Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:46

Succes met de keuze. Ik neem aan dat je het verhaal meegeeft aan een eventuele koper ook als er niet naar gevraagd word. Sterkte met jou en je paard en hou je ons op de hoogte?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:54

Zucht.

Ik praat tegen een dove.

Ik weet wat samenwerken is.
Meer dan jij ooit gaat willen geloven

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:02

bruintje123 schreef:
Zucht.

Ik praat tegen een dove.

Ik weet wat samenwerken is.
Meer dan jij ooit gaat willen geloven

Ik heb het zelfde gevoel. Dus laten we het hier maar bij laten want daar komen we toch niet uit. ;)

bruintje123

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:13

Dat was ik al van plan. :)

Ik denk namelijk dat we heel veel hetzelfde zeggen maar heel veel naast elkaar heen praten omdat we andere woorden gebruiken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:18

Sizzle schreef:
Dat laatste vind ik een bijzonder rare zin :+
Stel dat TS nu een dwarsleasie had na de laatste val :=

Niet alles wat je tegen komt heeft een doel en het is juist goed om ook op tijd te kunnen zeggen dat je niet de ideale combinatie bent.

Toch vind ik het raar dat hij eerst zo braaf was, past totaal niet bij de rest.
Ik heb er ook 1 die vanuit het 'niets' behoorlijk raar kan doen, maar die doet aan de hand dan ook raar en met vlagen onrespectvol.
Ik geloof niet zo in paarden die enkel met rijden niet braaf zijn, daar zit iets niet goed.

Dit paard is niet vanuit "het niets" omhoog gegaan, hier is een hele weg aan vooraf gegaan.
En natuurlijk wens ik TS geen dwarslaesie toe, maar het lijkt er ergens op dat er veel signalen worden genegeerd.
TS wil professioneel in de paarden, dan hoort daar ook professioneel inzicht in.
Of verstandig handelen, en natuurlijk mag TS zeggen, dan verkoop ik hem.
Maar waarom zeg je dan nog wel dat je dan toch maar zelf wedstrijden met hem wil gaan rijden.
Wachten tot het weer fout gaat?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:22

astridklomp schreef:
bruintje123 schreef:
Astrid
Je komt een soort van uit de hoogte met dat mensen het eens ervaren moeten hebben.
Wij hebben het ervaren.
Maar omdat we niet meteen op de grond staan slaan we er paard er ook niet doorheen.
Wel geven we door doortastend te zijn. Overtuigend te rijden en ja ook met lef een paard het gevoel dat het veilig is.
Ook dat je leider bent.
Maar helemaal niet op de negatieve draai die jij er aan geeft.
Maar misschien moet je dat ook ervaren hebben. :+

Slacht. Het idee alleen al.
Omdat hij steigert op een moment in een situatie dat de ruiter (begrijpelijk) onzeker is en dat overbrengt.
Dat is een gedachte die ik niet kan volgen.

