Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wat kan ik nog meer doen? Paard blijft in protest gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:16

Heeft overigens helemaal niets te maken met headshaking syndrome.
Mensen verzinnen tegenwoordig van alles om maar niet fatsoenlijk te hoeven gaan rijden of lessen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:22

Snollygoster schreef:
Ja, ook als hij losloopt, maar wanneer ik hem met pessoa longeer doet ie het niet.

Want dat is een stille verbinding.
Je kunt hem heel goed longeren met een hulpteugel om die aanleuning stabiel te krijgen, maar let er dan wel op dat je hem ook daar goed actief houd.
Als je er met rijden moeite mee hebt, is het zelfs een goed idee om hem gewoon 4/5x in de week te longeren met een simpel touwtje. Eerst zonder goed vlot voorwaarts en dan 5 minuten met een touwtje eraan.
Kun je die laatste 1 of 2 dagen rijden.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:40

Ik ben het met Annalies eens. Ligt het probleem niet ergens in het verleden, toen hij nog western gereden werd? Je weet niet wat voor bit er toen ingehangen is, en wat er met hem gedaan is. Misschien is het wel lang geleden en is hij het rijden grotendeels vergeten, maar mijn oude verzorgpaard had zo'n erge zadeldwang door 'vroeger', dat ze al boos werd als je je hand op haar rug legde en laat staan als je een deken afdeed of met het zadel aankwam.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 08:55

@anneliesdj bedankt voor je reacties, ik vond ze heel nuttig :). Ik zal eens gaan zoeken naar een kundige ruiter die mij hiermee kan verder helpen :)

@juniper zadeldwang heeft ie totaal niet, ook geen bitdwang of wat dan ook, want als ik het hoofdstel wil omdoen neemt ie het bit helemaal vanzelf in zijn mond.
Zijn vorige eigenares heeft 'm verkocht omdat ie niet geschikt was voor hetgeen wat zij met hem wou doen, hij had niet genoeg pit volgens haar.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:27

Mijn vorige bijrijdpaard was western geschoold en is oa door mij omgeschoold naar dressuur. Hij schudde ook zo ontzettend met zijn hoofd. Hij reageert nog steeds erg heftig op een "harde hand". Het schudden werd steeds minder zodra hij meer zijn achterhand ging gebruiken. Het schudden is nu over, als er een minder bekwame ruiter op zit dan doet hij het wel weer. Ik was toen trouwens rijtechnisch ook een stuk minder. Hij kan nu lekker dressuren, dus geef niet op!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:14

Ik snap niet dat je het nog steeds een raadsel vind.

Je hebt vanalles gedaan om de medische kant uit te sluiten.

Nu weet je dat het rijtecnisch niet zo best gaat. Al die tijd ook aan de voorkant gezeten, terwijl het paard nog steeds niet aan het been is mede door slechte instructie..
Je binnenhand is idd ook een groot punt waar je aan moet werken, want je trekt hem scheef in de bochten

Paard doet het niet los en niet aan de longe, zadel is nagekeken, dus hoe groot zou dan een lichamelijk probleem kunnen zijn?

En nog wil je dat er een andere oorzaak is...
Ga eerst hard werken aan jezelf!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:23

Ik ga even niet in op het rijtechnische gedeelte (daar wil ik mijn bek niet over breken). Maar heb je wel eens geprobeerd om zonder frontriem te rijden. Klinkt heel gek misschien, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat een paard daar toch onwijs van ging lopen flapperen, omdat het hem irriteerde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:27

sneeuwpop schreef:
Ik snap niet dat je het nog steeds een raadsel vind.

Je hebt vanalles gedaan om de medische kant uit te sluiten.

Nu weet je dat het rijtecnisch niet zo best gaat. Al die tijd ook aan de voorkant gezeten, terwijl het paard nog steeds niet aan het been is mede door slechte instructie..
Je binnenhand is idd ook een groot punt waar je aan moet werken, want je trekt hem scheef in de bochten

Paard doet het niet los en niet aan de longe, zadel is nagekeken, dus hoe groot zou dan een lichamelijk probleem kunnen zijn?

