Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:23

Helaas geen paarden beleren meer voor mij, de merrie die ik reed is gisterenavond verkocht naar een springstal. Vind het wel wat jammer, ik wist wel dat ze niet zou blijven, maar zo snel had ik het niet verwacht. Morgen wordt ze weggebracht, dus ga straks nog eventjes afscheid nemen :)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:08

Super nicolle! Had het topic gezien. Ziet er goed uit!

Wat balen dat het paard weg gaat Snollygoster, gelukkig kun je nog afscheid nemen.

Ik heb vanmiddag weer op Siri gereden. Ze was nog al druk, er kwam zelfs Een lenige bok bij kijken (haar eerste bok, hopelijk ook haar laatste :+ ) daarna gewoon even door gereden en ze ontspande meteen. Hoofdje mooi laag (die gooit ze meestal hoog in de lucht) ze liep echt heel fijn. Weer trots op die dame :). Als beloning mag ze van mij altijd even rollen (vind ze heerlijk!). Na 5 minuten gerold te hebben, vond ze het wel weer mooi geweest haha

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:23

Voor mij is dr de komende tijd ook nog niks om te beleren.
Ene pony moest helaas naar de slacht ivm ongeneeslijke peesblesure.. En de andere is terug naar de eigenaren.

Ben benieuwd wanneer dr weer wat komt maar zoals t dr nu naar uit ziet loopt t een beetje dood wbt paarden voor mij. Maargoed ik ben ook nog maar 16 mensen brengen hun paarden meestal liever naar een ouder nog ervarener persoon dus ik mag blij zijn met alles wat ik al heb kunnen rijden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:17

In eerste instantie wou ik vandaag weer op m'n paardje klimmen, maar de timing was niet zo ideaal ;) Toen ik hem op de grond aan het loswerken was, werden de paarden van de buren binnengehaald (dan komt er 2 keer een groep paarden in volle galop langs de bak) en vervolgens werd er heel veel vuurwerk afgestoken. Philo was daar toch wel heel erg van onder de indruk en hij was ook nog eens alleen in de bak, dus hij kon ook geen steun zoeken bij een meer ervaren paard.

Uiteindelijk heb ik maar besloten dat als hij netjes op mij zou letten en een paar rondjes gewoon rustig zou stappen en draven, het dan wel oké was voor vandaag. Hij had zich zo op zitten fokken, dat het schuim tussen z'n billen en onder z'n oksels stond! Morgen weer een dag :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:45

Zo is dat, je moet het ook niet op gaan zoeken vind ik. :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:20

Oei hayka, dat moet een beste val zijn geweest! Hopelijk knap je snel wat op!

Roadie is nu drie weken van mij en de afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest met verkeersmak maken. Volgens mij is hij zo geboren, want hij kijkt nergens van op. Maandag dacht ik: Laat ik maar proberen over het viaduct te lopen (over de A7). Op de heenweg vond hij het best wel eng, maar de terugweg ging het al veel beter! Dus was echt trots op hem :) ik zou het leuk vinden om later endurance te starten, dus laat ik hem zoveel mogelijk buiten wennen. Lekker km's maken :)
Als mensen het nog leuk vinden om foto's te zien, ik heb een topic aangemaakt:

[ITP] Roadie's bokt-debuut

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:09

Jeetje Hayka... Beterschap! Hopelijk valt het allemaal mee!

@Ballard: Wat leuk, ook jouw eerste paardje. Hier exact hetzelfde, ik heb ook altijd voor anderen gereden en nu eindelijk mijn droom waar kunnen maken. Ik geniet nog steeds met volle teugen! Heel veel succes met het voorbereiden voor de endurance. Gaat vast helemaal lukken met een paardje dat zo koel reageert op het verkeer!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 12:32

Wow, dat is dan even slikken.... -O-
Heel veel succes en beterschap, en hopen dat je er niets aan over houdt! :(:)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:59

joyce2 schreef:
Jeetje Hayka... Beterschap! Hopelijk valt het allemaal mee!

@Ballard: Wat leuk, ook jouw eerste paardje. Hier exact hetzelfde, ik heb ook altijd voor anderen gereden en nu eindelijk mijn droom waar kunnen maken. Ik geniet nog steeds met volle teugen! Heel veel succes met het voorbereiden voor de endurance. Gaat vast helemaal lukken met een paardje dat zo koel reageert op het verkeer!

