Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:31

Ik heb geen vooroordelen hoor, ik vind de "normale rijderij" prima. Maar in de "normale rijderij" wordt het toch vaak als een kunstje geleerd. Er zullen mensen zijn die hun paard opleiden en dit meenemen als gymnastische oefeningen maar voor heel veel is het iets waar je in het L2 eens mee gaat beginnen en dan wordt het toch gauw een kunstje leren om straks in M2 verder te kunnen. Ben ook niet altijd gecharmeerd van het wedstrijd element omdat mensen graag zo snel mogelijk naar het Z willen en daarmee het hele doel van "oefeningen zijn er voor het paard" ineens omdraaien, want het is toch heel wat als je je Z ruiter kunt noemen. Begrijp me niet verkeerd, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het anders doen maar bij veel wedstrijden krijg je toch een ander beeld..... Maargoed dat heeft niets meer met Klassiek of AR te maken.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:33

Ben ik helemaal met je eens :) Maar heeft er inderdaad weinig mee te maken, haha.

Als je wilt heb ik trouwens een document over de verschillen tussen Baucher, FEI en Gueriniere. Vind je wel interessant denk ik :) Als je hem wil hebben kun je je mailadres even pb'en.
Laatst bijgewerkt door Rianne11_42 op 31-07-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Paperboy

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:48

Ik vind het ook een leuke discussie, steekt er toch altijd weer wat van op.

Lijkt me heel interessant Rianne, ik stuur je een pb.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:17

Rianne11_42 schreef:
@paperboy: Ik begrijp de werking van de kandare, maar zie er nog steeds de toegevoegde waarde niet van in voor de dressuur. Een kandare gebruiken voor verzameling en de kaptoom voor buiging vind ik onlogisch. Een kandare doet niks magisch met een paard, waardoor verzameling ineens beter mogelijk is, maar werkt gewoon al snel sterker in. Doordat je met een trens (of soortgelijk) iets meer contact kunt nemen (net wat paard fijn vindt) heb je een meer stabiel contact en communicatie en kunnen paard en ruiter meer en subtieler van elkaar voelen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.. ;)

Ik vind dit een leuke, interessante discussie trouwens :)

Een kaptoom is niet voor de buiging en een kandare niet voor verzameling oprichten of wat dan ook.
Het zijn hulpmiddelen die vaak verkeerd gebruikt worden, ook een trens word verkeerd gebruikt , want hoe vaak zie je niet zo veel contact/druk dat een paard gewoon met een glimlach loopt en dan die nare sperriem erbij zodat het dier zijn mond niet opent, , als je te veel druk op de kandare zet dan opent het paard de mond , ook naar en zeker de bedoeling niet ,maar de druk kan nog ergens heen
Een kandare is niks anders dan een stang , alleen heeft het een andere naam en ziet er anders uit.

Dat vind ik van de AR het mooie het werken met kaptoom aan de hand en erop,(maar ook in de KR word er idd veel handwerk gedaan, maar dat word idd in deze discussie een beetje verzwegen, zeker voor de mensen die niks zien in het handwerk, terwijl het wel veel toevoegt, ook aan je eigen ontwikkeling)
Leer eerst zelf de hulpen en het paard doe er dan pas een bit in en als je merkt dat je te veel druk op het bit moet zetten haal het er weer uit en zoek de oplossing ergens anders , nooit gaan oplossen met een bit wat helaas ook wel gedaan word, zal best ook in de AR en KR , maar zeer zeker door veel ruiters die echt geen idee heeft wat een bit is en hoe je het moet gebruiken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:24

Midgie kan je dan aangeven waar het dan wel voor gebruikt wordt?

Overigens vind ik niks vriendelijks aan een kaptoom met ijzer in de neusriem, daarnaast zie je bij het gros en zelfs bij de instructeurs dat de kaptoom ook nogeens laag op de neus hangt, wat hem nog scherper maakt.

Ik zie dan toch echt veel liever iemand op een simpele trens rijden, contact daarmee hoeft niet scherp te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:38

Mee eens.

