Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:44

Waarschijnlijk heb je toen het hupsen begon gas terug genomen (voorzichtiger gaan rijden) omdat je dacht dat hij last had. Je paard ziet dat gas terug nemen als een beloning en gaat nog meer hupsen. Maar heel logisch dat je voorzichtig bent en fijn dat je weet dat je hem daar wel doorheen mag rijden.

Oei da's vervelend Sizzie!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 09:58

Oei sizzle dat is minder, ook een knie probleem? Of een hups probleem?

Klopt astridklomp. Heb er gewoon te weinig aan gereden, sowieso. En dan begint hij te hupsen en was ik helemaal niet meer aan het rijden. Dacht alweer dat hij pijn had.
Op het verslag staat letterlijk. We hebben gezien dat hij nog steeds hengst is, en dat hij na periode van rust liever op de wei blijft. :+
Rijden is de boodschap!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:44

Beide. Ik ga volgende week een echo laten maken.

Paard begon ineens afgezien van hupsen gevaarlijk gedrag te vertonen in de zin van de ruiter kwijt willen. Aangezien ik deze zelf ingereden heb en door en door ken wist ik meteen dat het niet goed was.
Moest toen wel aan dit topic denken want had ik dit paard misschien net gekocht dan had ik het wellicht ook niet zo snel door gehad aangezien het ook wel gewoon een behoorlijk boefje is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 13:47

Sizzle schreef:
Beide. Ik ga volgende week een echo laten maken.

Paard begon ineens afgezien van hupsen gevaarlijk gedrag te vertonen in de zin van de ruiter kwijt willen. Aangezien ik deze zelf ingereden heb en door en door ken wist ik meteen dat het niet goed was.
Moest toen wel aan dit topic denken want had ik dit paard misschien net gekocht dan had ik het wellicht ook niet zo snel door gehad aangezien het ook wel gewoon een behoorlijk boefje is.

Neen als je je paard goed kent seet je dat dit niet normaal gedrag is.
Hopelijk is hij snel weer de oude :(:) !

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 23:06

Ik wil jullie toch even op de hoogte houden. We zijn weer waar we begonnen zijn. Paard bokt uit pure woede. Doorrijden heeft dus weer het effect gehad dat hij gewoon boos wordt. En nu dus ook weer niet correct is. Gisteren heel erg, vandaag was hij beter.
Ik ben het echt zat! Niet normaal. Zeker als je weet dat ik voor deze al 2 zorgenkinderen heb gehad, en dus nu alweer op de sukkel ben. We zitten aan jaar 8 dat ik er meer naast loop dan op een paard zit.
Da zal pijnstilling brengen en dan eens zien wat hij zegt. Is hij beter onder pijnstilling vliegt hij gewoon even op rust. Daarna bekijken we het wel nog eens. Indien nog niet beter gaat hij voor mij in een mri of thermo. Voor hetzelfde geld is er nog meer aan de hand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:21

Een paard bokt echt nooit zo om de mens dwars te zitten, niet uit woede, een paard wil nooit de mens eens gaan pesten, een paard wil eigenlijk alleen maar samen werken.
Maar soms kan een paard niet door medische klachten, of door onbegrip of door onvoldoende leiding of door .........

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:31

Hoi wat ik denk is omdat hij zich steeds beter gaat voelen dat hij steeds verder gaat met jouw uitproberen en omdat je natuurlijk iets onzeker ben heeft hij die kans ook gehad maar dat kan je veranderen door hetgeen hij jou doet stevig aan te pakken. is hij nou helemaal bedonderd. Een vreugdebok ok maar dit is vals. en gewoon in protest bv die reactie met naar je been slaan, hij is gevoelig maar jij ook. En jij bent de baas niet hij. Dus als alles uitgesloten is zoals pijn aanpakken die handel met hulp. word maar een keertje goed boos. gebeurt in de wei ook, misschien staat hij daar hoger in rang weet je dat toevallig?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 23:32

aeolusnr1 schreef:
Een paard bokt echt nooit zo om de mens dwars te zitten, niet uit woede, een paard wil nooit de mens eens gaan pesten, een paard wil eigenlijk alleen maar samen werken.
Maar soms kan een paard niet door medische klachten, of door onbegrip of door onvoldoende leiding of door .........

