Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:06

annemiekie, mijn doel van het rijden
1. lekker rijden en vooral voor de lol,
2. optimale ontspanning berijken,
3. een eenheid met mijn paard worden,
4. mijn paar op ieder moment in iedere oefening in iedere gang in iedere hoofd hals positie kunnen rijden, verschillende tempo's kunnen rijden en dat vooral op een lekkere manier.

heb je nu mijn doel.

heb je ooit een paard onder je kont gehad die zich enorm lang maakt en gaat liggen duwen in je hand, ik wel, weetje wat ik dan doe, ontspanning opzoeken, daarna overgangen maken stap draf weer terug draf galop enz enz, en dan is vooral de bedoeling dat ze van achter naar voren gaan gebeurt dit niet dan gaan ze over nieuw, daarnaast, maak ik veel tempo wisselingen ook daar hou ik goed de achterbenen er bij en zoek daarbij ontspanning.

alles draait dus om van achter naar voren en om ontspanning. en wat die slof daar toen deed, ja dat vroeg ik me ook af vandaar dat ie er na nog geen 5 min al af lag.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:00

Jade schreef:
iemand wel eens een grandprix ruiter met STRAKKE slof zien rijden?

Schijnheilig

ik wel iig

Ik ook Verward

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:09

Je geeft zelf al aan dat je paard meer ontspant als je er een slofteugel aan hangt. Ik zou zeggen rij een keer met slof en probeer er zo doorheen te komen. Ik zou dan wel de dag erop de slof weer thuis laten. Je zou het zo wat kunnen af wisselen maar ik ben het met de andere mensen hier wel eens dat het geen gewoonte moet worden. Waarschijnlijk merk je na een intensieve training met slof wel dat je paard wat spierpijn zal hebben de volgende dag.

Nouzeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:15

ik zeg GEEN slof. Je doet er beter aan, om een halsverlenger te kopen. Dat kost je een eurotje of 10, en dat doet wonderen EN is eerlijk! Dat doet hetzelfde als een slof, maar is vriendelijker doordat het van elastiek is. en je het niet zelf in je hand hoeft te houden, maar gaat over het hoofd, door het bit en dan naar de singel.. dus is veel vriendelijker.. Het is ECHT het proberen waard....

Succes ermee!!

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:18

Citaat:
de slof wordt naar mijn mening meestal gebruikt door personen die of weinig ervaring hebben en zo hun paarden in de krul trekken

Dat is helaas in veel gevallen zo daar ben ik het roerend mee eens!!!

Echter, in sommige gevallen kan een slof (mits goed gebruikt) wel uitkomst bieden bij (kleine) problemen. Punt is dan dat de ruiter hier consequent mee omgaat en dus niet dagelijks die hulpteugel erbij gaat gebruiken. Dan gaat het averechts werken in mijn ogen...

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:40

bij wat voor problemen kan een slof uitkomst bieden dan?
want naar mijn mening slaat de slof helemaal nergens op.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:41

Dat ben ik met je eens, in mijn ogen kunnen ze beter meteen alle slofteugels in het vuur gooien Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:51

van mij mogen ze dat ook.

het probleem van vorige week bij mijn paard wat ik van mijn instructrice op moest gaan lossen met de slof "oh dan zet je er toch gewoon de slof aan" ik heb hem er nog geen 5 min aan gehad, was daarna dus alleen maar erger.
is nu dus op gelost zonder slof, ach ja geduld is een schone zaak he, zie je wel dat het ook makkelijk zonder kan, ben nu toch blij dat ik mezelf weer overwonnen heb en niet met slof gereden heb.

ik accepteer maar gewoon dat mijn paard ook zijn minder dagen heeft, dat is toch heel normaal. of niet dan

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:34

Weet iemand waarom een slof "slof" heet... Verward

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:42

Dan kan het paard lekker sloffen Haha! Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 07:53

Nouzeg schreef:
ik zeg GEEN slof. Je doet er beter aan, om een halsverlenger te kopen. Dat kost je een eurotje of 10, en dat doet wonderen EN is eerlijk! Dat doet hetzelfde als een slof, maar is vriendelijker doordat het van elastiek is. en je het niet zelf in je hand hoeft te houden, maar gaat over het hoofd, door het bit en dan naar de singel.. dus is veel vriendelijker.. Het is ECHT het proberen waard....

Succes ermee!!

WAt is er vriendelijk aan een halsverlenger? Die geeft een constante druk, en de paarden kunnen er zo lekker in gaan hangen. Terwijl je een slof even kunt gebruiken als je hem nodig hebt, en voor de rest los kunt laten hangen.
Een slof is een prima hulpmiddel, mits goed gebruikt...