Ik heb ook idd vernomen dat de kandare voor de oprichting was, omdat dat op een trens niet kon volgens die persoon. Ik dacht dat je oprichting verkreeg door vermeerderd onderbrengen en gaan dragen van de achterhand. Wat de kaptoom voor nut heeft is mij helemaal een raadsel, iig snap ik dat krulletje wel ja. Ik ging ook rap in de krul lopen met een ketting om mijn neus.

Maar wie weet, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd begrepen en blijkt een en ander ontzettend vriendelijk.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:52

Hmm, jammer dat het weer meteen zo negatief benanderd wordt.

Steinbrecht legt de werking van de kaptoom uit. Maar je zal altijd eerst aan andere voorwaarden moeten voldoen om nageeflijkheid te krijgen en in een later stadium op te kunnen richten. Ik denk dat Midgie dat bedoeld met dat het hulpmiddelen zijn. Het is niet zo dat als je er een stang in hangt, je DUS oprichting kan vragen en krijgt.
Denk dat Midgie dat wil benadrukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:53

Nee, prima, dan weet ik wat de werking niet is.

Ik wil alleen ook graag weten wat de werking nu wél is :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:07

Ik vind een kaptoom ontzettend fijn Ansie, ik stel alleen de vraag waarom er gekozen wordt voor ijzer in de neusriem en ze die dan ook nog eens te laag leggen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:28

Keus is vrij. Maar meestal wordt inderdaad de 'fietsketting' gebruikt. Die ligt mooi om de neus omdat het heel buigzaam is, goed aansluit, maar toch vrij direct inwerkt en geeft zodoende minder ruis. Waardoor je dus met zeer minimale hulp een signaal af kan geven. Er zit soepel leer omheen en je snoert 'm niet strak aan. Bedoeling is niet om hem zo laag te leggen dus daar heb ik dan ook geen verklaring voor. En het blijft een hulpmiddel dus je moet er subtiel mee werken. Geldt net zo goed voor een ijzeren bit op de lagen.
Het is dus helemaal niet 'verplicht' om met de fietsketting kaptoom te werken, sommigen kiezen bewust niet voor een ijzeren. Reactie op de kaptoom is per paard ook verschillend en het is ook afhankelijk van de ruiterhand.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:35

midgie schreef:
Abacab schreef:
Zo lang je het met iedereen eens bent en lekker gelijkgestemd meekletst is het allemaal heel gezellig. Maar wanneer je een kritische vraag hebt en nog wat extra uitleg of illustratie wilt wordt je ineens genegeerd. Dan krijg je verwijten dat je niet echt wilt, dat je niet begaan bent met je paard. De theorie van de AR is zo mager. Dat is niet zo gek. De AR is uitgevonden door Banderup. Het skala daarentegen doet al meer dan 200 jaar dienst.
Een goede trainer gaat een stevige discussie niet uit de weg. Kan zijn verhaal onderbouwen op verschillende manieren.

De AR is niet uitgevonden door Branderup, geen idee hoe je daar bij komt?
De rijkunst is idd een academie die al heel lang bestaat, dat BB met die naam in verband word gebracht kan, maar hij heeft de rijkunst niet uitgevonden, hij is hem aan het onderzoeken , vanuit oude boeken en schilderijen, miss eens met die man gaan praten.
Hij staat ook niet voor een ding, zegt ook dat je zeker overal moet gaan kijken en doen wat het fijnste en het beste bij jou en je paard past..

Wat ik van Bent zelf heb begrepen; Bent noemt zichzelf een levenskunstenaar. Hij benaderd de kunst van het rijden met de kunst van de dans of bijv muziek of een goed glas wijn. Zoals hij mij vertelde ziet hij zichzelf als een beeldhouwer die zijn paard sculptuurd.
Het academische rijden werd ooit beoefend door rijke mensen die wilde genieten van paarden maar die hun paarden geen functie meer in het slagveld wilden geven. Deze trend is later weer uit zwang geraakt. Door studies van oude schilderijen prenten en urenlange studies indiverse musea, heeft Bent de AR weer nieuw leven in geblazen. Maar omdat er geen levende voorbeelden meer zijn die zich bezigheilden met AR is het AR wat we nu kennen volgens de interpretatie van Bent. Idd niet uitgevonden door hem, wel opnieuw uitgevonden door he, in zijn huidige vorm.