Volgens mij ziet TS dat inmiddels ook wel in hoor :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:32

Weet niet. Voor mijn laatste post dacht ze nog dat het aan de bespiering van der paard lag, dat ze teveel wou en een paar posten verder post ze letterlijk dat het een raadsel is waarom der paard zo doet om vervolgens nog te denken aan pijnstilling. .
Hoop dat het ondertussen wel duidelijk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:39

sneeuwpop schreef:

Ja dat zei ik ook al.
Het paard heeft geen problemen met het bit, met het zadel, met front of neusriemen, geen headshakingsyndrome en weet ik wat nog meer.
De medische kant is allang uitgesloten en van het filmpje af is het zo duidelijk als wat.
Aan ts nu de keuze of ze verder wil aanrommelen en onnodig geld uitgeven of dat ze gewoon het probleem erkent, geld steekt in een oplossing en over een paar weken weer lekker kan rijden.

Je paard 2 weken bij een goede ruiter zetten kost je misschien 150/200 euro, maar dat ben je ook kwijt als je je zadel weer laat nakijken of nog een medisch onderzoek laat doen en dan heb je je oplossing nog niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:44

Idd. De ts moet zelf nog veel leren en het is makkelijker wanneer het paard wat op weg is geholpen en zij het kan overnemen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 12:22

Ik weet nu ondertussen wel dat ik een heel deel aan mezelf moet gaan aanpassen, maar ik heb ondertussen ook al heel wat pb's gekregen over kissing spines en headshaking, dus neem het mij dan niet kwalijk dat ik ga twijfelen, dat zou iederen persoon immers doen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:32

anneliesdj schreef:
sneeuwpop schreef:

Ja dat zei ik ook al.
Het paard heeft geen problemen met het bit, met het zadel, met front of neusriemen, geen headshakingsyndrome en weet ik wat nog meer.
De medische kant is allang uitgesloten en van het filmpje af is het zo duidelijk als wat.
Aan ts nu de keuze of ze verder wil aanrommelen en onnodig geld uitgeven of dat ze gewoon het probleem erkent, geld steekt in een oplossing en over een paar weken weer lekker kan rijden.

Je paard 2 weken bij een goede ruiter zetten kost je misschien 150/200 euro, maar dat ben je ook kwijt als je je zadel weer laat nakijken of nog een medisch onderzoek laat doen en dan heb je je oplossing nog niet.

Het beste werkt nog TS gewoon op haar eigen paard en GOED les krijgen.Ze mist erg veel balans,en dat maakt het voor het paard het er niet makkelijker op.
Of inderdaad een goede ruiter erop en TS leren paardrijden op een manegepaard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:43

fortuna126 schreef:
Erg leuke pony hoor!
Maar even eerlijk,kijk eens goed naar het achterbeen gebruik van de pony.
Totaal geen kracht,en de manier van beenzetting......
Ook zie ik op de voltes totaal geen buiging in het lijf.
Ik zie dit geen dressuurpony worden,en dit bedoel ik niet banketstaaf want hij is hartstikke leuk.
Met deze ga je jou doel nooit bereiken.

Ach kom, basis dressuur kan elk paard, ook deze. Zou niet weten waarom niet. Nee GP zal die vermoedelijk niet gaan lopen maar de meeste KWPN'ers ook niet dus of je je daar blind op moet staren?
Onrustige benen zie ik helemaal niet. Onrustige handen wel maar meer omdat ze "vooruit getrokken" worden imo.

Hij moet meer impuls hebben, actiever zijn, TS moet meer ondersteunen... Maar dat zijn dingen die je enkel kan leren als iemand je er op wijst op het juiste moment, die dingen moet je leren voelen... Die kan je niet van een forum leren. :)

Edit; hmm mijn bokt deed even heel vreemd. Post die ik net kon lezen is nu pleite.. :? reactie ook maar even aangepast dan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:49

ik bedoel het niet hard...Ts kan er inderdaad ook niets aan doen.Dat heb ik trouwens in eerdere posten ook al vermeld.
Ik denk niet dat ze er veel aan heeft om te schrijven...''.flink oefenen dan kom je er wel.''

De post van Fortuna@ben ik het helemaal niet mee eens.Hoezo kan dat paard niet buigen?Zet er maar een ruiter op die stelling en buiging begrijpt en kan toepassen.
Dit paard kan best wel de sterren van de hemel lopen,maar dat moet er wel uitgereden worden.Hij doet dat niet vanzelf.

