Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:23

Overigens:

QQQQ schreef:
Enne....

geen humane topsporter zal rekken en belasten
tegelijk
!!

dit heb ik even nagevraagt op de Faculteit Bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam, en dit is dus totale onzin!

Voorbeeld; denk maar aan iemand die de berg af loopt, die rekt én belast z'n spieren tegelijkertijd.

Door het oprekken van spieren wordt het vermogen van die spieren om belast te kunnen worden groter; hoe beter spieren opgerekt zijn, hoe meer belast ze kunnen worden.
Het tegelijkertijd rekken en belasten van spieren geeft daarom een grotere druk op de spieren dan wanneer ze alléén moeten rekken of alléén kracht moeten geven. De spieren en pezen zullen sterker moeten zijn om beide tegelijk te kunnen, aan de ene kant vergroot je dus het vermogen van de spieren tot dragen door ze tegelijkertijd te rekken en te belasten, aan de andere kant is de kans dat je de spieren overbelast ook groter.
Daarom zullen humane sporters deze vorm van training bewust maar wel sellectief inzetten en is het voor een paard niet mogelijk en/of niet okee om ongetraind ineens LDR te worden gereden. Dat kan slechts stapje voor stapje worden gevraagt. Maar een paard dat met de juiste opbouw LDR wordt getraind, daarvan zullen de spieren meer belasting aan kunnen en dus meer draagkracht kunnen ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:34

Aimee schreef:
Even één opmerking hier op RT, tegen mijn principes in Bloos , maar daar kunnen jullie dan even verder over nadenken:

Mijn rijden is gebasseerd op het duitse Ausbildunsskala der Dressur, maarrrrrrr....... ik rijd wel degelijk LDR!

Daar zit hem nou net de kneep, het is niet of-of. Ik heb dat al zo vaak gezegd maar men wil het toch niet horen dus laat maar.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:54

QQQQ schreef:
De huidige dressuur is meer gericht op imponeren met uitgestrektere gangen en daar worden de paarden ook naar gefokt.
de barokke rijstijl is ook gericht op imponeren, de spaanse pas is daarvan een goed voorbeeld. het werd gebruikt op slagveld om de tegenstander te overbluffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 02:30

Zep"]
[quote="Aimee schreef:
Even één opmerking hier op RT, tegen mijn principes in Bloos , maar daar kunnen jullie dan even verder over nadenken:

Mijn rijden is gebasseerd op het duitse Ausbildunsskala der Dressur, maarrrrrrr....... ik rijd wel degelijk LDR!

Daar zit hem nou net de kneep, het is niet of-of. Ik heb dat al zo vaak gezegd maar men wil het toch niet horen dus laat maar.
[/quote]
Net zo min als dat men wil geloven dat je in het klassieke systeem je paard niet full time in de wedstrijdhouding rijdt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:49

maw Lovely, je rijdt ze eigenlijk ook regelmatig wat lager en evt wat ronder.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:57

Dat klopt Aimee, als ik er net opgeklommen ben, dan begin ik voorwaarts-neerwaarts en dat werk ik stukkie bij beetje wat meer naar oprichting. Ik vind dat oprichting moet ontstaan, dat kun je niet afdwingen en dus probeer ik mijn paard zo te rijden dat hij het aanbiedt op uitnodiging. Zodra ik vind dat ik wat ontspanning verlies, kan ik altijd terug naar vw-nw, eventjes maar hoor, anders krijg ik een stoffelpaard. Iets ronder en dus achter de loodlijn, doe ik heel af en toe en meestal in galop en dan met stelling naar binnen. Dat is dan dus maar een heel klein beetje en zeker niet met de kin op de borst en zo kort (in tijd als mogelijk).
Maar in het algemeen vind ik dat de neus op of iets voor de loodlijn moet zijn in correcte aanleuning, omdat ik vind dat het paard dan van staart tot neus het mooist kan verbinden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:35

Ik heb in het verleden altijd getraind bij de meer ‘klassiekere’trainers om dit begrip maar even te gebruiken. LDR instellen kwam daarbij niet aan de orde. Max is het eerste paard waarbij ik ldr wel gebruik echter niet zo extreem als de echte LDR aanhangers. Het is een paard met een lange hals. Een paard dat heel goed zijn onderhals erin kan zetten op het moment dat het hem te moeilijk wordt. Mijn huidige trainer liet me daarom LDR inbouwen in de training. Dat ging in eerste instantie tegen mijn principe’s en gevoel in. Ik heb me toch laten overtuigen het te proberen en Max pakte het goed op. Ik voelde dat een aantal blokkade’s makkelijker overwonnen konden worden en mijn paard werd nog losser in zijn lichaam. Ook longeren met touwtjes werkte heel fijn, lekker rond instellen en hij swingde door de baan.