Een paar jaar terug begon ik me heel enthousiast te verdiepen in de AR. Ik werd geraakt door het enthousiasme van zijn volgelingen en de lyrische verhalen over hun rijden en het gevoeld dat daar bij hoorde. Gaande weg kwam ik er achter dat AR toch wel een heel aparte tak is in de rijderij en heel wat stappen overslaat in de africhting en opleiding en dus zeker niet hetzelfee is als klassiek.
In de AR kom je ook heel veel mensen tegen met paarden die al lang zijn afgeschreven en die door fysieke gebreken en beperkingen niet meer mee kunnen met de reguliere dressuur. Het is niet zo dat de paarden door de AR verbeteren, maar mensen krijgen daar wel diverse manieren aangereikt van hoe ze dan nog wel,iets met hun kreupele paard kunnen doen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:38

Hierbij een aantal persoonlijk conclusies.

De Hr. Bent Branderup, AR, heeft een systeem bedacht om paarden te beleren en te berijden.
Hiermee is hij niet de enige.
Zijn systeem heeft hij commercieel uitgewerkt je kunt zo nl gemakkelijk een heel smakelijke boterham verdienen met dit soort dingen, dit weet ik uit eigen ervaring.

Hij heeft zijn systeem Academische Rijkunst genoemd.
Dit is een pretentieuze naam.
Academisch wil zeggen Hoge School wat weer wil zeggen dat er door generaties verzamelde Academische kennis wordt doorgegeven op hoog niveau.
Hier mag hij dan dus op afgerekend worden en dat is wat we hier zien en de oorzaak van de felle gepassioneerde reacties op dit onderwerp.

Enkelen van ons hebben in hun leven het geluk gehad te mogen ervaren wat het is als een paard zich edelmoedig aan zijn ruiter overgeeft zijn ruiter gaat dragen en zich laat rijden alsof ruiter en paard één zijn.
De Centaur. Dit is een bijna spirituele ervaring.
Mensen die dit kennen weten dat het moment alleen maar kan ontstaan in het laatste deel van de juist toegepaste Klassieke africhting en vanuit de impuls van het paard en nooit anders. Vanuit die impuls ontstaan uiteindelijk de Oprichting, Durchlässigkeit en Schwung die maken dat we door het paard opgenomen worden, er in wegzakken.
Oprichting, Durchlässigkeit en Schwung kunnen niet voortkomen uit een dalende achterhand, de dalende achterhand komt voort uit Oprichting, Durchlässigkeit en Schwung.
Dit is Rijkunst, deze gaat ver boven de dressuur sport uit.

De oefeningen van de AR mits netjes uitgevoerd hebben duidelijk tot gevolg dat wat we als eerste fase nastreven in de Klassieke Dressuur nl losgelatenheid van het paard.
Dit is goed.
Losgelatenheid is een probleem/drempel van een heel groot percentage ruiters, een fase waar ze niet doorheen komen door de in het algemeen uiterst slechte rij instructie die men bijna overal krijgt en hun streven naar punten.
Voor hen kan de AR mogelijk een enorme stap voorwaarts betekenen. De mogelijkheid eindelijk met een afwachtend ontspannen paard te gaan werken en te leren communiceren.
De oefeningen zijn echter wél kunstjes, nl zij worden niet geréden, dat wil zeggen mét voorwaarts/(later)opwaarts stuwende impuls, van achteren naar voren in de hand.
Zo werkt men in een circus, in de Klassieke Dressuur noemt men dit dan ook circus dressuur.

Verder komen in de dressuur kan alleen maar mét impuls.

Opvallend in het filmpje van Marijke de Jong, waarvoor ik mijn hoed afneem, zij spreekt hier bij de oefeningen aan de hand bij een zich de hals strekkend paard van “voorwaarts neerwaarts, te kennen gevend hier niets van begrepen te hebben.

