Paardrijden met overgewicht?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:13

Ik vind de titel een beetje moeilijk.. en naar aanleiding daarvan snap ik ook een aantal reacties niet helemaal...

Hebben we het nu over 'overgewicht' of 'gewicht'?

Met overgewicht ben je niet fit, daar ben ik het zeker mee eens. Ook is je lijf niet in model en rij je simpelweg anders dan wanneer dat wel zo zou zijn. Persoonlijk ben ik van normaal naar dik naar mager naar ..eh.. oud gegaan zeg maar, en ik merkte dat ik met overgewicht moeite had met rijden. Je bovenbenen zitten in de weg, je word een soort tuimelaartje, je buik zit in de weg, dat is nou eenmaal zo.

Maar 'te zwaar om te rijden' is niet hetzelfde als 'overgewicht'... Een sportieve vent kan zomaar de 90kg aantikken. Die kan slanke benen hebben, een lenig lijf, handigheid, gevoel etc.. maar uiteindelijk is ie toch te zwaar.

Paardrijden is wat dat betreft eigenlijk alleen maar weggelegd voor jockeymodellen. Kleine (of heel dunne) mensen met een gewicht van 60kg max of lichter, ongeacht wat voor paard.
Voor pony's geldt dan uiteraard een nóg lager gewicht

Inclusief harnachement (western) weeg ik 70kg om en nabij, maar ook ik wil er gewicht af om goed te kunnen rijden. Om mijn zadelgewicht te compenseren zullen er dus meer kilo's af moeten :j

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:15

Nav de titel en de TS haar openingspost (inderdaad goed dat ze er zo bewust mee bezig is) ga ik er vanuit dat het over overgewicht gaat.
Dan nog is er imo gewoon een max. Te zwaar is te zwaar. De meesten vinden een limiet normaal voor (kleine) pony's, maar ik vind dat die er net zo goed is voor paarden. Paardrijden is geen recht.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:15

Hallo. Allereerst knap dat je hier open over bent!

Om wetenschappelijk te blijven zonder geven van een mening:

Er is een Onderzoek geweest vanuit een Engelse universiteit waarvan de conclusie is dat het ruitergewicht inclusief zadel idealiter gelijk aan of minder dan 10% moet zijn van het gewicht van een paard. Dat wil dus zeggen dat als je een standaard paard hebt van 1.65m (ongeveer 600 kg) dat je gewicht idealiter <60kg is.
Een bevredigend gewicht werd <15% van het paardengewicht bevonden als je zou uitgaan van een gezond en sterk paard. Dat wil dus zeggen dat je bij dat zelfde paard van 600kg maximaal 85kg mag zijn INCLUSIEF zadel etc. Dit geld voor ervaren en fitte ruiters!

Bij een smal paard (arabieren etc) of slecht bespierd paard is het maximale gewicht minder.
Weeg je meer, dan lijdt dat onherroepelijk tot schade aan het paard.

Daarbij moet je natuurlijk fit zijn; een ruiter die niet fit is, blessures heeft, te hoog vetpercentage heeft, een beginner is, etc, kan niet goed meebewegen met zijn paard en niet goed onafhankelijk zitten. Dan geld er dus ook een lager gewichtslimiet!!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:20

Ma_n0n schreef:
Hallo. Allereerst knap dat je hier open over bent!

Om wetenschappelijk te blijven zonder geven van een mening:

Er is een Onderzoek geweest vanuit een Engelse universiteit waarvan de conclusie is dat het ruitergewicht inclusief zadel idealiter gelijk aan of minder dan 10% moet zijn van het gewicht van een paard. Dat wil dus zeggen dat als je een standaard paard hebt van 1.65m (ongeveer 600 kg) dat je gewicht idealiter <60kg is.
Een bevredigend gewicht werd <15% van het paardengewicht bevonden als je zou uitgaan van een gezond en sterk paard. Dat wil dus zeggen dat je bij dat zelfde paard van 600kg maximaal 85kg mag zijn INCLUSIEF zadel etc. Dit geld voor ervaren en fitte ruiters!

Bij een smal paard (arabieren etc) of slecht bespierd paard is het maximale gewicht minder.
Weeg je meer, dan lijdt dat onherroepelijk tot schade aan het paard.