Dat zeg ik toch. Of dat bedoel ik. Woede omdat iets niet ok is. Paard was voordien altijd braaf. Hij heeft nu pijn. Dus doet raar, en zijn manier is bokken. En wordt daarbij boos. Dat hij het daarom niet zo formuleerd is ok, maar hij is toch echt wel boos hoor, en ik zeg nergens dat hij boos is om mij te pesten. Integendeel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 23:36

franka75 schreef:
Hoi wat ik denk is omdat hij zich steeds beter gaat voelen dat hij steeds verder gaat met jouw uitproberen en omdat je natuurlijk iets onzeker ben heeft hij die kans ook gehad maar dat kan je veranderen door hetgeen hij jou doet stevig aan te pakken. is hij nou helemaal bedonderd. Een vreugdebok ok maar dit is vals. en gewoon in protest bv die reactie met naar je been slaan, hij is gevoelig maar jij ook. En jij bent de baas niet hij. Dus als alles uitgesloten is zoals pijn aanpakken die handel met hulp. word maar een keertje goed boos. gebeurt in de wei ook, misschien staat hij daar hoger in rang weet je dat toevallig?

Ik heb er hoogstens in totaal 20min opgezeten... Van heel de week.. Ik liet hem even doorrijden, want op de kliniek was er vorige week niets aan te zien. En hij is echt wel niet 100% correct, voel je al zo tijdens het instappen. Maar vandaag zag je dan weer niets.
De eerste dag na de nabehandeling van onstekingsremmers was hij super. En dan is hij terug beraf gegaan. Alleen maar spanning opbouwen, eerst hupsen en blokkeren. Rij je daardoor is het bokken, dus er is nog steeds iets...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:36

kijk er zijn echt wel paarden met flauwe geintjes vaak genoeg meegemaakt. maar dit kan gewoon ordinair protest zijn

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 23:43

Na de nabehandeling mocht hij meteen weer aan het werk. Ik vond dat wel wat vroeg. Maar zo gezegd zo gedaan. Misschien was het wel te vroeg.

Franka dat zullen we gauw genoeg weten. We gaan hem nu stilzetten. Pijnstiller geven, hoge dosis en rijden maar. Is hij braaf, dan heeft hij pijn. Is hij nog stout dan is het duidelijk. Dan is hij gewoon stout. Haha.
Maar neemt niet weg dat hij rechtsachter nu, niet helemaal rad is. Dat zal hij wel niet uitvinden.
Op de kliniek maakte hij ook nog soms een verkorte pas. Maar de andere passen waren dan weer zo goed dat ze eerder een vermoeden hadden dat hij nog wat stram is, en dat hij ook nog niet doorheeft dat het weg is de pijn.
En dat is nu ook, heb je hem goed voorwaarts is hij gewoon 100% rad. Maar stap is kort lang en hij heeft de neiging aan te dribbelen en dan is hij gewoon mank. Rechtsachter komt gewoon niet mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:09

He vervelend zeg -O-

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:13

Even helemaal offtopic, wat een prachtig beest <3

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:09

Oh das ook wel lastig ja nou ben erg benieuwd , lees mee.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:10

Wel ik ook... Ik kan het niet laten om hem toch even aan de longe te nemen straks. Wil eens zien hoe hij vrijuit beweegt, maar daar is het probleem dat hij te enthousiast wordt, dus hij springt gewoon in het rond. Dus pas na een half uur kan ik eigenlijk hem normaal zien lopen.
Maandag ga ik om de pijnstilling. Dinsdag gaan we rijden.

Sizzle hoe gaat het met jouw paard ondertussen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:20

Gaat gelukkig weer goed. Was waarschijnlijk een verrekking of overbelasting. Ik weet dat ze slappe knieen heeft en hou er ook rekening mee. Dit was de eerste keer dat het tot verzet kwam en schrok daar behoorlijk van.

Bij twijfel werk ik trouwens standaard aan de longe of lange teugel. Dan kan ik veel beter zien wat er gebeurd. Jolig doen is ook een kwestie van opvoeden. Een paard heeft niet idioot te doen aan de longe, het is net zo goed werk als rijden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:40

Wat goed sizzle dat het terug goed is.