Ik zie bij uploaden nog net even de voorgaande post.
Academische kennis is een evoluerende kennis, vandaag voortgaan op de kennis uit de 16e eeuw en het daaropvolgende overslaan is op zijn hoogst het voortzetten van een achterhaalde traditie. Folklore.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:47

Paperboy schreef:
Hier op de site staat het mooi uitgelegd, wat de werking van de kandare is........grappig want het is zelfs een site van Klassiek rijden ;) !

http://www.klassiekpaardrijden.nl/276/de-werking-van-de-kandare-.html

O ja, is dit werkelijk een klassieke site want dit zinnetje kom ik tegen en brengt me dus gelijk aan het twijfelen:

"Wat heeft de Klassieke of Academische Dressuur ons te bieden?".

Hier uit bovenstaande discussie blijkt in ieder geval dat klassiek of academische dressuur twee verschillende disciplines zijn en niet het zelfde inhouden. Helaas heb ik geen tijd om die site echt te onderzoeken want zo meteen hebben we volle bak hier op ons terrein en ben ik komende weken druk met gastvrouw zijn.

Voor mij is het zo in volgorde van beste manier van rijden:

1. Rijden volgens (Duits) klassieke methodiek waarbij halve ophouding belangrijk is, zodat juist rug gebruik en impuls aanwezig zijn. Het SKALA is uitgangspunt en daaraan wordt getoetst. Mensen als Simpelman, xmarliez en anderen hebben hier voldoende over geschreven. Ik sta daar erg achter.
2. AR. Als ik dit topic goed begrepen heb dan worden daar de paarden getraind zonder dat ze in contact gaan, dus los van het bit. Ik deel opvatting beschreven van de dierenarts Heuschmann in zijn boek: "dressuur onder vuur", waarin hij beschrijft dat die paarden minder fysiologische problemen hebben want ze zijn niet verkrampt. Ze verliezen wel in de natuurlijke basisgangen vaak hun takt en ontwikkelen geen schwung. De paarden worden geen schade toegebracht, maar kanttekening is dat "Schwung" niet bereikt wordt. Er valt nog meer over te zeggen maar ik laat het hier bij. Ik zie dat in de post hierboven door Simpelman door hem daar uitgebreider op in wordt gegaan.
3. Modern rijden waarbij paarden vaak van voor naar achteren worden gereden met alle gevolgen voor hun gezondheid van dien.

Mij valt op in deze discussie dat we het niet met elkaar eens zijn wat dan wel goed is. B.v. de filmpjes door xMarliez geplaatst worden niet eensluidend als goed gezien. In mijn beleving wordt totaal niet gezien wat er daadwerkelijk gebeurd en waar de ruiters mee bezig zijn. Altijd kan alles natuurlijk beter, maar als iedereen in Nl zo zou rijden als in die filmpjes dan hadden we m.i. vele malen minder paardenleed.
In ander topic zijn LDR foto's van een Bokker geplaatst waar iedereen erg enthousiast is over de zuiverheid en juistheid van LDR rijden. Ik krijg er kippenvel van want het paard wordt van voor naar achteren gereden en het ziet er in mijn ogen gewoon niet fijn uit. Op dat soort in mijn ogen fout enthousiasme reageer ik al lang niet meer want heeft geen zin.

Ik denk dat het daar al begint. Wij zijn zover verwijderd vind ik, te zien wat correct is en wat niet correct, dat dit soort topic vaak eindigen in polariserende verhitte discussies. Het zij zo. Het is jammer. Volgens mij is verder alles gezegd over voor - en tegenstanders van AR en klassieke dressuur en voor mij zijn een aantal zaken als het om de verschillen gaat helderder geworden. Dus posters bedankt allemaal, van jullie weer geleerd!

Ik wens jullie nog veel discussie plezier toe want hier gaat de computer op een laag pitje want ik moet komende weken "au travail", voor al het lieve fijne bezoek hier op het erf uit NL dat ieder moment kan komen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:20

Simpelman schreef:
Ik zie bij uploaden nog net even de voorgaande post.
Academische kennis is een evoluerende kennis, vandaag voortgaan op de kennis uit de 16e eeuw en het daaropvolgende overslaan is op zijn hoogst het voortzetten van een achterhaalde traditie. Folklore.

