Waarom meteen boos als...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:00

Prestatiegerichte OUDERS, zul je bedoelen. Dat vind ik echt achterlijk, van dat soort ouders; dat doe je je kind toch niet aan?!? Dat is denk ik de reden van een heel getrek en gepluk op ponywedstrijden: ouders die te veel druk op kinderen leggen, waardoor die kinderen strak van de spanning staan en willen presteren. Het lukt dan niet door het gebrek aan rijkunst bij kleine kinderen (daar ontkom je niet aan, vroeger kon ik er ook geen reet van. Nu nog niet Knipoog) en door de afleidingen van de wedstrijd.
Zo'n wedstrijd is natuurlijk heel spannend, en ik heb zelf ook wel eens jankend na de proef op de pony gezeten door teleurstelling. In mezelf, maar toen ook nog een beetje in de pony. Gelukkig pushten mn ouders me totaal niet (het was hun geld niet dat ik weg zat te klunzen, maar het was toch allemaalmn eigen geld!), maar ik kan me voorstellen dat de omgeving vaak ook een factor in het pluk- en trekgehalte op wedstrijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:18

Ik denk toch dat het meestal de kinderen zelf zijn die de ouders meeslepen en zelf alleen maar willen winnen. Een van de weinige redenen waarom ik opzie tegen het straks starten met mijn nieuwe paard is de sfeer daar en de jury's die tegenwoordig liever gepluk en een in de krul getrokken paard zine dan een paard dast goed op weg is in een B proef.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:27

Ik denk ook dat de ouders toch een belangrijke factor zijn in het tranengehalte.
Dat van de jury's vind ik een beetje overdreven: ik ben het met je eens dat je jury's niet allemaal even veel verstand hebben van een goedgaand paard (zacht uitgedrukt!), maar als jij je paard goed, correct voor kan stellen aan de jury (en ook aan de teugel: sterren kijkend is ook niet echt waar de jury op zit te wachten!), dan weet ik wel dat je zeker niet als laatste zult eindigen!
Maar wees dan ook kritisch op je eigen proef, ik hoor ook wel eens mensen die zitten te zeuren op de jury, terwijl ze hun paard ook niet voor elkaar hebben. Ja, dan vind ik dat je echt niet moet zeuren. Ik weet natuurlijk niet of jij zo'n persoon bent, maar ik ben ervan overtuigd dat als jij je paard netjes rijdt, dat je je winstpunten wel zal halen. En bedenk dan: als je je paard correct rijdt, lach jij op het laatst harder dan de mensen die hun paarden niet correct rijden.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:18

Er zijn erge ouders hoor!
Sta je versteld van, kbedoel sorry de L2 is niet iets waar je je druk omgaat maken of je wint of niet.Als het nou nog kampioenschap was dan.

Maar een meisje kreeg op dr donder van dr vader omdat ze niet had gewonnen, en ik voelde toen best k.ut want ik had dus wel gewonnen.

Of een vader wiens kind per se door moest rijden, ook al zei de dochter dat ie hartstikke onregelmatig was.In de ring werd ze dr alsnog uitgezet, ik snap niet wat zo'n iemand dan bezielt.

Of n moeder die alle wp uittelt, en bij 10 wp gelijk n klasse hoger opgeeft ook al wil dochterlief dat nog niet eens.
T gaat om t plezier toch.

Mijn moeder vind t ook niet leuk als het niet goed gaat, EN het aan mij lag, dat ik ik niet goed reed, maar ze zal er niet boos om worden ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:24

Citaat:
ja, maar zijn er egt zoveel mensen die dat doen???
Maar ik ben niet tegen het gebruik van hulpmiddelen, die door anderen wel eens als slecht en teken van zwakte gezien worden.

