Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:20

Simpelman schreef:
De oplossing:
Naar de betreffende hoek gaan tot zover het paard wil, uitbundig belonen, omkeren en hetzelfde nogmaals doen, nog uitbundiger belonen, veel strelen, afstappen, klaar voor vandaag.
Volgende dag hetzelfde maar 10 cm verder, 10 cm is te doen voor een paard...., herhalen, afstappen en nog 10 cm verder aan de hand, klaar, uitbundig belonen.
Volgende dag.......! paard gaat de hoek in, schoorvoetend en nog te bevestigen, maar de hoek in.
Echt gebeurt.

Dit manegepaard ging vervolgens uitsluitend de hoek in met vriendelijke, rustige, zachte ruiters die hem even de tijd gaven om te beslissen.
Het was een kwestie van vertrouwen.

Met straffen verlies je het vertrouwen, met belonen win je het.
Paarden doen alles als ze vertrouwen hebben.

In principe heb je gelijk, maar niet bij ieder paard werkt het. Neem de mijne bv:
Van stal naar de club is 100 meter lopen over de dijk. Paard wil nooit weg van stal (weg van de kudde?) gaat moeilijk doen op de dijk, overdwars staan (erg gevaarlijk ivm verkeer), wil omkeren, loopt niet meer etcetc.
Al vanalles geprobeerd: uitbundig belonen bij ieder stapje de goede kant op, na 1 meter goed gelopen te hebben weer terug als beloning en steeds een meter verder proberen te komen, andere kant van de weg lopen, ruiter aan de andere kant ernaast, noem maar op, echt alles geprobeert. Altijd met twee personen ernaast.

We hebben het al minstens 50 x gelopen, altijd met een hoop gedoe over die dijk. Nu wilde ze zaterdag echt niet meer verder lopen. Ik terug naar stal, zweepje gehaald en wat denk je: vlot doorlopen. Ik hoefde niks te doen met zweepje, alleen maar bij me te hebben..

Nu klinkt dit als de makkelijkste weg, maar neem van mij aan dat we echt alles geprobeert hebben. Het is een doorgewinterde 21 jarige merrie die erg graag de dienst uitmaakt. Ze moet zo langzamerhand weten dat er niks engs is, dat ze ook gewoon weer terug komt op stal, ik zie dit dus echt als kliergedrag!

En ja, ze ziet mij wel als leider, doe veel grondwerk, volgt me (los) als een mak lammetje, ik neem haar zo los mee van stal naar bak, ze volgt gewoon, behalve dan die dijk over.

Anoniem

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:42

Even een update, ik heb gisteren weer les gehad en mezelf voorgenomen om het verkeerde sturen te vermijden. Echter zijn de plannen gewijzigd omdat ik een bitloos hoofdstel (gekruist onder de kin) heb uitgeprobeerd. En ik moet zeggen, mn merrie vond het maar wat raar! Het rennen deed ze nog steeds, het naar binnen vallen ook, maar ik kon haar veel subtieler corrigeren omdat ze niks meer had om vast te pakken. Ik ben zowaar voor het eerst met dit paard in galop (rechtsom) over de hoefslag geweest zonder enkele druk!
Tempo was nog verre van onder controle omdat ze het zo raar vond, maar ze volgde wel de aangegeven route! Echt een enorme verbetering ten opzichte van de galop van vorrige week, dat was een volte B-E-B die steeds kleiner werd tot een volte onder de X..

Ik moet zeggen, het laatste deel van de les had ze het bitloos hoofdstel beter door en was ook het tempo erg lekker onder controle.
We hadden gisteren springles, en normaal wordt ze daar erg heet van. Zo heet dat ik vaak in stap op de hindernis af rijd, dan een paar meter voor de hindernis aandraaf, en na de hindernis weer moet gaan stappen om de controle te houden. Gister echter tegen de tijd dat we gingen springen was mn merrie super relaxed aan het draven, en ook het parcourtje deed ze vol ontspanning! Echt genieten was dat!

Ik moet toegeven bij jullie allemaal, het is inderdaad ingesleten verkeerd gedrag. Met dat bitloos hoofdstel werd dat wel bevestigd want mn merrie raakte helemaal in de war dat ze geen bit in dr mond had om vast te pakken en in te hangen.
Ook bij mij is het ingesleten gedrag, ik ga het ''gevecht'' aan met haar, en dat was nu ook geen optie meer. Voor zowel mijn paard als mij erg wennen, maar ik denk wel dat het een hulpmiddel is om ons doel makkelijker te bereiken.

