af schuiven..??!!!

En Riant: Maakt mijn eigen stal, mijn leeftijd en staat van dienst zoveel uit dat jij mijn mening wel begrijpt of aanneemt???
Dat lijkt mij toch niet relevant, het gaat er hier toch om het geven van adviezen en een mening in het belang van het door ons zo geliefde paard? Wat doet het er dan toe dat ik dagelijks mijn eigen stal run en mijn paarden train terwijl jij op kantoor een beetje internet in de baas zijn tijd????

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:30

Kaja schreef:
Wat doet het er dan toe dat ik dagelijks mijn eigen stal run en mijn paarden train terwijl jij op kantoor een beetje internet in de baas zijn tijd????

En ik vind dat zoiets uit een topic mag. Blijf gewoon even ONtopic. Zeg nou zelf, vind je dit niet een beetje een kinderachtige opmerking?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:33

Denk dat het voor de TS wel verschil uitmaakt of iemand 1 keer in de week op een manege rijdt of zich al bewezen heeft door meerdere paarden in te rijden. Het advies van de 2e zou ik veel eerder aannemen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:36

Waarom doet het er dan wel toe wat ik doe in het dagelijkse leven en waarom is dat zo belangrijk dat Riant dat wilt weten terwijl ik mijn eigen mening en advies geef, wat vervolgens wordt afgeschilderd als wijsheid??
Is dat niet KINDERACHTIG???

Loutjelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:40

Bewijst een eigen stal hebben van kunde tegenwoordig?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:42

Even off-topic, maar Kaja als jij je eigen stal runt, wat doe je dan de 'hele dag' op bokt. Heb je een laptop op je paard.

Ik zit op kantoor, ik heb tijd zat om te internetten. Ik vraag dus af hoe jij dat doet. Tijdens tuig schoonmaken?

Ach ja, tuurlijk de administratie, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dat moet ook gebeuren. Oke volgende keer moet ik iets verder kijken dan me neus lang is.
Laatst bijgewerkt door Morris op 15-12-04 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:45

Even afkoelen meiden. Zullen we niet beter afwachten wat TS zegt of meldt?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:48

Helaas zitten mijn taken er voor vandaag op en is het weer een dag van de administratie! Het hebben van een eigen stal is geen bewijs van kunde zeker niet, maar waarom word daar naar gevraagd als dat er toch niet toe doet! Er word gevraagd naar advies en niet naar je staat van dienst, maar volgens Riant is dat toch wel belangrijk... blijkbaar kun je anders geen advies geven anders vraag je daar niet naar toch???