Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Cassidy schreef:Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?
pol1 schreef:Ik zou zeggen breng es even een middagje op een gemiddelde kliniek door.. ken je er gauw een hoop meer dan totilas.
Nee je kunt je kop in t zand steken..geen paard mee geholpen!
Coca2018 schreef:_Cassidy schreef:Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?
Waarop baseer je dat een paard er niet klaar voor is?
Coca2018 schreef:pol1 schreef:Ik zou zeggen breng es even een middagje op een gemiddelde kliniek door.. ken je er gauw een hoop meer dan totilas.
Nee je kunt je kop in t zand steken..geen paard mee geholpen!
Maar dat heeft er veel meer mee te maken dat er in de basis heel beroerd gereden en opgeleid wordt in Nederland. En niet met als 3 jarige zadelmak maken.
In dit topic komt al veel naar voren dat paarden veel te veel vermenselijkt worden.
Een gezond goed opgeleid paard brengt geld op. Een naar de kl*te gereden niet.
SBravour schreef:ambre schreef:Als je later begint moet je nog steeds 2 jaar de tijd nemen voor het uitharden van botten en pezen.
Die van mij heb ik met 3 zadelmak gemaakt en lopen nu met 4 nog steeds maar 3x per week nog geen half uur.
Als ruiter niet te zwaar zijn en ze netjes over de rug kunnen rijden scheelt ook een berg.Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit blessures gehad die gerelateerd zijn aan vroeg inrijden, alleen door ongelukken.
‘Maar’ 3x pw een halfuur, is niet ‘maar’ dat is in mijn ogen de harde max op die leeftijd. Meer moet je echt niet willen, liefst nog minder, 1 á 2 keer er op en 1 á 2 keer 20 minuutjes aan de lijn.
ambre schreef:Dan kun je dat beter duidelijk zeggen.Dat vind ik een prima manier van trainen maar de belasting is minimaal waardoor imo het uitharden van botten en pezen niet goed meegenomen wordt.
Als je daar later nog de tijd voor neemt is het natuurlijk geen probleem maar ik zie nog steeds dat mensen met paard later beginnen maar dan wel 3x zo snel gaan.
ambre schreef:Dan kun je dat beter duidelijk zeggen.Dat vind ik een prima manier van trainen maar de belasting is minimaal waardoor imo het uitharden van botten en pezen niet goed meegenomen wordt.
Als je daar later nog de tijd voor neemt is het natuurlijk geen probleem maar ik zie nog steeds dat mensen met paard later beginnen maar dan wel 3x zo snel gaan.