Daarbij moet je natuurlijk fit zijn; een ruiter die niet fit is, blessures heeft, te hoog vetpercentage heeft, een beginner is, etc, kan niet goed meebewegen met zijn paard en niet goed onafhankelijk zitten. Dan geld er dus ook een lager gewichtslimiet!!


Heb je de referenties van het onderzoek? Het zou interessant zijn om te weten hoe ze dit onderzoek gedaan hebben, wat het werk was wat de paarden moesten doen en wat de vastgestelde schade was.
Met enkel die percentages kom je niet ver, zoals iemand hier al aanhaalde dat je dan op haar paard 180kg mag zetten, wat waarschijnlijk niet zo'n goed idee is.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:30

Uit dat onderzoek is alleen gekomen dat paarden die hetzelfde moeten doen met 30% van hun lichaamsgewicht op hun rug, daar beduidend meer moeite voor moeten doen dan met 10%. Tja. Logisch. Maar (blijvende) schade is niet aan te tonen zonder langlopende onderzoeken te doen waarin alle omstandigheden kloppen (hetzelfde zijn), zoals eerder door iemand genoemd. Dus de conclusies die eruit getrokken worden door iedereen zijn veel te kort door de bocht.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:30

liekec schreef:
daffodil schreef:
Ik heb zojuist de foto ff toegevoegd......dan staan alle paarden te eten en hij haalt rottigheid uit! Zijn leven is één groot feest en ik vier het lekker met m mee!

Liekec, het is een voorbeeldfoto, ik kan zo tig filmpjes toevoegen waarin ie zich uitleeft. Zo is ie en altijd al geweest. Ik vind het niet eerlijk om een paard wat zoveel plezier beleeft aan werken, lopen, springen, crossen, stil te zetten. En aan de hand werken? Sorry, maar dat is dus alleen stappen want zodra ie draaft, hou jij dat echt niet meer bij!

We zitten op een ander spoor das duidelijk. Ik hoop voor jullie dat je nooit in de situatie komt waarbij je dan volgens je eigen principes niet meer mag rijden terwijl je daar zoveel lol aan hebt en je paard ook.
Ik rij in de tussentijd gewoon door en rij Z dresuur, spring, cross en rij gerust 100 kilometer tijdens de vierdaagse!

Het is toch niet erg dat een paard zich uitleeft? :')
Je laatste zin vind ik wel weer overkomen alsof je er zelf niet 100 procent goed bij voelt aangezien je prestaties nodig hebt om het voor jezelf/ons te rechtvaardigen.
Maar niet mijn probleem, ik rij namelijk ook gewoon door :)


bah bah ik heb dit topic een beetje door gelezen en wat heb jij een misselijke opmerkingen.
maar om het even ontopic te houden, ga lekker door de bossen stappen en een klein drafje zo ben je lekker buiten met je paard

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:34

terpentijn schreef:
Als je te zwaar bent, ben je gewoon te zwaar.
Ik vind dat gezwam van: een tamelijk onervaren ruiter van 60 kg brengt méér schade toe aan het paard dan een ervaren ruiter van 90 kg altijd een enórme dooddoener. Een ruiter van 60 kg brengt SOWIESO minder belasting op een paardenrug (die alleen door gymnastisering en training welk gewicht dan ook kan dragen, aangezien paardenruggen daar van nature niet op zijn gemakt, op geen énkel gewicht er op), óók als die misschien wat minder ervaren is.
Teveel gewicht is gewoon te veel gewicht, ook te veel "ervaren" gewicht.
Bovendien hebben zwaardere ruiters doorgaans ook een zwaarder (wat groter) zadel nodig, en vergeet men het harnachementgewicht er maar al te vaak bij te tellen.

Zwaardere ruiters zijn werkelijk in heel veel gevallen meesterlijk in het verzinnen van argumenten waardoor het dan wél zou moeten kunnen.
Komt men met argumenten van een hoog paard (slaat nergens op, kleinere gedrongen types zijn doorgaans sterker dan lange sladoods), of een trekpaard/Tinker/Fries (die inderdaad helemaal geen sterkere rug hebben, aangezien hun achtergrond stuwkracht is en niet draagkracht).

