Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:01

Nee, niet mens-machine.
Maar ik probeer het principe er achter duidelijk te maken Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:02

ik ga eens wat springfoto's opduiken. En ik weet wel dat je een barrage niet wint op pure snelheid maar op afsnijden, maar dan moet je dus nog steeds een korte bocht op hoge snelheid rijden

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:03

Sorry, maar ik vind de meeste barrages gereden worden op alles behalve hoge snelheid. Daar versta ik toch echt iets anders onder Lachen

Dat het paard in de linkergalop landt als je boven de sprong op rechts zit (nee, niet hangen dus Knipoog ) zou toch al voldoende moeten zijn om jullie ervan te overtuigen dat je paard dan een linkerbocht wil maken Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:06

Romkabouter schreef:
Sorry, maar ik vind de meeste barrages gereden worden op alles behalve hoge snelheid. Daar versta ik toch echt iets anders onder Lachen

Weleens bij de pony's gekeken? die gaan zo oerend hard dat ik mn hart soms vasthoud. Dat heeft bijna niets meer met techniek te maken, maar gewoon met zo hard mogelijk door het parcours. Deed ik vroeger ook, gewoon gas geven en sturen (en hopen dat je onderweg niet op je bek ging) Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:06

Romkabouter schreef:
Dat het paard in de linkergalop landt als je boven de sprong op rechts zit (nee, niet hangen dus Knipoog ) zou toch al voldoende moeten zijn om jullie ervan te overtuigen dat je paard dan een linkerbocht wil maken Lachen

Volgens mij is het net andersom Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:07

DePennyBitch schreef:
Weleens bij de pony's gekeken? die gaan zo oerend hard dat ik mn hart soms vasthoud. Dat heeft bijna niets meer met techniek te maken, maar gewoon met zo hard mogelijk door het parcours. Deed ik vroeger ook, gewoon gas geven en sturen (en hopen dat je onderweg niet op je bek ging) Lachen

precies. En die ruiters hangen echt naar binnen

Ik zit nog even over dat verhaal van het landen na de sprong na te denken. Kom ik ook op terug.

/edit
over het algemeen zit ik te veel naar rechts met mijn gewicht en mijn paarden landen ook bijna altijd in de rechtergalop Verward

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:10

Lielle schreef:
precies. En die ruiters hangen echt naar binnen

JAaaaa, soms echty eng! Kan me nu niet meer voorstellen dat ik zo heb gereden als 8 jarige puk op een bedreigend snelle shetlander, ha ha

Ik zit nog even over dat verhaal van het landen na de sprong na te denken. Kom ik ook op terug.

/edit
over het algemeen zit ik te veel naar rechts met mijn gewicht en mijn paarden landen ook bijna altijd in de rechtergalop Verward

Denk maar aan de wissels springen en hoe de ruiters in kwestie met hun gewicht en zitbeenknobbels werken.... Dan lijkt het mij dat Romkabouter het toch mis heeft?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:20

Romkabouter schreef:

Dit is dus weer de omgekeerde wereld. Juist boven een sprong kijk je goed in de richting waar je heen wilt. En daardoor komt er automatisch meer gewicht op de juiste zitbeenknobbel (voor naar links op links) en kom je gegarandeerd ook weer in de juiste galop uit.

Verder ga je niet goed in op de vergelijking van het zwaartepunt van ruiter en paard. Volgens jou is het dus beter om uit het zwaartepunt te gaan zitten?
Tevens het wijken voor de zitbeenknobbel, ook zo'n vreemde hulp Verward ?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:25

Ik heb ooit een instructrice gehad die ook het principe hanteerde van druk op het buitenbeen als je door een bocht heengaat. Haar argument was dat het paard meer ruimte had om het binnenvoorbeen/achterbeen naar voren te plaatsen. Het resultaat was inderdaad dat hij meer doorliep in een bocht. Maar of het nou doorlopen was of harder lopen omdat hij zijn balans niet kon behouden, ik weet het eerlijk gezegd niet.

Nu rij ik de bocht door, recht boven mijn paard en kijk waar ik heen ga. Dat vind ik het prettigste aanvoelen en het meest logische. Hoe meer je beweegt/je gewicht verschuift op een paard, hoe moeilijker een paard kan bewegen/de gevraagde oefeningen kan doen. Hij moet namelijk continue zijn evenwicht bewaren. Dan kan hij onmogelijk ook nog eens een keer een oefening correct uitvoeren/correct bewegen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:28

DePennyBitch schreef:
[i][b]Denk maar aan de wissels springen en hoe de ruiters in kwestie met hun gewicht en zitbeenknobbels werken..
[/quote]
EHm het gaat om bochten, niet om wissels hoor Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:31

Maar het gaat hier ook niet om wiskunde of natuurkunde Bloos

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:32

Appie schreef:
Juist boven een sprong kijk je goed in de richting waar je heen wilt.

