waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 22:14

Daar zou ik idd wel in kunnen komen, het manege verhaal.
Als ik terug kijk dan is het idd zo geweest dat veel verschillende paarden, ook verschillende ruiters hadden, en ook weken, en dat soort oefeningen.
Dat zag er ook niet altijd even florisant uit. Toch kan je dat niet verschrikkelijk noemen, want daar werd echt wel op gelet (op de mange waar ik heb leren rijden)
Toch de andere club hier dichtbij gaat het er heel anders aan toe.
Mijn (toen) vriendin, gaf les, en had ook haar basis diplomaatje.
Ze gaf smiddags een priveles en ik was meegegaan. Meisje reed L.
Dus mijn vriendin vraagt, rijd je op het goede been? Meisje kijken en kijken en plots vraagt ze hoe zie ik dat?
Stil was het.... Kijkt mijn vrienden mij ineens aan en zegt, wanneer rijd ze op het goede been.
He complimenten voor de instructeur
Begreep ineens waarom er in haar lessen niet naar haar geluisterd werd.
(ze is dan ook gestopt met lesgeven, omdat er toch niemand luisterde)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:16

angelke schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik denk dat er in maneges etc wel geleerd wordt om te wijken etc.
Waarom? Omdat nageeflijkheid dikwijls moeilijk te leren is, door de vele verschillende ruiters. Zo leer je dan toch nog bij, en als je dan later de kans krijgt een netjes nageeflijk paard te rijden, dan gaat het wijken etc misschien al gemakkelijker.
Ook als je dan met een eigen (verzorg)paard rijdt, kan ik best begrijpen als je eens wijkt ofzo, al zit die basis(o.a.nageeflijkheid) er niet in.
Is die paar stapjes opzij nu zo'n ramp? Gaat het paard daardoor nu helemaal naar de "prut"(weet even geen deftig woord, dus gebruik ik dit maar Haha!)?
Ik denk dat het méér naar de "prut" gaat door al die zagende en trekkende ruiters.

Ben ik het helemaal mee eens, maar dan zou zo'n instructrice je er wel fijntje op moeten wijzen dat hoe je die oefening nu doet niet voldoende is in de wedstrijdring op het niveau dat die oefening voorkomt... want daar gaat het vaak de mist in met mensen die beweren op een bepaald niveau te rijden en dus ook al die oefeningen op dat niveau erin willen rijden...

Goedschiks... of kwaadschiks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:14

Ik ben zelf pas laat begonnen met rijden. Voordat ik een eigen pard kocht heb ik heel wat uurtje sin de manege rondgehobbeld. En daar leerde ik ook wijken, zelfs stap-galop en zelfs een vliegende wissel. Maar wat nu nageeflijkheid was dat wist ik echt niet. Ik weet nog wel dat ik mijn handen vaak kapot had van de teugels. Laatst sprak ik een buurvrouw die net 3 jaar rijdt in de manege, die klaagde ook al over eelt op haar handen.........
Ik hoorde destijds bij de beste manege leerlingen ik kon wijken dus ik dacht dat ik wel op L niveau kon rijden Clown

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:06

wijken vind ik niet zo'n probleem las het paard nog niet goed nagefelijk is. omdat het slechts een gehoorzaamheids oefening is voor de kuit, dus ik vind dat je dit er best een paar pasjes bij kunt pakken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:34

Als je twintig jaar geleden naar een wedstrijd in de B keek zag je paarden eigenlijk zelden of nooit "aan de teugel".

Nu krijg je veel minder punten wanneer je paard niet in een krulletje loopt in de B en zie daar: een grote groep trekt het paard in de krul want ze willen graag die extra punten.

Als de B nou weer eens gewoon de B van beginnend zou zijn waar meer gelet zou worden op ontspanning en het voorwaarts zijn zou dat misschien wat meer stimuleren om niet uit alle macht dat paard in de krul te krijgen.

Van achteren naar voren rijden is al moeilijk genoeg, andersom geeft sneller resultaat voor het oog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:55

Dat ben ik helemaal met je eens percy

Ik zie helaas ook vaak genoeg mensen die van voren flink trekken, rug weggedrukt en achterhand ergens in china, hoger eindigen dan de paardjes die over de rug lekker na een rustige hand gereden worden, maar net "het plaatje' missen.
daar moest veel meer opgelet worden

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:42

Sjuimpje schreef:
Omdat heel veel mensen geen goede instructie kunnen betalen, of nog erger, ze weten niet wat goede instructie is.
Ik ken zat stallen waar je voor zeer gevorderd wordt versleten wanneer je het paard met een knik in de nek kan laten lopen. Tja, als je zo ver gevorderd ben kan je natuurlijk ook wel een travers rijden.

hier ben ik het helemaal mee eens!!!!!
laats starte er een meisje bij ons,het paard was best leuk,had een heel mooi front,maar er werd totaal niet "aan gereden" er zat een knik in de hals,en het lipe totaal niet voorwaarts!

en de pennymaisjes stonden langs de bak te kwijlen.......... Verward

de instructrice stond te glimmen van trots!? Verdrietig
zo'n combinatie zou het nog leuk kunnen doen,als ze goede begeleiding kregen!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 14:54

Zo'n combinatie zou het nog leuk kunnen gaan doen.

Er is een verschil met, "zou het nog eens ver kunnen schoppen" en
"mijn god tegen de tijd dat je dat tegen deze ruiter kan zeggen ben je ook eeuwen verder"

Het verschil daartussen is soms echt wel duidelijk hoor. Niet iedereen hoeft perfect te kunnen rijden om verder te kunnen komen. Soms is de wil er, en zie je gewoon dat er wat van te maken valt.
Toch komt het ook voor de je naar iemand staat te kijken en waarvan je totaal geen vooruitgang verwacht. Daarbij denk je dan, eerst eens kijken of die ruiter ook terecht kan komen op een plaatje waarvan iemand zou kunnen zeggen, dat gaat ergens naar toe.