Verder heb ik het paard in de filmpjes er nog niet een pas ''erdoor'' zien lopen.En dat klint weer hard,maar het is wel de waarheid.En nee,aan TS ligt het niet,het ligt aan het gebrek aan instructie of liever het niveau ervan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:53

Met die post ben ik het geheel eens.. Maar IMO gaan ze nog verder komen als ze gewoon samen degelijk les krijgen. :)
Zeker gezien het gemiddelde niveau van de maneges in Belgie... :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:56

Ayasha schreef:
Met die post ben ik het geheel eens.. Maar IMO gaan ze nog verder komen als ze gewoon samen degelijk les krijgen. :)

dan ben je nog nooit in zuid west frankrijk geweest....dan springen de tranen je in de ogen :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:58

Heel dom idee misschien hoor. Maar ik heb er een die dit ook (in lichtere mate dat dan wel) doet en sinds een vliegen netje over de neus is het over.
Ze doet dit zomer en winter, als is het in de zomer wel erger. Het is net alsof de lucht die in een hardere gang over de neus gaat irriteerd oid.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:59

geerke schreef:
Ayasha schreef:

dan ben je nog nooit in zuid west frankrijk geweest....dan springen de tranen je in de ogen :D

Ik wel en dat is inderdaad erbarmelijk :n

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:02

Oh, wat lijkt jou paard veel op de mijne ♥

Ik vermoed dat dit paard ook wat minder gevoelig is en hij gebruikt zijn rug niet genoeg.
De achterhand komt er niet onder omdat hij zijn rug liever wat vastzet als echt gebruikt.

De oplossing is dat je de achterhand veel actiever moet maken :j
En dan bedoel ik echt actief dus been been been achter elkaar totdat hij reageert, liever op been als een zweepje anders verval je snel in meppen.
Dus 1 keer netjes been hulp geven, geen reactie dan tak tak tak met je benen en pittig.
Verder werken aan inbuigen van het lichaam, je paard is stijf in het lijf.

Dat valt niet mee met zo'n bonkie maar is de enige oplossing.

Hou op met hem voor zo te begrenzen.
Hij hangt in je handen en door de druk kun jij je handen gewoon niet stil houden en krijg je dat onrustige hoofd.

Nog één punt, kijk eens goed naar de halsuitsnijding, jou paard heeft een dikke hals aansluitend naar het hoofd.
Paard heeft de ruimte niet om makkelijk af te buigen, er zit simpel gezegd gewoon hals in de weg.

Ik kan alleen maar zeggen, zoek een intructeur die thuis is met zulke paarden want jou intructeur helpt je niet veel verder.
Alleen kom je er niet uit en ik denk zeker dat je met de juiste hulp dit paard netjes aan het lopen kan krijgen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:37

Neen, op een forum ga ik het inderdaad niet leren doen, maar ik vind het wel heel fijn om de meningen en tips van anderen te horen, want als ik naar mijn omgeving had geluisterd zou ik hem allang op zijn donder moeten geven of hem met zijn kin tegen zijn borst op rijden met de slof.

Ik ga op zoek gaan naar een ervaren ruiter die hem eventueel wil rijden en mij les wil geven, maar ik ga er ook met mijn huidige instructeur over praten.
Op een manège rijden zie ik niet echt zitten, ik heb al 4 verschillende manèges gedaan waaronder de laatste met Yutah en daar leer je gewoon geen klop. Op de manèges hier in België zijn ze gewoon niet bezig met het dressuurmatige, én ik ga ook geen geld uitgeven om op een manègeknol te rijden terwijl ik mijn eigen paard heb. Als ik iets moet leren doe ik dat met hem, en niet met een vreemd paard. Met andere paarden heb ik geen problemen, het is met Yutah dat ik een probleem heb wat opgelost moet worden ;)

Maar ik vind het ontzettend fijn dat iedereen hier zo behulpzaam is, dat apprecieer ik echt!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:47

Van waar in België ben je, misschien kan bokt je aan een instructeur helpen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:48

Ik ben van Limburg :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:09

Vervelend hoor! Heb even snel alles zo ongeveer doorgelezen en je filmpjes bekeken.

Vind het nogal moeilijk om verder te oordelen. Meerdere uren iemand zien rijden kun je pas zien waar het begint en waar het eindigt.

Les nemen met iemand die wel je problemen oplost. Zou kijken naar andere tot je de juiste methode hebt.

Daarnaast kun je nog kijken of het hoofdstel niet erg drukt achter zijn oren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:38

Als je met je instructeur gaat praten, vraag dan gelijk je geld terug ; -)

Ik denk dat wat boeken lezen je al een stuk op weg kan helpen. Als je de theorie begrijpt is het makkelijker om een goede instructeur te vinden.
Als je echt had geweten dat je paard aan het been moest lopen, had je nooit zo lang door gesukkeld. En ook het sturen met je buiten teugel is volgens mij iets wat je nog niet 100% begrijpt. Is niet erg hoor, je wordt er niet mee geboren.. ;-)