Toch hebben de negatieve berichten van de laatste tijd me aan het twijfelen gebracht. Het besef dat er misschien maar een kern van waarheid in kan zitten hebben me voorzichtig gemaakt. Longeren in een LDR houding doe ik niet meer. In de training gebruik ik het met mate in de losrij fase en probeer daarbij zoveel mogelijk afwisseling te houden. Ik denk dat op de manier zoals ik het nu gebruik het niet schadelijk voor het paard kan zijn en op deze manier heb ik een soort compromis gevonden totdat ik zekerheid heb –als die er al ooit komt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:59

Lovely schreef:
Dat is dan dus maar een heel klein beetje en zeker niet met de kin op de borst en zo kort (in tijd als mogelijk).

Kijk, en hier zit hem dus het misverstand in.

Een ruiter die verantwoord LDR rijdt, er dus over heeft nagedacht en deze trainingsmethode gebruikt omdat hij/zij oa wat van spierwerking/spierstofwisseling weet, zal niet op een paard stappen en deze zonder gedegen voorbereiding dusdanig diep rijden. Waarom staat in het stukje dat ik eerder in dit topic plaatste. Zo'n ruiter zal ook niet elk paard met de kin op de borst rijden, dat is namelijk niet noodzakelijk wanneer men LDR rijdt.
Achter de loodlijn hoort echter wél bij LDR, omdat dit systeem oa van de training van de onderlijnbespiering/buikspieren uitgaat. Die onderlijn wordt getraind door één bepaalde beweging; namelijk een SNELLE, VOORWAARTSE beweging van het achterbeen. En wordt in de hand gewerkt door een houding; namelijk een lage, ronde houding van de hals met het neusje wat achter de loodlijn. Hoever die neus achter de loodlijn kan worden geplaatst, is afhankelijk van de trainingsgraad van het paard.

Wat me hier telkens opvalt is dat men LDR afschrijft naar aanleiding van het verkeerde gebruik door onkundige ruiters. Ruiters die zonder kennis en kunde hun idolen na proberen te doen. Maar dat heeft niets met de ware essentie van LDR te maken, want wanneer men die ware essentie nou eens zou bestuderen, zou men weten dat er niets mis is met LDR. Net als dat ik niet vind dat er iets mis is met 'klassiek' rijden (ik vind slechts dat er iets ontbreekt).

Het negatieve beeld is dus naar mijn idee het gevolg van negatieve toepassingen. Dat geldt voor trainingsmethodes, voor hulpmiddelen, voor elke andere sport, voor economie, voor politiek enz.

Neem nu de laatste in dat rijtje; politiek.
Iedereen mag van mij z'n eigen (politieke) ideeën hebben en nastreven, of die nou rechts of links zijn. Elke stroming heeft zo zijn positieve kanten, het is maar net wat voor die persoon het meest belangrijke is. Maar sommige mensen hangen die politieke ideeën op zo'n (extreme) manier aan, dat ze juist de negatieve kanten benadrukken.
Kijk bijvoorbeeld naar Pim Fortuin, zijn ideeën hadden een aantal hele zinnige kanten. Maar veel aanhangers benadrukten juist de (in mijn ogen) meer negatieve kanten, waardoor dit een negatief beeld afwierp op zijn GEHELE politieke ideeën.
Of kijk naar het paarse kabinet; jaren lang brachten zij ons niets dan goeds. Iedereen was laaiend enthousiast, de rest van de wereld was jaloers op ons 'poldermodel'. Alleen het laatste jaar kwamen er ook negatieve kanten van 'Paars' onder de aandacht en vergat men direct alle positieve kanten. Wanneer men het nu over 'Paars' heeft, is dat altijd in een negatieve setting, maw dat laatste jaar overheerst over het positieve van de andere zeven jaren.