Ja heerlijk is dat hè? Vind het vooral fijn dat ik zelf kan bepalen hoe ik het doe. Niet meer dat anderen bepalen wanneer je kan/moet rijden of dat zoals bij snollygoster het paard opeens verkocht word. Gevoel van vrijheid geeft dat :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:06

Ik was van plan om er deze avond voor het eerst sinds drie maanden terug op te kruipen, maar ik heb beslist om het toch maar niet te doen. Morgen en overmorgen allerlei dingen gepland qua feestjes en familie, dus even een paar daagjes wachten lijkt me wel fijn. Niet dat ik verwacht dat er iets zou gebeuren, maar ik wil het lot ook niet uitdagen. :D
Het zal dus blijven bij een paar rechtrichtende oefeningen aan de hand.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:09

Amai Hayka, dat is niet niks!

Ik kon toch nog even mee in het topic, de staleigenaar heeft al een nieuw paard :=. Het betreft een 4-jarige merrie die al gereden is, maar toch nog niet veel kent. Helaas heeft ze een kleine afwijking, er is namelijk artrose in één van haar benen geconstateerd. Tot nu toe is dit nog niet tot uiting gekomen en heeft ze er ook geen last van. Moest ze er wel ooit last van krijgen zal ze enkel als fokmerrie dienen. Staleigenaar is in ieder geval toch in zijn nopjes, moest ze die afwijking niet hebben had hij haar nooit kunnen kopen, zegt hij. Heb net al een smsje gekregen of ik haar morgen eens wil komen rijden, ben benieuwd!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:53

Ik kom ook even meelezen en praten als het goed is.
In september een 3jarige groene Friese merrie in Nederland gekocht, 1oktober is ze hier op transport gekomen. Dat was een hele reis.. heb haar lekker een paaar weken laten staan. Niet veel meer gedaan dan borstelen/wandelen. November heb ik haar zelf beleerd, ging erg goed.
Eerste keer zadel erop was of ze nooit anders had gedaan. Daarna hooguit 2/3xpw met haar bezig met helaas lange pauze ertussen. De winter wilde niet echt doorkomen waardoor het zeker 3 weken spekglad is geweest. Ben sinds 1.5 week weer lekker bezig. Voornamelijk bosritten omdat er al veel sneeuw ligt. Na de winter zal ik haar dressuurmatig verder oppakken, vind het nu wel goed zo. Ze is nog steeds erg jong.

Sjeetje hayka wat ontzettend vervelend! Hoop voor je dat je snel weer te been bent.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:59

Sneeuw :oo
Tot ik in je profiel ging kijken, je woont in Canada, verklaard een hoop :+

Hoe vonden jullie jonge paarden het vuurwerk? De onze stonden erna te kijken alsof ze het prachtig vonden, hebben ook gewoon lekker buiten blijven staan tot 19.00 u om weer naar binnen te mogen :D als ze het al eng vonden, dan nu vast niet meer haha!

Hier laatst een oefen wedstrijdje meegereden, 60 cm hoog := en ze heeft weer bewezen dat het een echte merrie blijft met merrie streken.
Afbeelding

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:27

Fijn dat je weer thuis bent!! Jeetje! Wat een pech! Dat maakt me mijn lieve nuchtere Galaxy nog wel wat meer waarderen, ook al is dat ook geen dooie! XD
Beterschap!

Ik heb nog een vraagje: Mn spruit was gisteren tijdens de buitenrit heeeeel erg aan het hoofdschudden. Als ik contact hield op het bit maar ook als ik de teugel helemaal los liet, ze was overigens goed te sturen en terug te nemen dus had niet het idee dat ze dit deed om te blokkeren. Tandarts komt jaarlijks voor controle, bit heeft ze altijd netjes geaccepteerd. Is dit gewoon een fase waar ze even doorheen gereden moet worden? En hoe kan ik haar daar dan het beste door heen rijden?

Misschien is het wel een one time only dingetje maar als t blijft moet ik toch naar oplossingen/oorzaken kijken. Tips zijn dus welkom

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:35

hayka schreef:
Hallo,

Even een update.

Ik ben de 31e ontslagen uit het ziekenhuis. Nadat ik zelfstandig kon plassen mocht ik met een mega dosis pijnbestrijding naar huis. Eerst ben ik langs mijn dames gegaan en deze stonden vredig op stal. Gelukkig is iedereen behulpzaam en komen mijn diertjes niets tekort.

Ik heb kunnen regelen dat de zadelmakmaker habs gaat rijden. Een paar keer per week tot ikzelf weer kan. Ik ben niet onzeker geworden of bang. Ik heb alleen enorm pech en geluk gehad. Ik laat haar nog wel nakijken door de fysio om zeker te zijn dat ze nergens last van heeft. Ik verwacht niets geks... Het is gewoon een vreselijk sensibele merrie.