Daar mag je allemaal niks van zeggen? Iedereen moet het maar voor zichzelf weten?
Ik weet het inderdaad voor mijzelf: op mijn Tinker x Fries kruising van 1.55 komt niemand zwaarder dan 70 kg ooit te zitten. Met een lichte Wintec er bij vind ik dat welletjes.
Ben zelf 1.74 en rond de 60 kg, en doe altijd (al mijn hele leven dus) mijn best om niks zwaarder te worden, zodat ik ook nog op mijn 1.38 merrie kan.
Wat anderen doen moeten ze idd. zelf weten, maar kom bij mij niet aan met al die zelfbevredigende smoezen en argumenten waarom het paard een veel zwaardere of té zware ruiter zou MOETEN kunnen dragen.
Iedere kg meer is een kg meer, en kost navenant veel meer moeite om mee te dragen, dat is bij mens en dier hetzelfde.
Diegenen die mij nu willen haten om het bovenstaande: ga je gang. Ik lig er niet wakker van, want mensen die lichtgewicht zijn worden net zo goed gehaat door de andere niet-lichtgewichte helft van de mensheid. Hoevaak dat mij niet is kwalijk genomen... zo van: jij hebt makkelijk praten (helemaal niet, ik doe of liever laat er heel veel voor). Ben er aan gewend.
Als men niet eerlijk over gewicht kan of wil zijn t.o.v. zichzelf, dan hoop ik toch dat men dat in elk geval toch wel is t.o.v. diens paard.

meid en waarom rij jij met een lengte van 1,74 op een ponytje van 1,38 dit kan ook zeer belastend zijn ;)

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:51

liekec schreef:
Amen. En daarbij is dat argument van een ruiter die slecht meezit gewoon kul, want met 90 kilo (bijvoorbeeld) zit je je paard in de weg, en met 60 kilo en als een zak zout erop zitten ook ja, dat klopt. Maar dat betekend dat allebei de gevallen negatief effect hebben op de paarden dus om maar te zeggen van ja een ruiter van 60 kilo kan ook in de weg zitten betekent niet dat dat het rechtvaardigt dat je met 90-100+ (whatever, het gaat om het idee) op een paard gaat zitten.


Even nieuwsgierig, wellicht heb ik eroverheen gelezen :o
Hoe zijn de verhoudingen van jou en jouw paard? Zeg maar het paard van je profiel? En daar zit je zelf op dan ook denk ik?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:56

Supervixen schreef:
Waar ik moeite mee heb is als er foto's op bokt staan waar iemand duidelijk overgewicht heeft, maar het paard prachtig rondloopt op hoog niveau, iedereen ooohhh en aaahhh roept. Niemand zegt: goh het zou beter zijn voor je paard als je een paar kilo afvalt. Als er iemand met hetzelfde overgewicht recreatief rijdt, zijn de commentaren niet van de lucht.
Ik vind net als terpentijn, te zwaar is te zwaar. Of het nou spier is of vet.
Zelf let ik goed op mijn gewicht, naast het paardrijden (heb eigen paard) loop ik daarom drie keer per week hard, zo'n 10 km per keer en let ik op mijn voeding. Te weinig tijd? Waar een wil is, is een weg.


Zou dat ook niet komen omdat mensen "wijselijk" hun mond houden. Ik reageer namelijk om die reden niet op topics die me om de een of andere reden niet aanstaan. Wel ben ik het met je eens dat het niet eerlijk is. Ik zou het namelijk juist andersom verwachten. Je verwacht een topconditie bij je paard als die op hoog niveau loopt dus dan mag al ruiter toch ook wel die eisen aan jezelf stellen.
Denk dat het ook te maken heeft dat zo'n ruiter op hoog niveau onterecht op handen gedragen word en veel "fans" heeft die gelijk erin vliegen als er wel iemand zou zijn die er wat van zegt. Dat hebben de minder bekende bokkers die recreatie rijden niet.

Ik let ook zeker op mijn gewicht. Toch belangrijk vind ik. Heb een tijdje niet gereden toen ik op mijn hoogste gewicht zat. Ben pas gaan rijden toen ik weer onder een bepaald gewicht was. Ben klein dat scheelt dus mijn gewicht was toen nog niet eens zo zwaar in vergelijking met wat hier genoemd wordt. Maar vond het niet eerlijk tegenover mijn paard. Merk wel zeker verschil vooral bij mezelf.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:10

Wel leuk dat gewicht van een paard nemen... maar dat zegt ook vrij weinig. Aangezien er (wat ik in mijn omgeving zie) veel paarden ook overgewicht hebben, ga je nu daarvan het gewicht nemen? Dus een paard wat bijv 630 kilo weegt maar eigenlijk 100 kilo te zwaar is... dan mag de ruiter (uitgaande van 15%) 95 kilo wegen. Terwijl als het paard op gewicht is een ruiter mag hebben van 80 kilo.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat gewicht van een paard niet de referentie moet zijn om het max gewicht van de ruiter te bepalen. Maar de algehele gesteldheid. Een ruiter met overgewicht op een paard met overgewicht brengt denk ik meer schade toe dan een ruiter met overgewicht op een sterk gezond fit paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:17

Nee die stelregels gaan uit van wat het gezond gewicht van het paard is.