Het is nu eenmaal zo dat het makkelijker is, en meer in de menselijke aard ligt, naar de negatieve dingen te kijken. Wanneer iemand één keer iemand geweldig LDR heeft zien rijden en één keer iemand die dramatisch gebruik maakte van deze trainingsmethode, zal dat negatieve beeld overheersen.

Dit schreef ik overigens ook in het volgende topic:
[PP] Negatieve blik op "hulp"middelen (discussie)

Het knelpunt zit 'm daarin dat mensen vaak niet open te staan voor andere ideeën, iedereen heeft zijn eigen waarheid en dat is dan de juiste.

Dat uit zich uitermate sterk in de paardenwereld maar ze staat daarin niet op zich zelf; de hele (sport)wereld hangt op die manier samen.

Het is ook wel logisch, want je bent bezig met trainen en dat doe je bijna altijd onder toeziend oog van een trainer. Die trainer zul je blindelings moeten volgen, anders werkt het niet. Wanneer zo'n trainer zegt: "bla, bla, bla... zo ZOU het kunnen zijn." denkt de sporter al gauw dat die trainer niet weet waar hij mee bezig is en zal hij de trainer dus nooit blindelings volgen, met het gevolg dat de sporter inhoudt, niet voor 100 % voor de sport gaat. Dat drukt sowieso de resultaten. Een trainer zal dus altijd moeten zeggen: "en zo IS het, dit is de waarheid". Het probleem bij mensen is, dat ze slechts één waarheid kunnen accepteren. Daarnaast KAN niets anders waar zijn, net zoals bijvoorbeeld met godsdiensten:
Moslims zeggen dat Allah de ware god is en dus bestaat er geen enkele andere god. Christenen zeggen op hun beurt dat hun god de ware is en dat Christus de messias is, terwijl Moslims beweren dat dat Mohammed is en Joden dat die nog niet op aarde is geweest. Wanneer ze nou eens zouden accepteren dat er voor andere mensen een andere god is, zou het probleem voor een heel groot deel verholpen zijn.
Dat je voor dingen open staat, wil niet zeggen dat je die dingen zelf moet doen/geloven/toepassen. Het gaat erom dat mensen elkaar accepteren met elkaars ideeën, geloof, handelswijzen, enz.

De toon waarin topics over LDR versus klassiek worden gestart, zegt al dat het niet om acceptatie gaat, maar om uitlokken van foute uitspraken bij de 'tegenpartij'.
Net als bijvoorbeeld in de oorlog tussen Israel en Palestina. Over en weer plegen ze aanslagen om elkaar uit de kast te lokken, om te kunnen zeggen: "kijk rest van de wereld, wat voor slechte dingen ze ons aandoen."

Gewoon triest.

Overigens schreef ik dit ook eerder, aan een andere bokker. Maar die zal het vast niet erg vinden dat ik dit in dit topic plaats, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:03

Aimee, ik heb de materie bestudeerd en geconcludeerd dat het voor mij geen bruikbaar systeem is. Maar ik weet wel waar het over gaat hoor en toch vind ik het geen goed systeem.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:25

Lov, het gaat me er niet om dat je het SYSTEEM hebt bestudeerd. Het gaat me erom dat je het PAARD hebt bestudeerd; de spierwerking, de anatomie, de spierstofwisseling, de biomechanica.

sioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:19

QQQQ, ik ben op de hoogte van het ontstaan van de klassieke rijkunst ... Nu rijden de meeste mensen of recreatief of voor de wedstrijdsport. En dat er ondertussen gewoon wat veranderd is in de manier waarop men paarden willen zien bewegen is een feit. Als je zo'n verschrikkelijke liefhebber bent van klassieke (spaanse) dressuur: prima. Ik denk echter niet dat je een discussie over LDR en de erge gevolgen ervan moet starten en dan alleen maar moet terug vallen op het feit dat het vroeger zo geweldig was. Er is namelijk ook zoiets als ontwikkeling...