Dank voor de heldere uitleg.
Ik vind de term folkloristische rijkunst eigenlijk veel treffender, zeker gezien de grote aandacht voor dresscode. Ik stel voor dat we die term gewoon blijven gebruiken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:34

Yamcha schreef:

Wat ik merk met kaptoom bij het werk aan de hand, is dat je met die ring op de neus:
1) gemakkelijker stelling kan vragen, en zonder stelling kan je geen lengtebuiging hebben (omgekeerd is stelling zonder lengtebuiging wel mogelijk, dat kan idd een veel gemaakte fout zijn in de AR, maar we gaan een systeem niet beoordelen op foute uitvoeringen hé. Als iemand een rekenfout maakt, betekent dat toch ook niet dat onze wiskunde niet deugt?)
2) je het paard makkelijker kan uitnodigen om lang en laag te gaan, voorwaarts-neerwaarts met de neus eruit, ideaal voor paarden die de neiging hebben om zich op te krullen of hun hoofd te hoog willen houden

Ikzelf heb een academische kaptoom met "fietsketting", maar een goedkope en is zachter gevoerd dus zachter dan de "echte" (volgens sommigen zelfs te zacht), maar ik heb ook enkele halsters waar ik een ring op de neus heb laten naaien, die gebruik ik ook vaak. En rijden doe ik met kaptoom, of halster, of hoofdstel met trens, een kandare zal je me ook niet zien gebruiken (en stang en trens ook niet), ik heb trouwens een nogal onstabiele hand, dus lijkt me niet aangewezen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:38

Dit is tekst die ik van de hierboven genoemde site heb gehaald:

"Het werken met een kandare vraagt een gevoelige ruiterhand, die nooit trekt!!! De handen mogen slechts voor een korte duur vast gesloten blijven om de teugel en nimmer terugwerken. Met andere woorden de hand moet altijd in een voorwaartse richting blijven werken ook als we hem tijdelijk even sluiten (weerstand bieden)." Als ik dit goed interpreteer, lijkt mij deze kandare iets voor een gevorderde ruiter. Ik zie namelijk in mijn omgeving geen beginner die kan inwerken zoals hier staat omschreven.

Trouwens, ik heb weer met plezier de post van Simpelman gelezen. Dank hiervoor.

De complimenten voor de amazone in het andere topic die hier wordt genoemd, hadden te maken met een goed voorbeeld van LDR.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:59

Vur; dit telt toch voor elk bit, nooit trekken, korte ophouding dan direct ontspannen.
Het verbaasd me dat dit schijnbaar nieuw voor je is........

En beginner zegt niets, ik zie om mij heen genoeg "ik heb 30 jaar rij ervaring mensen" die een behoorlijke harde hand hebben. Mijn man is 4 jaar geleden begonnen rijden die heeft nog nooit aan de teugel getrokken, van nature een gevoelige ruiterhand :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:26

hwn schreef:
Yamcha schreef:

Wat ik merk met kaptoom bij het werk aan de hand, is dat je met die ring op de neus:
1) gemakkelijker stelling kan vragen, en zonder stelling kan je geen lengtebuiging hebben (omgekeerd is stelling zonder lengtebuiging wel mogelijk, dat kan idd een veel gemaakte fout zijn in de AR, maar we gaan een systeem niet beoordelen op foute uitvoeringen hé. Als iemand een rekenfout maakt, betekent dat toch ook niet dat onze wiskunde niet deugt?)
2) je het paard makkelijker kan uitnodigen om lang en laag te gaan, voorwaarts-neerwaarts met de neus eruit, ideaal voor paarden die de neiging hebben om zich op te krullen of hun hoofd te hoog willen houden

Ikzelf heb een academische kaptoom met "fietsketting", maar een goedkope en is zachter gevoerd dus zachter dan de "echte" (volgens sommigen zelfs te zacht), maar ik heb ook enkele halsters waar ik een ring op de neus heb laten naaien, die gebruik ik ook vaak. En rijden doe ik met kaptoom, of halster, of hoofdstel met trens, een kandare zal je me ook niet zien gebruiken (en stang en trens ook niet), ik heb trouwens een nogal onstabiele hand, dus lijkt me niet aangewezen.