Zolang er ook paarden van slanke mensen met blessures staan en net zo goed paarden van volle mensen zonder moet er veel meer gekeken worden dan naar gewicht.

Hoe is de bouw van het paard.
Een stevige gebouwde in vierkantsmodel of een rank paard met langere bouw.

Hoe staat het paard gehuisvest speelt ook een rol.
Kan hij veel in vrijheid bewegen en zo zelf zijn spieren gebruiken.
Of is de meeste beweging gecontroleerd als rijden of longeren.

Er speelt te veel mee om enkel maar te spreken over gewicht.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:25

Er spelen inderdaad veel meer variabelen mee dan enkel "gewicht", en het is erg moeilijk om dit de enige gemeten variabele te maken zonder "ruis" van die andere variabelen (training, leeftijd, leeftijd bij beleren, beweging, voeding paard, soepelheid ruiter, gewicht ruiter, bouw paard). Mensen (en paarden) verschillen nou eenmaal allemaal en een zuivere lab-opstelling krijg je vrijwel nooit.

Hetzelfde onderzoek vond overigens wel een correlatie tussen 'bouw paard' en 'draagkracht' (bredere pijpbeenderen, bredere lendenen, korte rug = minder zichtbare moeite bij 30% van het gewicht dragen). En inderdaad: ook ik zou ongetraind moeite hebben met 30% van mijn lichaamsgewicht dragen (voor mij is dat zo'n 20 kilo). Na maandenlange training en spieropbouw zou ik dat echter wel kunnen: getrainde soldaten moeten bijvoorbeeld kunnen rennen met wel 50 tot 60 kilo op hun rug.

Als je al deze variabelen wil kwantificeren en over lange tijd wil meten (dus: op een grote groep paarden over een periode van 10 jaar of meer) ben je heel lang bezig, en dan nog weet je niet of nauwelijks of een bepaalde blessure of bepaalde slijtage nou puur verklaard kan worden door de variabele "gewicht ruiter", of (mede) door iets anders.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:31

Precies.
Wat wel belangrijk is en dat geldt voor elke ruiter. Sta Open voor eerlijk kritiek van mensen die er voor geleerd hebben. De da, fysio, osteo.
Vraag of het rijden invloed heeft als er wat met het paard aan de hand is.
Ik heb namelijk het idee dat veel mensen daar niet Open in zijn. En de behandelend persoon al af heeft getast dat een opmerking daarover niet goed aankomt. En het dan helaas niet meer zegt.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:24

Een vuistregel is handig te hanteren. En ja, uitzonderingen zijn er vast. Daar hoeven we geen ruzie om te maken toch? Als we maar niet bekende en erkende feiten onder het tapijt vegen met het argument dat het nog niet voldoende/langdurig onderzocht is.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:28

josien_m_ schreef:
Een vuistregel is handig te hanteren. En ja, uitzonderingen zijn er vast. Daar hoeven we geen ruzie om te maken toch? Als we maar niet bekende en erkende feiten onder het tapijt vegen met het argument dat het nog niet voldoende/langdurig onderzocht is.


Daarom zeg ik al, verscheidene keren, die regel van 15% in je hoofd houden voor paardenwelzijn is prima, maar hou die niet vast als een strakke regel en hou rekening met nuances. Want niet iedere 15% is dezelfde 15%: dat hangt af van de andere variabelen. Dat is niet "overgewicht excuseren", dat is realistisch kijken naar de situatie.

