paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:51

Alleen al in de eerste anderhalve minuut zie je dat dit paard echt alles kan doen wat ze wil. Ze kan alle kanten opkijken, ze loopt niet recht, als ze wil draven kan ze draven, het lukt je niet eens om haar in 1 rechte lijn te laten lopen, ze slingert alle kanten op.
Sturen doe je enkel met je teugels, je trekt een paard naar links of rechts in plaats van met je benen en eigenlijk heel je lichaam te rijden.
je geeft hele tegenstrijdige signalen, het paard snapt echt niets van wat je nou wil. Bijvoorbeeld: Paard gaat in draf en jij wil dat niet. Je trekt dan flink aan de teugels om het langzamer te laten gaan, maar tegelijkertijd ga je helemaal voorover zitten (waarmee je het aanmoedigt voorwaarts te gaan). In galop idem. En dan krijgt ze nog niet eens de ruimte om echt passen te maken, bochten zijn geen bochten, maar het paard wordt gewoon omgetrokken.

En dat..... is nou precies allemaal de basis die dus ontbreekt. En daar moet je aan werken. Maandenlang, niet 1x. Stel jezelf kleine doelen voor iedere keer dat je rijdt, wat is je doel, waar ga je die keer aan werken en hoe ga je dat doen.
Ik ben wel benieuwd wat nu je trainingsdoel voor vandaag was? Waar heb je aan gewerkt? Wat wilde je bereiken?

Heb je haar nou oko nog gelongeerd na het rijden? Met welk doel was dat?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:02

Op beendruk reageert de merrie niet goed heb ik zelf ondervonden.
Maar volgens iemand kan ze pijn hebben aan de buik wat ook op het poetsfilmpje te zien is als ik de buik doe. Dit is dus wel iets om naar te laten kijken.

Het longeren heb ik gedaan om te kijken of ze haar benen wel onderplaats als ze bereden is geweest en dus opgewarmd is. Maar ook om te kijken wat haar minder sterke kant is.

Voorover zitten merk ik eigenlijk niet eens. Dit had ik op de haflinger ook en werd mij wel op attent gemaakt door een "toen nog vriendin" die kwam lesgeven. Maar door omstandigheden heb ik nu dus nog geen lesgever.
Op de haflinger reed ik laatste keer zo rond:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:07

Ze kijkt idd ook veel rond. Ik denk dat ik haar meer aan het werk moet zetten ipv enkel rondjes laten lopen.
Want als ik de balkjes doe let ze wel op en brengt ze haar hoofd ook lager.

Ik heb wel nog 4 balken op overschot (nieuw van de zomer als verjaardagscadeau van de eigenaar).
Dus oefeningen met grondbalken kan ik wel doen, heb in totaal 8 balken.

De tip van doelen opstellen vind ik wel een goede om te onthouden.
Mijn eerste doel is echter wel geslaagd, heb helaas geen filmpjes van hoe het in de zomer was om te laten vergelijken: haar rustig kunnen rondstappen.

Tweede doel: ontspanning hier moet dus ook aan gewerkt worden maar ook het sturen op beenhulpen.

Goof

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:11

Wil je nou balkjes laten lopen omdat ze dan naar beneden kijkt ipv naar boven?
Meer aan het werk zetten is een goede en die tip heb je al heel vaak gekregen. Dit is enkel rondjes rijden, je doet weinig, ga je paard aan het werk zetten.

Ze reageert niet goed op beendruk? Dat is vervelend, maar dan moet je het niet oplossen door dan maar hard aan de teugels te trekken. Dat lost het probleem niet op namelijk. Je rijdt niet alleen met teugels, je rijdt ook, zo niet voornamelijk, met je zit en benen. Eerst uitzoeken waarom het paard reageert dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:13

Neem serieus les, sta eens ECHT open voor advies en hulp van mensen die er verstand van hebben of houd op met rijden van dit dier....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:24

Leren rijden gaat niet door middel van filmpjes en foto's plaatsen. Ik zie dit nog mis gaan met je jonge paard. Vooral omdat je geen les neemt... Dát helpt namelijk het beste en dan niet steeds tegen de lesgever " ja maar" roepen maar echt luisteren en doen wat er gezegd word. Zeker nu nog op beginners niveau zit ( en ja dat zit je echt, want de basis dingen als voorwaarts gaan op je been, sturen met je zit en benen kun je niet en je weet ook niet hoe je dat toe moet passen)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:37

Ik hoop dat je Harley niet op die manier in gaat rijden maar eerst op een ervaren paard les neemt zodat je goed met je zit kan leren rijden, niet ten nadele van jou maar het zou zo sonde zijn een onverpest paard op die manier te laten beginnen aan zijn carrière als rijpaard.

