Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:17

marshmellow schreef:
Sorry hoor maar wat heeft dat 2de filmpje hier in hemelsnaam mee te maken?
Daar weigert hij een paar keer voor een sprong, doet een keer een sprongetje in het bos, en ja ik donder er af door een stuur fout van mijzelf na de sprong.

Wat jij acceptabel vind kan best onacceptabel zijn voor een ander. Het gedrag wat ik zie op alle filmpjes zou ik simpelweg niet kúnnen accepteren omdat ik het niet uit zou kunnen zitten. Het probleem is daarbij dat het voor het paard niet duidelijk is als het gedrag in lichte vorm volledig normaal en oké is maar plotseling niet meer mag als het erger wordt.

Ik weet dat 99% van de mensen niet zo goed weet hoe ze problemen moeten ombuigen en alleen maar denken in zwart (erop slaan) en wit (aaien en poekiewoekie zeggen). Maar je kunt ook best consequent en duidelijk zijn zonder te straffen. Het stappenplan wat ik eerder aangaf is daar een voorbeeld van. Het is ook maar een voorbeeld, er zijn vast nog 100 manieren die werken).

Je moet natuurlijk zelf je weg erin vinden, het is immersjouw paard en je bent er gek op.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:19

Die van mij werd ook bloedheet van Triple P. Begon echt spoken te zien en die kreeg helemaal niet zoveel. Daarna op muesli zonder haver en toen was het zoveel minder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:20

Ik denk dat weg brengen niet zo zeer nodig is.. Voor zover ik hier zie en bedenk t iets erger kan Mel het wel zelf. Als ze NU begint met consequent rijden. Bokken is klaar. Het is nooit leuk, grappig. Vanaf nu moet je gewoon heel strak blijven in hoe je handelt.
Hij is nog niet onhandelbaar dus het is wel een tijdsgebonden kwestie denk ik

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:25

Maak de eerstvolgende keer dat je rijd je teugels eens 15 cm korter dan normaal (even een gekleurd stiekje op de juiste plek doen) en spreek met jezelf af geen 5 meter achter elkaar meer rechtdoor te rijden. Minimaal om de 5 meter een overgang of figuur. En voorwaarts!

Jouw paard zou niet de eerste zijn die net niet slim genoeg is om dan ook nog aan z'n suffe geintjes te denken. Ik ben benieuwd hoe dit werkt!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:27

Magnesium kan trouwens ook helpen bij heet "schrik"gedrag, misschien is dat nog een optie

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:30

Oja ik ben trouwens ook nieuwsgierig of je, als je weer gereden hebt. Wil uitleggen wat je hebt veranderd en of het hielp, of juist helemaal niet.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:30

Ik heb de rest niet gelezen maar ik zie hier een paard wat heul graag naar de andere paarden toe wilt en compleet schijt aan zijn ruiter heeft. Dominantie of hij heeft het nog niet geleerd!

Edit: Wat een zitkunsten! Idd knap dat je doorzet. Hoe is hij verder vanaf de grond? Ik zou hem echt flink aan gaan pakken en veel grondwerk gaan doen. Het lijkt inderdaad alsof hij vergeet dat jij op hem zit..
Laatst bijgewerkt door kellaxy op 10-11-14 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:40

Ben ook wel een stuk strenger als in t filmpje, maar zeker nog niet streng genoeg.
Heb al zoveel zelf bij hem voor elkaar gekregen dat ik gewoon zeker weet dat dit ook gaat lukken, als ik maar streng en consequent blijf, wat ik nu ook zeker ga blijven doen!

Ohja en over dat buiten rijden met zijn gedrag nu; in de koudere maanden rijd ik ook eigenlijk nooit in het bos, omdat ik dat zelf ook niet een fijn idee vind. Wanneer hij met rijden zich weer een beetje normaal gedraagt ga ik weer buiten rijden :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:41

Weet niet of het al gezegd is in dit topic (heb enkele pagina's niet gelezen), maar een magnesiumsupplement kan ook wel eens helpen bij nerveuze paarden.

Ik vermoed dat je geen fan bent van grondwerk/NH? Vind ik een fijne manier om zelf als mens toch een beetje "paard" te zijn voor je paard. En daar leer je idd ook de éénteugelstop.

Ik zou idd ook vaker gaan belonen en zelfs stoppen als het eventjes goed gaat zonder bokken. Dus niet gaan rijden met een plan van: vandaag doe ik stap, draf galop, of vandaag ga ik springen, maar gewoon als doel: een braaf paard. En lukt dat al na 10 minuten: afstappen en klaar. Ik vraag me zelfs af of het paard wel doorheeft dat ie iets fout doet, ziet er idd meer speelsheid uit, het verzet met zijn hoofd is meer een reactie op de teugeldruk.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:45

Ik lees in je openingspost dat je 2x van de spanning hyperventilerend af bent gestapt
Die spanning voelt het paard ook en die neemt zo een loopje met je
Naast dat t een klier is
Maar t lijkt dat hij niet alleen wilt zijn
Hoe gaat het rijden als er iemand anders bij je in de bak rijdt en de paarden in de wei even een sprintje trekken?
En verder doet hij zo idioot voorwaarts oplossen en figuren rijden (voor zover mogelijk)
Ik hoop dat je het kunt oplossen!