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:15

Ontwikkeling kan een stap naar voren zijn of een stap terug. Wat ik jammer vindt is dat onder andere juryleden met een "voorkeur" (bijvoorbeeld juryleden die gek zijn op paarden die flink achter de loodlijn lopen) invloed kunnen hebben op de training van wedstrijdruiters, net als de media (vooral tijdschriften). Het staat geschreven, dus dan is het goed (zeker als Anky er ook nog even haar mening tegenaan gooit). Misschien toch een goed idee om eerst te kijken of het reëel is voor jouw paard. Een paard dat goed in training staat en soepel en goed bespierd is zal eventuele "foutjes" in het LDR beter op kunnen vangen als een jong paard waar amper mee begonnen is. Hou je paard in de gaten en kijk wat hij aankan en of ie het ook wel echt prettig vind. Ik rij echt niet lekker als mijn paard zich niet prettig voelt bij wat ie moet doen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:19

of de ontwikkeling een stap vooruit is, is alleen aan te tonen door het gemiddelde resultaat van de verschillende manieren van trainen naast elkaar te leggen. zo kan het ook dat er paarden zijn die barok, klassiek, voor de ll, etc.etc getrained zijn fysieke mankementen hebben die te herleiden zijn naar de training. laat dat onderzoek eerst maar eens komen.

zelf hou ik het altijd op "overdaad schaadt", daarmee kan je alle kanten op.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:50

Ik ga helemaal mee met Bubbels, Misschien kan Anky haar paard zo trainen met hààr reden, maar dit betekent niet dat onze gewone paardjes op gemiddeld niveau dit ook moete nastreven. Het belangrijkste blijft of je methode haalbaar is voor je paard en het niet geforceerd wordt. Ik denk dat er maar een paar paarden zijn die kunnen echt GOED diep en rond lopen. Maar dat zijn eerder uitzonderen denk ik. Daarom probeer ik het ook zeker niet. Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:31

sioux schreef:
QQQQ, ik ben op de hoogte van het ontstaan van de klassieke rijkunst ... Nu rijden de meeste mensen of recreatief of voor de wedstrijdsport. En dat er ondertussen gewoon wat veranderd is in de manier waarop men paarden willen zien bewegen is een feit. Als je zo'n verschrikkelijke liefhebber bent van klassieke (spaanse) dressuur: prima. Ik denk echter niet dat je een discussie over LDR en de erge gevolgen ervan moet starten en dan alleen maar moet terug vallen op het feit dat het vroeger zo geweldig was. Er is namelijk ook zoiets als ontwikkeling...

dus we gaan nu het paard aanpassen doormiddel van een bepaalde trainingsmethode omdat "we"het anders willen zien Verward . Volgens mij zijn alle bewegingen nog steeds afgeleid van bewegingen in het wild, en dat is ook de enige manier waarop ze goed zijn, daar lijkt me niet echt twijfel over te bestaan.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:36

Ben ik het mee eens. In plaats van onmogelijke dingen van onze rijpaardjes te vragen kunnen we ook werken met de bewegingen en houdingen die ze van nature hebben. En daar zitten prachtige "showelementen" in hoor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:03

bubbels schreef:
(bijvoorbeeld juryleden die gek zijn op paarden die flink achter de loodlijn lopen)

De juryleden zien dat niet want ook mensen die LDR trainen hebben in de proef het neusje op of voor de loodlijn! Anders wordt je nl geen olympisch kampioen!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:12

Sanne83 schreef
Citaat:
dus we gaan nu het paard aanpassen doormiddel van een bepaalde trainingsmethode omdat "we"het anders willen zien .

Dat is al gebeurd... Het huidige Sportpaard is een uitvloeisel van wat wij, de mens, als ideale atleet zien voor de sport. Omdat dat ideaalbeeld ook weer niet ideaal blijkt te zijn, passen we de sport geewoon weer aan qua uit te voeren oefeningen èn qua uitvoering van diezelfde oefeningen: dan is je ideaal ook weer bereikt (het doet me een beetje denken aan het steeds maar bijstellen van je onderzoeksdoelstellingen. Uiteindelijk kom je altijd wel ergens...). Vervolgens roepen we van ieder ander paard dat niet voldoet aan het model Sportpaard dat het niet geschikt is voor dressuur, springen etc. en geven we zelfs kritiek op een door een niet-sportpaard uitstekend uitgevoerde oefening; want dat kan toch helemaal niet: het is immers geen Sportpaard.

