Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:30

Poetsen zou ik idd niet pas vanaf 2 jaar doen. Arm paard als hij van veulen tot twenter steeds onder modder en klitten zit. Halster om is ook belangrijk hoe wil je hem anders laten inenten of bekappen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:33

Op zich een beetje een raar onderwerp, ieder heeft er natuurlijk zijn eigen idee over.
Hangt voor een deel ook af van het betreffende paard (ras en tjaa hoe alles evolueert en groeit en welke voorbereidende oefeningen je er al hebt ingestoken)
Uiteraard is het jouw keuze, niks mis mee, maar in de praktijk zien we wel dat het grootste deel van de paarden amper een deeltje van de basis als opleiding meekrijgen en dit in heel hun leven, en dat merk je dan nadien ook duidelijk bij zijn hele verdere leven.
En naar mijn gevoel kan je nadien die verloren tijd nooit meer inhalen, tjaaaa zo zie je maar, ieder zijn manier en zijn doel achter heel het beleringssysteem.
Een totaal groen paard opleiden is geen spelletje, en enkel met goede intensies alleen kom je een deel ver, maar nog heel ver verwijderd van de totale mogelijkheden die het betreffende paard in zich had.
Dus voor mij is het opleiden altijd het werk van een proffessional die het zelf doet of eventueel samen met jou, maar dus nooit zelf zomaar wat aanklooien omdat het paardje toch wel braaf genoeg lijkt.
toch succes verder.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:52

Mijn bijna tweejarige kent eigenlijk al veel. Hij kent commando's stap, draf, galop en back (achteruit lopen) dat laatste kent hij zelfs zonder stemcommando.
Hij kan netjes meedraven en stopt meteen als ik stop. Loopt nooit naast mij maar altijd schuin achter mij.
Kent zadel, hoofdstel, zadeldek, singel, deken, plastic zak aan een stokje over zijn lichaam.
Voor een twenter is hij ook heel slim. Hij weet hoe hij kan ontsnappen uit de piste /wei als er geen stroom op staat. En ik ben eigenlijk maar 2x per week met hem bezig. Doet hij een oefening 2/3x goed stop ik ook meteen.
Denk dat Harley ook snel zadelmak/ingereden zal zijn doodat hij snel bijleert net als zijn moeder.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:05

Deetjeeuh schreef:
OneAndOnly, het is goed dat je een paard de tijd wilt geven, dat doen wij ook. Maar dat vind ik toch echt te langzaam. Met 2 beginnen met het halster? Die moet je er de eerste paar dagen al meteen om doen en zorgen dat je die zonder problemen om kan krijgen. Vanaf een jaar beginnen met meelopen, poetsen en hoefjes optillen. Beetje over het erf heen stappen etc.

Dat moet je dan echt geen uren per week doen, maar 2x per week 10 minuutjes aan de slag kan best. De kleine hier vind die aandacht heeerrrrlijk! Vooral het in de wei knuffelen haha. Dat doen we dus ook langer dan 10 minuutjes. Maar dat is ook niet super vaak.

Grondwerk daar ben je altijd al mee bezig. Daar valt ook onder dat je hoefjes kan optillen, je paard stilstaat, mee kan lopen etc. VD is iets heeel anders. Ik zou juist eerder beginnen met oa schriktraining en dekjes dan met VD. Gewoon wandelen, verkeersmak maken, balonnen etc. juist lekker vroeg mee beginnen. :+ En dan bedoel ik met vroeg rond 2,5/3. Niet pas met 5. Dan verwacht ik dat je paard dat allemaal allang kent.

Maar he, dat is mijn mening. :P Moet zeggen dat ik het even vlug heb geschreven, en hangt ook af van je paard, maar zo zou ik het globaal doen. Natuurlijk als het tempo van je paard anders is, volg je die.

Zoals ik al zei, totaal geen verstand van :p. En nee, geen uren in de week inderdaad. En wat betreft dat halster heb je eigenlijk gelijk, toen ik het had gepost dacht ik al ehm er mist iets :p. En verkeersmak maken heb ik helemaal niet aan gedacht, ook weer zoiets hahah. Ik moet nog veel leren op dit gebied haha.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:49

Ik heb dit topic gevolgd en doorgelezen.
Een erg interessante discussie!
Naar mijn mening moet je gewoon kijken naar je paard en naar jezelf hoe je dit het beste aan kan pakken.