Mijn mening staat, dit is geen goed paard voor jou zonder begeleiding.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:38

Goof schreef:
Wil je nou balkjes laten lopen omdat ze dan naar beneden kijkt ipv naar boven?
Meer aan het werk zetten is een goede en die tip heb je al heel vaak gekregen. Dit is enkel rondjes rijden, je doet weinig, ga je paard aan het werk zetten.

Ze reageert niet goed op beendruk? Dat is vervelend, maar dan moet je het niet oplossen door dan maar hard aan de teugels te trekken. Dat lost het probleem niet op namelijk. Je rijdt niet alleen met teugels, je rijdt ook, zo niet voornamelijk, met je zit en benen. Eerst uitzoeken waarom het paard reageert dus.

Nee balkjes omdat ze dan haar aandacht erbij houdt en ook voor haar balans en been plaatsing.

@Ineke ik wil les volgen op de stal waar ik sta maar voorlopig heeft mijn stalinstructrice geen plaats meer. Heb al aan iemand anders gevraagd maar zij heeft ook geen tijd meer. Verder ken ik niemand in de buurt van mijn stal.
Tevens kan ik Wel sturen op been en zit. Heb dit gedaan met een merrie die ik in leen had. Beestje was wel erg mak en kon ik op nekrope rijden.

Azmay net als tegen Ineke ik wil les maar heb de mogelijkheid niet.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-02-16 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:40

Art_Ificious schreef:
Azmay net als tegen Ineke ik wil les maar heb de mogelijkheid niet.

Les op een ander paard, zodat je kan leren rijden.
Met dit paard stoppen, dit heeft zo geen zin..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:41

**zucht** wat probeer ik nu te zeggen? Ja les op een paard van de stal waar ik sta. Maar gaat dus niet wegens tijdgebrek van twee instructeurs die ik ken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:42

Je hebt het maar aan 2 mensen gevraagd. Er zijn echt heel wat meer instructeurs in jou omgeving hoor. Wellicht wel een bokker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:42

Art_Ificious schreef:
**zucht** wat probeer ik nu te zeggen? Ja les op een paard van de stal waar ik sta. Maar gaat dus niet wegens tijdgebrek van twee instructeurs die ik ken.

Er is maar 1 stal in de buurt met instructeurs, bijzonder.
Maar ik houd op met reageren want het heeft duidelijk geen zin.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:48

Nja ik ken er maar 1 waar privé lez gegeven wordt met max 2 paarden in 1 led. En dat is waar ik sta. De andere maneges geven echt manegeles (hobbelen achter elkaar aan)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:48

Ts waarom lopen jou topics toch iedere keer op hetzelfde uit? Leer nu eens luisteren naar de tips die je krijgt en doe er ook wat mee. En wil je dit niet ook prima maar misschien is het dan ook handiger om gewoon geen topics mee te openen. Je vraagt iedere keer advies maar op elk advies heb je een tegenwoord.
(breng Harvey als hij zover is aub weg om in te rijden daar heb jij echt de vaardigheden nog niet voor maar dit heb ik al vaker tegen je gezegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:00

Rondhobbelen op manegepaarden zou voor jou echt zo slecht niet zijn als dat je zelf denkt hoor Ts.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:02

Art_Ificious schreef:
Nja ik ken er maar 1 waar privé lez gegeven wordt met max 2 paarden in 1 led. En dat is waar ik sta. De andere maneges geven echt manegeles (hobbelen achter elkaar aan)

Je bent zó goed in vragen....
Meid zet om te beginnen eens een advertentie uit op de Boktmarkt, op Marktplaats en als je dat hebt op Facebook liefst in een "paarden groep"

Daarbij... Hobbelen achter elkaar aan leer jij op dit moment denk ik meer van als wat je nu doet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:23

