Paard heel erg traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:09

bruintje123 schreef:
Ik kom nu pas in dit topic omdat ik zag dat er zoveel reacties waren.
Ik heb net je foto's gezien ts.
Ik heb met je te doen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat jou lieveling 20 is. Als ik het grijze bij zijn ogen zie. De diepe kuilen boven zijn ogen. En zijn magere lijf dan denk ik dat hij 10 jaar ouder is.
Een paard dat niet lui is.
Maar niet meer meer kan dan hooguit een stapritje.
Ga je grote vriend maar lekker knuffelen en wandelen. Maar verwacht niet meer fanatiek te kunnen rijden.

Hij ziet er denk ik ook ouder uit door zijn slechte conditie. TS vertelde dat hij op de manege nog een stuk meer energie had en ook meer gewicht had, dus wellicht dat hij er weer beter en ook jonger uitziet nadat voerbeleid is aangepast en medische oorzaken zijn gevonden. Sowieso denk ik dat hij met meer gewicht in elk geval helderder uit zijn ogen zal kijken. :j

En sommige paarden, zeker paarden die jarenlang manegewerk hebben gedaan, zijn nou eenmaal vroeg "oud". Ik denk dus dat dit paard best 20 zou kunnen zijn. :o Maar wel een "ouder ogende" 20.

bruintje123

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:13

Maar daar worden ze niet grijs van. :)

Maar hoe dan ook.
Het paard is nu niet lui.
Maar kan gewoon niet meer.
En voor ts heel erg rot.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:31

Heeft hij papieren of alleen een paspoort? Vroeger toen het chippen ineens verplicht werd is bij veel paarden de leeftijd geschat. Dan kon er iig een datum in het paspoort komen.
Maar vaak was dat niet de daadwerkeljjke leeftijd.
Ik ben benieuwd of er verder iets uitkomt. Succes!

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:42

Super dat je er een DA bij haalt! En dat over die leeftijd: @Rivjenn heeft gelijk hoor! mijn tinker uit Ierland is van 1997 maar haar paspoort is uitgegeven op 2004. Dat betekend dat ze er zo nog en paar jaar af hebben kunnen halen omdat ze niet meer de precieze leeftijd wisten. Vind zelf ook dat je paardje ouder dan 20 oogt. Maarja dat zal vast wel beter worden als hij wat voller word en meer energie krijgt! heel veel succes en ik hoop dat je DA je nog verder kan helpen met je knappe grote reus :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:01

Ik zou hem even van alle brokken muesli's en andere rommel halen.
Een paard wat te dun is moet ruwvoer eten, elke kg brok muesli betekend dat hij minder ruwvoer eet.
Ruwvoer is Hooi of kuil of slobber lucerne.
En ik zou een mineralen korrel voeren zoals pavo vital. Daarbij flink lucerne ( minstens een emmer vol), dat is rijk aan eiwit en dat kan hij goed gebruiken om spieren op te bouwen.
Ik zelf zou kijken of je kuil kan voeren, mijn ervaring is dat oudjes dat makkelijker eten als hooi.
Veel succes, en goed van je dat je advies vraagt

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:02

Kimmie25501 schreef:
In het bos loopt hij inderdaad wel door. Ik heb gisteren voor de laatste keer een bosritje gemaakt en hij liep echt ontzettend door en was heel erg blij.

Hier een stille meelezer.

Natuurlijk loopt Oreo buiten vlugger. Ik twijfel of dat dat per se betekent dat hij een buitenrit leuk vindt, zoals wij mensen dat leuk vinden. In ieder geval betekent het niet dat hij alsnog in redelijke conditie verkeert. Buiten is hij uit zijn vertrouwde omgeving, zonder de groep, en als vluchtdier kan er voor hem achter iedere boom een tijger zitten. Kortom, er zit wat meer adrenaline in zijn lijf. Dus hij loopt vlugger, is alert, heeft de oortjes gespitst.