Volgende week gaan we een kaakgekruist bitloos hoofdstel proberen. Kijken of ze daar netter op loopt en zich ook wat betreft tempo beter laat controleren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:30

Fijn dat het beter ging.
Ik denk zelf eigenlijk niet dat jouw probleem te maken heeft met bit of bitloos. (Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen bitloos, maar het zal je probleem niet oplossen.) Ook als je nu bitloos gaat rijden zal je straks weer dezelfde problemen krijgen als je dit niet fundamenteel aanpakt. Ik zou even helemaal terug naar de basis gaan, zowel die van jou als van het paard, onder begeleiding, en ook het springen even laten voor wat het is. Niet leuk misschien (alhoewel, wat is er leuker dan je paard en jezelf nieuwe dingen leren, al zijn dat de eerste basisdingen?), maar daar heb je op de lange termijn het meest aan.
Kijk verder eens naar de tips die iedereen gegeven heeft en doe er wat mee. Je bent nu op de goede weg door kritisch te kijken naar jezelf je paard. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:32

Probleem zit in je basis, niet in het hoofdstel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:42

Ben het met eens met vorige schrijvers, fijn voor jou dat het nu ineens beter ging, maar je lost dit niet op door het hoofdstel te veranderen, dit heeft niets maar ook echt niets te maken met het feit bit of geen bit.
Maar je interesse is gewekt, en je staat een beetje open voor een andere kijk, dus tjaaa nu onder goede begeleiding verder hé.
succes.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 01:08

Even oftopic:ik les dat ergeen geld is voor oa goede instructie. Hoe ga je het doen als er eens onverwacht een veearts moet komen?

ontopic:ik denkdat je paard een beetje overrompeld was door het nieuwe hoofdstel maar het zal de problemen niet op,ossen. Vroeg of laat zalze in het oude patroon terug vallen omdat het basisprobleem nog niet opgelost is,

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:14

Nieuwe hoofdstel zorgt ervoor dat jij geen "last" meer hebt van haar. Niet dat ze daadwerkelijk haar lijf beter gaat gebruiken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:18

Ik zou ook met een paard wat je niet dressuurmatig onder controle hebt in een spring les rijden.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:21

Sonja schreef:
Probleem zit in je basis, niet in het hoofdstel.

Het kan nu wel een eye opener zijn. En hopelijk de start/basis van een nieuwe start...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:49

fohadie schreef:
Even oftopic:ik les dat ergeen geld is voor oa goede instructie. Hoe ga je het doen als er eens onverwacht een veearts moet komen?

ontopic:ik denkdat je paard een beetje overrompeld was door het nieuwe hoofdstel maar het zal de problemen niet op,ossen. Vroeg of laat zalze in het oude patroon terug vallen omdat het basisprobleem nog niet opgelost is,

Als de vee-arts onverwacht moet komen ligt het eraan voor welk paard die komt, wie de rekening krijgt. De 2 merries zijn op rekening van mn ouders, de 2 ruinen op mijn rekening. Mocht de rekening echt te hoog zijn dan kan ik altijd van mn ouders lenen en aan hun terug betalen hoeveel het uit komt.
Staat verder los van het topic, bij deze dat onderwerp gesloten.

Ik hoop inderdaad dat het bitloos kan helpen bij een nieuwe start. Maar jullie hebben gelijk dat het probleem niet in het bit zit maar in het rijden algemeen.
Het was ook echt niet bitloos "POEF" probleem weg, ik mocht wensen dat de oplossing zo simpel was haha!

Springen doen wij om de week in de les, niet hoog (40/ 50 cm meestal, soms ook enkel draf en galop balken of cavaletties, en dat blijf ik mee doen met de rest van de les.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:08

Beste TS, er worden hele goede tips gegeven waar je echt iets mee kunt.
En nu zeg je dat je er een ander hoofdstel ingehangen? huh?
Daar los je het probleem niet mee op!
En je had toch geen geld voor goede instructie? maar wel geld voor een ander hoofdstel?

En er zijn zoveel mensen die reageren, er is er hier vast wel eentje die bij jouw in de buurt woont
en je les kan geven op locatie voor € 15 per half uur.
En je zegt zelf dat je een keer per maand te weinig vind, Maar liever een keer per maand waar je echt wat aan hebt, aan je tijd verdoen in de lessen die je nu neemt met deze instructrice en alle andere ruiters. dit is iedere keer een extra negatieve bekrachtiging voor jou en het paard.

En als je het anders wilt, is het misschien ook raadzaam om een andere weg in te slaan.
Je kunt veel beter rustig in je uppie proberen, dan dat er andere mensen meerijden of langs de kant staan. Dat zorgt alleen maar voor meer druk.
Je moet je eigen koers gaan varen zonder dat je afgeleidt word of je laat leiden door een ander.