Wel eigenlijk weet ik niet zo goed hoe hem kalm te houden aan de longe.
Hij sputterd er als een gek vandoor. Nu weet ik wel dat waar hij van komt ze de paarden enkel longeren om het overtollige energie eruit te werken. En ook naar de wei brengen blijft een onderneming aangezien hij het gewoon is om losgelaten te worden voor hij rustig is. Nu de tijd dat hij in een klein stukje heeft gestaan heeft hem wel wat bijgebracht, want dan moest hij door heel de wei aan de hand wandelen, en werdt hij losgelaten in het schuilhok. Dus hij heeft al geleerd beter te wachten.
Longeren met bijzet is het te doen. Maar los is hij helemaal in overdrive. Ik zet hem dan wel stil maar, vanaf ik maar lichtjes neig naar terug vooruit is hij sputter de sputter weer weg. Erg lastig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:52

Dubbele longe aanleren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:22

Dat wil ik hem inderdaad graag leren, zou hij veel baat bij hebben. Maarja...
Dus daarnet los gelongeerd. Hij is rechtsachter gewoon niet goed. Sommige passen dan wel weer. Maar over het algemeen niet goed.
En je ziet het op linkerhand. En rechts enkel bij een overgang van draf naar stap. Dus volgens mij gewoon nog altijd die knie.
Wat volgens de da van de kliniek slecht nieuws is.
Ik begrijp het toch niet goed. Een ontsteking moet je toch gewoon kunnen behandelen.. Er is geen schade aan de ligamenten of bandjes of andere structuren in het gewricht.
Enkel kon hij zeggen dat hij niet veel kraakbeen heeft. Dus met oudere leeftijd zal gevoelig zijn aan arthrose in de knieën. Maar dat is nu niet het geval.
Hij is nog maar een week geleden geinfiltreerd met onstekingsremmers. Als nabehandeling, en nu terug bij af |(
Verder staat de knie niet dik of warm ofzo. Gewoon hetzelfde als de andere knie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:32

Knieen zijn rotdingen.
Het zijn vrij instabiele bot structuren die vooral van banden en spieren samengehouden worden.
Een kleine verreking kan al langdurige problemen geven bij mens en dier.

Het grootste probleem is dat je moet trainen om ze sterk te houden maar bij overbelasting kun je niet trainen.
Veel rechtuit op de weg is dan de beste optie.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:13

Sizzle jouw uitleg hierboven doet me nadenken.
Misschien moet ik hem op ontstekingsremmers zetten in vorm van poeder en dan rechtuit gaan rijden. We hebben hier een galopbaan rond de weide's dus ik kan makkelijk grote stukken rechtuit rijden. En verder wandelen en naar de zee. Rustig aan welliswaar.
En zo opbouwen totdat hij sterk genoeg is. En dan afbouwen en zien indien hij hervalt, is hij nog niet sterk genoeg terug bijgeven.
Ik overleg het maandag even met de kliniek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:22

Als je een jong paard met slappe knieen trained is dat precies wat je doet :j
Mooi voorwaarts stappen met stukjes ontpannen draf tussendoor en dan opbouwen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:58

Wel dat komt uit :D had beter voor dierenarts gestudeerd haha.

Hij is wel al 10 maar eigenlijk is hij nooit echt dressuurmatig bereden geweest. Geloof dat hij in portugal en spanje vooral ging wandelen. Alleszins voel ik genoeg dat er geen dressuurmatige basis in zit.
Dus misschien is het werk in combi met die knieën al te veel geweest, die 5 maanden waren ook puur dressuur.. Niets wandelen niets naar de zee, geen staptraining.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 00:53

ChocooPrins schreef:
franka75 schreef:

Ik heb er hoogstens in totaal 20min opgezeten... Van heel de week.. Ik liet hem even doorrijden, want op de kliniek was er vorige week niets aan te zien. En hij is echt wel niet 100% correct, voel je al zo tijdens het instappen. Maar vandaag zag je dan weer niets.
De eerste dag na de nabehandeling van onstekingsremmers was hij super. En dan is hij terug beraf gegaan. Alleen maar spanning opbouwen, eerst hupsen en blokkeren. Rij je daardoor is het bokken, dus er is nog steeds iets...

waar merk je nu aan dat hij niet 100 procent is kan ook zijn dat hij meteen begint met protesteren en spanning opbouwen om onder het werk uit te komen. oh wacht ff ik lees dat het nu weer lichamelijk niet goed gaat. wat een ellende.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:19

Chocooprins dat is vervelend zeg... het is ook zo moeilijk om precies te vinden waar het probleem zit. Mijn gevoel zegt nog steeds iets in de buurt van de rug. Als ik lees dat hij nooit echt goed dressuurmatig is gereden voordat jij hem had kan ik me heel goed voorstellen dat er pijn zit ergens in de weke delen.

