Anya"]
[quote="sherwood schreef:ga ik even een stelling erin gooien....
Als je voor het eerst op een paard gaat zitten is het in feite het PAARD wat je de basis leert! Leren te blijven zitten in stap draf en galop doe je vooral zelf. Misschien hier en daar een aanwijzing van achterover zitten, maar de rest moet je zelf leren aanvoelen. Evenals het lichtrijden. Pas als je toe bent aan het zelf geven van echte hulpen, dus na de longelessen, dan is het van belang dat de gene die je lesgeeft echt weet hoe je een paard moet rijden. Daarvoor is het zaak dat de gene aan het andere eind van de longe het paard in kwestie kent, en hem goed onder controle heeft.
Datr noem ik de basis van het rijden. De rest is IMO toch al wat meer dan de basis van het zitten blijven, en weten hoe je benen geeft en hoe je aan 1 teugel moet trekken.
Ik wil die stelling nog wel stapje verder trekken...Stel je denkt dat je zo'n beetje kunt rijden (dat dacht ik). Dat wil zeggen je komt heel thuis met je paard van een buitenrit, blijft in alle gangen redelijk zitten en je kunt om obstakels heen sturen
En dan krijg je de kans om op een zeer goed (western) gereden paard te stappen. En dan kom je er achter dat je op dat paard geen rechte lijn meer kunt rijden (want je zit niet recht en je overstuurt steeds) in galop om de zoveel passen wisselt (want je zit niet recht en stil in het zadel), onverhoopt in een slidingstop terecht komt (want je ging toevallig een keer echt zitten), onverhoopt in een spin terecht komt waar je niet meer uitkomt (want je legde je been iets te veel aan)... En het paard liep consequent dubbelgevouwen (want ik vroeg hem niet recht).
Het is mij allemaal overkomen. Ik kwam tot de conclusie dat ik niet kon rijden. Ik heb ontzettend veel van dat paard geleerd (en van zijn in lesgeven ongediplomeerde eigenaresse). En als ik het allemaal over had kunnen doen, had ik gelijk les genomen van die ongediplomeerde instructrice. En de gediplomeerde Orundames (waar ik veel geld naar toe heb gebracht zonder resultaat) direct overgeslagen.
[/quote]
hahaha da's nou precies wat ik bedoelde! In eerste instantie is het paard de gene die je leert rijden. Later zul je dat dus nog wel vaker tegenkomen, en zo kun je de foutjes in jezelf beter ontdekken. Een goede inscrtuctriece vind ik belangrijk als je begint aan ht echte werk. Het leren hoe je een paard netjes aan de teugel rijd, hoe je goede hulpen moet geven, en meer van dat. Daarvoor moet je alleen een heel lief paard hebben.