En dit is helemaal geen hocus pocus verhaal, je moet alleen bij het begin beginnen en niet tien stappen over willen staan.
En jullie zijn beide jong. dus jullie kunnen samen nog super veel plezier hebben samen.
Je zult alleen wel moeten willen investeren in jezelf en en dan heb ik het nog niet eens over het geld.
Wat kennis vergaren, bij andere mensen gaan kijken( misschien buiten je bekende wereldje)
Laatst bijgewerkt door riegje op 17-12-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:14

De bitloze hoofdstellen zijn van de manege, kost me niks dus.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:16

Shanna schreef:
Mn huidige instructrice ben ik erg tevreden over, heeft mn paard ook al eens aan de lange lijnen gedaan en mij dat aangeleerd.
gezien jou instapvideo met alle drukte rondom deze bak (auto's, lawaai uit speakers e.d.) zet ik je effe aan het meedenken:
Hoe reargeert jou fries als je er naast loopt aan die lange lijnen of aan de dubbele longe ?(mocht je daar ervaring mee hebben)
Kan ze fijn ontspannen in de longeertrainingen en reargeert ze goed op stem en jou lijfhouding ?
Valt ze ook naar binnen aan de longeer, zowel in grote volte als kleine ?, of trekt ze juist naar buiten ?
Kan ze mooie grote cirkels maken van volle longeerlijn lengte zonder druk op de lijn of maakt ze er pannekoeken van ?
En kan ze dat over beide handen net zo goed ?

En ben je echt maar een of twee keer per week met dit paard bezig, en dan niet alleen onder zadel maar juist ook ernaast ?
Heb je niet de mogelijkheid om ervaren iemand erbij te vragen die specifiek bijna dagelijks bezig gaat met aanleren van de basisdingen vanaf de grond ?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:31

Shanna schreef:
De bitloze hoofdstellen zijn van de manege, kost me niks dus.

Dat geeft dus alleen maar aan, dat ze op de manege ook geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Anders hadden ze je dat nooit laten proberen.
Dus ik vrees dat je daar nooit de juiste kennis mee zal krijgen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:56

Ik lees al een tijdje mee, maar ik blijf me verbazen.
Geen geld voor goede privé les en eigenlijk ook geen tijd, maar wel 4 paarden hebben gestald op een manege met de luxe van een Binnenbak.
Misschien toch eens kijken naar wat je paard nodig heeft. Het arme dier is super braaf en gilt om begrepen te worden.
En jij luistert niet, nee je gaat gewoon vrolijk een dressuurproefje met haar doen.
Om nog maar te zwijgen van een springlesje. Ik vind het triest om te zien en helemaal omdat jij en de begeleiding die je krijgt van de manege beide geen idee hebben waar jullie mee bezig zijn.

Ik hoop echt dat je ogen open gaan en dat je opzoek gaat naar iemand die jou lieve super brave merrie wel begrijpt en haar wil en kan helpen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:59

cam schreef:
Geen geld voor goede privé les en eigenlijk ook geen tijd, maar wel 4 paarden hebben gestald op een manege met de luxe van een Binnenbak.
Misschien toch eens kijken naar wat je paard nodig heeft. Het arme dier is super braaf en gilt om begrepen te worden.
En jij luistert niet, nee je gaat gewoon vrolijk een dressuurproefje met haar doen.
Om nog maar te zwijgen van een springlesje. Ik vind het triest om te zien en helemaal omdat jij en de begeleiding die je krijgt van de manege beide geen idee hebben waar jullie mee bezig zijn.

Ik hoop echt dat je ogen open gaan en dat je opzoek gaat naar iemand die jou lieve super brave merrie wel begrijpt en haar wil en kan helpen.

Sluit ik me volledig bij aan. Klinkt misschien hard maar gevalletje paardenmensen vs mensen met paarden? Belang van mijn paard staat op nr 1 zoals het in mijn ogen zou moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:05

Dat heb je dan verkeerd gelezen, de paarden staan gestald bij mijn ouders (overdag op de wei, snachts op stal) en 2 (de friese merrie's) zijn van mn ouders wat betreft kosten. De andere 2 (friese ruin en mini-shet) zijn van mij en mn vriend.
Dus niet gestald op een manege, dan zouden we niet eens de mini kunnen betalen namelijk.

Dressuurproefje is nog niet eens B niveau, puur voor de ervaring mee gedaan.
Springen doen we om de week, en vind de merrie super leuk om te doen. Zoals ik al eerder vermelde zijn het lage hindernisjes (40/ 50 cm) of cavaletties of draf/ galop balken. Meer voor de controle van de passen en om haar bewust te maken wat ze met haar benen doet en voor de behendigheid dan dat het moeilijk is. Ik zie geen reden waarom ik die lessen niet zou mogen mee volgen.

