4 soorten basis-beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:45

Suzanne F."]
Hoe oefen/train je het kantelen van het bekken?? Ik kan me namelijk heel goed lang maken en super rechtopzitten maar het bekken kantelen kan ik niet goed. Hoe oefen ik dit?
[/quote]

Waarom zou je dat willen oefenen? Mis je dan iets in je hulpen?

[quote="gijsenkim"]
10 graden je bekken kantelen??? je hebt het over een minimale kantelin waarbij je de onderrug iets bolt............ staat deze week een heel stuk over in de paard en sport van een bewegingsdeskundige.

Lijn van het verhaal is dat een mens als je het paard onder de persoon wegveegt in complete balans op de grond staat, dat kan als je wat naar voren zit, maar dan zit je op je ..... jeweetwel ... en dan kantel je de bekken inderdaad helemaal niet. En dat kan als je recht op je paard zit en dan heb je zowizo al een heel licht gekantelde bekken want je zit op beide zitbeen knobbels.. De tweede variant heeft volgens schrijver de voorkeur. Er staat een foto bij van Marrigje van Baalen eerst op een paard, en dan het paard weggeveegd......... daar zie je duidelijk dat het bekken zowizo iets gekanteld is.... om het paard dan halt te doen houden hoef je alleen maar iets meer je bekken te kantelen, maar zeker geen 10% ...?
[/quote]

Ik gaf al aan dat de 10 graden van Blossomm teveel een bewust kantelen is.

Het probleem is dat de redactie van Paard & Sport het verhaal van Richard Weis niet goed begrepen heeft. Vooral doordat ze een foto laten zien van Marrigje van Baalen die juist helemaal niet in balans zit. Ze zit teveel achter de loodlijn en daarom niet in balans. Lees nog maar eens het voorwoord van hem, waarin hij duidelijk aangeeft (wat ik trouwens ook in een clinic van hem gezien heb) dat hij geen voorstander is van een sterk drijvende zit (waarbij het bovenlichaam iets achter de loodlijn is en dus de zitbeenderen naar voren gericht- weer dus dat kantelen-).
Als je goed rechtop je paard zit (in balans en op je beide zitbeenknobbels) , dan heb je geen licht gekanteld bekken.

[quote="Tyrza schreef:
Dat kantelen doe je toch automatisch als je mee gaat in de beweging; je onderlichaam vangt immers de beweging op, die wordt "geabsorbeerd" via je middenrif.

Jezelf zwaar maken is uiteraard een hulp om het paard terug te nemen. Maar als ik alleen maar zwaar zit, staat hij uiteindelijk stil. Door een "activerende zit" (zo noem ik het maar) aan te nemen, stimuleer ik het paard tijdens de overgang te sluiten en/of in takt te blijven. Uiteindelijk kan je dan uiteraard nog aanvullen met je been, als hij uiteindelijk te langzaam loopt of een te abrupte overgang maakt.

Deze zithulp gebruik ik ten zeerste bij de inzet passage en piaffe. Als ik mijn bekken/heupen niet gebruik, is alle geslotenheid/verzameling pleite en valt hij uit de pa/pi....?

Ik zie dat niet als kantelen als je bekken gewoon meebeweegt met de bewegingen van het paard. Bij kantelen (naar achteren) worden de zitbeenknobbels teveel naar voren gericht, waardoor je dus een te sterk drijvende zit krijgt. Bij een ontspannen meebewegen blijven je zitbeenknobbels in contact met je zadel en duwen niet naar voren.

Het zwaar maken is dus niet letterlijk zwaar maken en is een beweging (gevoel) die meegaat in de beweging van het paard (dus je blijft actief). Als je idd je bekken/heupen niet meebeweegt, dan verstoor de de gehele beweging en blokkeer je alles.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:30

Appie schreef:
Ik zie dat niet als kantelen als je bekken gewoon meebeweegt met de bewegingen van het paard. Bij kantelen (naar achteren) worden de zitbeenknobbels teveel naar voren gericht, waardoor je dus een te sterk drijvende zit krijgt. Bij een ontspannen meebewegen blijven je zitbeenknobbels in contact met je zadel en duwen niet naar voren.

Als ik voor mijn gevoel mijn zitbeenknobbels naar voren plaats, dan knik ik juist in bij mijn onderrug en gooi ik mijn schouders naar voren.