Ik doe niet uit de hoogte Bruintje, ik probeer alleen uit te leggen wat ik bedoel. En met ervaren hebben bedoel ik het magische gevoel van dansen met je paard, het gevoel dat je een echte eenheid bent en bijna met alleen je gedachte je paard kan sturen. Het gevoel dat je paard het niet doet omdat jij het zegt, maar omdat het met jou wil samenwerken. Dat bereik je alleen door vanuit zachtheid met je paard te werken. En ik denk dat je ook niet goed gelezen hebt. Doortastend en overtuigend rijden met lef dat heb ik zeker ervaren en juist lange tijd gedaan (daar bedoel ik niet het steiger en vastbind verhaal mee natuurlijk he). Op die manier de leider zijn. En zoals ik ook al eerder zei, ja dat werkt ook in de meeste gevallen. Maar toch is dat de 'dwingende' leider. Wat ik probeer uit te leggen is dat je ook een andere leider kan zijn die zelfs nog veel beter resultaat geeft, de 'echte' samenwerking, en niet die onder dwang omdat de leider het zegt. Met dwang bedoel ik ook niet schoppen en slaan. Doortastend zijn en met lef rijden is al dwang, dan krijg je een robot. Standvastig moet je wel zijn, dat is geen dwang maar overtuigend voor een paard om hem uit te nodigen om met je samen te werken. Standvastig en zacht. Binnen de Horsmanship zijn er heel veel verschillende technieken, en ook daarin zijn er toch een aantal gebaseerd op dwang.
Zoals de Texaanse trainer Chris Logan zegt: “Weet je, niet alle trainers zullen het met mijn verhaal en ideeën eens zijn. En dat is prima, iedereen heeft recht op een eigen mening. Wel ben ik bang dat we beetje bij beetje de echte horsemanship aan het kwijtraken zijn, en we ons wederom op het terrein begeven waarop wij met dwang ervoor zorgen dat een paard een taak gaat uitvoeren, in plaats van dat het paard zijn taak snapt, bij de mens wil zijn en leergierig zoekt naar samenwerking. Er is een groot verschil tussen een paard dat als een robot alles wat er gevraagd wordt uitvoert en een paard dat in zijn volle spirit vanuit plezier samenwerkt met de mens.” “Paarden zijn van nature zachtaardig. Daarom is er geen reden om snel te gaan binnen een training, ga standvastig en op de juiste wijze te werk. Ben er voor het paard. Men moet leren om met zachtheid te handelen om de natuurlijke zachtheid van een paard naar buiten te laten komen. Voor mij is ware horsemanship als een dans. Alles klopt met elkaar, het ritme van de bewegingen, en de communicatie is vanuit een natuurlijk respect voor elkaar en is eerlijk. Wanneer een samenwerking tot een eenheid komt is dat als magie. Maar helaas, wanneer dit gebeurt wordt dit niet als zodanig door iedereen herkent of erkent. Training zou niets anders moeten zijn dan het begeleiden van een paard. Het fundament dat je opbouwt is essentieel, op chaos kun je geen eenheid bouwen.”

En, met paarden blijf je altijd leren! Ik heb beetje ervaren hoe het anders kan, maar ik ben daar echt nog lang niet over uitgeleerd. Al ben je al tig jaren bezig met paarden, als je er voor open staat en je verder kijkt kan je tot de ontdekking komen dat het nog mooier en beter kan zijn.

"Het werken met een paard vanuit gevoel en horsemanship is prachtig om te zien en ervaren, het is poëzie in beweging". (aldus de texaanse trainers Chris Logan en Jimmy Brown)

Ik ben het gewoon helemaal met je eens!! Ik heb vooral veel geleerd van Warwick shiller ( 13 augustus woon ik weer een clinic van hem bij) maar heb ook wel veel geleerd van een Scott Downs en pat parelli.. Neem niet alles van ze over maar heb er een mengelmoes uitgehaald die voor mij maar ook voor alle paarden waar ik t op toepas zeer waardevol!
Ik geloof er ook helemaal in dat je t paard treft wat je " nodig" hebt op dat moment.. Zie t als een leerschool!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 31-07-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:24

bruintje123 schreef:
Dat was ik al van plan. :)

Ik denk namelijk dat we heel veel hetzelfde zeggen maar heel veel naast elkaar heen praten omdat we andere woorden gebruiken.

Dat zou ook best kunnen :o ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:25

sorry hoor Astrid klomp... als je consequent zijn al teveel dwang vind, neem ik jou niet meer serieus..

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:32

Babootje schreef:
sorry hoor Astrid klomp... als je consequent zijn al teveel dwang vind, neem ik jou niet meer serieus..

Heb ik dat gezegd? Ik heb juist gezegd dat je ten alle tijden consequent moet zijn. Waar heb ik dat gezegd volgens jou?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:58

Babootje schreef:

Ik heb dat niet terug gelezen over dat niet consequent zijn..Heb ik iets gemist?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:39

Hallo allemaal,

Ik heb weer even tijd om te reageren.
@NatalieLot; Ik denk zelf ook dat hij gewoon heel erg sensibel is. Maar daardoor wordt het nu uiteindelijk gevaarlijk en moet ik ook leren hoe ik daarmee om moet gaan.