Daarnaast denk ik dat het niet per se te maken heeft met op welke leeftijd begin je met inrijden, maar vooral ook erg met op welk tempo ga je verder.
Naar mijn mening is het toch anders dan dat je bijvoorbeeld op 3 jarige leeftijd begint en er daarna misschien ééns per maand een buitenrit mee maakt dan wanneer je echt elke week gaat trainen etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:54

Josien_ schreef:
Ik heb dit topic gevolgd en doorgelezen.
Een erg interessante discussie!
Naar mijn mening moet je gewoon kijken naar je paard en naar jezelf hoe je dit het beste aan kan pakken.

Daarnaast denk ik dat het niet per se te maken heeft met op welke leeftijd begin je met inrijden, maar vooral ook erg met op welk tempo ga je verder.
Naar mijn mening is het toch anders dan dat je bijvoorbeeld op 3 jarige leeftijd begint en er daarna misschien ééns per maand een buitenrit mee maakt dan wanneer je echt elke week gaat trainen etc.
als ik begin met Harley ga ik ook liever eerst kilometers maken in de grote wei (helemaal rond ong 1 ha) en in de natuur alvorens hem dressuur gericht te trainen. De eerste keren zal ik een ruiter meevragen die op de haflinger kan rijden omdat Harley en de haflinger de beste maatjes zijn. Dan heeft hij steun aan de haflinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:07

MaricoG, ik mag toch hopen dat je eerst zorgt dat de basis erin zit voordat je zomaar buiten op stap gaat... Je paard zal maar schrikken en jij hebt er geen controle over. :n

Verder vind ik 1x per maand ook niet echt goed. Je kan beter 3x per week 20 minuutjes trainen dan 1x per week een vol uur/volle anderhalf uur. En met 1x pw 20 minuutjes, tja, ik denk niet dat je daar veel mee op schiet. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:10

Ja tuurlijk zorg ik dat de basis erin zit. Maar hij kent nu al stemcommando's en leert waanzinnig snel. Maar daarom vermeld ik er ook bij dat ik kilometers kan maken in de grootste wei. En uiteraard schakel ik hulp in vanaf het moment dat ik met hangen en opstappen begin.

Verder heb ik bij Harley al voldoende aan 1x per week 10min een oefening doen. Dit was althans zo bij de commando's die hij al kent. De week erop doet hij die oefening perfect. En kan ik dus wat anders met hem doen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-06-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:10

het paard dat wij gekocht hebben is ook toen pas beleerd voor ons. hij was op dat moment 8 jaar

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:16

Vreselijk schandalig! :+

Lekker doen wat jij goed acht. Je mishandelt het dier niet en doet lekker rustig aan. Rijden is voor jou blijkbaar geen prioriteit, pech voor je stalgenoot. Al zit je er over 6 jaar nog niet op, dat is jouw keuze. Gatver, ik ga soms steeds meer walgen van 'het (echte!) paardenvolk', zoals ze dat noemen. Waar zijn de nuchtere mensen gebleven?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:17

Deetjeeuh schreef:
Verder vind ik 1x per maand ook niet echt goed. Je kan beter 3x per week 20 minuutjes trainen dan 1x per week een vol uur/volle anderhalf uur. En met 1x pw 20 minuutjes, tja, ik denk niet dat je daar veel mee op schiet. ;)

Maargoed, dan is de vraag wat zou je op moeten schieten :D ?

Misschien niet duidelijk vermeld bij mij bericht, maar dat was er vanuit gaande dat de basis zoals stuur, gas, en rem erop zit natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:26

Josien_ schreef:
Deetjeeuh schreef:

Maargoed, dan is de vraag wat zou je op moeten schieten :D ?

Misschien niet duidelijk vermeld bij mij bericht, maar dat was er vanuit gaande dat de basis zoals stuur, gas, en rem erop zit natuurlijk.

Ik ga ervan uit dat je jezelf en je paard wilt verbeteren. Spieren kweken, balans verbeteren, kracht verbeteren etc.