Nee echt ik zal meer leren als een instructrice gericht tips kan geven. In zo'n hobbelles kan ze niet altijd naar mij kijken en geloof mij heb al een proefles meegereden. Vond er niks aan en kreeg dan ook nog vreemde oefeningen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:26

Natuurlijk is een groepsles minder leuk dan een privéles, maar je kan daar echt veel van leren.
Om te beginnen leer je, door op verschillende paarden te rijden, goed te zitten. Je leert goed sturen, je benen te gebruiken, figuren rijden etc. Alle basis die je nog niet beheerst zal je wel in een groepsles leren.
Ik ben benieuwd welke vreemde oefeningen je moest doen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:29

Ze vraagt schouder binnenwaarts ok dat lukte omdat ik keek hoe de anderen dat deden. En ineens zegt ze ook zij die het kunnen mogen keertwending om de voorhand doen.
Is dat lesgeven? Verschillende de niveaus ruiters door elkaar?

Op een andere manege een beginnersles bekeken maar er werd niet gelet op houding. Vele hadden hun steigbeugels véél te kort en dat kon ik zelfs zien. Ook het tuig was niet bepaald netjes, verschillende steigbeugels versleten zadels en dekjes.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-02-16 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:30

Tja misschien waren die vreemde oefeningen wel nodig... Dit paard kan jij iig niks leren in je eentje hoe ruk dat ook klinkt. Er zullen vast meer instructrices en lessen zijn maar komaan, je moet er wel voor open willen staan. Dat doe je niet, dus blijf je in je cirkeltje hangen. Op deze locatie mag je geen instructie meenemen, maar juist jullie als combinatie hebben echt wel die handvaten nodig. Kan je die handvaten niet grijpen, dan is dit wellicht gewoon niet de plek voor jou om te leren. In zo'n 'hobbelles' is in ieder geval nog instructie; nu heb je helemaal niks. Wordt niemand beter van. Jij niet, paard niet.

Edit, zie nu de vreemde opdrachten. Heb je zelf wel je niveau goed ingeschat bij aanmelden? Als de hele groep op dat niveau zit en jij noemt jezelf bijvoorbeeld ook vergevorderd tja ..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-16 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:31

Dat kan ja, het niveau in een les kan natuurlijk wat verschillen.
Ik ben wel van mening dat jij daar niet tussen had moeten rijden, want daar heb je dan niets aan.
Vraag nog eens om een proefles in een beginnersgroep en geef dan gewoon aan dat je wel al rijdt, maar dat je de basis goed wil bevestigen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:34

Ik had aangegeven dat ik kan rijden maar niet goed en nooit les gehad heb. Ook problemen met doorzitten.
Er waren tevens maar twee ruiters die de keertwending ook daadwerkelijk probeerden. De rest stond te kijken of wat rond te rijden.

Dit paard reed ik tevens zonder teugels in een volte op enkel beenaanwijzingen. Met dit paard heb ik ook teugelloos gesprongen, enkel met nekrope.
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 399686084/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:13

Art_Ificious schreef:

Dan zoek je iemand die wel kan en ondertussen ga je lekker naar de manege om ervaring op te doen... en dan maakt het geen donder uit welke oefeningen je krijgt aangedragen: hoe meer uren ervaring, hoe beter....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:17

ik heb intussen een mail gestuurd naar een andere manege voor privéles. Indien dat niet gaat mogen ze mij in een groep zetten. Heb wederom vermeld dat het voor mijn basis is en dat ik ook echt wil leren om op zit te rijden.
want een manege waar ze verschillende oefeningen door elkaar doen en ruiters dus door elkaar laten rijden zal mij alleen maar verwarren en mijn aandacht op mijn eigen rijden afleiden. Ik ken mezelf en verwarring brengt alleen maar slechte resultaten voort.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:30

Mijn merrie was ook veel te zwaar !
Wat haar hielp was 3 keer per dag hooi , gewicht wat ze nodig heeft . Daarbij een slowfeeder met stro . Zodat ze toch kan knabbelen als de behoefte er is .
5/6 dagen per week in de stap molen . Wisselend stap tempo .
Smiddags in de weide waar normaal gras staat en 3/4 keer per week nog werk aan de longe / onder zadel

Edit : las de 1e twee pagina s en poste bovenstaand maar t topic draait al over andere dingen zie ik nu
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 22-02-16 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt