Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:23

Heel stom want misschien is het al gevraagd, maar heb je het bit ook na gekeken? Mijn paard leek ook hetzelfde te doen als bij jou paard. Niet direct maar na een kwartier of aan het einde. Toen heb ik laatst de tandarts erbij gehad om alles na te kijken en bleek ze twee wang kneuzingen te hebben (kon je zien als blaren gaf hij aan) en hij adviseerde een ander bit die ik nu gevonden heb. Mijn bit bleek net te lang en ook te dun te zijn waardoor hij te scherp was. Dit in combinatie met mijn wat strenger hand als ik in situaties kom wat ik spannend vind. Ik ben hier heel erg mee bezig dit te voorkomen maar heel soms sluipt het er toch weer in. Het schudden is nu ook nauwelijks nog.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:54

Het paard door een andere ruiter/amazone een paar keer per week door te laten rijden, dat kan een optie zijn. Maar kan ook verkeerd uitpakken doordat het paard bij een andere ruiter/amazone braaf zijn ding doet en bij TS onzeker wordt door haar eigen onzekerheid of door een gebrek aan leidinggeven in bepaalde situaties. Je zult het imo uiteindelijk op eigen houtje moeten doen. Schudden met het hoofd kan voortkomen uit stress, zonder dat men zichzelf daar bewust van is en heeft imo niet altijd met het bit te maken. Alhoewel het bit wel moet passen bij de ruimte in de mond. Een te dik bit kan ervoor zorgen dat de mond/kaken niet fijn op elkaar sluiten. Ik zou je adviseren om een (ongebroken bustrens) te gebruiken omdat die het stilste in de mond liggen. Heb je een stille hand met rijden?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:24

Normaal reageer ik niet, omdat ik het altijd zo gedurfd en dapper vind zo'n topic en bang ben om verkeerd te oordelen over zulke korte momentopnames... Paardrijden is al moeilijk genoeg en we helpen niemand met een deuk in het zelfvertrouwen. Omdat mij dit een super overkomelijk probleem lijkt, wilde ik toch even reageren.

Het allereerst wat mij opvalt is dat op beide filmpjes dat de amazone's in hun reacties veeel te laat zijn en op deze korte momentopname veel meer bezig zouden mogen zijn met anticiperen (vooral op het tweede filmpje zie ik vooral liften en weinig bouwen.)

Ik zie een ietwat weinig uitgedaagd/ontwikkeld paard met een duidelijke drive en potentie, waarbij het tempo te hoog ligt, mist swung en weinig door het lijf beweegt. De potentie zit er duidelijk :)
Echter zeer vriendelijk gereden. Ik denk echt dat dit een zeer goed overkomelijk probleem is en vooral voortkomt uit africhting en met name verbinding in het paardenlijf! Het paard lijkt de handvaten te missen van de berijder en wel opzoek te zijn. Ik zie een zeer vriendelijke amazone die wat meer mag durven doortastender te zijn, daarbij een heel stuk assertiever en het paard veel meer werk mag bieden.

Ik zie een paard wat jou de vragen stelt en daarin in het duister tast.
Duidelijkheid brengt rust en ruimte voor ontwikkeling.

Jullie zijn een mooie combinatie om te zien!

Ketly

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 23:36

Wederom ben ik weer erg blij met alle reacties! Deze motiveren mij om elke keer door te zetten en om hopelijk ook weer door de twijfel heen te slaan.

Ik heb al vele bitjes geprobeerd en recent ook bitloos, maar ook dan doet ze het helaas. Ik heb momenteel een flexibele stang van Trust er in liggen en daar loopt ze tot nu toe het beste op.

Ik denk ook dat ik het probleem misschien wel al te pakken heb, maar om dan ook zo ‘handig’ te worden om het zelf op te lossen is het volgende. Een andere ruiter wil ik eigenlijk niet proberen, dat durf ik niet meer aan na slechte ervaringen waardoor ik weer helemaal naar 0 moest.

Ik neig momenteel om haar even enkele weken te longeren, lekker los te werken en even mijn onzekerheden en onhandigheden weg te halen, zodat ze misschien wat stabieler daarin wordt. Dan langzaam weer opstarten en even weer samen naar een fijner beeld werken.

