Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sasja0705 schreef:In een ideale wereld staan alle paarden 24/7 buiten met vriendjes...
Jammer alleen dat de wereld niet ideaal is... er zijn maneges en er zijn mensen die hun paarden onder de mom "van" 24/7 buiten gooien en niet omkijken dat de arme dieren kniehoog in de modder staan, hooi vertrapt, enz...
Ja als hier een pensioenstal zo afgemaakt wordt, dan ook graag het andere uiterste benoemen.
Sorry maar ik vind al het schrijven over verhuizen erg aanvallend tegenover TS.
Met een goed management ,voldoende grote box en vooral genoeg ruwvoer zie ik het probleem niet .
30 geleden keek niemand op bij staanders of 23 uur kleine boxen.
Gelukkig is dit inmiddels veranderd maar nog steeds heeft niet iedereen eigen grond of eigen management.
En zoals ik het lees van TS, komt de pony meerdere keren per dag uit zijn box en niet alleen 2 uurtjes paddock.
Als het dichtbij is, zoals geschreven en tussendoor ook nog grazen, spelen enz, dan zie ik echt het probleem in de huisvesting niet - vooral als het managment qua rijden en instructrice nu aangepast wordt.
Ik heb het geluk mijn eigen stekkie te hebben - met boxen.
En guess what : mijn 2 paarden konnen vanaf 9 tot 15 uur vrij in en uit... waar staan ze tussen de middag of als het te heet is of als het regent?
Juist : in de box, geheel vrijwillig - ook al is genoeg beschutting op de wei en paddock.
Als ik om 15 uur kom, staan ze er ook al in.
Sinds 12 jaar nu al, en geen enkel probleem
Dus TS, sucess en laat je hier niet afbranden.
Onali schreef:Wow Babootje die plaat voor je kop is echt gigantisch.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Ik denk dat de TS nu wel voldoende gehoord heeft dat de pony beter meer naar buiten kan. (waar ik het mee eens ben) En zo te lezen is ze daar mee bezig.
En Babootje, hij ziet er prachtig uit..maar of het echt een paardwaardig leven is. Ik vind van niet sorry.
Wbt het rijden, een hele simpele tip is het inbouwen van meer stappauzes aan de lange teugel en max 30 min. rijden. Goed rijden is het paard aanvoelen en stoppen wanneer het goed gaat, en niet doordenderen omdat "hij het wel aan moet kunnen en verder toch niets doet". Dat is eerder een onderdeel van het probleem..want zonder genoeg vrije beweging kan het dier ook de spierpijn niet kwijt.
Je bent van harte welkom om bij ons te komen kijken hoe de paarden erbij staan. En of het paardwaardig is of niet. Daar kun je denk ik pas i.r.l. over oordelen.
Hoe wij hier paarden houden voldoet in ieder geval aan de welzijnseisen van de sectorraad paarden.
Verder is het ook belangrijk dat het management goed is, de kwaliteit van het voer, het hooi, de kwaliteit van de stalling en van de bodems waarop ze lopen, tenminste als je een rijpaard hebt.
Dan is ook belangrijk de kwaliteit van je hoefsmid, van je hanarchement, op tijd naar de dierenarts als het paard het nodig is. Er komt veel meer kijken bij het welzijn van je paard dan alleen maar de stal of buiten.
Wat ik toch heel veel zie bij de 24/7 buitenbrigade is - uitzonderingen daargelaten - (een gebrek aan kennis over) kreupelheden, hoefschoenen ipv degelijke hoefverzorging en goed beslag als een paard dat nodig heeft, niet goed passend hanarchement, paarden tot hun knieen in de prut. Liever niet naar de dierenarts maar wel naar een osteopaat bijvoorbeeld. Ik generaliseer nu een beetje maar het is wel een herkenbaar beeld denk ik.
Legio topics heb ik inmiddels wel gezien met vragen over wat een paard mankeert. Dan hebben ze al veel gedaan, hoefsmid laten kijken, osteo of fysio is langs geweest. En dan denk je wat is er mis met de dierenarts?
Maar ja, ze staan wel 24/7 buiten en dat is heilig. Vreselijk kortzichtig.
Elisa2 schreef:Komen ze minimaal 4 uur buiten in kuddeverband op een voldoende groot stuk paddock of wei?
Ik snap heus dat het moeilijk is om in de Randstad goede stalling te vinden. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar voor mij is bovenstaand stukje paardenleven belangrijk. Als een paard niet minimaal 4 uur vrije beweging kan hebben met soortgenoten (liever langer). Dan vind ik het niet paardwaardig.
En nee, ik ben niet van de 24/7 buiten maar kijk gewoon of een paard aan zijn natuurlijke behoeften kan voldoen.
Elisa2 schreef:Komen ze minimaal 4 uur buiten in kuddeverband op een voldoende groot stuk paddock of wei?
Elisa2 schreef:Ik snap heus dat het moeilijk is om in de Randstad goede stalling te vinden. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar voor mij is bovenstaand stukje paardenleven belangrijk. Als een paard niet minimaal 4 uur vrije beweging kan hebben met soortgenoten (liever langer). Dan vind ik het niet paardwaardig.
En nee, ik ben niet van de 24/7 buiten maar kijk gewoon of een paard aan zijn natuurlijke behoeften kan voldoen.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Komen ze minimaal 4 uur buiten in kuddeverband op een voldoende groot stuk paddock of wei?
Thinkla schreef:Dit is toch te triest voor woorden.. Niemand zegt dat ze 24/7 buiten moeten, maar niet eens echt contact? Dan moet je ook geen paard nemen als je niet aan je paard zijn (mentale) gezondheid wilt denken
pmwdh schreef:Gelukkig staan sommigen van jullie niet boven de wet, dan had ik nu geen pony meer gehad Maar alle gekheid op een stokje, beetje off topic. Wel vermakelijk hoor, maar nog steeds niet waarnaar ik op zoek ben
janouk schreef:Goedemorgen ik heb alleen je begin post gelezen,
Ik les nooit langer dan een half uur. Ik rijd vooraf rustig los, les dan een half uur en daarna stap ik aan de hand een kwartiertje uit.
Ken je iemand met hartslagmeter paard? Ik denk dat je paard aan het einde van intensieve les spierpijn krijgt, melkzuur niet meer kwijt kan, de coördinatie kwijt raakt en dan uit angst begint te bokken.
https://www.equilog.nl/duurzame-trainin ... paarden-1/
Flinke stap terug, rustig conditie en vertrouwen opbouwen, Max. Half uurtje les.....en gun jezelf, je dochter en je paard de rust om samen een mooie relatie op te bouwen.
pmwdh schreef:Gelukkig staan sommigen van jullie niet boven de wet, dan had ik nu geen pony meer gehad Maar alle gekheid op een stokje, beetje off topic. Wel vermakelijk hoor, maar nog steeds niet waarnaar ik op zoek ben