Als ik op mijn manier mijn bekken kantel, zet ik niet echt mijn zitbeenknobbels naar voren, omdat ik dus mijn bilspieren aanspan. Die "vervangen" dus als het ware die zitbeenknobbels bij het inwerken op de rug.

Ik zit het nu op de bank uit te proberen. Wat ik dan ook constateer is dat ik mijn buikspieren enigzins aanspan. Dan is het m.i. logisch dat ik daardoor mijn bekken kantel, want die buikspieren spannen mijn onderlichaam aan (gewicht wordt naar voren geplaatst zonder dat het zwaartepunt verplaatst). In combi met mijn bilspieren, die mijn gewicht weer compenseert (om dat zwaartepunt in het midden van het zadel te behouden), is er dan geen sprake van verplaatsing van de zitbeenknobbels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:38

Tyrza schreef:

Ik zit het nu op de bank uit te proberen. Wat ik dan ook constateer is dat ik mijn buikspieren enigzins aanspan. Dan is het m.i. logisch dat ik daardoor mijn bekken kantel, want die buikspieren spannen mijn onderlichaam aan (gewicht wordt naar voren geplaatst zonder dat het zwaartepunt verplaatst). In combi met mijn bilspieren, die mijn gewicht weer compenseert (om dat zwaartepunt in het midden van het zadel te behouden), is er dan geen sprake van verplaatsing van de zitbeenknobbels.

Gelieve het idee dat Tyrza het uitprobeerd op de bank niet te visualiseren Haha!:D:D:D

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:43

Pipo schreef:
Gelieve het idee dat Tyrza het uitprobeerd op de bank niet te visualiseren Haha!:D:D:D

Die bank hier heeft heel wat te verduren hoor! Haha! Clown

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:50

Tyrza schreef:
Die bank hier heeft heel wat te verduren hoor! Haha! Clown

Ik heb leren zwemmen op onze oude bank Haha! Schijnheilig.

Op een houten stoel oefenen doet het ook goed OK dan!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:13

Ik zie Tyrza al wippen hier. Haha!

Nou ik loop t nu ook uit te proberen op de stoel maar dat bekken kantelen lukt mij niet zo.
Ik heb vaak het probleem van dozen-rijden. Bloos Als jullie snappen wat ik bedoel. Bloos!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:16

Suzanne F. schreef:
Ik zie Tyrza al wippen hier. Haha!

Nou ik loop t nu ook uit te proberen op de stoel maar dat bekken kantelen lukt mij niet zo.
Ik heb vaak het probleem van dozen-rijden. Bloos Als jullie snappen wat ik bedoel. Bloos!

Haha!

Ik moet zeggen dat dat met mijn huidige zadel (minder diep) meteen een stuk minder is dan voorheen, ik voel mn zitbeenknobbels weer zeg maar. Maar soms kan ik er ook nog wat van hoor,... Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:28

Er valt weinig te wippen hoor Knipoog

Alles gebeurd vrijwel onzichtbaar. Alleen het aanspannen van de bilspieren zie je enigzins, maar grote bewegingen blijven uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:34

Hmm, interessante discussie. Vooral het houten stoelen/bankjes/skippybal-gedeelte. Haha!

Zelf geloof ik vrees ik ook in een zo los mogelijk bekken. Dat betekent dat het enige wat mijn rug- en buikspieren doen is mijn hoofd en schouders recht boven het zadel houden. Door de bewegingen van het paard onder mij wordt mijn bekken + onderrug steeds iets heen en weer geschommeld, maar dat gebeurt niet actief door mij, maar passief door het paard.

Ik denk dat ik bij het maken van een overgang terug inderdaad voornamelijk zwaar uitadem (vanuit mijn buik) en daarbij door de diepte van het uitademen mijn rug iets minder hol wordt (gebeurt automatisch wanneer je ontspannen en diep uitademt naar je buik toe - onderste wervels bewegen een paar millimeter naar achteren en duwen misschien zelfs het randje van de achterkant van mijn bekken een paar millimeter omlaag, wie weet Haha!). Het gevolg daarvan is dat je schouders zich heel licht iets naar voren bewegen et voila, we hebben een gewichtshulp. Haha!