Ze wil ook echt keihard werken en het is ook zo fijn om te horen dat jullie potentie zien, ik zie het zelf ook en dat is het lastige eraan, want de potentie die zij heeft, ‘mis’ ik nog. Nou ja, de intentie is er wel maar die handigheid heb ik gewoon niet. Ik durf wel, ben ook absoluut niet bang, maar dat staat los van durven te rijden. Ik wil niet gaan jagen, niet gaan trekken, maar de combi om haar de juiste steun en het goede vertrouwen te geven lijkt momenteel erg lastig en daar zullen we toch samen uit moeten komen. We zetten voorlopig gewoon even door en uiteraard zijn nog steeds alle tips welkom!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:21

Je kan ook niet verwachten zelf ineens alles te kunnen, maar als ik je een tip mag geven. Kun je wellicht andere paarden gaan rijden? en dan ook de hoger opgeleide? om van te leren? dat kan echt enorm helpen met het ontwikkelen van ruitergevoel.

Haar een tijdje doortrainen aan de longe lijkt mij een uitstekend idee, daar kun je ook echt goed mee trainen en zo zie je soms ook meer waar je ohz naar toe moet.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:22

Hoe zit je zelf in je vel Ketly? Voel je je goed ?

Als ik niet lekker in mijn vel zit, lukt het rijden namelijk niet zo goed. Ik ben dan onzeker, traag, afwachtend (niet assertief zoals LeanR benoemde).

Is het een optie om je instructrice te laten rijden een poosje?

:(:)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 12:26

Momenteel heb ik het wel vrij druk, maar over het algemeen zit ik wel gewoon lekker in mijn vel. :D Natuurlijk is het rijden momenteel wel mijn grootste zorg dus misschien dat ik daardoor dan wel wat minder lekker kan rijden. Ik zou mijn instructrice kunnen vragen of zij eventueel eens op willen stappen, maar omdat Garola altijd erg gevoelig is kan het zijn dat ze wel weer in de stress schiet van weer een andere ruiter..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:33

Kan het schudden niet komen doordat ze teveel prikkels krijgt?
Dat dingen, hoe simpel soms ook, gewoon voor haar teveel zijn?

Mijn merrie heeft dat namelijk sinds begin van dit jaar dat ze ook met haar hoofd
is gaan schudden en het lijkt er op dat ze het vooral doet als ze teveel prikkels krijgt
of als dingen toch te moeilijk/zwaar voor haar blijken. Dus als haar emmertje overstroomt zeg maar.

Mijn merrie is een redelijke binnenvetter en het is dus best lastig te zien of dingen haar teveel
worden. Kan soms gewoon een simpele buitenrit zijn, maar door de vele indrukken dat het
dan voor haar toch teveel is.

Lastig hoor dat ze niet gewoon af en toe eens even kunnen praten :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 12:37

Als ik kon kiezen tussen 10 miljoen winnen of met haar zou kunnen praten, dan zou de keuze zeer makkelijk zijn geweest.. :+

Ze heeft sowieso inderdaad erg last van verschillende prikkels. Ik haal donderdagmiddag voordat ik de clinic ga rijden nog even een geluidsdempend oornetje, zodat ze hopelijk iets rustiger op andere locatie ook is. De watten in haar oren bij het scheren werkten ook goed en scheelde haar veel stress, dus wie weet gaat dit ook helpen.

Over enkele weken krijgen we buiten ook verlichting, dus wil ik graag wat vaker buiten gaan rijden. Binnen heeft ze veel meer prikkels dan buiten dus ik denk dat dat ook wel kan gaan helpen. Morgenavond gaan we lekker even aan de longe aan het werk en wie weet krijg ik donderdag wel veel nieuwe inzichten bij de clinic :D

Edit: ik las dit artikel en vond de tips ook wel erg passend: https://www.paarden-blaadjes.nl/dressuu ... paard.html

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:45

Ha ha, ja al zou je maar af en toe 5 minuutjes kunnen praten met ze he ;)

Hopelijk helpt het oornetje en het feit dat je straks buiten kunt rijden. Niks zo vervelend als dat ze iets hebben en je niet weet hoe je het op kunt lossen zodat ze zich wel fijn voelen.

Succes in ieder geval met haar!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 12:58

Dankjewel! :D

Ik heb een oornetje gekocht van iemand, die ook een pessoa te koop heeft. Die heb ik er ook meteen maar bijgekocht, zodat ik met longeren ook meteen haar achterhand mee kan nemen. Ook plan ik voor mezelf een afspraak in bij een natuurgeneeskundig therapeut, die hier in de buurt wel erg goed bekend staat. Ik zit zelf altijd vrij scheef, dus dit kan ook nooit bevorderlijk voor mijn rijden zijn.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:32

Hee! Ik kom je topic nu pas tegen en heb alles terug gelezen...

