Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:12

essie79 schreef:
Heb geen goede hulp erbij en ik zie gewoon niet in waarom ik me daaraan zou wagen voor een paar euro's. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als je niet 100% zeker bent van jezelf, het paard dat ook merkt waardoor het uiteindelijk allemaal veel meer tijd en moeite kost dan je vantevoren had voorzien.

Een heel verstandige beslissing.
Ik doe het al twaalf jaar, en heb heel wat paarden en vooral pony's zadelmak gemaakt. Ik moet zeggen dat paarden over het algemeen beter meewerken Haha!
Het is een soort "bijbeunbaantje" voor mij, en ik doe het graag. Ik ben dus zo iemand waar jij je paard naartoe brengt Haha!
Het is slim om jezelf zo goed te kennen dat je het niet aandurft of geen deskundige hulp hebt. Daar doe je jezelf en je paard een groot plezier mee!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:15

Missouri"]
[quote="Pipo schreef:
Ja ik ga ook liever zitten dan dat ik vasthoudt.

Ik ben meestal degene die gaat zitten, behalve als ik iemand help die het eigenlijk 'zelf' had willen doen en genoeg lef heeft Haha!
Ik laat dus NOOIT los, dat is mij ook zo geleerd.
[/quote]
Mijn vader laat ook niet los,
ook niet toen het jonge paard in kwestie draaide en ik de lijn om mijn bovenlijf had zitten,
mijn vader trok me er zo af Haha!
Maar goed, hij is ook totaal niet handig in longeren, dus daarom heb ik even de hulp ingeroepen van mijn instructrice. Die vertrouw ik ook 100% en als zij aanwijzingen geeft neem ik die zonder ook maar enige twijfel aan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:37

Ik heb er al een aantal leuk mak kunnen maken, op idd die 'ouderwetse' manier. Toch, ik denk wel dat de manier die Pipo in het eerste bericht beschreef, heel fantastisch werkt

Ik denk dat ik [naam verwijderd] nog wel zelf ga beleren deze zomer, [naam verwijderd] is zo mak dat het bijna dom is. Maar die tuttebel die ik nu in de opfok heb staan en in 2005/2006 afgericht mag worden....ik weet niet of ik die nog wel zelf ga doen....

[naam verwijderd] wordt helaas ook een dagje ouder, of erger, stijver..... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:47

Missouri schreef:

Het is een soort "bijbeunbaantje" voor mij, en ik doe het graag. Ik ben dus zo iemand waar jij je paard naartoe brengt Haha!
Het is slim om jezelf zo goed te kennen dat je het niet aandurft of geen deskundige hulp hebt. Daar doe je jezelf en je paard een groot plezier mee!

Dat was het voor mij vroeger ook. Ik deed het altijd voor anderen, en vond het superleuk. En een grote kick ook nog eens, om vooral degene die geprobeerd waren zadelmak te krijgen.

Maar die lol is er niet meer, noem het bang Desiree. Laten ze zo zeggen, tegen de tijd dat je er net zoveel als ik zadelmak hebt gemaakt dan praten we verder.

Want jij mag het bang noemen dat ik niet op een driejarige hengst zonder enige hulp durf te stappen. Ik noem het voorzichtig en onzeker. Ik ben de enige die brood op de plank legt thuis. En vind het dus net even belangrijker om heel te blijven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:49

Ik vind het eerder verstandig als iemand een goede risico inschatting kan maken. Dat heeft imo niets met 'bang' te maken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:51

mijn opmerking over bang zijn, was meer gekoppeld aan leeftijd (ouder worden) dan aan zadelmak maken. Als je ouder wordt, wordt eerst de drempel hoger en dan plotseling realiseer je je dat je bang bent geworden. Met paarden heb ik dat nog niet, maar met hoogtes heb ik dat wel. Vroeger had ik daar absoluut geen last van. Nu wel.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:00

[quote="Missouri"]
Het is een soort "bijbeunbaantje" voor mij, en ik doe het graag. [quote]

Hier precies het zelfde. Maar ik kom aan huis.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:02

en is er dan nog nooit op dat paard gereden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:28

xcynthiax schreef:
en is er dan nog nooit op dat paard gereden???

