Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:44

Op de manege:

"Kneden, kneden. Eén kneepje links, twee kneepjes rechts. Eén kneepje links, twee kneepjes rechts."

Dat vertikte ik natuurlijk op te volgen, reed er van achteren juist meer aan en gewoon licht in de hand.

Zei ze toen hij zakte: "Ja, precies op die manier ja, goed gedaan. Blijf maar op die manier doorkneden."

-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:48

Francieen schreef:
Wijken naar rechts? Op rechts gaan zitten :,)

Zie niet in waarom deze opmerking verkeerd is. De interpretatie kan wel verkeerd zijn ja. Het gaat er om dat je je gewicht wat verplaatst op je buitenbil zoals ik dan zeg :P Je moet niet scheef gaan hangen, maar je bekken iets in het zadel duwen en het gewicht daarop plaatsen.
Mja dat wordt er waarschijnlijk niet bij verteld :')

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:53

"Als je er een deuk in schopt mag je hem mee naar huis nemen" riepen ze op mijn eerste manege...

(was dus bedoeld als aanmoediging om nog harder aan te drijven; als pennymeisje snapte ik niet dat als er een "deuk" in zat, de manege ook niets meer aan het paard had)

En ook:

Als hij niet meer door wil lopen, gewoon met de zweep "rechtop(dus lusje richting je eigen cap)" blijven rijden, dan blijft hij ook wel door lopen.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:57

Als je pony niet aan de teugel wilt lopen, gewoon blijven 'knijpen' totdat hij naar beneden gaat.
Het ergste is dat ik dacht dat dat de juiste manier was van hoe je een paard aan de teugel krijgt, dus deed ik dat ook. Maar noooooit meer :n

Dee_Es

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:03

Komen hier best wel wat dingen voorbij dat ik denk: wat is daar erg aan. Als mijn paard niet opzij gaat voor mijn been krijgt hij ook een tikje (kriebel met de zweep, geen zwieper).

Slechtste wat ik heb geleerd wat ik me kan herinneren: Hand vastzetten tegen het zadel als paard omhoog komt tijdens aandraven. Paard bleef idd met z'n hoofd omlaag lopen, maar het was natuurlijk niet de juiste manier. Maar moet zeggen dat dit echt een uitzondering is en deze instructrice is ook aangesproken op haar manier van lesgeven. Verder krijg ik toch echt heel fijn les op de manege (en privé).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:05

DarkShines schreef:
Komen hier best wel wat dingen voorbij dat ik denk: wat is daar erg aan. Als mijn paard niet opzij gaat voor mijn been krijgt hij ook een tikje (kriebel met de zweep, geen zwieper).

En een hele hoop mensen die bij voorbaat al wisten dat hun instructeur iets zei dat niet klopte en niet door schade en schande wijs zijn geworden... Mmmm, kan je mij niet wijsmaken... Zeker niet in de paardenwereld :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:06

Vooral deze veel en vaak gehoord vroeger, overigens luisterde ik nooit:

''Slaan. Harder! Harder! Nee, nog een keer. Jij bent de baas, pak 'm aan!''

Als ik dan vrij reed met die pony in de bak, dan ging het veel beter, geen zweep bij nodig. :')

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:10

Van een vooraanstaand instructrice academische/klassieke rijkunst tijdens de eerste proefles: vanaf nu mag je alleen maar rechtsom met rechterstelling en linksom met rechterstelling rijden en dan steeds halverwege de korte zijde schuin naar de tegenoverliggende hoek, zodat ze meer gewicht op het linkervoorbeen houdt. Houd dat een maand vol en dan gaan we daarna kijken voor andere oefeningen.

Dat was eens, maar nooit weer dus :+ De oefening an sich is prima om te gebruiken, maar om een maand lang alleen maar rechterstelling te rijden met een toch al rechtsgebogen paard is vragen om je banaan nóg krommer te rijden. Nog afgezien van het feit dat paard zich binnen die eerste les al stierlijk verveelde en mooi haar eigen feestje ging bouwen, die is veel te slim voor gebrek aan afwisseling :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:12

Joolien schreef:
Oh ja, wat je vaak hoort is handen stil houden. Maar dat moet je niet verkeerd opvatten, het is namelijk handen stil ten opzichte van de paardenmond. Dus wel meeveren in de beweging en gelijk contact houden. Pas als een paard verzameld en weet ik veel, komt er stilte in t hoofd, daarvoor nog niet. Anders stoor je het paard constant als hij tegen je hand aan loopt.