Heb jij de Bucas Recuptex deken weleens geprobeerd? Bij Storm werkt deze deken onwijs goed. Het zou jullie denk ik goed kunnen helpen om bijvoorbeeld bij het wassen een stuk relaxter te blijven. Maar ook tegen koude spieren helpt het bij ons heel goed. Zonder deken komt Storm echt pas na goed een half uur op gang, terwijl met de deken dit na een minuut of 10/15 wel is.

En een hele andere optie: heb je wel eens grondwerk met der gedaan? Ik vond het altijd zo'n suf advies (en ik wilde dat helemaal niet, want ik wilde toch (wedstrijden) rijden!). Maar ik merk dat het rijtechnisch heel veel heeft gebracht: zowel inzichten in mijn paard als in mijzelf als ruiter. Het vraagt niet zoveel qua conditie, maar wel qua werken in het hoofd (Storm is vaak na een grondwerkles meer uitgeput dan na een dressuurtraining). Mijn tip is wel om hier eerst les in te nemen voor jezelf ermee aan de slag gaat. Ik doe nu 1 keer per maand grondwerkles en 1 keer per week grondwerken.

Vergeet niet: jullie zijn onwijs goed bezig! Je staat open voor nieuwe dingen en adviezen. Ga zo door, jullie komen er wel <3

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:33

Echt alles wat je verteld is zoo herkenbaar he heb letterlijk alles hetzelfde haha.

Wat ik je echt kan adviseren is om les bij Rien van der Schaft te nemen. Het liefst een aantal keer als dat lukt. Het is wel zeer prijzig, en je moet er wel heen met de trailer (tenzij je de mazzel heb dat er bij jou in de buurt een clinic wordt gegeven), maar tijdens zijn les heeft mijn paard gelopen zoals ze nog nooit heeft gelopen en ik loop letterlijk tegen precies dezelfde problemen als jij aan dus verwacht dat hij jou ook heel goed kan helpen.
Nog steeds is dan niet alles in 1x opgelost natuurlijk, maar misschien als je ziet dat je met zo'n les echt al stappen kan maken dat dat je gedachte veranderd over verkopen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:37

proven02 schreef:
Echt alles wat je verteld is zoo herkenbaar he heb letterlijk alles hetzelfde haha.

Wat ik je echt kan adviseren is om les bij Rien van der Schaft te nemen. Het liefst een aantal keer als dat lukt. Het is wel zeer prijzig, en je moet er wel heen met de trailer (tenzij je de mazzel heb dat er bij jou in de buurt een clinic wordt gegeven), maar tijdens zijn les heeft mijn paard gelopen zoals ze nog nooit heeft gelopen en ik loop letterlijk tegen precies dezelfde problemen als jij aan dus verwacht dat hij jou ook heel goed kan helpen.
Nog steeds is dan niet alles in 1x opgelost natuurlijk, maar misschien als je ziet dat je met zo'n les echt al stappen kan maken dat dat je gedachte veranderd over verkopen.

Jaaaa, Rien van der Schaft!!

Je kan ook de online lessen van hem eens bekijken. Je kan bijvoorbeeld lid worden van de Ruiterclub: https://dressagepro.nl/ruiterclub/ (hier komt Rien ook vaak aan het woord, en wordt zijn methode toegelicht). Maar er is ook een online masterclass (van dressagepro) met Rien, die kan ik op de website alleen niet zo snel vinden. En het inspiratieboek schijnt ook fijn te helpen. Zeker omdat jij aangeeft dat je te veel wil, denk ik dat het overzichtelijk is om zo'n boek erbij te houden en gericht te trainen aan de hand van trainingsdoelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:40

proven02 schreef:

Dit zou een heel goed idee zijn. De rijtechnische problemen die ts heeft met haar paard, zijn juist de problemen die rien oplost. Aangezien dat altijd aan de ruiter ligt zie je vaak in 1 les al een wereld van verschil!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 16:51

Ik reageer straks even op de rest, maar waar zit Rien? :D

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:03

Stal sprengenhorst in Wenum Wiesel vlakbij Apeldoorn.
Er worden soms ook clinics georganiseerd maar die zijn vaak al vol voordat bekend wordt dat er een clinic is dus je kan er beter heen gaan als dat een optie is.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:06