De ene 15% is bijvoorbeeld héél zwaar voor het paard omdat het een ongetrainde driejarige betreft en een stijve, niet-soepele beginner. De andere 15% kan peanuts zijn voor een paard dat erg goed zijn/haar spieren kan gebruiken en zijn/haar bouw mee heeft, en daar bovenop nog een erg soepele ruiter heeft. En dan kan het beiden 15% op een shetlander zijn, of 15% op een trekpaard (en dus hele andere gewichten, van 50 kilo tot 85 kilo). Twee mensen die 50 kilo wegen op hetzelfde paard kunnen dus tot heel andere (zwaardere vs minder zwaardere) belasting van het paard leiden. Met logisch nadenken en naar het paard en de situatie kijken kunnen mensen dat zelf ook prima inschatten. :j
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 27-10-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:29

Ik vind de vergelijking met iemand die licht is en slecht zit, met iemand die zwaar is en goed zit ook een beetje appels met peren.

Als ruiter ben je verplicht het je paard zo comfortabel mogelijk te maken, op wat voor manier dan ook. Als je een slechte zit hebt, neem je zitles. Als je zadel slecht past, laat je de zadelmaker komen. En dus vind ik ook als je (te) zwaar bent, je moet afvallen. Alles voor je paard, toch?

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:32

Jannaa schreef:
Als je een slechte zit hebt, neem je zitles.

Dus het paard waar je zitles op neemt, daarvoor geldt dan niet dat zijn rug gespaard zou moeten worden?

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:39

Off topic: Eigenlijk zou iedere beginner (of iedereen die weer moet "leren" rijden) les moeten krijgen op een mechanisch paard. :j

Of ... misschien nog beter ... altijd rijden op een mechanisch paard. :D

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:42

Das een goeie Dees! Dan mag je ineens wel op een paard en maakt het niet uit dat je voor geen meter kunt zitten........bijzondere regels worden hier toch gehanteerd.

Ik lees nog steeds mee maar snap heel goed dat ik 1 van de weinigen ben die echt reageert ondanks dat ik zelf te zwaar ben. Er wordt hier zo onwijs geoordeeld, echt jammer. En dat is ook een beetje de schuld van het hele internet. Mensen zitten veilig achter hun pc of telefoon en kunnen de meest grove uitlatingen doen zonder dat iemand ze ter verantwoording roept. Enig idee hoe kwetsend het commentaar wat sommigen van jullie geven kan zijn voor mensen? Ik blijf het zeggen, leven en laten leven en als je het lot van al die zielige paarden op je wilt nemen die een te zware ruiter op hun rug hebben, veel succes! Maar vlak de te lange ruiter op het te kleine dier, de scheve ruiter die het dier ongelijk belast, de gehandicapte ruiter die onvoldoende mee kan zitten, de oudere ruiter die moeite heeft met balans en allllllllle overige ruiters dan ook niet uit die in jullie ogen hun paard dan ook mishandelen.......

Beetje realiteitsbesef is aan sommigen niet besteed, dat is duidelijk.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:47

Ergens is dat een beetje quatsch Daffodil....
Hoezo kwetsend? Omdat dingen zo zijn, mag je ze niet benoemen? Noem mij sociaal beperkt, maar dat snap ik niet... :?

En de overigen voorbeelden die je noemt, zijn weer een hele andere discussie. Ook interessant of nuttig, maar niet in dit topic. Dus omdat pietje het doet is het voor klaasje niet okee...

Is het realiteitsbesef om de realiteit te benoemen? Of is de de realiteit ontwijken gewoon struisvogelen?

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:55

daffodil schreef:
Das een goeie Dees! Dan mag je ineens wel op een paard en maakt het niet uit dat je voor geen meter kunt zitten........bijzondere regels worden hier toch gehanteerd.

Ik lees nog steeds mee maar snap heel goed dat ik 1 van de weinigen ben die echt reageert ondanks dat ik zelf te zwaar ben. Er wordt hier zo onwijs geoordeeld, echt jammer. En dat is ook een beetje de schuld van het hele internet. Mensen zitten veilig achter hun pc of telefoon en kunnen de meest grove uitlatingen doen zonder dat iemand ze ter verantwoording roept. Enig idee hoe kwetsend het commentaar wat sommigen van jullie geven kan zijn voor mensen? Ik blijf het zeggen, leven en laten leven en als je het lot van al die zielige paarden op je wilt nemen die een te zware ruiter op hun rug hebben, veel succes! Maar vlak de te lange ruiter op het te kleine dier, de scheve ruiter die het dier ongelijk belast, de gehandicapte ruiter die onvoldoende mee kan zitten, de oudere ruiter die moeite heeft met balans en allllllllle overige ruiters dan ook niet uit die in jullie ogen hun paard dan ook mishandelen.......