1) Idd niet eerlijk om een systeem te beoordelen op uitvoeringsfouten, zal ik dan ook niet doen.
Overigens lijken sowieso weinig ruiters het verschil tussen stelling en buiging te kennen (voor mij was dat ook een openbaring, is nog niet eens al te lang geleden, denk nu twee jaar geleden dat me dat uitgelegd werd). Je kunt zelfs een volte rijden met contrastelling als je wilt, dan is je paard de andere kant op gesteld als de richting die je rijdt, maar dan moet je idd het verschil tussen beide wel kennen. Redelijk pittig nog in de uitvoering trouwens.
Hoe vraag je stelling dan met een kaptoom? Maakt het wat uit of je erop zit of ernaast loopt?

2) hoe werkt dat? Hoe voer je zoiets uit? Hoe ga je je paard uitnodigen zich lang te maken over de bovenlijn en in je hand te zakken, specifiek met een kaptoom? Juist omdat je ook dat metaal in de neusriem hebt, lijkt me vrij pittig inwerken?

Waarom zou je kaptoom te zacht zijn? Imo kan zoiets niet zacht genoeg zijn. Ik heb destijds voor mijn merrie het meest vriendelijke bitje gekocht wat ik vinden kon, juist ook om heel zacht en vriendelijk te kunnen rijden. Imo is het voor een paard moeilijker de hand te vertrouwen als de inwerking van whatever je in je handen hebt, scherp is (en dat is dus een beetje mijn bezwaar tegen de kaptoom ook, vandaar de vragen). Ik zou voor iets kiezen wat vriendelijk aanvoelt, ook als het niet gebruikt wordt, en anatomisch klopt met de vorm van mond/neus. Ik vind de kaptoom altijd zo scherp lijken, het lijkt mij heel moeilijk om daar fijn en gedoseerd mee te kunnen inwerken. Datzelfde heb ik met de stang (post van Vur ben ik het dan ook helemaal mee eens). Dan moet je echt in millimeters kunnen doseren, niet in onsen, maar in grammen.

@ Paperboy: ben ik het toch niet helemaal mee eens, ik zie heel veel mensen, zeker als ze net beginnen, en truth be told, ik betrap mezelf er ook af en toe op, en vaker dan ik wil, die hun evenwicht in de teugels zoeken, of met bijvoorbeeld lichtrijden hun handen mee op en neer laten gaan bijvoorbeeld. Je moet echt een redelijk onafhankelijke zit hebben om stille (voor de paardenmond uiteraard) en vriendelijke, zachte handen te hebben, en dan hoef je nog niet eens bewust te trekken, gewoon het feit al dat veel mensen hun handen heel moeilijk stil kunnen hebben, is voor veel paarden reden om die hand absoluut niet te vertrouwen. En dan krijg je weer dat: "mijn paard wil niet aan de teugel/probleem met nageeflijkheid/paard wil niet laag komen met het hoofd, enz." en imo heeft dat álles te maken met die handen en die zit.
Als mensen leren om onafhankelijk te zitten, leren ze hun handen onafhankelijk van de rest bewegen, en omdat ze ontspanning kunnen vinden in hun zit, kunnen ze ook leren voelen wat hun handen nu eigenlijk doen, wat de paardenmond doet, en leren ze inwerken, gedoseerd, bewust en vriendelijk, maar ik geloof eigenlijk niet dat een beginner gelijk al onafhankelijk kan zitten.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:16

Ymacha, daarom is zitles zo belangrijk. En dan niet 1 keer, maar stelselmatig, jaar in jaar uit.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:39

Paperboy schreef:
Vur; dit telt toch voor elk bit, nooit trekken, korte ophouding dan direct ontspannen.
Het verbaasd me dat dit schijnbaar nieuw voor je is........

