Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:55

QQQQ"]
Zoals Lov al zegt, gaat de discussie over "echt" LDR (neus op borst, dus zoals een Anky&Sjef, maar ook een Tineke traint) versus klassiek.
[/quote]

[quote="Lovely"]
LRD is in mijn ogen Rollkur.
[/quote]

[quote="Pipo schreef:
LDR is in mijn ogen het kin op de borst systeem.

Sjonge jonge dit getuigd wel erg veel van kortzichtigheid Scheve mond en eigenlijk zoals Maxima tegen W.A zei: een beetje do. Bloos!

Hier begaan jullie dezelfde fout zoals sommige mensen denken dat klassiek continu opgericht is.

LDR is juist continu varieëren in hoofd/hals houding en niet alleen kin op de borst Verward maar wel degelijk achter de LL
Dat er na 45 pagina's dit nog steeds niet duidelijk is geworden zegt denk wel weer genoeg Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:58

Aimee, je trekt de verkeerde conclusie, of je moet even uitleggen wat JIJ onder rollkur verstaat??

Over Jacobien's foto's wil ik niks zeggen. Ik heb Jacobien volgens mij nooit bewust zien rijden of trainen en op basis van de foto's kan ik geen mening geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:05

Kunnen deze toespelingen naar iemands 'vermeende' identiteit achterwege blijven?
Dat zal de discussie ten goede komen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:10

QQQQ schreef:
(en ik dacht dat Sprintje of Jippie zich als organisatie had opgeworpen... Verward )

Dat was Jippie Haha! Maar ik wil best helpen hoor!

Ik denk dat de definitie van LDR voor een gedeelte een probleem is in deze discussie. Maar ook over de uitersten kun je discusiieren, maar je komt iedere keer toch in het grijze gebied! Het uiterste van het LDR is Anky. In mijn ogen is dat de rollkur methode, en een extreme vorm van LDR. Wat dus betekend dat je ook minder extreem LDR kan rijden. Dat is voor sommige al een grijs gebied, ik heb dat voor ogen als ik over LDR praat. Ik vind dat Jacobien dus idd LDR rijdt op die foto's, maar Pipo dus niet... Das moeilijk... Clown

Ik merk trouwens wel in mijn "training" (zo wil ik mijn knol hobbelen niet eens echt noemen Haha! ) dat naarmate mijn paard lastiger, frisser, schrikkeriger en stouter is, ik haar steeds lager, dieper én ronder instel. Als ze braaf is loopt ze na een half rondje al hoger in en op/rond de LL. Maar anders dus niet, en dan heb ik ook echt geen medlijden met haar, moet ze maar braver zijn.

misschien zit er ook wel een verschil met het type paard waar je mee rijdt. Is LDR wellicht meer geschikt voor de bloederige paarden met veel looplust Verward Die controle waar Sjef het over had in een stukje van het gesloten topic, daar kan ik mij wel invinden. En ja, dan maak ik heel bewust gebruik van het psychische effect! Als mijn paard stout is mag ze best wel weer even met de neus op de feiten gedrukt worden dat IK de baas ben als we aan het rijden zijn!

Ik ben dus geen LDR ruiter in de ogen van Pipo denk ik, maar wel in de ogen van A8H en Q. Het hele spieren verhaal is voor mij niet het belangrijkste als ik een paard dieper instel, ik ben het er mee eens dat je die spieren waarschijnlijk ook met klassiek op kan bouwen (misschien iets minder snel). Voor mij is het de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid die ik het belangrijkste vind van het lager dieper en ronder instellen.

Verder denk ik ook dat een klassiek geschoold paard LDR ingesteld zou moeten kunnen worden als hij goed aan de hulpen is... als een soort test van soepelheid en gehoorzaamheid. Niet als training dan uiteraard, maar gewoon een lange zijde als variant op het hals strekken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:14

Magique schreef:

Sjonge jonge dit getuigd wel erg veel van kortzichtigheid Scheve mond en eigenlijk zoals Maxima tegen W.A zei: een beetje do. Bloos!
Huilen

Heel vreemd dat jij verschillende interpetaties van het woord LDR dom noemt.

VInd ik heel erg veel beetjes dom van jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:16

Die heeft gewoon geen beter verhaal dan een ander dom te noemen, dat is ook in het andere topic heel erg duidelijk geworden, zie vanaf pagina 3 alsdaar.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:18

Om even terug te komen op de vraag van Sjuimpje: ja, ik stel mij beschikbaar voor een dergelijke training/ clinic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:19

Het zou aardig zijn als er aan de klassieke kant ook iemand gecharterd kan worden die goed een toelichting kan geven.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:19

Voor degene die nog steeds niet weten wat LDR inhoudt Huilen

Sjef Janssen schreef:
Important is the constant control of the possibility to always put the neck where the rider wants it. That goes from extremely tight to dropped neck with nose in front of the vertical.
This position is constantly changing. The thought behind that is that the rider should apply the smallest possible aids. Only when we want to change something, for example increase tempo, do we give a signal with the leg, after that the rider should be able to sit back and enjoy the ride, and let the horse work. The natural swing of the horse lets the leg fall in rhythm on the sides, constant and overdone driving will numb the horse. Rule number one is that the basic education of the horse must be there 100%. Only then will movements be trained or asked for. The horse will be trained more in a higher position some time before a show, but inbetween always deep and round again. If the horses have had a tough showing week-end behind them, you'll notice that they so to say long for the deep and round riding again.