Dit staat weer mijlenver van het wel of niet LDR-gebeuren, maar het geeft wel de kromheid van de paardensport aan.
Ik houd het gewoon maar bij de oude klassieke rijkunst voor mezelf, daarmee kan ik alle kanten op met mijn niet-sportpaarden. En hoe meer ik me daarin verdiep, hoe meer thuis ik me daar voel. Die ´ouwe mannen´ hadden het echt zo gek nog niet bekeken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:17

hhmm, zie toch de laatste tijd het neusje steeds meer naar achter gaan, vooral in de uitgestrekte gangen .
Maar ik heb zowieso niet zo veel op met die jurering. Dat anky laatst won (met die kur op tv) vond ik echt onbegrijpelijk. ontspanning was echt ver te zoeken, maar het gaat waarschijnlijk tegenwoordig alleen om uitslaande voorbeentjes Verward .
niet eens omdat ze ldr rijd trouwens hoor, want ik vond die edward gal al stukken beter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:19

sanne83 schreef:
hhmm, zie toch de laatste tijd het neusje steeds meer naar achter gaan, vooral in de uitgestrekte gangen . .

volgens mij heeft dit niets met ldr te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:19

Samsam schreef:

De juryleden zien dat niet want ook mensen die LDR trainen hebben in de proef het neusje op of voor de loodlijn! Anders wordt je nl geen olympisch kampioen!

Daar zijn de meningen over verdeeld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:25

Pipo"]
[quote="Samsam schreef:

[/quote]

Nou volgens mij is elke ruiter/amazone wel op de hoogte van het feit dat de neus op of iets voor de loodlijn hoort te zijn in de proef. waar dat niet gebeurd is het volgens mij gewoon omdat de aanleuning nog niet 100% is en dat komt zowel bij klassiek als LDR getrainde paarden voor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:37

bubbels schreef:
In plaats van onmogelijke dingen van onze rijpaardjes te vragen kunnen we ook werken met de bewegingen en houdingen die ze van nature hebben.

Dat vind ik nou altijd zo krom he, dat men LDR-bewegingen als onnatuurlijk af gaat doen en ze daarom niet goed keurt.

Als we alléén natuurlijke bewegingen van onze paarden willen vragen, moeten we er überhaupt niet op gaan zitten. Want op het moment dat we dat doen, verstoren we het natuurlijke evenwicht, daarmee de natuurlijke bewegingen van de paarden.
Als we dat dan toch doen, kunnen we er beter voor zorgen dat het voor de paarden zo makkelijk en zo goed mogelijk is om ons gewicht te dragen en daarmee in evenwicht te lopen. Dat moet het doel zijn van onze trainingen.

Wanneer we dan uitgaan van de biomechanica van een paard, betekent dat dat we zijn buikspieren moeten trainen. Die stutten immers de wervelkolom, zodat deze een stukje relatief kan bollen en daardoor het gewicht kan dragen. Hoe train je de buikspieren? Dat staat hierboven al in één van m'n berichten beschreven; door een SNELLE, VOORWAARTSE beweging van het achterbeen en wordt in de hand gewerkt door een lage ronde houding van de hals, met de neus achter de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:39

Aimee schreef:
Lov, het gaat me er niet om dat je het SYSTEEM hebt bestudeerd. Het gaat me erom dat je het PAARD hebt bestudeerd; de spierwerking, de anatomie, de spierstofwisseling, de biomechanica.

Ook ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:10

Samsam"]
[quote="Pipo"][quote="Samsam schreef:

[/quote]

Nou volgens mij is elke ruiter/amazone wel op de hoogte van het feit dat de neus op of iets voor de loodlijn hoort te zijn in de proef. waar dat niet gebeurd is het volgens mij gewoon omdat de aanleuning nog niet 100% is en dat komt zowel bij klassiek als LDR getrainde paarden voor.
[/quote]

Olympisch kampioen worden kan tegenwoordig ook met overdadig zwiepen van de staart, nek niet als hoogste punt enz. enz.