Paarden die zadelmak gemaakt worden, is meestal nooit op gereden Haha!:D

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:28

Pipo schreef:
Maar dames, heeft niemand van jullie ooit een maand of 4 niet gereden? En was je dan ook niet even wat onzeker? Als mensen dan tegen je zeggen, joh maak die hengst ff zadelmak.........dan vraag je ook of je tijdelijk even een ander beestje mag rijden voor het gevoel lijkt mij!

Of ik wordt gewoon oud Haha!

Ja je word gewoon ouder Haha! Haha! Maar ik ken je een beetje, als het een merrie was geweest ahd je het gewoon wel gedaan Maar een niet eens handmakke hengst zo uit de opfok.... tussen een paar hengstige merries op een pension stalling .... dat zou ik ook niet (meer) vrijwillig doen, maar goed we zijn dan ook bijna even oud Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:36

Sprintje schreef:

Ja je word gewoon ouder Haha! Haha! Maar ik ken je een beetje, als het een merrie was geweest ahd je het gewoon wel gedaan Maar een niet eens handmakke hengst zo uit de opfok.... tussen een paar hengstige merries op een pension stalling .... dat zou ik ook niet (meer) vrijwillig doen, maar goed we zijn dan ook bijna even oud Haha!

Voordeel is dat jij life hebt kunnen aanschouwen hoe ik het doe Haha! en dat ik er vorig jaar nog wat zadelmak heb gemaakt.

En de rest kent mij life niet natuurlijk, dus das anders inschatten!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:41

Pipo"]
[quote="Sprintje schreef:

Voordeel is dat jij life hebt kunnen aanschouwen hoe ik het doe Haha! en dat ik er vorig jaar nog wat zadelmak heb gemaakt.

En de rest kent mij life niet natuurlijk, dus das anders inschatten!
[/quote]

je kunt het natuurlijk beschrijven
daarna is het meer geinformeerd inschatten OK dan! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:47

Anya schreef:

Het is meerdere keren beschreven in het topic Verward

En geinformeerd inschatten?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:14

Pipo schreef:
geinformeerd inschatten?

Is net zoiets als een 'educated guess' Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:18

Pipo"]
[quote="Anya schreef:

Het is meerdere keren beschreven in het topic Verward

En geinformeerd inschatten?
[/quote]

Na zeven pagina's denk ik dat het wel duidelijk is waarom je nu (voor het eerst in je leven Verward ) ervoor kiest om deze hengst zadelmak te laten maken. Daar kan je inmiddels een geinformeerde inschatting van maken. Conclusie: Had je op dit moment iedere dag paard gereden en de juiste faciliteiten gehad, dan had had je hem wel zelf zadelmak gemaakt, en was het niet in je hoofd op gekomen om dat door iemand anders te laten doen! Was het een merrie geweest dan had je haar zelfs ook in deze situatie zelf gedaan!

Dusssss, het is gewoon een zeer verstandige keuze om het op deze manier aan te pakken. En je bent heus niet in eens een mietje hoor! Hoeveel heb je er al zadelmak gemaakt in je leven, een stuk of 100??? Dan is het wel effe vreemd en raar omdat uithanden te geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:22

Sprintje schreef:
(voor het eerst in je leven Verward )

!

Ja inderdaad voor het eerst van mijn leven Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:28

hoi
wij doen het altijd op freestyle manier.