ja helaas wel. Verdrietig
Anders niet zo'n topic, wat ook aanleiding was vanuit een ander topic.
En ondertussen zijn er al veel Rt problemen geweest waar bokkers een verwijzing deden naar dit topic omdat alle problemen verweten werden richting paard. En het ging dan om minder ervaren personen, die imo niets met een slof of scherp bit te doen moeten hebben.
Bij goed gebruik is er zeker niets mee mis, maar ik kan nog wel eens kijken voor wat foto's die hier eens zijn geplaatst, dan krijg je tranen in je ogen Verdrietig

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:22

tsja, ik denk dat ik die niet zo nodig hoef te zien...
Maar sowieso kunnen er in handen van onervaren personen nare dingen gebeuren, met bandages ofzo. Ik heb het (bandages omdoen) sinds kort geleerd van mijn broer (die zit in Deurne en kan het goed), maar ik durf er zelf niet eens mee te rijden!!! (Ik vertrouw mezelf gewoon niet Knipoog )
Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen in een luxe positie is om goed les te kunnen nemen. Een instructeur kost ook geld... Ik heb gelukkig een oudere broer die mij altijd heeft geholpen, en nu ook in Deurne zit en mij fatsoenlijk leert rijden. En veel manegekinderen nemen een verzorgpony naast de manegelessen, dus daar lessen ze niet mee. Tsja, en dan is er niet altijd iemand bij die weet wat goed is voor het paard. En dan kunnen er vervelende dingen gebeuren... Dus die foto's hoef ik niet zo te zien...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:55

annemiekie schreef:
(...)
Kijk, naar scherpere dingen grijpen als je gefrustreerd bent, dat moet je nooit doen. Maar weldoordacht gebruik van 'hulpmiddelen' als tijdelijke oplossing, als je al langere tijd aan het modderen bent MET INSTRUCTIE, vind ik geen zwakheid, en daar ben ik niet tegen.
Hier kun je wel een discussie over houden!!! Knipoog Kom maar op dus!

Zoals jij het beschrijft zou je in plaats van voor scherpere (hulp)middelen >;)
ook kunnen kiezen voor andere instructie waarbij 'langere tijd modderen' niet aan de orde hoeft te komen?

Of - niet onbelangrijk - geen dingen vragen waar het (jonge) paard
nog niet aan toe is?

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:28

Nee, dan lees je niet goed, ik bedoel dat je als je in je eentje al lang moddert dat je dan niet naar iets scherpers moet grijpen omdat je het misschien zelf niet goed doet / ziet / voelt (waar het topic om draait!!).
Ik zeg dus dat als jij en je instructeur al langer bezig zijn met iets en het wil nog niet lukken, dat je SAMEN iets anders kunt proberen. (beter lezen!)

En je goede instructeur ziet ook of het (jonge) paard er aan toe is!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:30

Botervlieg schreef:
ook kunnen kiezen voor andere instructie waarbij 'langere tijd modderen' niet aan de orde hoeft te komen?

Jij misschien ook beter lezen, Annemiekie?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:42

annemiekie schreef:
Nee, dan lees je niet goed, ik bedoel dat je als je in je eentje al lang moddert dat je dan niet naar iets scherpers moet grijpen omdat je het misschien zelf niet goed doet / ziet / voelt (waar het topic om draait!!).
Ik zeg dus dat als jij en je instructeur al langer bezig zijn met iets en het wil nog niet lukken, dat je SAMEN iets anders kunt proberen. (beter lezen!)

En je goede instructeur ziet ook of het (jonge) paard er aan toe is!!

Kun je aangeven wat ik hier

Citaat:
als je al langere tijd aan het modderen bent MET INSTRUCTIE,

verkeerd aan gelezen heb? Verward

Overigens word ik niet graag op deze
Citaat:
(beter lezen!)

toon aangesproken. Dat kan anders. Knipoog

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:25

Botervlieg schreef:

Lange tenen???
Ik denk dat ik je reactie niet helemaal goed heb begrepen toen, maar ik snap mijn eigen reactie dáárop ook weer niet meer... Snappen jullie er nog wat van? Ikke niet! (wat een vaagheid, ik l ul echt stront nu, dus ik kan maar beter ophouden.)