Heel goed dat je hem nu rust gaat geven en de dierenarts erbij haalt. Ik hoop voor je dat het nog helemaal goed komt en je straks toch nog een paar jaar met hem kunt rijden, zoals je dacht toen je hem kocht. Anders (schrale troost) krijgt hij in ieder geval een fijne oude dag bij jou, want dat jij heel veel om hem geeft, dat is zonder meer duidelijk :-)

Edit: typo

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:10

Ik heb eerlijk gezegd niet alles gelezen (eerste en laatste plus voorlaatste pagina) maar bij de eerste pagina dacht ik aan het verhaal van een paard van vrienden, altijd al wat aan de tragere kant maar op een gegeven moment niet meer vooruit te branden. Het bleek zijn hart te zijn.
Nu las ik op één van de laatste pagina's dat hij een hartruisje had, misschien ook iets om te laten nakijken?

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:32

Wens je sterkte je merkt dat je alles voor hem over hebt. In je berichten van 2014 was hij al erg traag en in 2015 kreeg je hem met zweep nergens heen en in februari moest hij al aankomen, denk dat hij al langer wat onder de leden heeft. Ben benieuwd hoop dat het meevalt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:33

jetwii schreef:
Wens je sterkte je merkt dat je alles voor hem over hebt. In je berichten van 2014 was hij al erg traag en in 2015 kreeg je hem met zweep nergens heen en in februari moest hij al aankomen, denk dat hij al langer wat onder de leden heeft. Ben benieuwd hoop dat het meevalt

nou...dan word er niet echt snel actie ondernomen :7

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:49

Toen was ze nog geen eigenaar en denk dat ze eerst dacht dat dat gewoon bij t paard hoorde maar na tien minuten afstappen omdat je wel kan huilen hoe sloom zegt al wat.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:04

Kendra, ik denk dat de kwaliteit van het ruwvoer wel goed is. Ze oogsten delen namelijk zelf en andere wat dunnere paarden komen wel mooi aan.
Ygritte, en brok nog. Sorry, vergeten te zeggen. Bedankt voor het compliment! Ja klopt, dat hij wat sneller oud is. Hij heeft vroeger ook zwaar Z dressuur in de sport gelopen.
Callum, ik ga die dingen overleggen met de dierenarts en kijken wat die zegt.
abc, ik ga zijn bloed ook laten testen. Dus dan zien we dat ook meteen.
geerke, ik vind het erg beledigend dat je zo over mijn pensionstal praat. Ik vind het een geweldige plek en wordt erg goed geholpen. Mensen dachten juist altijd mee over het voer en over de manier van lopen. Jij weet niet hoe het daar is, dus vind ik niet dat je er een oordeel over mag hebben.
InekeN, bedankt! Een bloedonderzoek gaat zeker gebeuren.
Cynthia5, bedankt! Ik ga sowieso wel wandelen en hij vind vrijheidsdressuur heel leuk. Dus daar ga ik ook lekker mee door.
bruintje123, oke misschien is dat ook beter. Maar ik luister eerst naar wat de dierenarts zegt.
hwn, bedankt voor je adviezen! Dat ga ik zeker doen. Wat voor gymnastiserende oefeningen bedoel je eigenlijk? Ik buig wel altijd naar links en recht en tussen zijn benen door met hem.
Rivjenn, dat weet ik eigenlijk niet. Volgens mij heeft hij het allebei, maar het kan ook alleen een paspoort zijn.
jolleknol, bedankt!
koetjeboe, dat soort dingen ga ik overleggen met de dierenarts voordat ik actie onderneem. Toch bedankt voor het advies.
Andra_S, ik denk wel echt dat hij het leuker vindt. Dat merk ik aan hem. Ik weet niet goed hoe ik het uit kan leggen, maar hij voelt dan heel vrolijk.
Balte, ja dat kan misschien wel. Het is wel dat het hartruisje minder werd na arbeid, dus is er verder niet meer naar gekeken.
jetwii, ja dat klopt. Wow! Dat je al mijn berichten hebt teruggelezen! Ik kan me al die dingen niet eens meer herinneren :')
geerke, en bedankt. Toen hij zo traag was, toen was hij, zoals jetwii al zei, nog niet van mij. Daarom dacht ik dat hij gewoon zo was.
jetwii, ja klopt. Die keer herinner ik me nog wel. Dat was zo erg. Maar daarna ben ik die pavo 18+ gaan voeren en was hij veel minder sloom.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:25

jetwii schreef:
Toen was ze nog geen eigenaar en denk dat ze eerst dacht dat dat gewoon bij t paard hoorde maar na tien minuten afstappen omdat je wel kan huilen hoe sloom zegt al wat.