Op mijn oudste gaat een vriendin rijden. Dus dat is allemaal geregeld en mijn andere jonkie blijft nog even bij de zadelmakmaker. Zij komt pas naar huis als ik weer kan rijden.

Wat komen er weer super paardjes voorbij. En kletskous, die van jou kan ook goed haar benen strekken. Blijft het maar bij een paar bokken of is ze ook zo snel en alert?

Wat fijn dat je op oudjaar toch nog naar huis mocht! En gelukkig geen angst opgebouwd.
Het blijft een risico van jonge dieren, en je weet nooit of het aan jou gelegen heeft of dat je een signaal niet opgevangen hebt.

Fijn dat je voor de zekerheid je paard nog eens laat bekijken, alleen zoals je zelf al zegt, het is waarschijnlijk puur toeval geweest.

Oh, de mijne bokt alleen in parcours soms een bij of 2/3... Buiten, in de bak etc is het de liefste die je kan hebben. Er kan zo een beginner op weg.
Ze is niet so sensibel of snel, jammer want snelheid had er wel wat in gemogen, ze is echt lui aangelegd. Terwijl ik haar toch op papier gekocht heb en dus hoop dat ze nog wat graden bijdraait in het parcours met snelheid. Een sgw'er moet wel pit bevatten. :p

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:58

Nicolle89 schreef:
Fijn dat je weer thuis bent!! Jeetje! Wat een pech! Dat maakt me mijn lieve nuchtere Galaxy nog wel wat meer waarderen, ook al is dat ook geen dooie! XD
Beterschap!

Ik heb nog een vraagje: Mn spruit was gisteren tijdens de buitenrit heeeeel erg aan het hoofdschudden. Als ik contact hield op het bit maar ook als ik de teugel helemaal los liet, ze was overigens goed te sturen en terug te nemen dus had niet het idee dat ze dit deed om te blokkeren. Tandarts komt jaarlijks voor controle, bit heeft ze altijd netjes geaccepteerd. Is dit gewoon een fase waar ze even doorheen gereden moet worden? En hoe kan ik haar daar dan het beste door heen rijden?

Misschien is het wel een one time only dingetje maar als t blijft moet ik toch naar oplossingen/oorzaken kijken. Tips zijn dus welkom

Vervelend! Je rijd op de veluwe tpch? Misschien dat ze last had van het stof oid? Hopen dat ze het maar één keertje doet ;)

Vandaag heb ik met Roadie mijn eerste buitenrit alleen gemaakt :) vorige week waren we al samen met iemand geweest en deze week geoefend op het viaduct en vandaag vertrouwde ik het wel. Ben in totaal een uur weg geweest en ook over het viaduct gegaan en hij deed het echt Super! Wel een paar keer kijken, maar op het einde was hij heerlijk ontspannen en liep hij met een losse teugel :) dus voor herhaling vatbaar!

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:13

Ja ik rij op de Veluwe maar heb haar nog nooit eerder op headshaken kunnen betrappen. Ook in de weide niet of tijdens de wandelingen die we van t voorjaar maakten in t bos. Naja we zullen t zien volgende week als ik er weer op zit ;)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:23

hayka schreef:
Hallo,

Even een update.

Ik ben de 31e ontslagen uit het ziekenhuis. Nadat ik zelfstandig kon plassen mocht ik met een mega dosis pijnbestrijding naar huis. Eerst ben ik langs mijn dames gegaan en deze stonden vredig op stal. Gelukkig is iedereen behulpzaam en komen mijn diertjes niets tekort.

Ik heb kunnen regelen dat de zadelmakmaker habs gaat rijden. Een paar keer per week tot ikzelf weer kan. Ik ben niet onzeker geworden of bang. Ik heb alleen enorm pech en geluk gehad. Ik laat haar nog wel nakijken door de fysio om zeker te zijn dat ze nergens last van heeft. Ik verwacht niets geks... Het is gewoon een vreselijk sensibele merrie.

Op mijn oudste gaat een vriendin rijden. Dus dat is allemaal geregeld en mijn andere jonkie blijft nog even bij de zadelmakmaker. Zij komt pas naar huis als ik weer kan rijden.