@VanHuisUit; Ik weet zelfs niet of het vertrouwen weg is. Dat is eigenlijk misschien zelfs heel dom. Maar ik denk echt dat ik het zou kunnen aanvoelen. En ik heb nu voor mezelf uitgemaakt dat ik dan afstap en grondoefeningen ga doen tot het wel weer gaat. Ik denk ook niet dat hij het thuis zou doen. Het risico blijft natuurlijk, maar als onze band helemaal weg was geweest was ik er donderdag niet opgestapt bij de zadelmaker en had ik al helemaal niet gegaloppeerd. Wat betrefd het afstappen, ben ik het gewoon met je eens.

@Rina; Bedankt voor de info! Ik denk dat ik hem daar ook nog op ga laten testen.

@Josien_M; Je vraagt naar zijn relatie met zijn kuddegenoten. Ik heb 1 ander paard. Ze hebben eigenlijk nooit echt een dikke-maatjes relatie gehad. Meer een ik-kan-niet-met-je-maar-ook-niet-zonder-je ding. Hij wilt heel vaak knuffelen en dringt zich vaak op.. De andere wilt dat niet en keert zich dan ook vaak van hem af. Hij heeft wat voedernijd, waardoor hij rond die tijd altijd achter de ander aan rent.. Maar als de ander besluit dat ze wilt knuffelen dan staan ze ook wel echt een uur bij elkaar. En het laatste half jaar zijn ze wat meer na elkaar toe gegroeid.

@Betadine, parelli wordt ook vanuit het zadel gedaan hoor. Plus dat hij met de oefeningen een beter zelfvertrouwen zou krijgen en ik een betere leider wordt. Vanaf de grond ben ik al een goede leider (dan vloeit zijn spanning af, luistert hij vrij goed,..) Maar vanuit het zadel kan ik hem nog niet genoeg ondersteunen waardoor hij uiteindelijk teveel spanning opbouwt. Is een Gert van t hof niet teveel bezig met zadelmak maken, terwijl wij dit stadium al voorbij zijn zeg maar?

@Babootje; om de hele afstap-discussie achter me te laten. Ik kies ervoor om op deze manier te denken/handelen. Over het weinig ervaring met steigerproblemen heb je gelijk. Ik heb genoeg paarden gereden die bokkend de bak rondgingen.. Of die continu begonnen rennen. Maar dit heb ik nog nooit gehad. Of toch zeker niet zo hoog. Daarom wil ik er zeker professionele hulp bij. Welke is nog even zoeken.

@Nirvana_; Ik heb er 2 verschillende zadelmakers bij gehad die allebei hebben gezegd dat het zadel perfect past op het paard en de laatste heeft mij ook helemaal uitgelegd waarna hij keek en me laten voelen dat het niet drukte. De laatste was heel zeker een echte zadelmaker, met opleiding ed. Hij heeft het zadel gezien en bekeken of het niet kapot was. Het zadel met de singel op het paard. Het zadel,dekje en singel op het paard en tenslotte ook mij met de hele combinatie in alle gangen. Over homeopathie: Ik ben er volledig van overtuigd dat homeopathie werkt, als je weet waar het probleem zit. Ik heb er zelf verschillende ervaringen mee en het kan echt werken. Ga je echter wat gokken om het probleem aan te pakken denk ik dat je lang kan aanmodderen.

@Nuscaniels; Ik heb ondertussen al besloten dat de BE wedstrijden het niet meer gaan worden. Als ik ooit nog wedstrijden ga rijden dan zal het in NL worden. Maar ik denk dat ik zowieso begeleiding moet hebben om mee te gaan want als ik zo weer op wedstrijd ga, heb ik waarschijnlijk teveel spanning.