En beginner zegt niets, ik zie om mij heen genoeg "ik heb 30 jaar rij ervaring mensen" die een behoorlijke harde hand hebben. Mijn man is 4 jaar geleden begonnen rijden die heeft nog nooit aan de teugel getrokken, van nature een gevoelige ruiterhand :D.

Mensen met 30 jaar rijervaring en een harde hand, schaar ik nog steeds onder een beginner. Niet iemand die net is begonnen met paardrijden, maar iemand die kennelijk stil is blijven staan in zijn ontwikkeling op dat gebied (of achteruit is gegaan) en niet tot de gevorderden gerekend kunnen worden die zoals bijvoorbeeld door Yamcha wordt gezegd, een onfhankelijke zit hebben en onafhankelijke hulpen kunnen geven. Na ja, vul zelf maar in.

Deze opmerking : '" Vur; dit telt toch voor elk bit, nooit trekken, korte ophouding dan direct ontspannen.
Het verbaasd me dat dit schijnbaar nieuw voor je is........ " brengt een lachje om mijn mond. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik hierop moet zeggen. Laat ik maar zeggen; je kent met niet }> ....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:16

:D Mooi dat ik je aan het lachen heb gekregen vur, want jullie maken mij ook aldoor aan het lachen.

Gelukkig maar dat ik er nog om kan lachen want echt met veel respect worden mensen die hier iets proberen te delen over de AR niet behandeld.
Termen als ja-knikkers, circusdressuur en dat we allemaal kreupele en afgeschreven paarden hebben.... oja en we zijn ook nog zo dom om geld te betalen voor een forum en lessen... niet echt aardig.

Op dit moment komt het Klassieke op mij over als een wereldje van mensen die maar één weg bewandelen......hun eigen weg en totaal niet openstaan voor andere ideeën en meningen. Doe je geen klassiek dan tel je niet mee.....
En dat is jammer want ik heb in dit topic ook een paar mensen leren kennen die wel bereid waren om te discussiëren en van gedachten te wisselen.

Volgens mij hebben wij allemaal een zelfde passie, het werken met ons paard......

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:30

Ach en ik maar denken dat ik ook bereid ben om out of the box te denken en op een nette manier te discussiëren. Ik neem echter aan dat je kritiek echter dus ook op mij slaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet aangesproken voel. Voor mij heeft het Duitse skala in ieder geval ontzettend veel gebracht en brengt me nog steeds veel. Dus ik ben wel enthousiast ja, mits op een goede manier toegepast zoals het wordt bedoeld. Zowel aan de kant van de instructeur als aan de kant van de leerling. Ik zeg niet dat AR waardeloos is, maar ik zet wel kanttekeningen. Dat mag toch nog wel hoop ik? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:35

chikohaa schreef:
Ymacha, daarom is zitles zo belangrijk. En dan niet 1 keer, maar stelselmatig, jaar in jaar uit.

Daarom ben ik ook zo blij met een instructeur die steeds let op houding en zit :o er is echt zóveel te verbeteren!

ik krijg net als jij klassiek les met moderne invloeden, ben er echt erg gelukkig mee :j er is zoveel te leren, zoveel te weten, en m.b.t. de paarden van nu vind ik de moderne invloeden toch wel een toevoeging, denk dat puur klassiek prima kan werken met een Lippizaner of een Andalusiër, echt die barokke paarden, maar een Anglo-Arabier of een warmbloed is imo allesbehalve barok :)

