Van mij krijg je daar geen commentaar op. Soms is het inderdaad nodig dat ze een flinke tik krijgen. Dat is helemaal niet zielig. Maar een paard leren dat jij de baas bent. En dat als jij met hem bezig bent. Dat ie naar jouw hoort te luisteren.
Ik wil ook niet zeggen dit perse de juiste weg is maar herken mij 100% in het verhaal van pied(dinges, sorry). Ook met 4 gecastreerd en nu echt een super lieve mega betrouwbare knuffel maar phoe wat heb ik hem wat keren hardhandig op zijn plek moeten zetten. En wat kan hij bij een ander dan ineens weer uit de hoek komen, verwacht ik dan helemaal niet meer van hem.
florentine1
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-14 11:11
even een update omtrent ons "probleemgevalletje"
nadat ik topic geopend had ben ik door div. mensen via pb benadert.
Soms met goed bedoelde adviezen maar toch die niet helemaal haalbaar of realistisch waren maar 1 pb sprong eruit, een jongeman bood aan me te helpen, hij gaf aan eigenlijk alleen maar paarden af te richten en veel ervaring te hebben met probleempaarden. Vooral het feit dat hij aan huis kwam en per toeval ook nog eens uit de buurt, was voor ons ideaal want ik ben ondertussen wel met de ruin vanaf de grond bezig en als hij dan ergens op stal zou komen te staan dan zou ik hem naar een maand weer thuis krijgen en wederom eigenlijk zelf met hem weer vooraan moeten beginnen.
Na de eerste afspraak met de jongeman, was ik eerst even afwachtend want ik kende hem helemaal niet en hij was wel erg optimistisch en gemakkelijk van denken, met het verzetten van de klok was het immers nu vroeger donker s'avonds maar hij vond het geen probleem op met kunstlicht te rijden en hij zag ook nergens een probleem in.
Omdat de ruin dit niet kent heb ik besloten toch naar de binnenbak vd club te gaan, veiligheid staat voorop. Twee dagen later is de jongen er voor het eerst opgegaan, ik was behoorlijk nerveus, jongeman helemaal niet maakte een praatje tussendoor was superrelaxt. Na een paar rondjes begon het gedonder al , nog nie top zijn ergst maar toch hoek induiken inhouden , vooral hoofd helemaal ophoog steken en daarna hoppakee omhoog......................
ai, ... knol, dacht ik , maar ja eigenlijk ook wel goed immers de jongen kwam niet voor een braaf rondje te rijden, en toen................................ik was helemaal verbaast en onder de indruk van de jongenman, hoe simpel en rustig hij het oploste, was voor mij duidelijk deze jongeman had idd dit werk echt wel vaker gedaan en zijn relaxt manier van praten over het probleem toonde eingelijk gewoon dat hij goed weet hiermee om te gaan.
Ik was erg onder de indruk en van binne was ik echt heel blij want met die jongeman kon ik met de ruin een heel eind komen.
De 1e keer was het gestuiter nog wel redelijk acceptabel maar voo rmijn gevoel nog niet het uiterste wat hij eerder deed, op naar de twee keer erop.
Tweede keer, al veel meer gedonder, hoger steigeren vaak gemeen de hoek in duiken maar ook nu weer wat een klasse lef en simpele manier van oplossen, wederonm was ik weer erg blij met de jongeman.
Toch waarschuwde ik de jongen bij de derde keer, voor mijn gevoel geeft hij zich nog niet helemaal over. antw van hem heel nuchter"kom maar op dan",
Nou dat heeft de ruin gedaan, ik zat te rillen langs de bakrand, dit overtrof al het stoute gedrag bij elkaar werkelijk alles heeft de ruin geprobeerd om te kunnen staken ,nu ook nieuw geintje stilstaan eerst dreigen vervolgens volle bok op de plaats , toen was de jongen er klaar mee , hij zij geeft maar eens sporen en dan zal ik nu ech teen slaten zien wat voorwaarts is. Okee zo gedaan, met opstappen nog geprobeerd omhoog te komen , toen een flinke schoemaat ( 42 ofzo) eronder tegenaan, nu was de jongen echt boos, opgestapt gewacht op weer een streek en toen vol been en voorwaarts en nog eens voorwaarts. Pfff he twas voor mij echt over de grens van houdbare spanning, uiteindelijk toch daarna weer de rust opgezocht, wat ik erg knap vond vd jongen, helaas heeft de ruin daarna steeds weer gedreigd omhoog te komen maar was een simpel been voldoende om hem gewoon voorwaarts te krijgen wat eerder dus niet lukte.