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:46

Grondwerk ben ik een tijd heel druk mee geweest, maar ook daarmee was t paard altijd heel erg afgeleid waardoor ik zelf het nut er niet meer van in zag.
Toevallig ben ik vandaag na het rijden tijdens het uitstappen weer een beetje begonnen.
Vind het wel heel leuk om te doen, en een vriendin van mij die aan NH doet met haar paard pakt ook vaak wat oefeningen met die van mij mee.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:48

Ik vind dit ook echt overkomen als kliergedrag, paard neemt letterlijk een loopje met je en lijkt het alleen maar leuk te vinden om de clown uit te hangen.
Staat hij weleens met andere paarden buiten? Hoe is zijn gedrag dan, als hij in een kudde staat?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:48

Zo pfoeeww wat een sprongen. Knap dat je blijft zitten.
Ook ik zou dit paard eens van alle krachtvoer/bijvoer af willen zien, alleen nog maar ruwvoer en een mineralenblok. Een paard moet het daar prima op kunnen doen. Misschien heb ik het gemist, maar hoeveel uur per dag komt hij buiten?
Verder inderdaad meer actief rijden (al kunnen wij dat van de zijlijn heel makkelijk roepen) en vooral ook belonen op de momenten dat hij braaf doet. Soms zie ik hem na een paar rare sprongen weer een stukje lekker sjouwen en netjes lopen, op dat moment mis ik de beloning. Het moet voor hem interessanter worden om goed gedrag te laten zien dan ongewenst gedrag.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 10-11-14 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:50

Cup heeft billenkoek nodig.

Ken heel erg het gedrag Madourka heeft het ook nu het kouder word. heb niet echt tips verder veel is hier al opgenoemd en wil je alleen maar succes wensen met hem (:

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:50

Oeiii das nou ook niet echt vriendelijk.

Ik krijg les van 2 mensen, de ene zou op dit moment zeggen straffen blijven straffen tot hij door heeft dat dit gewoon niet mag. Als die dit ook aan de longe doet met een dubbele longe en dan de volte maar heel klein maken en blijven straffen.

De andere zou zeggen niet straffen maar wel laten merken dat dit niet correct is, en zodra hij er ook maar iets minder vandoor gaat of iets minder hoog bokt belonen.

Als ik eerlijk moet zijn zou ik ook niet weten wat ik er mee aan moet. Ik rij ook wel van zulke paarden maar zoon geval heb ik ook nog niet gezien. Ik zou zelf zeggen probeer van af de grond te gaan werken. Grondwerk als basis gaan gebruiken en van uit daar eerst ontspanning te gaan vinden. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar in elk geval veel sterkte

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:51

Hij stond altijd met andere in de wei, maar omdat hij ze sloopte, de merries dekte, en er achter aan bleef vangen tot ze er zowat dood bij neer vielen, hebben we hem nu alleen gezet.
Hij heeft wel paarden om zich heen, en kan er ook contact mee maken over het hek.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:53

marshmellow schreef:
Hij stond altijd met andere in de wei, maar omdat hij ze sloopte, de merries dekte, en er achter aan bleef vangen tot ze er zowat dood bij neer vielen, hebben we hem nu alleen gezet.
Hij heeft wel paarden om zich heen, en kan er ook contact mee maken over het hek.

En misschien is dat juist wel iets wat nu erg meespeelt? Over een hek contact maken is niet hetzelfde als vrolijk achter elkaar aan rauzen door de wei. Het kuddegedrag wordt op die manier toch wel ingeperkt.
Is er geen paard wat hem even goed op zijn plaats kan zetten en waar hij mee samen kan staan?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:54

Knap hoor meid dat je doorzet en wat kan jij zitten zeg!
Wees voorzichtig, want je neemt elke keer dat je opstapt wel een behoorlijk risico.
Ik weet niet of je een bodyprotector draagt, maar die vind ik zeker geen overbodige luxe.

Jammer dat je paardje alleen staat, zo te lezen heeft hij wel een dominanter paardje nodig die hem op zijn plek zet

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:55

En sinds wanneer staat hij 'alleen'? Kan misschien ook een reden zijn?