@Sizzle: Zei denken vanuit de volgende redenering 'Je bent pas opgestart als zelfstandige, je gebruikt de paarden. Als mensen horen dat 1 van je paarden over de kop is gegaan en dat daarbij een ruiter in het ziekenhuis is belandt. Dan komen de mensen gewoon niet meer omdat je reputatie is aangetast. Ookal gebruik je op dat moment/tijdstip het bewuste paard niet meer in het bedrijf, mensen 'vergeten' dat vaak'. Dus de conclusie is dan wegdoen. Maar dan zeggen ze het volgende 'er zijn heel weinig ruiters die met dit soort paarden om zou kunnen gaan. Wat als hij verkocht wordt aan de verkeerde en hij wordt of kapotgereden of hij maakt echt een keer iemand dood. Dan kun je hem beter afmaken want dat is eerlijker voor hem, dan kapotgereden worden'. Snap je hun redenatie dan beter?
Kaakfoto heb ik niet laten maken. Dat zal ik meteen meenemen als ik toch naar de kliniek ga.

@Bruintje123; Toch zijn er heel veel mensen die erbij waren en die dat roepen hoor.. Ook omdat hij het bij die andere ruiter ook heeft gedaan.

@siskeh; hierboven heb ik de denkwijze van mijn ouders uitgelegd, is dat duidelijker voor jou? En ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar ik de paarden voor gebruik. Ik geef therapie aan mensen en daarvoor gebruik ik de paarden. Ik zet dus mensen en kinderen met een beperking op mijn paard of langs mijn paard en geef op die manier therapie aan die mensen. Ik kan nu echt niet met een gerust geweten nog kinderen op dit paard zetten. Vanuit de grond voel je moeilijker als hij zich afsluit, zeker aan de andere kant van de longeerlijn. Wat als hij het dan doet! Of ik voel het wel aankomen maar door de fysieke problemen van de persoon krijg ik hem/haar niet snel genoeg van het paard..

@Sanne83: Jouw reactie kwam er meteen tussenuit voor mij. Ik had voor mijn gevoel inderdaad al veel eerder moeten afstappen om hem te helpen. Laar door de wedstrijd en de mensen aan de kant deed ik dat niet. Daarom durf ik er nu ook terug op, ik weet zeker dat ik het zou kunnen herkennen. Als ik goed luister naar hem en mijn gevoel en niet naar de mensen aan de kant tenminste. Aan die namen had ik ook al gedacht. Zij helpen toch evengoed mensen in het zadel?

@Astridklomp; ik denk nog steeds dat jou reacties ook goed zijn. Veel van de quotes die je gebruikt, gebruik ik al heel lang. Misschien niet in die woorden maar wel met die betekenis. Vooral die van 'als het paard niet doet wat je vraagt, vraag je het verkeerd.

@Freedom30: Ik geef uiteraard het hele verhaal mee aan de eventuele koper. Ik laat ze wel eerst komen (zet op internet er alleen bij dat hij een goede ruiter met veel gevoel moet hebben of zoiets). En ik laat zien dat ik op hem rijdt, dan vertel ik het hele verhaal en mogen ze kiezen of ze zelf ook gaan rijden.

Voor de rest:
Vandaag heb ik weer het gevoel dat ik hem moet houden en zelf moet doorgaan. Dat we er helemaal bovenop komen.. Dus ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Als ik hem zou verkopen wil ik hem toch ook zelf rijden voor de koper en voordat ik dat kan duurt nog wel even. Ik heb dus gelukkig genoeg tijd om na te denken.
Verder heeft mijn lesgeefster een bericht gestuurd. Ze is terug van vakantie maar wil het nog een week rustig aan doen (wat voor mij toch geen probleem is :D ). Ze vroeg of ze al een afspraak kon maken. Ik heb het hele verhaal aan haar gedaan, zij kent het paard ook echt goed en al heel lang. Zij denkt dat het een mentaal conflict is geweest waar hij niet uit kon komen en is van mening dat ik het eruit kan rijden met de juiste hulp. Al moeten we dan misschien besluiten dan BE wedstrijden niets zijn voor het paard.
En ik ben ondertussen ook bij de andere ruiter in het ziekenhuis geweest. Hij is van mening dat er nooit meer iemand op het paard moet kruipen. Dit komt omdat het voor hem heel erg aanvoelde dat het paard geen waarschuwing heeft gegeven. Ikzelf heb een veel betere band met het paard en voor mij was het wel duidelijk dat er teveel spanning was en dat er iets ging gebeuren, alleen niet wat. En achteraf besef ik me dat ik die andere ruiter er nooit op had moeten laten gaan in die situatie (allemaal vreemde mannen, ik stond op een paar meter afstand, hij had niemand bekend en de hele stresssituatie was misschien nog niet helemaal weg). Dit kan ik niet aan hem of iemand uit de ruiterclub uitleggen. Zij denken daar gewoon heel anders over en zien/voelen alle kleine signalen niet.