En als je rechtdoor wilt en je paard links wilt laten landen dan?

Het wordt nu wel een heel erg wellus-nietus spelletje overigens. Ik weet uit ervaring dat beide systemen werken en probeer jullie gewoon het principe erachter te laten begrijpen Knipoog

Wat goed of fout is vind ik hier minder van belang. Het gaat erom wat werkt Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:32

Bets schreef:
Maar het gaat hier ook niet om wiskunde of natuurkunde Bloos

Precies, het gaat erom wat werkt. En beide werkt Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:34

Tinusje schreef:
Hoe meer je beweegt/je gewicht verschuift op een paard, hoe moeilijker een paard kan bewegen/de gevraagde oefeningen kan doen.

Uiteraard, het gaat ook om het principe wat er speelt. Ver naar binnen of buietn hangen is natuurlijk nooit goed Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:35

ik ga vanavond eens wat knutselen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:39

Probeer gewoon beide eens, best leuk om eens wat nieuws te proberen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:41

Romkabouter schreef:

EHm het gaat om bochten, niet om wissels hoor Haha!
[/quote]

Ik gaf dat aan om aan te tonen hoe het gewicht van de zitbeenknobbel werkt op het aanspringen in een bepaalde galop. En dat lijkt mij boven een sprong niet anders.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:46

En hoe vaak zie je niet problemen voorbij komen waarbij ruiters hun paard niet in de goede galop krijgen? Meestal is 1 van de problemen dat ze teveel naar binnen hangen Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:46

Romkabouter schreef:
En hoe vaak zie je niet problemen voorbij komen waarbij ruiters hun paard niet in de goede galop krijgen? Meestal is 1 van de problemen dat ze teveel naar binnen hangen Lachen

Ja, draai dr maar een punt aan zeg Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:48

Romkabouter schreef:
Probeer gewoon beide eens, best leuk om eens wat nieuws te proberen

uiteraard, anders kan ik niet knutselen Knipoog Ik zit alleen wel op het paard van iemand anders, dus al te veel wil ik niet gaan rotzooien. Maar ik heb springles, kan vast wel wat stoeien met mijn gewicht boven de sprong.

ik had nog meer huiswerk op dat gebied geloof ik Haha! zal het maar niet combineren Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:48

Jij haalde het aanspringen in galop erbij DPB Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:50

Lielle schreef:
kan vast wel wat stoeien met mijn gewicht boven de sprong.

Het is dus niet helemaal de ene kant op of de anmdere kant op hangen he Haha!
Het is meer alleen wat meer druk op de beugel aan de ene kant. Denk eraan dat je wel rechtvooruit gaat en niet met je handen gaat sturen. Door met je handen al een richting aan te geven zal je paard ook al de juiste galop pakken. Of niet natuurlijk Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:51

Romkabouter schreef:
Jij haalde het aanspringen in galop erbij DPB Knipoog

Ja, maar jij lijkt er vooral op uit te zijn om mijn theorie onderuit te halen.

Dat mensen hun paard niet in de goede galop krijgen kan natuurlijk altijd, maar is afhankelijk van heel veel verschillende dingen (weer het aspect van levend dier).

Feit is dat hulpen niet voor niets zijn en ze zullen wel "ontworpen" zijn met een reden..... dat ze werken.

Helaas wil mijn paard nog steeds niet piafferen..... Tong uitsteken Maar dat heeft niets met de hulpen te maken....

Zo ook met galop. Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:53

DePennyBitch schreef:
Ja, maar jij lijkt er vooral op uit te zijn om mijn theorie onderuit te halen.

Nee, abosluut niet. IK heb inmiddels al een stuk of wat keren gezegd: BEIDE WERKT

Citaat:
Feit is dat hulpen niet voor niets zijn en ze zullen wel "ontworpen" zijn met een reden..... dat ze werken.

Juist ja! En BEIDE systemen werken!

Zal ik gaan turfen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:54

Romkabouter schreef:
Het is dus niet helemaal de ene kant op of de anmdere kant op hangen he Haha!
Het is meer alleen wat meer druk op de beugel aan de ene kant. Denk eraan dat je wel rechtvooruit gaat en niet met je handen gaat sturen. Door met je handen al een richting aan te geven zal je paard ook al de juiste galop pakken. Of niet natuurlijk Knipoog

Best grappig, in mijn springzadel stuur ik met de beugels, maar in mijn dressuurzadel meer met heup/zitbeenknobbel Haha!.