Wat komen er weer super paardjes voorbij. En kletskous, die van jou kan ook goed haar benen strekken. Blijft het maar bij een paar bokken of is ze ook zo snel en alert?

goed om te horen dat je weer thuis bent! nu weer hopen op een voorspoedig herstel en dat je weer lekker bezig kunt met je paardjes :D

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:41

Nicolle89 schreef:
Ja ik rij op de Veluwe maar heb haar nog nooit eerder op headshaken kunnen betrappen. Ook in de weide niet of tijdens de wandelingen die we van t voorjaar maakten in t bos. Naja we zullen t zien volgende week als ik er weer op zit ;)

Ohja dan is het wel wat vreemd. Nouja, hopen dat het volgende week dan beter gaat ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:44

Snollygoster, fijn dat je weer een paard in te rijden hebt. :) Ik snap enkel nooit zo goed dat een paard dat last heeft van artrose nog perfect als fokmerrie kan dienen. Juist op dat moment is iedere belasting te zwaar en dan moet je je nog maar de vraag stellen of je daar bewust mee wilt fokken. Maar goed, niet de plaats voor deze discussie en op zich is dat ieders eigen beslissing. ;)

Hayka, positief dat je uit het ziekenhuis bent, maar jeetje, dat is ook geen manier om het nieuwe jaar te beginnen. Wil je zo lekker met je paardje aan de slag, moet je het weer aan iemand anders overlaten. :(:)

Nicolle89, bij dergelijk gedrag kijk ik altijd even aan. Als het eenmalig is, no worries. Maar als ze het een volgende keer opnieuw doen, zou ik willen weten waarom ze dat doet. Ik ga er dan niet meer van uit dat het gewoon jonge-paarden-gedrag is.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:59

hayka, beterschap en heb je al iets met je paard kunnen regelen. Anders weet ik nog wel een adres. Voor meer info via pb

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:35

Citaat:
Nicolle89, bij dergelijk gedrag kijk ik altijd even aan. Als het eenmalig is, no worries. Maar als ze het een volgende keer opnieuw doen, zou ik willen weten waarom ze dat doet. Ik ga er dan niet meer van uit dat het gewoon jonge-paarden-gedrag is.

Ik begin te vermoeden dat ze het doet vanuit ongenoegen in die zin dat ze het niet helemaal eens is met de opdracht die ze krijgt of als ze zich 'boos' maakt. Gisteren aan de longe met bit in maar longeerlijn aan de neusriem liet ze dit gedrag ook zien als ze in protest kwam omdat ze het te moeilijk vind (lees zwaar stuk in de bak vanwege het natte weer en dan 3 drafbalken 2 stappen daarna).

Ik blijf het gedrag even goed observeren en hoopt dat t gwn een fase is en dus een trucje.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:44

Ik leid (hobbymatig) jonge dressuurpaarden op een fok- en handelsstal en lees veel bruikbare tips hier :) Momenteel zit ik met een jonge paard waar ik nog niet een fijn werkende optoming kan vinden. Ik rijd nu met een hoge neusriem/sperriem/bustrens, maar ik zit te denken over een ongebroken bustrens om meer rust van voor te krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:22

Sterk is ze zeer zeker niet, dus ik ben blij dat ik even mijn gedachten hier kan delen. Ik kan haar op de pinken rijden en ze reageert heel goed op gewichtshulpen, dus het bit moet echt zo zacht mogelijk zijn. Misschien is het ook even een kwestie van tandjes checken en kilometers maken.

Ik heb geen ervaring met Myler-bitten, daar ga ik eens wat meer info over zoeken. Dank je wel!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:38

Wat fijn dat je tot een oplossing bent kunnen komen Hayka :)

@Amaryllis op de mange waar in vroeger reed werden de paarden vaak zadelmak gemaakt met een ongebroken bustrens met rubber rond. Wat versta je eigenlijk onder geen fijn werkende optoming? Wat doet ze dan? En hoelang ben je al met dit paard bezig? Soms is het gewoon een kwestie van gewend te worden aan het bit, of gaan ze paniekeren als je contact neemt met je teugels.

@Gini, tja, niet mijn paard. Op dit moment heeft de merrie nergens nog last van, de staleigenaar gaat ook contact opnemen met een DA over wat hij het beste met haar kan doen, maar ik vrees dat springen er niet in zal zitten voor deze merrie, en laat dat nu net zijn wat de staleigenaar het liefste met haar wilt doen.
Heb ze nu driemaal gereden, maar er is nog veeeeel werk aan de winkel. Paard reageert compleet niks op beenhulpen, en de zweep kijkt ze ook amper naar. Het is echt hard werken voor d'r voorwaarts te houden, maar merk wel dat het iedere keer dat ik erop zat een beetje beter ging. Ik heb geen idee op welke manier zij zadelmak is gemaakt dat ze amper op beenhulpen reageert :n