MaricoG, commando's aanleren is iets héél anders dan echt werken. Tuurlijk kan je een paar commando's aanleren die hij de week erop nog kent. Maar kracht, spieren, balans kan je er alleen in trainen met regelmatig trainen. Niet met één keer per week 10 minuutjes. :P

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:31

Mijn mening? Ik geloof niet dat er 3jarigen bestaan die al klaar zijn om bereden te worden. Vaak worden ze aan 3 jaar ingereden omdat ze dan nog onderdanig zijn, vliegen ze 6 maand op de wei, en op 4 jaar heb je dan de poppen aan het dansen. En dan krijg je te horen van de eigenaars: "Ja, 't is een sportpaard hé, die heeft temperament". Om nog maar te zwijgen van het feit dat een 3jarige nog lang niet volgroeid is.

Zelf hier een vijfjarige die nog niet ingereden is, heb er zelfs eentje gehad waar we maar op 8 jaar op gestapt zijn (ik reed zelf niet meer, dus ze liepen hier als grasmaaier tot enkele vriendinnen van mij ermee aan de slag gingen).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:59

hwn schreef:
Mijn mening? Ik geloof niet dat er 3jarigen bestaan die al klaar zijn om bereden te worden. Vaak worden ze aan 3 jaar ingereden omdat ze dan nog onderdanig zijn, vliegen ze 6 maand op de wei, en op 4 jaar heb je dan de poppen aan het dansen. En dan krijg je te horen van de eigenaars: "Ja, 't is een sportpaard hé, die heeft temperament". Om nog maar te zwijgen van het feit dat een 3jarige nog lang niet volgroeid is.

Zelf hier een vijfjarige die nog niet ingereden is, heb er zelfs eentje gehad waar we maar op 8 jaar op gestapt zijn (ik reed zelf niet meer, dus ze liepen hier als grasmaaier tot enkele vriendinnen van mij ermee aan de slag gingen).

ik snap wat je zegt, maar ik snap de opmerking 'en Dan krijg je Te horen van de eigenaars.. Etc.' niet helemaal? Sportpaarden hebben vaak ook Meer temperament, gaat ook een heel ander soort voer in. Het is echt wel een flink verschil of ik op de recreatiepony van een vriendin stap, of hier op een van de race paarden :j en dat heeft met leeftijd niet zoveel Te maken :)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 15:30

aeolusnr1 schreef:
Op zich een beetje een raar onderwerp, ieder heeft er natuurlijk zijn eigen idee over.
Hangt voor een deel ook af van het betreffende paard (ras en tjaa hoe alles evolueert en groeit en welke voorbereidende oefeningen je er al hebt ingestoken)
Uiteraard is het jouw keuze, niks mis mee, maar in de praktijk zien we wel dat het grootste deel van de paarden amper een deeltje van de basis als opleiding meekrijgen en dit in heel hun leven, en dat merk je dan nadien ook duidelijk bij zijn hele verdere leven.
En naar mijn gevoel kan je nadien die verloren tijd nooit meer inhalen, tjaaaa zo zie je maar, ieder zijn manier en zijn doel achter heel het beleringssysteem.
Een totaal groen paard opleiden is geen spelletje, en enkel met goede intensies alleen kom je een deel ver, maar nog heel ver verwijderd van de totale mogelijkheden die het betreffende paard in zich had.
Dus voor mij is het opleiden altijd het werk van een proffessional die het zelf doet of eventueel samen met jou, maar dus nooit zelf zomaar wat aanklooien omdat het paardje toch wel braaf genoeg lijkt.
toch succes verder.

Is dit naar mij gericht? Want ik krijg wel begeleiding en hulp (niet elke dag maar met de tips en lessen werk ik dan zelf verder)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:11

saddledancer schreef:
@azmay, ja misschien ook wel :j

dit is de pb die ik gestuurd heb naar azmay, voor degenen die geinteresseerd zijn:

de meeste races zijn natuurlijk voor 2 en 3-jarigen, daar word grotendeels Hun potentie ook bepaald. Heb je een 'loser' word hij na de 3-jaar races vaak doorverkocht, voor een andere tak van de sport, of als showhorse. Waar ze het Dan vaak prima in doen, tot een hele normale 'pensioenleeftijd' van 16/17/18, waarna ze vaak nog recreatief gereden kunnen Worden. Heb je een 'winner', Dan blijven ze vaak in de race sport zolang ze het daar goed doen, meestal gaan deze paarden door tot ongeveer 8 jaar oud, waarna ze met 'racepensioen' gaan, omdat het best een intensieve sport is. De merries Worden Dan vaak ingezet voor de fok als ze daar geschikt voor zijn, en de hengsten Worden vaak ingezet in de fok, en beiden worden verkocht voor andere disciplines. Ze kunnen vaak gewoon intensief ingezet Worden tot een leeftijd die bij andere takken ook gezien word :)

Sorry wacht,

Race pensioen? Ik weet niet erg veel oer rces maar wel over wat er gebeurt met de paarden die op 'pensioen' gaan.

Vleesfabriek is een beter woord. 95% vande afgedankte racepaarden komt in het vlees terecht dus.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:20

Ik heb de mijne pas ingereden op zijn 7de. Dan ben ik zeker al helemaal gek :')

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:31

Nou Annouk, hoe durf je je hier nog te vertonen :D

Nee, lekker doen wat je zelf goed lijkt! Het is jouw paard, het zou toch een gekke situatie zijn als je zelf niet mocht bepalen wat je met je paard doet en op welk tempo? Volgens mij gaat het helemaal goed komen met jou en je paard :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:34

Deetjeeuh schreef:
Ik ga ervan uit dat je jezelf en je paard wilt verbeteren. Spieren kweken, balans verbeteren, kracht verbeteren etc.

Deels natuurlijk wel. Nou was die maand even iets om te benadrukken dat ik niet vind dat je er meteen elke week op hoeft te zitten.
Zelf ben ik niet zo'n wedstrijdruiter dus als ik de eerste tijd gewoon lekker af en toe een bosritje kan maken is dat voor mij genoeg. Dan krijgt ie zijn balans en kracht ook wel :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:42

Josien_ schreef:
Deetjeeuh schreef:

Deels natuurlijk wel. Nou was die maand even iets om te benadrukken dat ik niet vind dat je er meteen elke week op hoeft te zitten.
Zelf ben ik niet zo'n wedstrijdruiter dus als ik de eerste tijd gewoon lekker af en toe een bosritje kan maken is dat voor mij genoeg. Dan krijgt ie zijn balans en kracht ook wel :) .

Tuurlijk krijg je wel iets, maar wel te weinig. Iedere keer als je rijd kom je vooruit, maar als je niet regelmatig traint zak je dus ook meteen weer af.

Ik ben ook geen wedstrijdruiter hoor, maar ik denk dat zowel ruiter als paard baat hebben aan regelmatig trainen. :) Of het nou een bosrit is of in de bak. Want bij paarden moet je het vaak genoeg herhalen om bepaalde reacties eruit te krijgen. Dat werkt niet als je eens in de zoveel tijd erop stapt. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:07

die van mij is vorige week drie geworden en daar doe ik niets mee.Volgend jaar deze tijd ga ik eens denken aan longeren.
Ik heb hem pas drie maanden en hij kwam erg onbespierd hier.Het leek meer een jaarling.Hij was wel zadelmak.Daar zijn ze hier in frankrijk erg snel mee,ik zie soms jaarlingen met een zadel erop :7

Gelukkig had er nog niemand opgezeten....
In het najaar ga ik wel met hem wandelen,met hoofdstel in,en misschien ook een zadel er op.
Maar ik denk dat ik er pas op ga als hij 5 is.Dus over 2 jaar :D

Hij is nu wel gespierd,kwestie van goed voeren en goed ontwormen.

Hij is wel dagelijks in handen,vast staan,borstelen en dan op stal.S'ochtends er weer uit.