Zullen we nu maar gaan discussieren wanneer iemand dom is Verward Zelfs dat kunnen jullie op verschillende manieren uitleggen, mijn complimenten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:44

Sja Magique, maar volgens sommigen is het Anky-Sjef systeem niet representatief genoeg voor het hele LRD rijden. Zo heeft ieder zijn mening.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:58

Lovely schreef:
Sja Magique, maar volgens sommigen is het Anky-Sjef systeem niet representatief genoeg voor het hele LRD rijden. Zo heeft ieder zijn mening.

Dat is waar omdat simpelweg omdat Anky & Sjef een eigen variant hebben ontwikkeld naar het extreme toe. Daarom is het niet representatief om nog maar niet over het uitzonderlijke talent van Anky te spreken, wat ook niet echt representatief is voor de gemiddelde bokker Haha!

Zoals Sjef het beschrijft is het echter wel degelijk representatief, hoe het kan worden uitgevoerd van extreem naar minder extreem is weer een ander verhaal ........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:00

Dan denk ik dat het in zijn geheel minder extreem is niet alleen de houding aan de voorkant. Wat me weer doet afvragen of dan het resultaat wel lonend is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:34

Lovely schreef:
Dan denk ik dat het in zijn geheel minder extreem is niet alleen de houding aan de voorkant. Wat me weer doet afvragen of dan het resultaat wel lonend is.

Om LDR toe te passen hoeft niet elk onderdeel van dat 'systeem' even extreem te worden toegepast. De één gebruikt met meer nadruk de onderdelen van LDR wat betreft bijvoorbeeld de onzichtbare hulpen, de ander wat betreft de allerlaatste tempocontrole en de volgende de hoofd/hals houding. Anky zal misschien alle aspecten extreem toe passen, anderen passen slechts één, enkele of soms meerdere aspecten van LDR toe. Waarbij ook nog eens afgestemd kan worden in welke mate van "extreemheid" die, wellicht verschillend per onderdeel, worden toegepast.
De verschillende onderdelen zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden, ze kunnen zelfstandig ook perfect hun werk doen en veel resultaat met zich mee brengen. Het is maar net om wat voor ruiter en wat voor paard het gaat, dáár wordt de werkwijze op aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:15

Aimee, ik denk dat elk onderdeel van het systeem wel in zekere mate tegelijk me alle andere onderdelen toegepast moet worden. Geen van de onderdelen kan afwezig of slecht beheerst worden, want dan maak je dus fouten en kom je in die spiraal terecht. Dus nee, je kunt niks achterwege laten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:35

Er kunnen zeker wel onderdelen achterwege worden gelaten, alleen moet in ogenschouw worden gehouden dat bijvoorbeeld het laag en rond instellen altijd vanuit bepaalde basisvoorwaarden moet geschieden. Die basisvoorwaarden, díe mogen nooit achterwege worden gelaten.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:43

Lovely schreef:

En dat zijn dingen die Tyrza & Jacobien kunnen duidelijk maken in een clinic denk ik ......

Zij zullen goed in staat zijn om te kunnen tonen wat nou het voordeel is van LDR, dacht gelezen te hebben dat ze voorheen beiden meer op de klassiek georiënteerde manier les te hebben gehad en nu dus juist meer op de "LDR" georiënteerde manier.

Vind het overigens raar dat dit d.m.v. een clinic duidelijk gemaakt moet worden en niet gewoon kan worden aangenomen van ze dat ze duidelijk progressie hebben gemaakt sinds ze van training zijn veranderd Verward

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:34

Ik wil wel komen kijken naar de clinic hoor.

Ik wil het nog wel eens omdraaien, is er een klassiek geschoolde ruiter welke z'n paard nooit achter de loodlijn traint? Ik denk het niet.
Citaat:
Afbeelding
Ernst Hoyos: This is showing the gymnastic work in the very beginning, showing that the rider is keying the horse into the aids. Notice the outside rein again... outside rein, inside bend, focussing on getting the horse to respond to the aids in a gymnastic process.
Lisa is riding Raoul very deep and round, and a couple of inches behind the vertical. Which is a bit of a puzzle since we believed that the Spanish Riding School was the last enclave of the credo that behind the vertical is behind the bit and a mortal sin[/b]. Not so Ernst tells me later: "At the Spanish Riding School they have to work their horses through just like everyone else, just like we do - and then when you get into an arena to present them, then they go on the vertical. You have to work behind the vertical, and you do it in the Spanish School."

Voor wie het niet weet, Ernst Hoyos heeft 29 jaar gewerkt op de spaanse rijschool. Klassieker kan niet.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:43

ART_UMA schreef:
is er een klassiek geschoolde ruiter welke z'n paard nooit achter de loodlijn traint? Ik denk het niet.