Verder geloof ik niet in drijvende zitten, gekantelde bekkens of bolle ruggen (zoals bijvoorbeeld door Hempfling gestimuleerd worden), of die nu actief aangespannen gehouden worden of uitgezakt en ontspannen in die vorm blijven. Het probleem zit hem namelijk met een gekanteld bekken in de stuurinrichting: Een paard stuur je de bocht om met de draaiing van je schouder en je bekken, die tegenovergesteld op elkaar inwerken ( zie http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/hulpen.html ). Zowel bekken als schouder draaien in een bocht in een horizontaal vlak en verplaatsen daarmee je handen en benen tot de de klassieke armhouding/beenstand aannemen die je voor een bocht nodig hebt. Om dat te kunnen doen, moeten ze echter wel in een horizontaal vlak functioneren omdat je anders je armen en benen niet in datzelfde vlak kunt draaien.

Proef op de som: Hou je handen in dressuurhouding voor je lichaam, draai je schoudergordel om je ruggegraat van links naar rechts en we hebben de handhouding zoals die in een bocht inwerkt: Ze worden in een horizontaal vlak naar opzij gedraaid. Buig je schoudergordel nu even extreem naar voren, met je handen nog steeds voor je, en draai dan je schoudergordel van links naar rechts. Waar je handen eerst netjes op dezelfde hoogte bleven bij het draaien, wordt je binnenhand nu steeds opgetild terwijl je buitenhand omlaag duikt. Dat komt omdat je schouders nu niet horizontaal draaien, maar diagonaal in een naar beneden wijzend vlak. Datzelfde gebeurt bij bekken en benen wanneer je je bekken kantelt.

Kantel je je bekken, dan komt je bovenlichaam achter de loodlijn en kom je in snellere tempi al snel met je lichaam achter de loodlijn - achter de beweging dus. Daarom leunen deze ruiters bijna allemaal achterover in uitgestrekte draf. Om te voorkomen dat je met je hoofd de staart van je paard raakt, trek je je buikspieren stevig aan en als reactie daarop worden je rugspieren weer aangetrokken. Ook bovenbenen worden aangespannen om het naar achteren kantelen tegen te gaan.

Het resultaat: Door het gekantelde bekken kunnen in elk geval beenhulpen, maar vaak ook armhulpen niet meer natuurlijk voortvloeien uit je bekken- en schouderbeweging. Simpelweg omdat deze niet meer in een horizontaal vlak rond een verticale ruggegraat draaien. Bovendien moet je, om deze gekantelde bekken-houding vol te houden zoveel spieren gebruiken dat er van natuurlijke beweging van bekken of schouder geen sprake meer is (dat je spieren bijna geheel afzonderlijk aan kunt spannen is waar - zolang je op een niet bewegend, schokkend voorwerp zit dat je ook met handen en benen bewerkt). Ik zou niet willen zeggen dat je verkrampt, maar je verspant waardoor je geen andere hulpen meer kunt geven. Opvallend is dat ruiters die in de draf op een volte schakelen en een paar passen uitgestrekte draf doen nooit (zo extreem) hun bekken kantelen als ze op de diagonaal/lange zijde doen. Volte en een gekanteld bekken zijn namelijk heel moeilijk te verenigen. Zelf probeer ik houdingen die grote beperkingen aan de natuurlijke beweging van rest van mijn lichaam opleggen zoveel mogelijk te vermijden. En dus geen actief gekanteld bekken.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:32

Tyrza schreef:
Als ik voor mijn gevoel mijn zitbeenknobbels naar voren plaats, dan knik ik juist in bij mijn onderrug en gooi ik mijn schouders naar voren.

Als ik op mijn manier mijn bekken kantel, zet ik niet echt mijn zitbeenknobbels naar voren, omdat ik dus mijn bilspieren aanspan. Die "vervangen" dus als het ware die zitbeenknobbels bij het inwerken op de rug.

Dat eerste is logisch, maar wat je veel ziet bij ruiters die hun bekken kantelen dat ze andere delen van hun lichaam gaan aanspannen, waardoor je dat effect van schouders en rug minder ziet. Waardoor dus logischerwijs de harmonie verloren gaat.

Als jij op die manier je bekken kantelt, wordt je naar mijn idee hard in de rug van het paard. Je krijgt dan een soort effect van stoten, want je bilspieren kunnen niet meer ontspannen meebewegen ('veren'). Tevens span je dan je onderrug aan, waardoor de harmonie verloren gaat.