TS niets van aantrekken hoor,ik heb meer respect voor jou dan voor al die mensen die haast hebben en er met 2.5 al opzitten.Nergens voor nodig.Als mensen haastig zijn kunnen ze beter een paard kopen wat ouder is.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:22

Ts, vooral doen waar jij je goed bij voelt. Niks 'moet'

Nog even chapeau trouwens voor de nette berichten van saddledancer, vind je manier van reageren heel fijn en ook interessant om te lezen hoe je het uitlegt. Zelf zou ik er niet voor kiezen om zo vroeg te gaan beleren. Hoe gaat dat met het beleren van zo'n guppie dan? Lopen ze meteen 5/6 x in de week of word er wel rekening gehouden met hun jong zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:32

Kozbi schreef:
saddledancer schreef:
@azmay, ja misschien ook wel :j

dit is de pb die ik gestuurd heb naar azmay, voor degenen die geinteresseerd zijn:

de meeste races zijn natuurlijk voor 2 en 3-jarigen, daar word grotendeels Hun potentie ook bepaald. Heb je een 'loser' word hij na de 3-jaar races vaak doorverkocht, voor een andere tak van de sport, of als showhorse. Waar ze het Dan vaak prima in doen, tot een hele normale 'pensioenleeftijd' van 16/17/18, waarna ze vaak nog recreatief gereden kunnen Worden. Heb je een 'winner', Dan blijven ze vaak in de race sport zolang ze het daar goed doen, meestal gaan deze paarden door tot ongeveer 8 jaar oud, waarna ze met 'racepensioen' gaan, omdat het best een intensieve sport is. De merries Worden Dan vaak ingezet voor de fok als ze daar geschikt voor zijn, en de hengsten Worden vaak ingezet in de fok, en beiden worden verkocht voor andere disciplines. Ze kunnen vaak gewoon intensief ingezet Worden tot een leeftijd die bij andere takken ook gezien word :)

Sorry wacht,

Race pensioen? Ik weet niet erg veel oer rces maar wel over wat er gebeurt met de paarden die op 'pensioen' gaan.

Vleesfabriek is een beter woord. 95% vande afgedankte racepaarden komt in het vlees terecht dus.

Als je er zo weinig over weet, hoe kun je dan met dergelijke 'feiten' komen?

Saddledancer, ook van mij complimenten voor je verwoording :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:23

Anoniem schreef:
beatje schreef:
Mij eigen dressuurpaard is met 4 jaar ingereden,die van mijn vriendin met 6.Qua leeftijd sta je op wedstrijden wat achter

Hier haak ik even op in. (En beatje, dit is niet "persoonlijk" naar jou, maar jij maakt toevallig als eerste deze opmerking :D )
Waarom zo erg die "wedstrijddruk" op leeftijd? Moet een paard dan perse Z lopen met 6 jaar 'omdat dat hoort'? Ook de training kan te zwaar/snel gaan voor een paard. Al beleer je je paard op 4 en je wilt met 6 in het Z rijden 'omdat dat hoort' lijkt mij dat er ook een hoop mis kan gaan qua snelle en intensieve training...
Mijn eigen paard is nu 6, na d'r derde beleerd maar wanneer precies weet ik niet (ik kocht d'r met net 4,5). Wij rijden nu net L1 en doen het lekker rustig aan omdat het een vrij sensibele merrie is bij wie je niet te snel moet gaan.
In dit topic valt iedereen over het vroeg inrijden, maar ik vind het te vroeg teveel trainen misschien wel net zo erg... Qua trainen kijk je toch ook per paard en hou je je toch ook niet aan die "leeftijd standaard"? Waarom zou dat met inrijden anders zijn?

:D Ik doe mijn paarden niet weg,dus voor mij maakt het niet uit.Maar we kregen regelmatig een opmerking over dat we nog maar op dit nivo reden en de paarden al zo oud waren.Mij persoonlijk maakt het niet uit,ik lach er eens mee.Paardrijden is voor mij echt een hobby .Maar ik weet dat het commercieel blijkbaar anders ligt,jammer genoeg.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:40

Ik vind dat een ieder in principe zelf moet weten op welke leeftijd hij/zij z'n paard gaat beleren, mits er naar het paard gekeken wordt wat die aankan natuurlijk en het rustig opgebouwd wordt.
En dan zal de ene wellicht met 2,5 ingereden worden en daarna lekker een (half) jaar het land op en de ander pas met 8 of ouder en meteen doorgereden worden.
Er is imo niet 1 ding goed of juist totaal fout, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en welke je kiest is afhankelijk van jouzelf, maar ook van je paard.