Die derde keer hebben we besloten om een thiedemann aan te doen reden is dat de ruin elke keer voordat hij gaat dreigen heel nukkig zijn hoofd helemaal omhoog steekt, een soort dominant sterker dan de ruiter willen zijn.
Gisteren 4e keer erop met thiedeman en ooooooooooooooooooooooooooo geen enkele keer ondeugend geweest, gewoon normaal meee gereden, op naar de vijfde keer en de rest.
Ik ben blij dat ik door die jongen benaderd ben, hij weet precies waar hij mee bezig is en toch ook leuk voor het paard, ( beloont veel en knuffelt erzelfs mee als het goed gaat) maar slecht gedrag wordt meteen afgestraft.
De ruin wordt nu op maandag grondwerkles gedaan, di vrij, wo rijden, donderdag vrij, vrijdag longeren, zaterdag zelf thuis grondwerk en zondag rijden, zo hoop ik dat hij weer plezier in het werken krijgt. Paard is gewoon een leuk dier en volgens de jongeman de moeite waard om door te zetten en hij geeft aan me daar gewoon mee te blijven helpen, ook al krijgt hij een goede vergoeding ik vind het toch wel bijzonder dat iemand zijn eigen vege lijf in durft te zetten om de problemen van een ander op te lossen, en ik ben hem daar wel dankbaar voor.
bij deze dus jongeman bedankt voor al je inzet tot nu toe, je bent een goeie gozer.
Ik noem hem jongeman want hij werkt op een africhtingsstal en wil liever niet dat men daar weet dat een beetje "bijklust"
Fijn voor jullie toch doorpakken dus !!! Houd er wel rekening mee dat zodra het paard weer de kans krijgt hij deze zal pakken Dus hoop dat je het nog samen met deze geduldige Maar DUIDELIJKE jongen blijft werken Succes
randalinpony
Geplaatst: 10-11-14 12:02
Nou daar ben je goed mee dan.
Goed om te horen hoor, ook klassiek dat het probleem eerst verergerd als een dier (bij mensen werkt het precies eender ) er niet meer mee weg komt en daarna pas over is....
Zelf denk ik dat dat paard nu best zal weten wat zijn opties zijn, als ik dat zo hoor, en ik hoop voor jullie dat jullie ruiter er nog een hele poos mee wil rijden zodat die knul ruim de tijd krijgt om dit positief te bevestigen.
Wat een gave update! Leuk om te lezen dat je een goede assistent gevonden hebt die lekker met je paard aan de slag gaat.
florentine1
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-14 13:06
ja ik besef da tik zonder deze jongen geen kans met de ruin had gehad.
wegbrengen om te rijden is wel voor een maand de oplossing maar als je hem weer thuis krijgt sta je er weer alleen voor langere tijd wegbrengen is voor ons te duur.
Aan huis rijden kan ik deze jongen twee keer p.w laten komen en de rest kan ik hem zelf werken aan de longe of vanaf de grond.
Jongen is echt een goeie gast, hij bood me aan om hem 3 keer te gaan rijden maar dan voor een gereduceerde prijs, betekend voor mij dat de jongen het echt doet om te helpen.
Voor hem kan de ruin niet lastig genoeg zijn dus ben nu niet zo bang dat hij onberijdbaar is maar ben wel heel voorzichtig, want hij is er nog lang niet, eerst maar weer een paar weken verder zijn.
denk wel dat hij nie tvoor ons als amateur geschikt is dus waarschijnlijk gaan we hem via die jongen verkopen. maar wie weet over een paar weken............
mindful
Geplaatst: 10-11-14 13:10
Bedankt voor het mooie verslag, zo iemand is geld waard! Je moet het maar durven, opstappen en rustig kijken wat er gebeurt
florentine1
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-14 13:17
iana schreef:
Bedankt voor het mooie verslag, zo iemand is geld waard! Je moet het maar durven, opstappen en rustig kijken wat er gebeurt
Ja is gewoon zo, praat niet over een bokje of af en toe wegspringen maar serieus gevaarlijk gedrag, heb hem ook van te voren er eerlijk en goed over geinformeerd, en voor rijden goed uitgevraagd hoe hij te werk zou gaan als het gedrag zou komen, uit deze gesprekjes bleek al snel dat hij echt ervaring heeft en stelde hij mij zelfs gerust en dat vond ik erg fijn om te horen.
als hij er geen probleem in ziet dan moet ik me daar maar bij aan sluiten.
Zijn maar weinig nog van dit soort mensen die voor een ander hun vege lijf in zetten, ikzelf zou het niet durven.
bliver
Geplaatst: 10-11-14 13:20
Goed om te horen! Dit moet je een lange tijd zo volhouden! Want dit soort grapjes vergeten ze niet gauw!