O ja! Daarna heb ik een half jaar moeten rijden "als een springruiter" omdat ik alle vering in mijn schouders en ellebogen kwijt was.
Wat ook een heel moeilijk punt blijft is stil zitten, lang op geoefend en nu zit ik té stil, ik stoor. :\

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:14

lucifertje schreef:
Leg je binnenhand maar op je bovenbeen/knie dan kan je hem makkelijker vast houden en kost het je minder kracht.

Dit zie je jammer genoeg tegenwoordig ook zóveel. Echt zo jammer.
Ik heb zelf ook heel lang op een manege gereden waar dit werd aangeleerd, onder het mom van dan kan je je paard aan de teugel rijden en dat het je dan idd minder kracht kost.
|o :n

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:16

ook ik heb op de manege geleerd om elke pas aan te drijven en te kneden met de teugels om ze aan de teugel te krijgen. Ook het naar voren schoppen en slaan met de zweep heb ik gehoord... Voelde altijd verkeerd! Druk, dwang en geweld...
Later kwam ik gelukkig bij een veel betere manege terecht en daar heb ik als eerste weer moeten leren om te ontspannen op het paard. Ik was erg gestresst en dus continu aan het vechten ipv te rijden, had er zelf ook nog weinig lol in daardoor. Eerste paar lessen mocht ik alleen hele lichte teugeldruk houden en verder alleen maar met het paard meeliften. Eerst maar weer eens voelen dat er een levend dier onder je loopt en dat jij moet meebewegen. Dat was dus weer de beste tip ooit, want in een paar lesjes had ik er weer lol in en vanuit ontspanning bereik je veel meer.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:20

We rijden in een colonne met mij voorop, oefenden stelling en afwenden draf. Net afgewend van de lange zijde zei de instructeur: "Hoefslag links... Mars!". We waren net voor de AC lijn, hij bedoelde links op de AC lijn, niet de op hoefslag. ("Mars" is het uitvoeringscommando)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:23

Op mijn manege was het ook hetzelfde. Handen kneden alsof het een spons was, dan ging 'ie omlaag. Zodra pony stout was, een rotschop verkopen en voor straf een paar rondjes in een rotvaart laten galloperen... Als 'ie niet luisterde naar het been flink meppen met de zweep, op de kont en op de schouder. Daardoor reed ik op een gegeven moment zo verkrampt! Heb helaas daarna nooit geleerd hoe het wel moet....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:25

Janine1990 schreef:
DarkShines schreef:

En een hele hoop mensen die bij voorbaat al wisten dat hun instructeur iets zei dat niet klopte en niet door schade en schande wijs zijn geworden... Mmmm, kan je mij niet wijsmaken... Zeker niet in de paardenwereld :D

Helaas, ik helemaal trots een foto laten zien omdat het zó goed ging, werd ik helemaal afgefikt hihihi. En ik snapte toen écht nog niet waarom het niet goed was aan dat paard achter de loodlijn en op de voorhand, hij liep toch in de krul? :(:)
Ik twijfel nog steeds non stop of het fijn voelt omdat ik goed bezig ben of omdat ik te weinig vraag en omgekeerd als het minder gaat met rijden. Dat twijfelen is ook niet goed voor de rijderij helaas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:27

Urielle schreef:
Janine1990 schreef:

Helaas, ik helemaal trots een foto laten zien omdat het zó goed ging, werd ik helemaal afgefikt hihihi. En ik snapte toen écht nog niet waarom het niet goed was aan dat paard achter de loodlijn en op de voorhand, hij liep toch in de krul? :(:)
Ik twijfel nog steeds non stop of het fijn voelt omdat ik goed bezig ben of omdat ik te weinig vraag en omgekeerd als het minder gaat met rijden. Dat twijfelen is ook niet goed voor de rijderij helaas.