ontzettend zielig dit.... |(

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:27

Bedoelde het niet negatief naar ts. Vind t gewoon heel sneu voor haar want ui haar berichten merk je dat ze wel het beste voor het paard wil. Hoop gewoon op een of ander vitaminegebrek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:29

jetwii schreef:
Bedoelde het niet negatief naar ts. Vind t gewoon heel sneu voor haar want ui haar berichten merk je dat ze wel het beste voor het paard wil. Hoop gewoon op een of ander vitaminegebrek.

ik begrijp gewoon niet dat iemand dit niet eerder is opgevallen...dat TS geen ervaring heeft neem ik haar niet kwalijk maar dat een paard eerst meer dan een half jaar uitgeblust en sloom moet zijn voordat het daar iemand opvalt snap ik dus niet :7

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:34

Even off-topic: wat reageer jij ontzettend goed op alle tips, TS! Petje af, er zijn niet veel jongeren die zich in een topic waar het over best een moeilijk onderwerp gaat, zo netjes opstellen als jij :-)

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:36

Sluit ik me bij aan:)

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:41

bruintje123 schreef:
Maar daar worden ze niet grijs van. :)

Maar hoe dan ook.
Het paard is nu niet lui.
Maar kan gewoon niet meer.
En voor ts heel erg rot.

En daar heeft grijs worden ook weer niets mee van doen. Net als bij mensen wordt het ene paard eerder en sneller grijs als het andere paard. Bij ons op stal is een 15 jarige grijzer als mijn 26 jarige.

Paard heeft op dit moment inderdaad geen goede lichamelijke conditie (is in mijn ogen goed op te lossen door een goed voerschema, gericht op een oud paard) maar daar wordt aan gewerkt door ts. En ze laat eerst de veearts komen voordat ze van alles gaat veranderen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:26

geerke schreef:
jetwii schreef:

ik begrijp gewoon niet dat iemand dit niet eerder is opgevallen...dat TS geen ervaring heeft neem ik haar niet kwalijk maar dat een paard eerst meer dan een half jaar uitgeblust en sloom moet zijn voordat het daar iemand opvalt snap ik dus niet :7

Nou, ik heb het met de mijne voorgehad dat de dierenarts zei: "da's gewoon zo'n paard", terwijl uit bloedonderzoek bleek dat ze een boel tekorten inclusief bloedarmoede had (ook al stond ze moddervet). Komt helaas vaker voor dan men denkt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:48

Ik vind het niet gek dat het paard er nu ouder uit ziet dan dat ie is..?
TS, is het mogelijk dat hij op de vorige stal kuil kreeg ipv hooi?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:11

Veel succes morgen TS +:)+
Laat je nog weten hoe het gegaan is? :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:54

Bedankt.
Ik heb net overlegd met mijn stalhouders en daar kwam ook uit dat hij waarschijnlijk op is.
Ik haalde hem gister ook met dikke benen uit de wei.
We gaan met de dierenarts overleggen of dit nog wel een paardwaardig leven is.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:55

Kimmie25501 schreef:
Bedankt.
Ik heb net overlegd met mijn stalhouders en daar kwam ook uit dat hij waarschijnlijk op is.
Ik haalde hem gister ook met dikke benen uit de wei.
We gaan met de dierenarts overleggen of dit nog wel een paardwaardig leven is.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Oh dat is heel erg naar zeg! Maar wie weet valt het mee. Sterkte vanmiddag!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:57

Ik volg het hele topic al, maar wil nu toch even reageren. Dit is echt een hele vervelende uitkomst.

Ben benieuwd hoe de DA hier tegenaan kijkt. Sterkte ermee.. vind het erg sneu voor jou en je paard! :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:02

Bedankt. Ik ben ook benieuwd. Maar ik ga niet te veel meer hopen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:07

Sterkte vandaag TS! Nogmaals complimenten voor hoe je het aangepakt hebt en ondanks de felle reacties nog vriendelijk blijft. Ik ga duimen voor een enigszins positieve uitkomst!