Simpelman schreef:De oplossing:
Naar de betreffende hoek gaan tot zover het paard wil, uitbundig belonen, omkeren en hetzelfde nogmaals doen, nog uitbundiger belonen, veel strelen, afstappen, klaar voor vandaag.
Volgende dag hetzelfde maar 10 cm verder, 10 cm is te doen voor een paard...., herhalen, afstappen en nog 10 cm verder aan de hand, klaar, uitbundig belonen.
Volgende dag.......! paard gaat de hoek in, schoorvoetend en nog te bevestigen, maar de hoek in.
Echt gebeurt.
Dit manegepaard ging vervolgens uitsluitend de hoek in met vriendelijke, rustige, zachte ruiters die hem even de tijd gaven om te beslissen.
Het was een kwestie van vertrouwen.
Met straffen verlies je het vertrouwen, met belonen win je het.
Paarden doen alles als ze vertrouwen hebben.
In principe heb je gelijk, maar niet bij ieder paard werkt het. Neem de mijne bv:
Van stal naar de club is 100 meter lopen over de dijk. Paard wil nooit weg van stal (weg van de kudde?) gaat moeilijk doen op de dijk, overdwars staan (erg gevaarlijk ivm verkeer), wil omkeren, loopt niet meer etcetc.
Al vanalles geprobeerd: uitbundig belonen bij ieder stapje de goede kant op, na 1 meter goed gelopen te hebben weer terug als beloning en steeds een meter verder proberen te komen, andere kant van de weg lopen, ruiter aan de andere kant ernaast, noem maar op, echt alles geprobeert. Altijd met twee personen ernaast.
We hebben het al minstens 50 x gelopen, altijd met een hoop gedoe over die dijk. Nu wilde ze zaterdag echt niet meer verder lopen. Ik terug naar stal, zweepje gehaald en wat denk je: vlot doorlopen. Ik hoefde niks te doen met zweepje, alleen maar bij me te hebben..
Nu klinkt dit als de makkelijkste weg, maar neem van mij aan dat we echt alles geprobeert hebben. Het is een doorgewinterde 21 jarige merrie die erg graag de dienst uitmaakt. Ze moet zo langzamerhand weten dat er niks engs is, dat ze ook gewoon weer terug komt op stal, ik zie dit dus echt als kliergedrag!
En ja, ze ziet mij wel als leider, doe veel grondwerk, volgt me (los) als een mak lammetje, ik neem haar zo los mee van stal naar bak, ze volgt gewoon, behalve dan die dijk over.