Beetje realiteitsbesef is aan sommigen niet besteed, dat is duidelijk.


Dat is allemaal waar, er is nog en wereld te winnen in welzijn voor onze paarden...

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:55

Nee het gaat hier vooral over dat het enorm schadelijk is voor het paard.....en dan is het kortzichtig om het alleen over gewicht te hebben terwijl er legio voorbeelden te noemen zijn waarbij het paard niet optimaal belast wordt, waarvan ik er een paar noemde. Maar omdat het overgewicht is, mag iedereen er ineens iets van vinden, dat vind ik heel raar.

Zeg jij ook tegen iemand die met 1 arm rijdt, dat het bijzonder storend is dat ze er scheef op zit? Degene die ik ken met 1 arm zit er overigens fantastisch op, daar kan menig ruiter een voorbeeld aan nemen...... Je hoeft niet alles maar zomaar te zeggen, maar omdat het internet is, doen veel mensen dat wel en dat stoort me. Wie heeft er bepaald dat je van iemand die te zwaar is, gewoon maar alles mag zeggen? Wat is dat voor raar uitgangspunt.....laat iemand in zijn waarde, en als iemand zelf een probleem ergens mee heeft, lost ie dat zelf wel op, daar heeft ie geen wildvreemde lekker veilig achter een toetsenbord voor nodig. Overigens is obesitas gewoon een vastgestelde ziekte en oordelen dat iemand maar even af moet vallen is heel makkelijk maar zo werkt het dus niet, het is niet voor niets een ziekte of zeg je tegen iemand die astma heeft, dat ie zich niet aan moet stellen en gewoon normaal adem moet halen? Dat valt voor mij in dezelfde categorie.

En realiteit is betrekkelijk want mijn realiteit is heel anders dan die van andere mensen maar goed noem het gezond verstand dan, ook dat is soms ver te zoeken en dat is aan beide kanten zo.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:59

Leren rijden op een mechanisch paard zou inderdaad een goeie stap zijn ...
Verder is het uiteraard ieders persoonlijke verantwoordelijkheid om het welbevinden van het paard goed in de gaten te houden. Zorgen voor een goed zadel, voor kwalitatief goede instructie, onregelmatigheden en spierstijfheid bij je paard tijdig onderkennen en laten behandelen. Jezelf fit houden en zorgen dat je gewicht binnen de perken blijft hoort daar ook bij. Zeker als je wedstrijdambities hebt. Sportieve prestaties van je paard vragen terwijl je zelf niet fit genoeg bent (door een slechte conditie, slappe spieren of overgewicht) om goed mee te zitten, vind ik persoonlijk echt niet kunnen. Als dat als hard of veroordelend wordt gezien, mij best. Wie de schoen past ...

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:09

Fit zijn om paard te rijden heeft niets met wedstrijdambitities te maken, dat zou inhouden dat als je geen wedstrijden rijdt, je ineens wel te paard mag en als je wedstrijd rijdt moet je eerst fitter worden? Dat is een rare redenatie.

En ik zie in je onderschrift een website met ijslanders, met stip op 1 het ras waar veel te grote mensen op rondrijden (uitzonderingen daargelaten) want "daar zijn ze op gebouwd".......Je maakt mij niet wijs dat de volwassenen op je foto's voldoen aan de regels die ze in dit topic hanteren toch?
Maar omdat het ijslanders zijn, gelden ineens andere regels.

Zo zie je maar, dat de realiteit echt betrekkelijk is. Nee te zwaar is niet goed, maar te lang, te dun, te scheef, te traag, te snel etc. is ook niet goed. Laten we allemaal fijn toewerken naar een zo goed mogelijk ideaal maar laat iedereen wel zijn waarde.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:33

Ik vind het eerlijk gezegd nogal zwak om naar andere dingen te gaan wijzen. Dat zijn geen goede argumenten. Omdat er ook andere factoren meespelen maakt het niet ineens niet meer uit hoe zwaar iemand is. Een belabberd rijdende beginner vergelijken met een goede ruiter met overgewicht is ook geen eerlijke vergelijking. Beetje het idee van 'dit is zielig maar er zijn kindjes in Afrika die het veel slechter hebben dus dan is het andere niet erg meer'.
Paardrijden is geen recht, als jij zelf niet fit bent hoor je imo ook niet op een paard thuis. Dat moet je niet eens willen imo, totaal niet eerlijk richting je paard.