Het aanspannen van de buikspieren gaat niet in combinatie van het kantelen van het bekken. Tevens heeft het aanspannen (ook enigszins) van de buikspieren weer effect op de spanning in de onderrug. Je buik moet eigenlijk ook gewoon rustig meeveren in de beweging. Een goede ademhaling is ook van groot belang voor deze rustige beweging.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:36

xyzutu2 schreef:
Zelf probeer ik houdingen die grote beperkingen aan de natuurlijke beweging van rest van mijn lichaam opleggen zoveel mogelijk te vermijden. En dus geen actief gekanteld bekken.

Erg goed stuk (helemaal hoor, ik ga niet alles quoten Knipoog )! Jij kan het even wat beter beargumenteren vanuit de anatomie. Hopelijk zijn er nu meer mensen overtuigd Knipoog .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:55

Appie schreef:
Als jij op die manier je bekken kantelt, wordt je naar mijn idee hard in de rug van het paard. Je krijgt dan een soort effect van stoten, want je bilspieren kunnen niet meer ontspannen meebewegen ('veren'). Tevens span je dan je onderrug aan, waardoor de harmonie verloren gaat.

Tja sorry, dan houdt het op. Blijkbaar rijdt ik niet goed, maar het heeft wel effect.

Ik heb uitgelegd hoe ik het ervaar en dat komt meestal positief over. En niet alleen bij mensen. Knipoog

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:40

Tyrza schreef:
Tja sorry, dan houdt het op. Blijkbaar rijdt ik niet goed, maar het heeft wel effect.

Ik heb uitgelegd hoe ik het ervaar en dat komt meestal positief over. En niet alleen bij mensen. Knipoog

Ik zeg niet dat jij niet goed rijdt. Ik vraag me alleen af of jij ook daadwerkelijk je bilspieren aanspant. Je zegt dat je het hebt geoefend op de bank Knipoog , maar op een paard in beweging kan het gevoel heel anders zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:53

Ik denk dat Tyrza het gevoel van een paard in beweging best kent.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:03

Natuurlijk, maar je gevoel kan weleens niet helemaal overeenkomen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze vooral bij de hogere oefeningen (bijv. passage/piaffe) haar bilspieren daadwerkelijk spant. Want dan rem je echt de beweging. Aangezien ik haar houding en zit te paard aardig netjes vind, denk ik zelf dat zij dat dus niet doet.
Maar goed, ik kan het altijd mis hebben Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:22

Yep, je kan het inderdaad mis hebben Haha! Haha! Haha!:D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:28

Hoi,
Misschien lees ik het verkeerd Bloos! (doe ik anders ook nooit!)
maar volgens mij zijn er nu 2 discussietjes gaande:
1.het actief gekantelde bekken tijdens de hele rit (drijvende zit) (xyzutu2)
2. het (kort) kantelen van het bekken tijdens een oefening (tyrza)

En sorry Appie, maar ik ben het met Tyrza eens! En aangezien zij ook clinics geeft in hoe zij rijdt, omdat ze zo ver is gekomen met haar rijstijl, lijkt het me wel dat ze het in elk geval een béétje kan?

Ik (ik, die begonnen ben met mijn heupwiegen... Haha! ) rij dus ook niet de hele tijd met gekantelde bekken want dat ziet er niet uit en het remt ja.
Ik moest het trouwens in mijn ruitervakantie in Spanje wel doen van de lesgeefster, maarja die reed ook met handjes laag en breed.
Gewoon anders dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:30

Lielle schreef:
Ik denk dat Tyrza het gevoel van een paard in beweging best kent.

Echt niet................ Knipoog Na die paar keer op het paard zitten leer je het niet hoor *LOL*

grapje Tyrza Bloos

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:46

Nicolletje"]
Hoi,
Misschien lees ik het verkeerd Bloos! (doe ik anders ook nooit!)
maar volgens mij zijn er nu 2 discussietjes gaande:
1.het actief gekantelde bekken tijdens de hele rit (drijvende zit) (xyzutu2)
2. het (kort) kantelen van het bekken tijdens een oefening (tyrza)

En sorry Appie, maar ik ben het met Tyrza eens! En aangezien zij ook clinics geeft in hoe zij rijdt, omdat ze zo ver is gekomen met haar rijstijl, lijkt het me wel dat ze het in elk geval een béétje kan?
[/quote]

Maakt mij niet uit hoor Knipoog . Alleen moet je wel goed lezen, want ik zeg niet dat zij niet kan rijden. Ik geef daar helemaal geen commentaar op, wie ben ik, ze is niet voor niets zover gekomen Knipoog .
Alleen wil het niet zeggen dat iemand die hoog in de sport rijdt, alles meteen maar goed doet. Ik kan wel wat namen noemen, maar dat zal ik maar laten vanwege het risico dat ik dan helemaal iedereen over me heen krijg Scheve mond .