Bedankt weer voor alle reacties!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:01

Ik vroeg naar de relatie met zijn kuddegenoot om te zien of hij daar goed mee kan communiceren. Uit je antwoord maak ik op dat het daar ook niet probleemloos gaat en er spanning wordt opgebouwd? In ieder geval tijdens voerbeurten.
Als er iets in het paard zit wat niet helemaal goed gaat, weet de kudde dat vaak ook en heeft moeite om het betreffende paard helemaal te vertrouwen. Vandaar mijn vraag. Je paard zal dus moeten leren hoe hij zelf problemen op kan lossen. Niet door gehoorzaam een leider te volgen, maar juist door zelf meer leiderschap te ontwikkelen. Zou dat passen bij je paard?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:04

jojoni schreef:
@Sanne83: Jouw reactie kwam er meteen tussenuit voor mij. Ik had voor mijn gevoel inderdaad al veel eerder moeten afstappen om hem te helpen. Laar door de wedstrijd en de mensen aan de kant deed ik dat niet. Daarom durf ik er nu ook terug op, ik weet zeker dat ik het zou kunnen herkennen. Als ik goed luister naar hem en mijn gevoel en niet naar de mensen aan de kant tenminste. Aan die namen had ik ook al gedacht. Zij helpen toch evengoed mensen in het zadel?

Zeker :D Grondwerk is niet een doel an sich, het is een voorbereiding op het rijden. In jou geval gaat het erom dat je het paard leert hoe hij moet ontspannen. Dat kan je prima eerst op de grond doen en later dezelfde technieken toepassen in het zadel.

De meeste paarden zijn meer ontspannen als je op de grond staat en de meeste ruiters ook, plus dat het veel veiliger is. Dat geeft een veel betere situatie om te leren, dan gelijk vanuit het zadel.

Parelli zegt altijd: wanneer moet je eraf? Het eerste moment dat het door je heen gaat, dat je er beter af kan gaan ;) Parelli is nota bene rodeo-ruiter geweest in z'n jonge (domme :D ) jaren.

Als je grondwerk goed is, los je het spanningsprobleem op de grond op. Dan stap je weer op.
In het begin betekent dat soms veel op- en afstappen. Soms is dat niet nodig.

Juist paarden die gespannen zijn in vreemde omgevingen, drukke terreinen, buitenrijden etc, dat kan je allemaal aan de hand oplossen, máár dan moet je wel echt op de grond weten wat je moet doen :j

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:05

josien_m_ schreef:
Ik vroeg naar de relatie met zijn kuddegenoot om te zien of hij daar goed mee kan communiceren. Uit je antwoord maak ik op dat het daar ook niet probleemloos gaat en er spanning wordt opgebouwd? In ieder geval tijdens voerbeurten.
Als er iets in het paard zit wat niet helemaal goed gaat, weet de kudde dat vaak ook en heeft moeite om het betreffende paard helemaal te vertrouwen. Vandaar mijn vraag. Je paard zal dus moeten leren hoe hij zelf problemen op kan lossen. Niet door gehoorzaam een leider te volgen, maar juist door zelf meer leiderschap te ontwikkelen. Zou dat passen bij je paard?

Dat kan wel passen bij mijn paard. Maar ook dat hij moet leren hoe hij de signalen van het andere paard kan accepteren. Ondertussen heb ik voor de voerbeurten en voor 's nachts gezorgd dat ze niet meer bij elkaar staan. Anders blijft hij maar jagen op deze momenten. Ik heb wel gemerkt dat het daardoor overdag een stuk beter gaat.