Je kunt toch gewoon met je goede instructeur (die deugt voor zijn vak) kijken of het met hulpmiddelen beter gaat?? Wat heeft iedereen toch automatisch tegen bijvoorbeeld een slof? Als je die toch kunt gebruiken als tijdelijk hulpmiddel om je paard ergens doorheen te helpen (wel als ie eraan toe is voor de duidelijkheid, anders krijg ik daar weer hordes reacties over. Dat is aan je goede instructeur om te beslissen), zodat het paard en jij weer op de goede weg zijn en verder kunnen, wat is daar dan zo mis mee? Overigens vind ik wel dat je eerst moet proberen het zelf op te lossen (vandaar het lange modderen samen met je instructeur). En je moet jezelf ook goed inschatten: ben je zelf goed genoeg om een slof (of iets anders) goed en veilig te kunnen gebruiken? Bij mezelf antwoord ik nu nog nee (al vind mijn broer alias mijn instructeur dat ik niet zo moet zeiken en niet zo moeilijk moet doen over nieuwe dingen), als ik beter rijd durf ik het pas zelf toe te passen

Dit past niet meer zo bij deze topic, vind ik. Laten we verder gaan op het topic over de stang en trens en slof
PS de quote is een klein beetje mislukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:52

Ik denk dat er niemand wat heeft tegen de slof.
Echter word er vaak te snel naar gegrepen door onkundige ruiters en dat is de reden dat de slof niet zo populair is Haha!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:27

Sja, het kan best pijnlijk zijn om kritisch naar jezelf te kijken, en dan is het natuurlijk gemakkelijk om het paard de schuld te geven, die zegt toch niks terug toch? Als je denkt dat je goed kunt rijden, en je wenst niet op andere gedachten gebracht te worden, dan ligt die k*tproef natuurlijk aan die k*tknol.
Ik heb vandaag voor het eerst sinds een jaar of 2 weer een redelijk serieuze poging tot paardrijden gewaagd, en het werd mij weer pijnlijk duidelijk dat een paard niet lopen gaat als de ruiter zit te prutsen Schijnheilig Als opstandige puber had ik nog weleens de neiging om ten onrecht boos te worden op het paard, dat is er door mijn toenmalige instructeur wel uitgerammeld hoor!! En op dit moment weet ik gewoon dat ik (nog) niet echt in staat ben een paard fatsoenlijk aan het lopen te krijgen, maar dat komt wel weer!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:47

Bv"]
[/quote]

[quote="annemiekie schreef:
Lange tenen???

Dat ook. Knipoog

Niet meer doen ajb, vraag ik je nu nog vriendelijk. Lachen

Citaat:
Ik denk dat ik je reactie niet helemaal goed heb begrepen toen, maar ik snap mijn eigen reactie dáárop ook weer niet meer... Snappen jullie er nog wat van? Ikke niet! (wat een vaagheid, ik l ul echt stront nu, dus ik kan maar beter ophouden.)

Jouw woorden. Schijnheilig

Citaat:
Je kunt toch gewoon met je goede instructeur (die deugt voor zijn vak) kijken of het met hulpmiddelen beter gaat??

Geloof het of niet, maar er zijn beslist talloze instructeurs die dit niet nodig hebben.

Citaat:
Wat heeft iedereen toch automatisch tegen bijvoorbeeld een slof?

Niet waar.

Citaat:
(...)(al vind mijn broer alias mijn instructeur dat ik niet zo moet zeiken en niet zo moeilijk moet doen over nieuwe dingen), (...)

Dit is niet de soort instructeur die ik voor ogen heb... Scheve mond

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:36

Mensen zouden wat vaker moeten zeggen (waaronder ik ook wel eens): Bedankt paard, dat je dit voor mij hebt willen doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:40

uiteindelijk is elk paard super braaf
Ze laten je zomaar op hun rug zitten.
Waar zouden wij mensjes zijn als 600 kg die niet toe zou laten?