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 07:57

een slof kan je niet goed gebruiken.
Met een slof weet je nooit hoeveel kracht er wordt uitgeoefend op de mond van het paard, tenzij je een rekenmachine in je hoofd hebt.
En wanneer heb je een slof dan nodig?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:01

Ik gebruik hem als mijn paard heel heftig is, dan begrens ik hem ermee, zodat ik niet steeds die grote kop in m'n gezicht krijg. Ik ben ook niet zo handig met de slof, er zijn ook een hoop mensen die een stuk beter rijden dan ik, die hun paard ermee kunnen corrigeren op een nette manier.
Als je het over misbruiken van hulpmiddelen hebt, weet ik er nog wel een paar: Je hebt zat ruiters die constant op de sporen rijden of om het minste of geringste met de zweep meppen. Er zijn ook mensen die hun zweep en sporen alleen gebruiken als het nodig is. Dat is met de slof net zo. Zeggen dat je de slof niet goed kúnt gebruiken, getuigt niet van inzicht, het zegt meer over je eigen rijkunst.

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:06

Met een slof trek je een paard naar beneden.
Waardoor hij niet netjes nageeft maar gewoon in de krul wordt getrokken.
Met sporen en een zweepje kan je net iets meer het achterbeen stimuleren om onder te treden.
En met een slof verpest je een paard alleenmaar, omdat hij niet nageeft omdat jij hem goed rijdt maar omdat hij wel moet.

DeeSjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:07

markie schreef:
En met een slof verpest je een paard alleenmaar

Nou, ik heb me paard 1 keer met slof gereden, en hij is niet verpest Verward
nu rijdt ik er ook niet meer mee, nee.. maar ik ben het wel met billy eens. En je hoeft je paard niet persee met de slof 'naar beneden te trekken' want het handige bij de slof is dat je hem losser kan laten, en hem er daarna weer afhalen.. maar toch.. ik ben ook geen echte voorstander van de slof!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:08

markie schreef:
Met sporen en een zweepje kan je net iets meer het achterbeen stimuleren om onder te treden.
En met een slof verpest je een paard alleenmaar, omdat hij niet nageeft omdat jij hem goed rijdt maar omdat hij wel moet.

met een slof hoef je je paard absoluut niet naar beneden te rijden.........

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:38

markie schreef:
bij wat voor problemen kan een slof uitkomst bieden dan?
want naar mijn mening slaat de slof helemaal nergens op.

Ik heb een jong paard dat nog wat moeite heeft in de aanleuning zo nu en dan. Dat komt omdat deze groot beweegt en daardoor soms wat "duwerig"kan worden in je hand. Ik maak wel eens gebruik van een slofteugel en dat helpt. Dan kan het me weinig schelen wat de theoriën erachter zijn, als het kwartje zo wel kan vallen bij je paard is het naar mijn mening niet verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Desiree83 op 08-07-04 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:40

markie schreef:

als je zo met slof rijdt, verkloot je hem inderdaad..............
niet doen dus

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:41

Citaat:

Waar baseer jij dit op?

DeeSjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:58

die zin snap ik ook niet helemaal nee..

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:30

QQQQ schreef:
Weet iemand waarom een slof "slof" heet... Verward

Omdat je met een slof je paard op de voorhand trekt en je paard dan gaat "sloffen"? Geen idee..Lijkt mij wel een goeie verklaring Lachen

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:31

ik zou niet met slof gaan rijden (ben ik niet zon voorstander van) ik zou eerst willen weten waarom je paard soms heel los is en soms niet.

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:33

Ik vind dat als je je paard niet gewoon zonder slof teugel nageefelijk kan rijden, dan heeft het geen nut om er een slofteugel omheen te gooien want dat betekent dan dus dat hij niet nagefelijk is zoals het hoort maar dat hij dat in de krul is getrokken.
En met een slof teugel weet je nooit hoeveel druk je op de mond van het paard legt.

En als je een slof goed gebruikt dan hangt hij door, waarom zou je dan een slof gebruiken als hij toch door hangt, want dan kan je hem wel netjes nageefelijk rijden en dan heb je toch ook geen slof meer nodig.
Of wel?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:36

Markie, niet iedereen gebruikt een slof om zijn paard de kop naar beneden te krijgen, of nageeflijk zo je wil.... Dan ben je idd verkeerd bezig..... Het is in dit topic al een keer of 30 gezegd: Een slof om te begrenzen in geval van nood, een stukje extra controle bij een heftig paard.... NIET om die kop in de krul te krijgen nee...
Laatst bijgewerkt door Justy op 08-07-04 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:37

waarom heb je dan nog een slof nodig als je hem niet zo gebruikt, want als hij toch doorhangt heb je hem toch niet nodig?