Voer je magnesium bij? Kan zijn dat ze overprikkeld raakt. Magnesium zorgt ervoor dat het zenuwstelsel goed werkt en heel veel paarden hebben hier een tekort aan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:59

Ik weet niet wat voor ruiter je dan op je paard hebt gehad maar ik doel dan wel op een professional of instructeur. Of even in training zetten. Daarnaast jezelf goed laten begeleiden.
Dit stukje aanleuning voelen is echt t moeilijkste zo ongeveer dat er is. Ben je dit voorbij dan heb je echt een hele grote stap gemaakt

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:06

@babootje ik snap wat je zegt, maar ik weet zelf dat het heel moeilijk is om de echte professional te vinden tussen de duizenden mensen die zichzelf professional noemen..
Ik heb hier ook weleens aan gedacht maar zie door de bomen het bos niet meer en teveel slechte ervaringen gehad van mensen die zelf al hoog rijden, veel ervaring hebben maar vervolgens hier en daar lopen te rukken en plukken omdat er geen geduld is :(
Paard helemaal over de zeik en is weer een week niet te rijden. Ik vermoed dat TS hetzelfde bedoeld met slechte ervaringen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:32

@Proven, dat klopt wel wat je zegt hoor. Daarom moet je ze ook altijd even zelf zien rijden. Bv op concours als je nog onbekend bent. Als het rijden je aanspreekt en het paard wordt correct gereden zal de training ook wel oke zijn. En er gewoon ook zelf bij zijn als er gereden wordt. Dan kun je ook altijd nog een stukje narijden.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:53

Ketly schreef:
Ik zou mijn instructrice kunnen vragen of zij eventueel eens op willen stappen, maar omdat Garola altijd erg gevoelig is kan het zijn dat ze wel weer in de stress schiet van weer een andere ruiter..

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener, ze is toch ook ooit bij jou gekomen toen ze je nog niet kende. Dat is een kwestie van wennen. (Iemand die professioneel in de paarden werkt) en ervaring heeft met lastige paarden kan dit echt wel samen met jou oplossen als er medisch niets aan de hand is. Ik zou wel iemand zoeken die jou meeneemt in het hele proces en ook stukjes laat voelen. :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 20:13

Sorry Anoniemk, maar dat ga ik niet doen. Ik wil me daar niet in hoeven te verdedigen. Dit stadium ben ik gewoon voorbij en als ik daarna zelf er weken niks mee kan, dan is voor mij de lol er snel af.

Proven, klopt helemaal inderdaad. Ze is dan helemaal over de zeik en ik heb er lichte tour ruiters op gehad, tot Z ruiters, tot L ruiters.. Ze vertelden me allemaal dat het zo en zo wel makkelijk op te lossen was, maar iedereen die opstapte viel het tegen. Ik heb ruiters met zachte hand gehad, met harde hand, mensen die haar de hele bak doorjoegen en mensen die net zolang vasthielden tot ze weer wekenlang de weg kwijt was. Voorlopig wil ik even niemand er op zetten. Dan stap ik zelf liever nog op een ervaren paard om feeling op te doen.

Leuk en lief dat je reageert Denise :D Een Bucas Recuptex heb ik geprobeerd, maar er zat niet heel erg veel verschil in helaas. Ik heb me niet verdiept in grondwerk, maar we zijn altijd wel lekker aan het spelen en oefenen op de grond. Ze is dan ook gewoon zo'n dropje en zo lief, maar toch onder het zadel toch heel anders.

Rien van der Schaft ga ik me in verdiepen! Ik zal me inlezen en kijken of het wat voor ons kan zijn. Ik zit helaas wel helemaal in Friesland, dus ik moet de opties even bekijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:38

Sorry Ketly, moet het hier toch wel eens zijn met Anoniemk2. Bestaat niet dat een paard niet te rijden is voor een prof met een zachte maar consequente hand en alleen maar door jou, een onervaren amazone. Als het paard daarna voor jou niet meer te rijden is is ze of niet gezond of ligt het echt aan jou en haar karakter en moet je haar misschien gewoon eens een maand of wat langer in training zetten zodat ze wat meer bevestigd wordt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 23:04

Ik snap jou wel hoor Ketly. Sommige paarden zijn nou eenmaal heel eenkennig. En hebben echt een klik met een ruiter nodig. En hoe goed en hoe hoog een ruiter ook kan rijden dat zegt dan echt niet alles.