Ik doelde er op dat hier een aantal mensen reageren met dat ze gewoon niet naar hun (slechte) instructeur hebben geluisterd, omdat ze wisten dat het niet goed was. Vind ik doen overkomen alsof ze nooit iets verkeerd hebben gedaan tegenover het paard. Nou, dat maak je mij niet wijs.
Iedere ruiters heeft wel eens iets meegemaakt zoals jij hier beschrijft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:29

"Met twee handen terugwerken en dan tegelijkertijd gas geven!"

Toen zei ik: "dat kan toch op de fiets ook niet?!"

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:35

Joolien schreef:
Francieen schreef:
Wijken naar rechts? Op rechts gaan zitten :,)

Zie niet in waarom deze opmerking verkeerd is. De interpretatie kan wel verkeerd zijn ja. Het gaat er om dat je je gewicht wat verplaatst op je buitenbil zoals ik dan zeg :P Je moet niet scheef gaan hangen, maar je bekken iets in het zadel duwen en het gewicht daarop plaatsen.

Wat is je buitenbil bij wijken voor het rechterbeen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:35

Ik wil hier toch even reageren.
Zie verschillende keren de 'slechte tip' langs komen om te sturen en remmen met je teugels.
Nou verschilt het natuurlijk per paard, maar als het mij niet lukt om op mijn zit mijn paard in een ander tempo te krijgen, rem ik ook met mijn teugels en ik stuur ook mede met teugels.
Ik denk dat nagenoeg iedereen dit doet, ook al ben je je er niet van bewust.
Anders zou bijna niemand meer met hoofdstel hoeven te rijden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:36

dansae schreef:
ohhhh als ik er weer aan denk ;(

Handen stil hoeden en rug recht…
Zweep tussen je ellebogen en achter op je rug |(

Idd mijn rug bleef recht en ik durfde mijn armen niet meer naar voor te bewegen.

Drama als je paard er van door ging, heel pijnlijk voor paard en voor ruiter.

Dit is een tip die ik 43 jaar geleden kreeg…om te huilen toch. :(

Die tip heb ik ook ooit gehad haha

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:36

Je hoeft je paard niet op je buitenteugel nageeflijk te krijgen. Je kunt beter dat op je binnenteugel doen, loopt hij gelijk in stelling. Dan heb je twee vliegen in één klap. 8)7

Ja, dit was écht een gediplomeerde instructrice die dit zei...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:37

S_en_Z schreef:
Joolien schreef:

Wat is je buitenbil bij wijken voor het rechterbeen dan?

Gewicht verplaatsing, paard zal jouw gewicht willen opvangen en opzoeken. Dit is voornamelijk handig bij jonge of groene paarden ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:39

KoudbloedKim schreef:
Zie verschillende keren de 'slechte tip' langs komen om te sturen en remmen met je teugels.
Nou verschilt het natuurlijk per paard, maar als het mij niet lukt om op mijn zit mijn paard in een ander tempo te krijgen, rem ik ook met mijn teugels en ik stuur ook mede met teugels.

Je stuurt met gewichtshulp, beenhulp en teugelhulp. Je hebt het dus wel degelijk nodig! Het is inderdaad geen slechte tip an sich. In eerste instantie vertel ik mijn beginners dat je stuurt met veel verschillende hulpen, maar in het begin is sturen vooral met teugels ja.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:40

KoudbloedKim schreef:

Dat je dat doet betekend niet dat je paard dan correct afgericht is. We willen m juist leren om te reageren op zithulpen toch?

Remmen op je teugel omdat ie toch telkens door blijft lopen is geen manier van leren rijden maar een correctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:44

De teugelhulp is voor mij, net als Picassox zegt, onderdeel van het rijtje hulpen, w.o de gewichtshulp en soms de stemhulp.
Nu rij ik voornamelijk buiten waar ik het dus extra belangrijk vind dat Ho ook echt Ho is.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:45

Wat ik ook vaak zie in manegelessen is dat de ruiter het paard die niet door de hoek wilt met de buitenteugel de hoek in stuurt. En dus de binnenteugel voor lief laat. Hier wordt dan niks van gezegd door de instructeur.

Ik snap wel dat je beginnende ruiters in eerste instantie leert te sturen en remmen met de teugels. Hoe leg je een 7-jarige uit hoe je het wel behoort te doen?