waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:06

Hm klinkt aannemelijk. Sorry dat ik zeg wat ik nu ga zeggen maar ik schreef net aan een pb aan iemand dat het zo vreselijk DUITS is. Paard moet doen wat ik zeg. Bij de Franse school gaat het om elegantie, verhevenheid... Maar apple : een paard dat het hoofd op of achter de loodlijn heeft gaat toch niet aan de teugel volgens het FEI regelement? Kan een paard nageeflijk zijn terwijl hij niet aan de teugel gaat volgens de definitie (heb ik ergens in het begin aangehaald). Dat weet ik dus echt niet?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:08

Lusitana"]
superPepeijn discussieerd om te discussieren, gaat geregeld in d eaanval of verdediging maar heeft geen antwoord. Want waar gaat het topic over? WAAROM zijn mensen gefixeerd op de hoofdhouding. Waar komt dat vandaan. en nu, wat kunnen we eraan doen, want het is toch wel duidelijk dat het moet veranderen. Het gaat helemaal niet over ik rijd beter dan jij. In de krul is fout. Hoe krijgen we die boodschap door aan de basis, de jeugd die nu begint met rijden. Waarom blijft het zo hardnekkig bestaan? Waarom denkt men dat het juist is? Niemand komt met een antwoord...
[/quote]op de eerste plaats discussieer ik idd om de discussie, dat lijkt me logisch, daarom zit ik op bokt. volgens mij heb ik op elke vraag antwoord gegeven dus ik begrijp je niet helemaal. ik begrijp ook niet helemaal waar je vandaan haalt dat ik me verdedig, ik zou niet weten waarom.

[quote="Lusitana schreef:
Ik wil even een compliment geven aan de persoon die kwam met dat het paard ook aan de teugel zou kunnen gaan zonder teugels. Ik zou zeggen met wollen teugels...
als ik om complimentjes zou vissen zou ik jou ook kunnen vertellen dat mijn paard licht en nageeflijk is op een halster dat ik hem op die manier netjes gesloten kan laten gaan en zo zijn overgangen kan laten maken. ik snap even niet het nut van dat soort opmerkingen in een discussie en vind het meer op zijn plaats voor op een theekransje oid. Haha!

misschien als je duidelijk je stelling kan geven dat ik je mijn mening erover kan laten weten, als je nog geinteresseerd bent natuurlijk Knipoog
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 22-11-04 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:09

ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn pony soms dwing om naar beneden te lopen door middel van een slof Bloos maar ik doe hem dan wel vaak los en probeer het weer op gewone teugel en vaak snapt hij het dan wel Schijnheilig ook zorg ik ervoor dat hij wel goed voorwaarts blijft

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:11

SuperPeppeijn, we hebben het even niet over jouw paard, we hadden het even over het aan de teugel rijden zonder teugels en dit is geen discussie topic, we zoekn naar waar die fixatie vandaan komt. en hierboven staat dus een reactie die interessant is in dat verband.
Blazelover, waarom wil je zo graag dat het hoofdje in een bepaalde houding is?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-11-04 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:11

Helemaal gelijk, ik zie en hoor ook steeds meer van dat soort mensen. En dan vooral mensen die geen idee hebben wat ze eigenlijk bedoelen met 'aan de teugel.' Heel leuk, paardje in een krul, meisje trots, maar als je even verder kijkt dan het 'mooi' gebogen koppie, zie je een op de voorhand sloffend paard.. heeft helemaal NIETS met aan de teugel te maken, ik denk dat mensen eerst maar eens een moeten snappen wat aan de teugel precies inhoud, en dat het dus meer is dan alleen wat aan je teugels rommelen...

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:15

Lusitana schreef:
Waarom blijft het zo hardnekkig bestaan? Waarom denkt men dat het juist is?

Misschien omdat mensen niet weten waarom het fout is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:15

Moet ik de definitie op elke pagina gaan aanhalen? Hij staat ergens in het begin. als je dat leest zie je dat aan de teugel gaan GEEN HOOFDHOUDING IS. als we dat nu mee kunnen geven aan de jeugd, zijn we een stuk verder. ik wil echt even een antwoord op mijn vraag aan blazelover. Ik vind het harstikke tof dat je hebt gereageerd! jij kunt veel duidelijkheid geven over waarom men het doet, dat hoofd in d ekrul trekken. Kom maar met je antwoord, ik vind je super!!!
Verder zou AAN DE HULPEN een betere omschrijving zijn voor aan de teugel...

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:18

ik weet het eigenlijk niet maar bij ons rijdt eigenlijk iedereen het paard aan de teugel dus misschien om erbij te horen Bloos (wat erg zeg!!!!)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:19

Lusitana"]
Maar apple : een paard dat het hoofd op of achter de loodlijn heeft gaat toch niet aan de teugel volgens het FEI regelement? Kan een paard nageeflijk zijn terwijl hij niet aan de teugel gaat volgens de definitie (heb ik ergens in het begin aangehaald). Dat weet ik dus echt niet?
[/quote]
volgens mij spreek jij jezelf gigantisch tegen. Zie hier een stukje van jou op dezelfde pagina

[quote="Lusitana schreef:
als je dat leest zie je dat aan de teugel gaan GEEN HOOFDHOUDING IS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:20

Citaat:
ik weet het eigenlijk niet maar bij ons rijdt eigenlijk iedereen het paard aan de teugel dus misschien om erbij te horen (wat erg zeg!!!!)