Hieronder mijn visie op 'vervelende' paarden die 'harder aangepakt' moeten worden. (niet speciaal voor jou Choocoprins, jij weet dit inmiddels ;) )

Ik ben het helemaal met aeolusnr1 eens. De reden dat een paard bokt, in protest komt of iets niet doet wat jij wil is nooit maar dan ook nooit omdat een paard het niet wil doen of om onder werk uit wil komen. De redenen zijn: Pijn, ongemak of onbegrip. En in sommige gevallen verkeerd aangeleerd gedrag door verkeerd handelen van de mens, wat wel weer voorkomt uit die drie redenen. En niets is menselijker dan te denken dat het paard ons 'pest' door te gaan bokken. Wat heel veel mensen vergeten is dat paarden niet gebouwd zijn om een mens te dragen. Een paard is een grazer en daardoor meer gewicht op de voorhand, heeft een stuwend achterbeen omdat het een vluchtdier is, en is van nature scheef (zoals iedereen weet is het ene paard aan 1 kant minder soepel dan aan de andere kant). Om ons te kunnen dragen moet een paard het gewicht gaan verdelen over alle 4 de benen, een dragende achterhand hebben ipv stuwend en volledig recht zijn, dus spieren links en rechts even soepel en sterk zijn. Helaas zijn 8 van de 10 ruiters niet capabel genoeg om een paard op de juiste manier te gymnastiseren en recht te richten, wat nodig is om een paard ons gewicht te laten dragen zonder daar lichamelijke problemen door te krijgen. Dan gaan wij ook nog op hun rug zitten als ze rond de 3, 4 jaar oud zijn terwijl de groeischijven in de rug pas met 8 jaar oud dicht zijn. Met dit allemaal in het achterhoofd kan je je indenken dat er heel veel paarden rondlopen met lichamelijk ongemak, en dit zit dan vaak in de spieren, pezen, aanhechtingen of fascia (in de weke delen dus). Dit is dus ook nog eens moeilijk te vinden en vast te stellen door dierenartsen, osteopaten enz. Veel paarden nemen de kleine pijntjes voor lief en lopen elke dag braaf hun rondjes. Het ene paard heeft een hogere pijngrens dan de ander. Paarden lopen niet kreupel als er bv linksachter in de rugspieraanhechting iets niet lekker zit. Omdat paarden er dus niet altijd direct aan de buitenkant te zien is dat het paard ergens pijn heeft is het vaak heel moeilijk om erachter te komen of het pijn heeft of omdat het iets niet goed begrijpt of omdat er een een bepaald gedragspatroon is ontstaan door onbewust verkeer aangeleerd gedrag.
In zo goed als alle gevallen is de oorzaak: De mens. Het is wel zo eerlijk om in deze situaties verder te kijken, hulp te zoeken en je paard goed te observeren in plaats van meteen te grijpen naar 'quick fixes' zoals 'rijd 'm er maar doorheen' of 'pak 'm maar harder aan'.

Dat is mijn mening naar 40 jaar dagelijks met paarden omgaan en observeren. :o

Wat ik overigens wel wil toevoegen dat paarden wel eerst ons moeten zien als iemand die ze moeten volgen. Dat betekend heel consequent zijn met alles, anders is het voor een paard niet duidelijk en raakt het in de war. Heel vaak zijn wij niet duidelijk genoeg of net niet consequent genoeg. Dat begint al meteen als je naar je paard toegaat en de stal in loopt en het halster om doet. Als je met je paard de stal uitloopt moet hij jou volgen, en niet een pas harder lopen dan jou. Doet hij dit wel dan zet je 'm meteen een pas terug. En dit geld voor alles in de omgang, elke pas of beweging die hij maakt zonder dat jij daar om vraagt corrigeer je. Het ene paard heeft een iets duidelijkere correctie nodig dan een ander. Met een correctie bedoel ik dus niet slaan of schoppen maar achteruit of opzij zetten of laten wijken voor druk (afhankelijk van de situatie). Door zo duidelijk te zijn heeft je paard heel snel door dat hij op jou vragen moet wachten en jou moet volgen. Dat maakt het ook makkelijker om een paard iets te vragen en te begrijpen wat jij vraagt.