En nog gaan we zeuren over hoe vervelend ons paard is, dat hij niet luister en snoeren we hem op alle manieren in het gelid.

Denk voordat je dat doet, dat je paard wel al heel erg werkwillig is om je elke keer weer op zijn rug toe te laten.
Verdient hij het dan om maar steeds de schuld van alles te krijgen....

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:58

Veel van die dingen komen bij de instructie vandaan die vertellen heel vaak niet dat de ruiter op zijn eigen lichaam moet letten en op wat hij of zij zelf doet. Als het paard even niet luistert mag er heel snel naar andere middelen worden gegrepen, dus ook een tekortkoming van de instructie!
Goede lesgevers zijn moeilijk te vinden helaas.

ikdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:16

Botervlieg schreef:
Dit is niet de soort instructeur die ik voor ogen heb... Scheve mond

FF voor de duidelijkheid: mn broer zegt heus niet dat ik constant met een slof moet rijden.
Ik zeg altijd dat ik iets niet ga gebruiken omdat ik het niet kan, want ik heb er nog nooit mee gereden. Dan zegt hij dat ik dan nooit iets nieuws kan gebruiken, want met iets nieuws heb je immers nog nooit gereden!! Hij vind dat ik zeik, en hij heeft ook wel een beetje gelijk. Als ik eens een spoortje probeer doe ik al moeilijk.

Ik heb 2 keer bij mn verzorgponytje geprobeerd om met een slof te rijden, maar we zijn er achter gekomen dat hij te klein is voor een slof, maw: bij hem kun je moeilijk vast stellen of je de slof goed, of te kort hebt. Daarom maar 2 x gebruikt, omdat ik veel te bang ben dat ik de slof verkeerd gebruik.

Ik kan wel zeggen dat mijn broer een goede instructeur is, maar dat geloven jullie nu toch niet meer!! Maar dat is hij wel!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:19

Probeer wel graag ontopic te blijven Lachen. Misschien leuk om een nieuw topic te starten over instructeurs: 'wanneer is een instructeur goed'.

Over mijn eigen paard: ik heb een geweldig paard. Hij heeft toch heel wat te verduren met zo'n stel kneuzen als baasjes Knipoog. En toch is hij meestal blij en vrolijk en loopt een blij proefje met mij Lachen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:02

Hier is ie dan Haha! [RT] Wanneer is een instructeur goed?

Verder ben ik er gister weer eens achter gekomen hoe onwijs braaf mijn paard eigenlijk is. Ik heb gister een tyrza-clinic gereden en ze gedroeg zich nadat de ergste spanning eruit was weer zo super OK dan!

Het is voor mij gewoon weer eens een bevestiging, dat het protest van haar puur en alleen voorkomt uit angst of onbegrip (en soms als ze extreem moe is). Het karakter van het beestje is super OK dan!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:43

Yep.. ook ik heb een superbraaf paard!
En ik ben degene die 'alles' fout doet.. naja.. ik zoek iig de fout eerst bij mezelf voordat ik ook maar denk dat mijn paard et fout doet!
Als iemand mij al zegt: je paard wil gewoon niet buigen ofzo.. dan denk ik eerst: nou, dan doe ik et fout, waardoor hij niet kan buigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:10

Insider schreef:
Veel van die dingen komen bij de instructie vandaan die vertellen heel vaak niet dat de ruiter op zijn eigen lichaam moet letten en op wat hij of zij zelf doet. Als het paard even niet luistert mag er heel snel naar andere middelen worden gegrepen, dus ook een tekortkoming van de instructie!
Goede lesgevers zijn moeilijk te vinden helaas.

Inderdaad . Ik heb ook heel wat proeflessen gereden voordat ik iemand gevonden had die geschikt was om mij priveles te geven. Ik had gewoon alleen bij diegene die mij nu les geeft het idee dat ik ontspannen, maar toch echt aan het werk was geweest.