Jawal hoor Aqua8horse Haha! Of we die nou serieus moeten nemen is weer een ander verhaal Haha!

Annsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:43

Er zijn paarden die superfijn lopen met LDR, anderen hebben het misschien wel niet nodig. Iedereen snapt dat je neit jaren lang achter elkaar je paard in 1 houding rijd, niemand is zo gek. Dat is variabel p.p./p.p. Dat de houdeing slecht of schadelijk zou zijn voor je paard geloof ik niet zo. Nu verwijs heel even naar Anky (niet dat ik fan ben van haar, maar om het doodleuke bewijs) Bonfire heeft ze vanaf z'n 2.5e levensjaar. Dat paard liep op zijn 18e in de Olympische Spelen en won de gouden medaille, Anky traint LDR...... Ik denkt niet dat een schadelijke methode dat paard zover had kunnen brengen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:08

ok heb weer heel wat geleerd van dit topic al geeft het wel weer veel verschillende meningen.
Moest eerst wel gaan zoeken wat de afkorting ldr betekende wat rollkur is ben ik nog niet achter?
Ik rij mijn paard altijd lang laag en dus ook wel iets te diep als ik begin en als ik eindig en hier lees ik nu dat dat schadelijk zou zijn. Verward
Toen ik haar kreeg bleef ze daar altijd bovenin lopen met een valse knik en niet los door haar llijf ,nu heb ik haar lekker over de rug aan het lopen voor mij is daarbij de graadmeter altijd of ik door kan zitten op haar kan me niet voorstellen dat er iets slechts aan is.
verder heb ik persoonlijk ook goede ervaringen gehad met Solange bij 1 van mijn paarden dit is weliswaar al wat jaartjes gelden wist niet dat ze ook clinics gaf.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:47

Misschien is het een idee om onze zuiderbuur Antoine de Bodt te vragen als anti LDR predikant? Is er in ieder geval sprake van een discussie (of heet het dan een monoloog?)

Je mag de boodschapper niet afschieten om z'n boodschap, maar andersom geldt dat ook: Antoine komt op mij over als een predikant met een boodschap, en dan kan de boodschap wel goed zijn maar ik kan slecht tegen "jehova achtige boodschappers" Clown Maar dat terzijde.

Vorig jaar was er dacht ik ook sprake van een onderzoek naar de al dan niet schadelijke gevolgen van LDR rijden. Anky zou daar toen dacht ik aan meewerken. Iemand nog eens wat van gehoord? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 00:33

Oew, laten we maar niet over Ome Toon beginnen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:11

Maar Magigue waarom denk je dat jij zou moeten variienen in hoofd/ hals houding? Volgens mij blijkt dan al dat er iets niet helemaal goed gaat. Een paard past namelijk zelf zijn hoofd/ hals houding wel aan aan de balans waarin het dier zich bevindt. Het is een illusie om te denken dat je dat als
mens kan. En als je mij niet serieus wil nemen dat is toch prima?

Voorlopig rijd ik mijn paarden niet achter de loodlijn en hoef ik dat ook niet te doen. Omdat ze met souplesse, schwung en tact lopen. Dat wil zeggen nageeflijk zo als dat hoort dus los in de rug en de kaken.
Overigens zijn er bokkers die dat gezien hebben omdat ze wel de moeite hebben genomen om eens te komen kijken OK dan!

Dus het kan wel degelijk Tja, soms zijn waarheden inderdaad voor sommigen moeilijk te accepteren. Kennelijk zelfs als er bewijzen genoeg zijn van allerlei mensen die zo puur kunnen rijden!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:07

Aqua8horse schreef:
Tja, soms zijn waarheden inderdaad voor sommigen moeilijk te accepteren. Kennelijk zelfs als er bewijzen genoeg zijn van allerlei mensen die zo puur kunnen rijden!

En er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:14

Aqua8horse schreef:
Voorlopig rijd ik mijn paarden niet achter de loodlijn en hoef ik dat ook niet te doen. Omdat ze met souplesse, schwung en tact lopen. Dat wil zeggen nageeflijk zo als dat hoort dus los in de rug en de kaken.
Overigens zijn er bokkers die dat gezien hebben omdat ze wel de moeite hebben genomen om eens te komen kijken OK dan!

Dus het kan wel degelijk Tja, soms zijn waarheden inderdaad voor sommigen moeilijk te accepteren. Kennelijk zelfs als er bewijzen genoeg zijn van allerlei mensen die zo puur kunnen rijden!

Die Bokkers zeiden ook dat je een hedendaagse dressuurproef niet op jouw revolutionaire wijze hoeft te rijden, omdat dat niet gewaardeerd gaat worden.
Ik vind dat dmv de Engelse proeven de goed lopende, goed getrainde en goed bewegende paarden vanzelf komen bovendrijven dus ik zet wel mijn vraagtekens bij jouw opvattingen over een goed lopend paard.
Ik heb al vaker gezegd, dat jij waarschijnlijk heel iets anders verstaat onder een goed lopend dier dan ik dat doet.