Persoonlijk zou ik hem 3 keer per week rijden ipv 2, maar goed dat moet je zelf weten
florentine1
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-14 13:24
gaan we ook doen maar hij is pas hersteld van de bloedarmoede dus we proberen even de middenweg te bewandelen , het rijden kost hem echt veel energie.
we willen proberen bij goed gedrag het rijden kort maar krachtig te houden, de eerste 3 keren waren het toch wat langere keren vanwege het gedrag hij was daar weer door afgevallen in gewicht.
Indd dat is een goed idee. Misschien dan straks als hij braaf blijft. Steeds tien minuten, stap draf galop en stoppen. En daarna langzaam uitbouwen naar langer. Je zal ook zien als het paard straks braaf is en sterker word en het werk hem dus makkelijker afgaat het op een gegeven moment ineens met sprongen voorruit gaat.
Wat Super dat je iemand hebt gevonden die hier mee om kan gaan. Ik kan me voorstellen dat je wat spannende momenten hebt ondergaan aan de bakrand
Heeft hij je ook kunnen vertellen wat hij denkt wat de oorzaak is van dit gedrag? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het nu om sensibiliteit, brutaliteit of juist onzekerheid gaat.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Persoonlijk denk ik toch dat ongewenst gedrag erger is geworden door niet durven dan wel niet tijdig ingrijpen. Denk gewoon dat ie heel slim is. Dat soort paarden heeft dat zo door en dan wordt het iedere keer een stukje erger. Maar het zijn wel vaak de beste later
flitzz
Geplaatst: 10-11-14 20:30
Goed nieuws en super dat deze jongeman net zo veel in het paard ziet als wat jij doet en er een goed gevoel bij heeft. Ik hoop dat hij jou/ jullie ook gaat begeleiden als jullie zelf met de ruin aan de slag mogen gaan. Verder ben ik ook wel benieuwd wat de jongeman denkt waarom de ruin dit gedrag vertoont. Al kan ik me helemaal vinden in de redenatie van Babootje. (mede ook door mijn eigen ervaring met mijn ruin)
Zo die jongeman is idd een lot uit de loterij! Gaaf om te lezen hoe hij dit oplost, en zich niet laat overbluffen...en hij weet zo te horen idd waar hij mee bezig is. Ik hoop dat de stijgende lijn doorgaat, en dat jij er straks zelf op kunt....
Klinkt super!! Fijn dat je zo'n goede hulp hebt gevonden!
En verkoop hem niet te snel. Als hij van zichzelf altijd een braaf paard is geweest en ook aan de hand het ideale paard geef hem dan de voordeel van de twijfel dat het misschien gewoon pubertijd is.
Pubertijd van mijn pony was ook heel pittig maar nu rijden er kindjes mee rond en kan ik me geen liever en meer bomproof paard wensen .
florentine1
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-14 21:50
we hebben het uiteraard uitgebreid besproken,
hij denkt dat de ruin bij de andere amazone wat lichamelijke ongemakjes heeft gehad hij was namelijk vanaf begin erg buigzaam en liet zich van nature heel gemakkelijk bewerken. Zonder opzet is dit misschien voor hem allemaal te snel gegaan en heeft hij misschien wat spierpijn ofzo gehad iig geen ernstige dingen omdat hij zo slim is heeft hij een uitweg gevonden door extreem hoog zijn hoofd de lucht in te steken en op dat moment is hij echt stuurloos en gaat dus dat gedrag vertonen.
Amazone was niet sterk genoeg om he top te lossen maar deze jongen is daarin ook wat handiger. Volgens jongen is juis the tomhoog steken vh hoofd voor de ruin een dominatie hij weet donders goed dat hij dan de macht heeft vandaar dat we thiedeman aan hebben gedaan.
hebben een martingaal overwogen maar we wilde graag dat hij met dat net beetje druk vd thiedemann zelf aan het nadenken gaat dat beneden lopen een stuk gemakkelijker is. thiedemann zit erg los net genoeg om hem onder het punt te houden dat we in kunnen grijpen met het omhoog steken vh hoofd.
Ik vind het allemaal heel verstandig klinken! Mijn paardje is ook onwijs dominant en héél slim en hééél lening en buigzaam. Ik kan leuk rijden maar door mijn lijf niet snel genoeg. Een vriendin van mij heeft hem een paar keer heel fijn rustig maar zéér consequent gereden en zij was gewoon velen malen handiger dan ik of de mensen die ik ken en nu een súper paard aan!
florentine1
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-14 21:57
effe off topic je hebt hetzelfde varken dat wij hebben . ik bedoel de post hierboven heb ik even gespiekt in het profiel