Nou nu je dat weet zou ik er maar snel mee ophouden, ik hoop dat je nu dus wel doorhebt wat je zelf aan het doen bent..
Wat is nou belangrijker voor je? Je pony of het horen bij de groep?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:27

En meteen ook duidelijk maken aan de groep door te vragen waarom ze doen wat ze doen, dat het fout is.
Lielle, kun je zeggen hoe ik mezelf tegenspreek want dat zie ik echt niet, sorry? in de beschrijving van aan de teugel gaan is het hoofd meer of minder voor de loodlijn, dus niet persee vast,en er hoort een heel verhaal bij over het reageren op de hulpen blbla (heb je het wel gelezen) en is in die zit geen hoofdhouding, maar een geheel plaatje van gehoorzaamheid, werklust en lichtheid.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-11-04 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:28

jazeker. eerst doe je de bewering dat de hoofdhouding wel uitmaakt. daarna doe je de bewering van niet. logisch lijkt me dat dat nogal tegenstrijdig is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:28

je zegt in het laatste stuk dat aan de teugel geen hoofdhouding is. Daarvoor vraag je of een paard dat op of achter de loodlijn is wel aan de teugel kan zijn Verward

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:30

ik ben ook vaak kwaad op mezelf en vraag ik meaf waarom ik het doe hoor! en de slof gebruik ik ook niet meer maar ik heb mijn pony ook aan de teugel gereden omdat hij zich zo niet sterk maakt (probeerd te maken)

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:31

Ik zou Lusitano's uitleg wel eens willen zien Haha!

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom een paard dat diep en rond loopt niet aan de teugel is? Wil je zeggen dat Anky tijdens haar trainingen haar paard in de krul trekt? Ik noem maar een voorbeeld, maar van haar weet ik dat ze een methode heeft waarbij het paard diep en laag loopt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:33

Over mijn ogenschijnlijke tegenstrijdigheid:
Omdat in de definitie van aan de teugel gaan staat dat een paard niet het hoofd op of achter de loodlijn mag hebben, het hoogste punt van de hals achter de oren zit, en er een heel verhaal aan AAN DE TEUGEL GAAN zit. enfin zie ook de verbeterde reactie.

Blazelover, aan de teugel rijden is dus niet hetzelfde als je pony in de krul trekken. Hoe minder jij trekt hoe minder je pony terugtrekt. Met je zit en benen kun je veel meer bereiken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:35

dus volgens de definitie, waarin staat dat het hoofd meer of minder voor de loodlijn staat, mag het hoofd niet op of achter de loodlijn , dus is zo´n paard niet aan de teugel volgens de definitie, kan het dan nog wel nageeflijk heten, dat was de vraag.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:35

volgens jouw stelling; anky heeft dus in haar training haar paard niet aan de teugel, toch scoort zij tamelijk hoog in de wedstrijden, kan je dat verklaren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:37

HAhahaha begin alsjeblief niet over anky en haar gruwel traningsmethodes, want dan krijg je me echt kwaad. En die hoge scores verbazen mij dus. DAAR GAAT het hier om. Want dat zou gewoon niet kunnen! ik zag maar een paar paarden op de OS hun hoeven van de grond halen in de piaffe en een daar van was (hahaha) een Lusitano.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:39

Wat wil je nou horen.. anky scoort ermee dus het is okee om een paard in de krul te trekken ? Het is niet okee en in strijd met de dressuur zoals het bedoeld is...en vaststaat in de regelementen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-11-04 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:39

kwaad? waarom? kom met feiten niet met emoties. wederom verschillen we weer essentieel van mening. een proef/kur is meer dan alleen de uitvoering van de piaffe. dat schijn je maar niet te willen begrijpen.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:40

door aan de teugel te lopen mits dat natuurlijk correct gebeurd gebruikt het paard zijn rug goed en als je het zelf goed doet dit zegt mijn instructrice tenminste en zo ervaar ik het zelf ook voel je dat je paard zijn rug als het ware bol maakt en zijn hals gaat dragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:41

De piaffe is een uiting waarbij je het beste kunt oordelen hoe licht en verheven...het doel van de dressuur...het paard is. anky laten we even erbuiten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:43

Lusitana schreef:
Wat wil je nou horen.. anky scoort ermee dus het is okee om een paard in de krul te trekken ? Het is niet okee en in strijd met de dressuur zoals het bedoeld is...en vaststaat in de regelementen
ok hoe is dressuur bedoeld. volgens de la gueriniere is enkel en alleen bedoeld om het paard soepel, gehoorzaam en rustig te krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:43

En licht en verheven...