Ze zijn super braaf en je leert de taal van het paard.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:30

ik heb een keer een ponytje ingereden. We kregen haar toen ze 3 was en scheen zadelmak te zijn, nou niet echt. We hebben een jaartje gewacht en haar in dat jaartje gelongeerd en laten wennen aan een hoofdstelletje en zadel. tijdens het poetsen er af en toe overheen hangen. Een keertje waren we aan t wandelen met haar en een andere pony aan t halster. Op een rustig dijkje zei mn zus: ik heb geen zin meer om te lopen. dus ik zeg nou spring erop. Erop gesprongen (met halstertouwtje ff teugeltjes gemaakt en zonder zadel) en zo weggereden. nooit gebokt of wat dan ook. Na een paar minuten stappen er weer afgegaan. De keren erna eigenlijk ook nooit problemen gehad met rijden met die pony. Het was wel een ponytje van 1.10m, weet niet of ik hetzelfde zou durven bij een groot paard Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:34

Missouri"]
[quote="Pipo schreef:
geinformeerd inschatten?

Is net zoiets als een 'educated guess' Haha!
[/quote]

sorry...kwam niet over.. Was als grapje bedoeld... Juist omdat je het al beschreven had

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:43

Pipo schreef:
Nou Esme..............hij stapt dus gewoon op. HIj longeert niet, helemaal niets. Doet er een zadel op, rent een rondje en gaat zitten..........thats it!

Ik vroeg nog aan hem of hij liever had of de paarden longeren enz al kenden. Dat maakte hem niets uit, hij had ze weleens met de lasso moeten vangen omdat ze nooit in handen waren geweest. Dan ging hij er ook gewoon opzitten.

Moet je wel lef hebben of niet Haha!

Dus geen weken longeren, gewoon vers uit het land, zadel erop en zitten. Dus de paarden hebben nooit een hoofdstel of zadel gezien.

aks die dat bij mijn pony zou kunnen doen is dat een wonder Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:59

Nou weet je wat het is Naomi..... die paarden zijn zo ontzettend overdonderd..... dat ze dan ook niks doen......... maar drie, vier dagen later!!! Dan moet je eens gaan kijken..... Dat protest dat komt echt wel een keer, daar kan je donder op zeggen........

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:41

ja gijsenkim dat lijkt mij ooook
tiz tdan toch niet zo makkelijk dan als het klinkt en lijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:08

Naomi schreef:
ja gijsenkim dat lijkt mij ooook
tiz tdan toch niet zo makkelijk dan als het klinkt en lijkt

We zijn vier dagen later. Fons is vandaag onder het zadel gestart in de buitenbak. Daarna is cowboy met Fons even de springtuin in geweest, en als laatste een rondje door de U vormige binnenbak. En hij was superbraaf!!!

Vanavond mocht hij nog even in de molen terwijl ik uitmestte. En die had hij ook nooit eerder gezien. Wederom tussen twee andere paarden, maar werkelijk zo verschrikkelijk braaf.

Dus ik ben benieuwd wanneer het protest gaat komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:12

nou met het halster om waarschijnlijk niet....... die van ons is ook tot nu toe braaf geweest.... het is wel zo dat als het halster afgaat hij wat meer praatjes krijgt, maar het blijft nu te controleren...... hij is drie weken daar geweest dus ik weet niet wat er de tweede week gebeurt is...........

maar pipo jij weet toch ook wel dat de paarden waar je binnen drie dagen opzit omdat ze zo braaf zijn....altijd wel een keer komen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:18

gijsenkim schreef:
nou met het halster om waarschijnlijk niet....... die van ons is ook tot nu toe braaf geweest.... het is wel zo dat als het halster afgaat hij wat meer praatjes krijgt, maar het blijft nu te controleren...... hij is drie weken daar geweest dus ik weet niet wat er de tweede week gebeurt is...........

maar pipo jij weet toch ook wel dat de paarden waar je binnen drie dagen opzit omdat ze zo braaf zijn....altijd wel een keer komen Haha!

Hij heeft zaterdag maar 2 rondjes het halster om gehad, na 2 rondjes koppelde herman die al af...Ja terwijl ie erop zat Haha!

En Gijs, om eerlijk te zijn..............de afgelopen 4 jaar heb ik alleen maar paarden gehad die echt braaf bleven. En niet na 3 weken lastig werden. Die rot Jazzen ook Haha!

Daarvoor heb ik ze wel gehad, maar daar maakte ik korte metten mee, en dan zijn ze weer heel lief hoor Haha!:D