Het probleem met prive-instructie (een andere dan mn huidige instructrice) is dat die verdomd lastig te vinden zijn. Ik heb er al een aantal aan huis gehad, maar die vielen toch tegen en waren uiteindelijk dus veel te duur.
Ik wil namelijk niet met hulpteugels rijden, ik wil ook geen zweep of sporen bij het rijden. En ik wil wel graag dat de instructie op mijn paard stapt om te voelen waar ik tegen-aan loop als ik er zelf echt niet meer uit kom.
Dan ook nog betaalbaar, en in de buurt (ivm reiskosten welke soms duurder zijn dan de les zelf), is erg lastig om in mijn regio te vinden.
Toen ik mn huidige instructrice nog niet had kwam ik aan de instructeurs/ instructrices door overal kenbaar te maken dat ik iemand zocht (advertenties, maar ook aan de hoefsmid en ruitersportzaak vragen of die iemand wisten)en daar ging ook altijd flinke tijd overheen. Het klinkt makkelijker dan het is, goede instrucie "nemen".

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:29

Nee, het is allemaal niet makkelijk, maar met doen wat je altijd al deed, krijg je ook wat je altijd al kreeg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:32

Dan ben ik wel benieuwd, waarom de instructie je dan tegen vielen.
Misschien omdat ze bij het pijnpunt van jouw kwamen.

Weet niet in welke omgeving jij precies woont. Maar zou zeggen. Plaats dat hier. En wie weet, weet één van ons een goede instructie voor jou.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:48

Springen is in mijn ogen oneerlijk ten opzichte van dit paard en zal ook geen positieve invloed hebben op haar lopen. Ik gok eerder een negatieve, want door frustratie zal zij zich in die tak van sport waarschijnlijk een aantal negatieve ervaringen bijleren.

Je paard kan in de basis al niet met zijn voeten uit. Zij heeft simpelweg geen weet waar zij haar benen moet laten of hoe zij een ruiter moet dragen wanneer deze ruiter er alleen maar op zit (sorry, want veel meer dan er op zitten is het niet). Hoe langer het rijden duurt, des te hoger komt het tempo te liggen. Dit paard probeert uit alle macht het evenwicht te bewaren en de stress en hectiek nemen cumulatief toe. Jij als ruiter bent niet bij machte om haar hierbij te begeleiden. En dan ga je haar confronteren met balken en hindernissen.... Hier zal zij echt niet van leren bewust te worden van haar benen en lijf, je maakt het allen maar meer frustrerender op de lange duur (en voor je gaat zeggen 'ze vindt het leuk want ze trekt op de hindernis af', nee, ze gaat alvast rennen om aan de overzijde te komen). Ga eerst eens rechtuit leren rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:07

Ik zit in omgeving [plaatsnaam], [plaatsnaam].

Maaikemuis, ik ben het niet totaal met je eens, ik ga kijken of ik op korte termijn een nieuw filmpje kan regelen zonder de wedstrijd-stress en publiek e.d. zodat jullie een beter beeld krijgen hoe het er in een normale training aan toe gaat.
Bijke vind springen erg leuk en kan het ook erg goed. Ik heb van de zomer een oefencross gereden met haar en dat deed ze super. Tempo mooi gelijkmatig, en dan trekt ze inderdaad op de hindernissen af die ze goed kent. De vreemdere hindernissen rijd ze wat treuzelender op af maar doet ze wel gewoon.

Helaas geen filmpje van het springen, wel foto's eventueel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:32

Die lijst kende ik nog niet, maar ik zie wel dat meerdere instructrices van onze manege ook op die lijst staan. Evenals enkele instructeurs die ik al prive gehad heb (niet allemaal met dit paard overigens). Om nou de hele lijst af te gaan met proberen gaat me ook wat ver, maar als ik meer tijd heb zal ik er wel even goed naar kijken. Dank je voor de tip!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:08

cam schreef:

Helemaal mee eens !!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:14

Shanna schreef:
Die lijst kende ik nog niet, maar ik zie wel dat meerdere instructrices van onze manege ook op die lijst staan. Evenals enkele instructeurs die ik al prive gehad heb (niet allemaal met dit paard overigens). Om nou de hele lijst af te gaan met proberen gaat me ook wat ver, maar als ik meer tijd heb zal ik er wel even goed naar kijken. Dank je voor de tip!

En dan niet op zoek gaan naar een instructie die jouw naar de mond praat. Maar iemand die van aanpakken weet. Dat zal dan voor jouw misschien niet zo leuk zijn. Maar jouw paard heeft dat op het moment nodig. Denk ook dat het daar bij jouw mis gaat. Jij vind het niet leuk om te horen dat de fout bij jouw ligt en niet bij het paard.