Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
loess schreef:ten eerste vind ik dat het niets met geweld te maken heeft en ten tweede ben ik van mening dat je het probleem alleen kunt oplossen door het op te zoeken. op de manier die jij beschrijft (bijzetteugel) wordt het werkelijke probleem, het steigeren, ontweken. Het paard moet de link kunnen leggen dat stijgeren fout is en dat begrijpt hij alleen wanneer hij op het moment dat hij dat doet, aangepakt wordt.
Citaat:Het hele africhten van een paard is gebaseerd op condioneren, straffen en belonen en dat allemaal in de juiste proporties en op het juiste moment zodat er linken gelegt kunnen worden.
Randy01 schreef:Dit doe ik dus helemaal niet. Mijn paarden zijn in een bepaald stadium van de opleiding c.q. africhting. Ik stap iedere dag weer onbevangen op en voel mijn paard dan aan. Afhankelijk van wat ik op dat moment (tijdens het loswerken al) gebeurt of wat zich openbaart als het ware, daar ga ik mee aan het werk.... Het gevaar van steeds maar weer doorgaan op hetzelfde is dat je paard het plezier in het werk verliest of dat ze afstompen en juist protest gaan vertonen.
Ik stel dus iedere keer dat ik ga rijden mijn doelen als het ware bij maar wel met de achterliggende gedachte dat ik algehele vooruitgang wil zien over een periode.... het moet dus wel vooruit blijven gaan en niet áchteruit....
Kaja schreef:Wat doet het er dan toe dat ik dagelijks mijn eigen stal run en mijn paarden train terwijl jij op kantoor een beetje internet in de baas zijn tijd????