@Sanne83: Ik dacht het al maar het is altijd fijn om er bevestiging over te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:08

Ik ben het met Josien eens dat het paard moet leren de spanning af te vloeien :j

Mocht er geen lichamelijk probleem zijn dan raad ik aan om spannende situaties te zoeken aan de lange lijnen, ofwel paard voorop!
Daar heb ik veel mee bereikt met paarden die graag in de achteruit gaan of op de plaats staken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:22

sanne83 schreef:
Juist paarden die gespannen zijn in vreemde omgevingen, drukke terreinen, buitenrijden etc, dat kan je allemaal aan de hand oplossen, máár dan moet je wel echt op de grond weten wat je moet doen :j

Hoewel het me verstandig lijkt om eerst te controleren of er lichamelijk niets mis is (altijd voor de zekerheid, om het uitgesloten te hebben), lijkt het mij heel verstandig om met dit paard veel op de grond te doen. Eerst op bekend, vertrouwd terrein, daarna juist op terreinen waarvan je zeker weet dat het paard er problemen mee heeft (zo'n drukke BE wedstrijd bijvoorbeeld). Kies het rustigste maar nét te drukke terrein uit; daar ga je heen en doe je (een deel van) de grondwerkoefeningen die je thuis hebt gedaan en die bevestigd zijn. Als het goed gaat, gelijk weer in de trailer zetten en naar huis. Als het niet goed gaat, neem je de simpelste oefening (meelopen, halthouden, pasje achterwaarts) doe je die rondom de trailer en neem je 'm daarna weer mee naar huis. Daarna maak je een nieuw plan voor de volgende keer. Als het deze keer goed ging: volgende keer iets moeilijker of een iets drukker terrein. Ging het deze keer niet zo goed: stapje terug, of hetzelfde herhalen op een even druk terrein.

Als alle grondwerkoefeningen op vreemd terrein goed gaan, kun je op zoek naar een ruiter die goed ontspannen kan zitten en zich over durft te geven aan jou als begeleider van het paard: je zet een ruiter op z'n rug, maar blijft zelf op de grond om met de ruiter alle grondwerkoefeningen te herhalen. Ga een proefje rijden / lopen met de ruiter erop en jou ervoor, wees creatief :) Omdraaien kan uiteraard ook, iemand anders ervoor en jij erop. Qua terrein bouw je dit ook weer op: eerst op bekend, eigen terrein, dan op onbekend rustig terrein, dan steeds iets drukker.

Ter ondersteuning raad ik aan om je paard rondom spannende dingen (kan dus ook gewoon de komende paar maanden zijn) Strezz van Phytonics te geven. Het is een homeopathisch middel, samengesteld om te helpen met het verwerken van prikkels. Het heeft mijn merrie erg veel goed gedaan, met name bij reizen (trailer), op vreemd terrein met andere paarden en bij verhuizingen.

Verder lijkt het me bij dit paard ook verstandig om (bijna) alle trainingen te filmen en gebruik te maken van een hartslagmeter. Liefst eentje waarbij je de hartslag live kan zien op je horloge, maar ook na de training kunt uitlezen op de computer. Bij het opbouwen van spanning kun je hartslagmeter en filmpje naast elkaar houden om te kijken of je paard bepaalde signalen geeft bij het opbouwen van spanning.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:49

sanne83 schreef:
jojoni schreef:

Zeker :D Grondwerk is niet een doel an sich, het is een voorbereiding op het rijden. In jou geval gaat het erom dat je het paard leert hoe hij moet ontspannen. Dat kan je prima eerst op de grond doen en later dezelfde technieken toepassen in het zadel.

De meeste paarden zijn meer ontspannen als je op de grond staat en de meeste ruiters ook, plus dat het veel veiliger is. Dat geeft een veel betere situatie om te leren, dan gelijk vanuit het zadel.

Parelli zegt altijd: wanneer moet je eraf? Het eerste moment dat het door je heen gaat, dat je er beter af kan gaan ;) Parelli is nota bene rodeo-ruiter geweest in z'n jonge (domme :D ) jaren.

Als je grondwerk goed is, los je het spanningsprobleem op de grond op. Dan stap je weer op.
In het begin betekent dat soms veel op- en afstappen. Soms is dat niet nodig.

