Suzanne F."]
Hoe oefen/train je het kantelen van het bekken?? Ik kan me namelijk heel goed lang maken en super rechtopzitten maar het bekken kantelen kan ik niet goed. Hoe oefen ik dit?
[/quote]
Waarom zou je dat willen oefenen? Mis je dan iets in je hulpen?
[quote="gijsenkim"]
10 graden je bekken kantelen??? je hebt het over een minimale kantelin waarbij je de onderrug iets bolt............ staat deze week een heel stuk over in de paard en sport van een bewegingsdeskundige.
Lijn van het verhaal is dat een mens als je het paard onder de persoon wegveegt in complete balans op de grond staat, dat kan als je wat naar voren zit, maar dan zit je op je ..... jeweetwel ... en dan kantel je de bekken inderdaad helemaal niet. En dat kan als je recht op je paard zit en dan heb je zowizo al een heel licht gekantelde bekken want je zit op beide zitbeen knobbels.. De tweede variant heeft volgens schrijver de voorkeur. Er staat een foto bij van Marrigje van Baalen eerst op een paard, en dan het paard weggeveegd......... daar zie je duidelijk dat het bekken zowizo iets gekanteld is.... om het paard dan halt te doen houden hoef je alleen maar iets meer je bekken te kantelen, maar zeker geen 10% ...?
[/quote]
Ik gaf al aan dat de 10 graden van Blossomm teveel een bewust kantelen is.
Het probleem is dat de redactie van Paard & Sport het verhaal van Richard Weis niet goed begrepen heeft. Vooral doordat ze een foto laten zien van Marrigje van Baalen die juist helemaal niet in balans zit. Ze zit teveel achter de loodlijn en daarom niet in balans. Lees nog maar eens het voorwoord van hem, waarin hij duidelijk aangeeft (wat ik trouwens ook in een clinic van hem gezien heb) dat hij geen voorstander is van een sterk drijvende zit (waarbij het bovenlichaam iets achter de loodlijn is en dus de zitbeenderen naar voren gericht- weer dus dat kantelen-).
Als je goed rechtop je paard zit (in balans en op je beide zitbeenknobbels) , dan heb je geen licht gekanteld bekken.
[quote="Tyrza schreef:Dat kantelen doe je toch automatisch als je mee gaat in de beweging; je onderlichaam vangt immers de beweging op, die wordt "geabsorbeerd" via je middenrif.
Jezelf zwaar maken is uiteraard een hulp om het paard terug te nemen. Maar als ik alleen maar zwaar zit, staat hij uiteindelijk stil. Door een "activerende zit" (zo noem ik het maar) aan te nemen, stimuleer ik het paard tijdens de overgang te sluiten en/of in takt te blijven. Uiteindelijk kan je dan uiteraard nog aanvullen met je been, als hij uiteindelijk te langzaam loopt of een te abrupte overgang maakt.
Deze zithulp gebruik ik ten zeerste bij de inzet passage en piaffe. Als ik mijn bekken/heupen niet gebruik, is alle geslotenheid/verzameling pleite en valt hij uit de pa/pi....?
Ik zie dat niet als kantelen als je bekken gewoon meebeweegt met de bewegingen van het paard. Bij kantelen (naar achteren) worden de zitbeenknobbels teveel naar voren gericht, waardoor je dus een te sterk drijvende zit krijgt. Bij een ontspannen meebewegen blijven je zitbeenknobbels in contact met je zadel en duwen niet naar voren.
Het zwaar maken is dus niet letterlijk zwaar maken en is een beweging (gevoel) die meegaat in de beweging van het paard (dus je blijft actief). Als je idd je bekken/heupen niet meebeweegt, dan verstoor de de gehele beweging en blokkeer je alles.
:D:D:D
.
Als jullie snappen wat ik bedoel.

.