terpentijn schreef:Als je te zwaar bent, ben je gewoon te zwaar.
Ik vind dat gezwam van: een tamelijk onervaren ruiter van 60 kg brengt méér schade toe aan het paard dan een ervaren ruiter van 90 kg altijd een enórme dooddoener. Een ruiter van 60 kg brengt SOWIESO minder belasting op een paardenrug (die alleen door gymnastisering en training welk gewicht dan ook kan dragen, aangezien paardenruggen daar van nature niet op zijn gemakt, op geen énkel gewicht er op), óók als die misschien wat minder ervaren is.
Teveel gewicht is gewoon te veel gewicht, ook te veel "ervaren" gewicht.
Bovendien hebben zwaardere ruiters doorgaans ook een zwaarder (wat groter) zadel nodig, en vergeet men het harnachementgewicht er maar al te vaak bij te tellen.
Zwaardere ruiters zijn werkelijk in heel veel gevallen meesterlijk in het verzinnen van argumenten waardoor het dan wél zou moeten kunnen.
Komt men met argumenten van een hoog paard (slaat nergens op, kleinere gedrongen types zijn doorgaans sterker dan lange sladoods), of een trekpaard/Tinker/Fries (die inderdaad helemaal geen sterkere rug hebben, aangezien hun achtergrond stuwkracht is en niet draagkracht).
Daar mag je allemaal niks van zeggen? Iedereen moet het maar voor zichzelf weten?
Ik weet het inderdaad voor mijzelf: op mijn Tinker x Fries kruising van 1.55 komt niemand zwaarder dan 70 kg ooit te zitten. Met een lichte Wintec er bij vind ik dat welletjes.
Ben zelf 1.74 en rond de 60 kg, en doe altijd (al mijn hele leven dus) mijn best om niks zwaarder te worden, zodat ik ook nog op mijn 1.38 merrie kan.
Wat anderen doen moeten ze idd. zelf weten, maar kom bij mij niet aan met al die zelfbevredigende smoezen en argumenten waarom het paard een veel zwaardere of té zware ruiter zou MOETEN kunnen dragen.
Iedere kg meer is een kg meer, en kost navenant veel meer moeite om mee te dragen, dat is bij mens en dier hetzelfde.
Diegenen die mij nu willen haten om het bovenstaande: ga je gang. Ik lig er niet wakker van, want mensen die lichtgewicht zijn worden net zo goed gehaat door de andere niet-lichtgewichte helft van de mensheid. Hoevaak dat mij niet is kwalijk genomen... zo van: jij hebt makkelijk praten (helemaal niet, ik doe of liever laat er heel veel voor). Ben er aan gewend.
Als men niet eerlijk over gewicht kan of wil zijn t.o.v. zichzelf, dan hoop ik toch dat men dat in elk geval toch wel is t.o.v. diens paard.
meid en waarom rij jij met een lengte van 1,74 op een ponytje van 1,38 dit kan ook zeer belastend zijn