Mee eens :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:53

Wat mijn gevoel zegt, als het geen pijn heeft/ zadel past goed / gebit is na gekeken; denk ik dat je een heel onzeker paardje hebt die veel steun nodig heeft. Kinderen zijn vaak erg onbevangen en denken in het hier en nu moment, daar kan een paard al veel steun uit halen. Misschien heb je voor je zelf al iets te veel met t paardje mee gemaakt waardoor het onbewust toch van invloed is gaan zijn.

Ik heb ook zo'n paard, waar je met no nonsens mentaliteit op moet stappen; voel ik mij niet 100% zekers stap ik er niet op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:01

Een sensibel paard wordt juist helemaal niet beter van kinderen.
Die zijn niet berekenbaar en geven tegenstrijdige signalen.
Het is dan juist van belang om routine en duidelijkheid te creeeren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:06

Sizzle schreef:
Een sensibel paard wordt juist helemaal niet beter van kinderen.
Die zijn niet berekenbaar en geven tegenstrijdige signalen.
Het is dan juist van belang om routine en duidelijkheid te creeeren.

Dit kan ik ook beamen: een onzeker paard heeft duidelijkheid en veel herhaling nodig.. t is een sensibel paard uiteindelijk wel te leren met kinderen om te gaan maar daar gaat enorm veel training aan vooraf..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:09

Ik heb er zo een staan.
Heel braaf hoor, maar die bezorgde blik in de ogen zegt me genoeg.
Vorige week 3 kinderen passief om de beurt een rondje opgezeten. Geen foute beweging. Maar de dag erna was de singeldwang die al maanden weg was ineens weer terug bij het opstijgen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:23

Denk dat zo een hartslagmeter nog niet eens een heel gek idee is.
Sommige paarden tonen geen zichtbare spanning terwijl ze wel ontzettend veel spanning al opbouwen. Met een hartslagmeter kan je dat monitoren en zien wanneer en waar het begint.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:14

@Betadine, parelli wordt ook vanuit het zadel gedaan hoor. Plus dat hij met de oefeningen een beter zelfvertrouwen zou krijgen en ik een betere leider wordt. Vanaf de grond ben ik al een goede leider (dan vloeit zijn spanning af, luistert hij vrij goed,..) Maar vanuit het zadel kan ik hem nog niet genoeg ondersteunen waardoor hij uiteindelijk teveel spanning opbouwt. Is een Gert van t hof niet teveel bezig met zadelmak maken, terwijl wij dit stadium al voorbij zijn zeg maar?

Ja dit stadium is al voorbij, maar de doorsnee instructeur zal niet op je paard willen stappen waar een goede zadelmak maker een paard prima kan opvoeden en heropvoeden. Voor mij heb je in die richting het meeste kans om iemand te vinden die rustig kan blijven als je paard spanning opbouwt en negatief gedrag aanpakken waar de meeste ruiters net iets te langzaam voor ingrijpen zeker als je het stadium van simpel uitproberen al lang voorbij bent. Angst is een slechte raadgever en in het verleden heb je alles prima met je paard kunnen doen. Het is niet onrealistisch om dit opnieuw te willen. Sowieso is je paard op dit moment zo goed als onverkoopbaar met dit gedrag en zou ik echt voor een second opinion gaan bij iemand dat helemaal niet onder de indruk is van dit gedrag. Die kan dan alsnog zeggen dat er een onderliggend probleem is of jou laten zien hoe je met al die spanning het beste omgaat.
Van mijn merrie hebben er vroeger veel geroepen dat ik ze naar de slacht moest brengen. Is helemaal goed gekomen en het is een top braaf veelzijdig paard, maar geeft ze geen vinger want ze neemt je hele arm.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:44

jojoni schreef:
@MariekS_; Een tumor is ook plausibel.. Maar wil ik zover gaan? Ik heb daar totaal geen ervaring mee.. Is dat nog operabel? En hoeveel geld ga ik er dan in moeten steken. Ik ben ook niet van de rijkste.. Alles gaat naar de paarden. Ik weet het gewoon niet. Dan kan ik hem beter als weidemaatje houden/wegdoen. Naar iemand die er eens per week een paar ongedwongen rondjes op wil hobbelen..