En naar mijn weten zijn er geen 2 discussies gaande, want ik heb het ook de hele tijd over een kort moment (ook teveel drijvend) van het kantelen van het bekken.

[quote="gijsenkim schreef:
Yep, je kan het inderdaad mis hebben

Iedereen maakt fouten Haha! . Alleen ben ik er wel 100 % zeker van dat kantelen van het bekken, spannen van de bilspieren...etc een negatieve invloed hebben op de bewegingen van het paard.
Om nog even terug te komen op een eerder geplaatste reactie van jou: Zag jij trouwens niet in P&S dat Marrigje helemaal niet in balans zat?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:07

"Jou" bedoel je mee Gijsenkim, neem ik aan? Heb je een plaatje van wat je bedoelt of mag dat niet?
En eh goed lezen is nooit mijn sterkste kant geweest net als uhm... luisteren.. Bloos Bloos!

Je hebt enerzijds gelijk als je zegt dat iemand die topsport doet niet persé alles goed doet, maar anderzijds: waarom ben ik dan geen topsporter?? Haha! Haha!
Ik neem aan dat er iets is, wat ze beter doen dan eh..mij? in elk geval.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:41

Ik heb het er nog maar eens even bijgepakt, maar het lijkt me wel in balans......... kweenie hoor Haha! Haha! Haha!

Maar weet je, als profs en deskundigen nou jouw beweringen tegenspreken..... gaat er dan niet een licchiie branden bij je, of denk je dan niet bij jezelf.......... misschien heb ik het wel verkeerd. Ik zou dat namelijk wel hebben. Ik kan best stellig overtuigd zijn van iets, maar als mensen die een beroep hebben gemaakt van mijn hobbie, of mensen die er een hele studie aan geweid hebben zeggen dat mijn stelling niet klopt..... dan zal ik toch minstens bij mezelf moeten gaan denken OF mijn stelling wel klopt. Ik zal het betreffende artikel inscannen als het mag van de mod.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:11

gijsenkim schreef:
Ik heb het er nog maar eens even bijgepakt, maar het lijkt me wel in balans......... kweenie hoor Haha! Haha! Haha!

Maar weet je, als profs en deskundigen nou jouw beweringen tegenspreken..... gaat er dan niet een licchiie branden bij je, of denk je dan niet bij jezelf.......... misschien heb ik het wel verkeerd. Ik zou dat namelijk wel hebben. Ik kan best stellig overtuigd zijn van iets, maar als mensen die een beroep hebben gemaakt van mijn hobbie, of mensen die er een hele studie aan geweid hebben zeggen dat mijn stelling niet klopt..... dan zal ik toch minstens bij mezelf moeten gaan denken OF mijn stelling wel klopt. Ik zal het betreffende artikel inscannen als het mag van de mod.

Wat maakt iemand tot een prof of deskundige?
En ik heb ook heel veel bestudeerd en blijf daarmee bezig. De stelling die ik inneem is trouwens ook heel veel beschreven door verschillende professionele mensen/ruiters. Ik krijg vaak het idee dat sommige mensen maar wat roepen of stellingen uitspreken van horen zeggen.

Scan maar in, maar waarschijnlijk zien veel mensen het toch niet. Richard Weis was heel duidelijk over mensen achter de loodlijn en dat zie je hier gewoonweg gebeuren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:47

Wat maakt iemand tot een prof......... eens denken. Iemand die bijvoorbeeld in de top meerijd, is prof genoeg in mijn ogen. Zo iemand heeft zn sporen wel verdient, en je kan niet meedraaien op dat niveau als je zit niet goed is. Ik heb nog een juf die me alleen maar instrueert op mijn zit. Zij doet allerlei holistische dingen, centered riding en weet ik veel wat voor een sjit, die juf heb ik zuiver en alleen voor mijn zit. Soms rijd ik op een skippiebal en soms op een paard van haar......... en ook daar komt het bekken kantelen gewoon weer terug.