Vind het heel knap dat je blijft zitten en ik heb er ook zo eentje die alles interessant vind behalve mij. Maar hij weet dat hij eens mag kijken maar wel op mij moet letten. Dankzij een goeie trap met mijn sporen en goed vooruit gejast heeft hij dit wel verleerd.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:58

Toen hij nog in de kudde stond had hij enorm last van hengsten gedrag, dat is nu wel zo goed als over nu hij apart staat.
Helaas is er niemand die zijn paard bij die van mij wil zetten, omdat hij echt heel lomp met ze doet.
Maar het filmpje was gemaakt toen hij ook nog in de kudde stond, dus ik denk dat dat niet zoveel verschil maakt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:59

Ik wil hel wel eens met mijn ruin zetten die drukt hem gegarandeerd de kop in.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:00

Allereerst respect! Je kunt goed in het zadel blijven zitten.

Je verhaal komt mij bekend voor, alleen is mijn paard gelukkig niet zo extreem! Ik heb echt een schat van een paard maar als ze hoefijzers op de straat hoort dan is ze soms niet te houden. Hetzelfde wanneer andere paarden in de wei gek doen. Daarnaast is ze nogal schrikachtig. Gelukkig gaat het tegenwoordig al een stuk beter.

Ik heb ook al van alles geprobeerd. Eerst dacht ik ook om gas te geven als ze er vandoor ging. Dit was geen succes. Zij won het namelijk altijd (steeds harder en harder en schijnbewegingen totdat ik er af lag). Met een zweep of boze stem wordt ze ook alleen maar meer opgefokt.

Wat mij opvalt in je filmpjes is dat je dezelfde 'fout' maakt die ik ook lang maakte. Op het moment dat ie even braaf is gelijk ontspannen verder rijden. Wanneer je paard zó snel afgeleid is door de omgeving is het belangrijk hem goed bij de les te houden. Bij mijn paard betekende dit dat ik geen 3 seconden hetzelfde kon doen. Een hele zijde schouder binnenwaarts heeft dan bijvoorbeeld ook geen zin. Nu moet ik er natuurlijk bij zeggen dat mijn paard veel minder extreem is dan jouw paard. Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen, het is echt een mooi dier!

Wildgirl

En dáár zit denk ik al een groot gedeelte probleem, in het weidebeleid.
Jij bent de enige correctie factor in zijn leven en dringt blijkbaar onvoldoende tot hem door.
Heb je optie hem bij een goed dominante merrie te zetten?
Ik moet zeggen dat ik zowel voor jou bewondering heb, dat je blijft proberen en blijft zitten, maar ook je paard mag er zijn; hij is zo soepel als een elastiekje; kan je het ver mee schoppen mits je dit weet om te buigen naar werkwilligheid.
Ik ben zelf instructrice en in dit geval zou ik, indien echt lichamelijke problemen zijn uitgesloten, dit paard de volgende keer dat hij het doet zo ongenadig hard op zijn flikker geven.
Vraag of er iemand met een longeerzweep in de bak wil gaan staan om hem continu voorwaarts te houden, bevestig een bokriempje en een halstertouw om zijn hals, beugels korter en net zo lang doorgaan totdat hij op een normale manier zijn rondjes weet te lopen.
Je bent niet bang, dus daartoe ben je prima in staat.
De mogelijkheid bestaat dat je dit 2 uur gaat kosten, en dat je het hele proces 33x moet gaan herhalen maar je zal er doorheen moeten.
Daarnaast zou ik hem op een simpele brok zetten, niet gaan lopen klooien met hulpteugels en op voorhand longeren daarmee maak je het jezelf alleen maar lastiger.
Wat je nog zou kunnen doen is op 2 plekken in de bak een (veilige) hindernis opstellen.
Je geeft aan dat hij hier blij van wordt; prima, ieder rondje braaf opletten betekend een sprongetje.
Ik ben bang dat je even door de zure appel heen moet bijten, heel veel succes en hou ons op de hoogte.

Whoknows

Complimenten voor je zitten blijven.
Bij het zien van dit filmpje krijg ik maar 1 gedachte: rond zetten en naar voren rijden

En DIRECT aandacht opeisen: volte groot, klein, linksom, rechtsom, overgangen enz.

Kennelijk heeft hij tijd voor gekke fratsen. DAT moet je voor wezen.
Succes ! Nogmaals knap hoor hoe je je houdt.
Laatst bijgewerkt door Whoknows op 11-11-14 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:05

Heel eerlijk, wat ik zou doen als dit mijn paard zou wezen? Vragen aan de stalhouder of jij 1x je paard mag longeren, wanneer hij dit gedrag vertoond. Dan zou ik m echt de benen uit z'n lijf laten lopen, tot hij niet meer wil maar dan juist doorgaan.
Je neemt m nu telkens terug, maar probeer eens juist snelheid te gaan maken, kijken hoe hij daar op reageert?
Begrijp me niet verkeerd hoor, heb engelen geduld als t gaat om vrijheidsdressuur wat ik doe, maar dit soort acties zou ik meteen afstraffen :=