Begrijpelijk. Maar ik zou het wel willen weten of uitsluiten. Ik weet niet of dat met een echo/MRI/CT zou moeten en hoeveel kosten en/of risico's daar aan verbonden zijn (moet hij dan onder volledige narcose etc...)
Maar, een tumor gaat niet weg en wordt niet minder.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:26

mbt het afstappen. Dit is alleen een beloning als het paard eerst aan het werk was, en je stapt af en het dier krijgt rust. Of als je erop zit en het doet pijn, en je stapt af en de pijn gaat weg. Dat is hier niet het geval omdat het paard al stilstaat. Erop blijven zitten terwijl het paard stilstaat of niet maakt dan weinig uit. (zie operante en klassieke conditionering). In dit geval is afstappen juist goed omdat veel paarden meer steun van de ruiter hebben als ze de ruiter kunnen zien.

Wat ik ook denk, en wat al eerder genoemd is, is dat je eerst het medische stuk moet uitsluiten. Vooral omdat hij voorheen, bij de vorige eigenaar, nooit eerder dit gedrag vertoond heeft. Dat is raar.

Indien het medische is uitgesloten, kom je bij het mentale stuk.
Ik heb ook een zeer soortgelijk paard gehad. Echter, hij deed dit al sinds hij zadelmak gemaakt was en ook soms aan de hand. Hij deed echter niet steigeren, maar bij een te veel aan spanning kreeg je echt een extreme rodeo. Die door niemand uit te zitten was. Het moeilijke bij hem was dat het maanden goed kon gaan; en dat hij dan toch opeens dit gedrag weer vertoonde. Ik kon dit 8 van de 10 keer goed aanvoelen en dan de spanning laten afvloeien; maar de andere keren was ik net wat te laat.
Resultaat; bovenbeen gespleten en 1 jaar revalidatie.
Buiten deze buien om was het een geweldig paard. Zeer relaxed, heerlijke gangen; je kon er ook heerlijk mee buiten rijden.

Alhoewel dit gedrag in de loop van de jaren wel steeds minder werd, heb ik uiteindelijk toch besloten om het paard te verkopen. Omdat, als het mis ging, hij gewoon echt door het lint ging.
Mijn conclusie was dat wij toch niet de juiste combi waren omdat ik het 2 van de 10 keer niet op tijd voelde aankomen. Hij had een ruiter nodig die dit wel altijd kon......

Ik heb genoeg paarden gehad, maar nog nooit een paard dat zo volledig kon flippen. Mijn andere paarden waren beter voorspelbaar en hanteerbaarder bij spanning. De meesten gingen dan even een stukje rennen, bevriezen of gaven een "normale" bok.
Conclusie was uiteindelijk: Dit is dit paard zijn manier om spanning te laten afvloeien..

Ik heb mijn gevoel opzij gezet en heb geprobeerd de situatie objectief te bekijken. Conclusie: "Bij dit paard blijft dit altijd een risico...." Dat is het mij uiteindelijk niet waard...
Alhoewel mijn gevoel dit tegensprak zijn er wel degelijk genoeg leuke, wel betrouwbare paarden :)

Achteraf gezien vraag ik mij af waarom ik zo lang heb geprobeerd bij dit paard... Echter, als je in je gevoel, zit, kun je soms nog moeilijk objectief kijken...

Moraal van dit verhaal: Heel herkenbaar...maar, Blijf niet in je gevoel hangen, maar bekijk de situatie objectief en ben eerlijk naar jezelf toe. Zodra je een ruiter bent die bang wordt, kun je op dat moment nooit (voldoende) adequaat handelen.

PS: Het paard dat ik heb gehad met dergelijk gedrag was een flessenveulen waar veel te veel mee getutteld was...
Weet jij of dat bij jouw paard ook het geval is.... Dergelijke paarden blijven vaak grenzen opzoeken omdat er bij de inprentingsfase (die moeder normaal doet) dus iets mis gegaan is.