Zo een meneer als Richard Weiss is in mijn ogen ook deskundig genoeg..

Alle mensen van enig niveau dit ik om me heen verzameld heb ( en dat zijn er niet weinig Haha! Haha! Haha!) rijden allemaal op hun zit. Zoals vermeld Haha! Haha! Haha!

Bij de foto van Marrigje zie je dat het paard strekt, daar zal je altijd iets achter de loodlijn zitten. Je ziet ook dat het bekken veel gekanteld is. Dit omdat je niet harder wil, maar meer wil. Dus niet zo vreemd dat ze iets achter de loodlijn zit, met haar zit zegt ze hierblijven (dat zie je heel duidelijk) en met haar been zegt ze weg (zie je ook heel duidelijk)

Maargoed het is duidelijk dat Marrigje er ook niks van bakt Haha! Haha! Haha! Richard Weiss ook niet weet waar hij het over heeft. En aangezien zowel Tyrza als Marrige bij Coby in de leer zijn (geweest) zal Coby het ook wel niet kunnen.

Sonja Gademann kantelt ook haar bekken iets bij de reclame voor het Luxor zadel....... kan het ook vast niet

Kirsten Beckers staat in de hoefslag van 2 september met Obelick, OOK in een vertrekkende beweging en NET iets achter de loodlijn, maar wel met een gekantelde bekken..... kan het ook niet Haha! Haha! Haha!

In de paard en SPort nummer 18 staat Imke Schellekens met Lancet, ook met een gekantelde bekken EN iets achter de loodlijn....... met een vertrekkend paard......... snapt er helemaal niks van die Imke

In diezelfde P&S staat onze vrind Edward op pagina 35......... kijk zelf maar, want het begint eentonig te worden.

Voor mij allemaal mensen die toch echt hun sporen verdient hebben en waar ik toch echt eerder een voorbeeld of een stelling van aan zou nemen dan van een Appie uit de kop van noord holland Haha! Haha! Haha! Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:19

Iemand kan wel degelijk in de top meerijden ook al is de zit niet echt geweldig (neem bijvoorbeeld Rafael Soto Knipoog , en er zijn genoeg voorbeelden van Nederlandse ruiters).
Ten tweede vind ik Richard Weis betreffende de houding en zit van de ruiter ook deskundig. Heb ik ergens gezegd van niet? Ik heb juist aangegeven dat zijn verhaal niet goed begrepen wordt.

Leuke voorbeelden allemaal (Ernest van Loon, Eugen Abel, Klimke..etc zijn ook goede voorbeelden, waar ik o.a. veel van geleerd heb door hun boeken aandachtig te lezen), maar jij lijkt alleen maar te kijken naar prestaties. Ik kijk vooral naar hoe het paard loopt onder de ruiter en daar gaat i.m.o. wel heel veel mis. Om toch maar een voorbeeld te noemen; de zit van Edward Gal vind ik idd niet geweldig, dat kan je alleen al zien aan hoe het paard beweegt. Maar goed, iedereen zal dan wel over me heen vallen. Want hoe kun je zoiets zeggen over een man die al zoveel gepresteerd heeft?

Niemand hoeft van mij een stelling aan te nemen. Ik beweer ook helemaal niet dat ik zo goed ben.
Ik hoop alleen dat mensen zelf wat meer na denken en niet zomaar blindelings achter één of andere (goed presterende) ruiter aanlopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:27

Appie schreef:

Niemand hoeft van mij een stelling aan te nemen. Ik beweer ook helemaal niet dat ik zo goed ben.
Ik hoop alleen dat mensen zelf wat meer na denken en niet zomaar blindelings achter één of andere (goed presterende) ruiter aanlopen.

Appie, Jij zegt overduidelijk dat Tyrza o.a. er niks van snap.

De ruiters die ik aangehaald heb zie ik niet als 1 (want het waren er meerdere) of andere (toch redelijk bekende mensen) Ik zie dat toch wel als mensen die er iets meer kaas van hebben gegeten als mijn persoontje, en ja daar neem ik graag wat van aan.

Daarnaast merk ik het ook heel sterk in mijn eigen rijden in de positieve zin dan.

En achter wie moeten we dan wel aanlopen..... jou????

Toevallig niet in de leer bij Aqua??? Haha! Haha! Haha!