sorry voor het off-topic :o

En ik ga wederom met Vur mee :j

@Paperboy: denk dat er binnen de klassieke dressuur ook nog wel een aantal verschillende manieren zijn, en dat geeft niets. Ik persoonlijk leer steeds weer nieuwe dingen, herzie soms meningen die ik vroeger had, omdat ik erachter kom dat het voor mij op de "nieuwe" manier beter werkt. Denk soms dat oude technieken wat versmald zijn of anders geïnterpreteerd worden soms dan dat ze bedoeld waren, of als mijn instructeur ze interpreteert, en nog een ander vat het weer anders op, en dat maakt allemaal niks uit, als het paard daar beter van wordt. Vroeger heb ik bv geleerd om mijn paard te buigen om mijn binnenbeen, alleen leerde ik vooral mijn been erin drukken, nu leer ik dat icm met je gewicht op je binnenbil, je binnenbeen lang en los maken effectiever is, omdat je je paard er niet met de buitenschouder uitdrukt, scheelt een boel opvangen aan de buitenkant dan weer, buitenbeen en buitenteugel begrenzen alsnog wel, maar persoonlijk vind ik het duidelijker en effectiever op deze manier, en mijn paard ook blijkbaar :D ook binnen het klassiek valt er nog genoeg te discussiëren, denk ik, getuige de vele topics op RT-D.

Persoonlijk vind ik met de AR h et een probleem dat niemand mij tot nog toe heeft kunnen uitleggen, hoe je die achterhand begrenst met aan de hand werken, en de buitenschouder, omdat je imo een boel hulpen mist. Dan is er harnachement waarvan ik de functie niet goed begrijp, ik doe het liefst meer met minder, en ik vind kandare en kaptoom persoonlijk behoorlijk heftige middelen wel (maar daar zou hwn nog antwoord op geven). Dan mis ik een stuk schwung en voorwaartse drang bij de paarden bij de AR, en imo is dat wel echt de basis waarop je begint. Imo sla je stappen over als je niet werkt aan een voorwaarts, aan de hulpen staand paard. Maar de vraag waarom dat zo is, heb ik nog geen antwoord op gelezen.
Overigens, filmpje van Anja Beran ook gezien, mooi paard hoor, maar vind haar uitgestrekte draf meer een Spaanse draf, de achterkant doet imo niet veel, en ik dacht dat het ook in de AR de bedoeling was dat je van achter naar voren werkte? Hoe zit dat dan?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:39

vur schreef:
Ik kan maar 1 tip geven aan mensen die teleurgesteld zijn geraakt in de klassieke dressuur. Zoek een fantastische instructeur (en ik weet, daar zijn er niet veel) en er zal een wereld voor je open gaan. Ik ben ook van mening dat er heeeeeel veeeeeel mensen zijn in Nederland die zich met een Orunpapiertje instructeur noemen en waarbij het niveau van lesgeven bedroevend is. Ik zie dat ook met lede ogen aan. Maar dat wil niet zeggen dat AR een fantastisch alternatief is. Ik zie ook over het algemeen geen durchlässige paarden die met een losgelaten rug in een mooie aanleuning lopen in een mooie schwungvolle takt. Op het moment dat de schimmel wordt beloond helemaal op het einde van het filmpje zie je dat hij echt ontspant (met oortjes in beweging en naar voren). Ik zie 1 klein momentje (met een donkere in een pirouette in galop) dat ik denk, ja, dat begint ergens op te lijken. Maar verder is het leuk voor erbij of voor een blessurepaard of een ouwetje die nog een beetje in beweging moet blijven, maar je mist een stuk ontwikkeling als ruiter en als paard. En dat is zonde, want er is zoveel meer. Een paard echt verbeteren in beweging en lichaamsgebruik en met schwung en afdruk en losgelatenheid met een lichte voorhand waarbij de hoeven de bodem amper lijken te raken, met alleen het gewicht van de teugels in je handen en alleen op zit te kunnen rijden. Wat zeg ik, als je alleen maar denkt dat ie dan al alles doet wat je van hem vraagt, is ZO kicken. Dat zou iedereen eens moeten ervaren. En nee, dat leer je volgens mij niet bij een instructeur om de hoek met een Orun-diplomatje die dat zelf nog nooit ervaren heeft en ook niet geleerd heeft hoe hij/zij dat moet overbrengen aan de leerling.
Zo, dat wilde ik even kwijt. ;)

Voel je gerust wel aangeproken hoor ;)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:52

Paperboy schreef:

En je leert zoveel van een keer te hard aan een teugel trekken :D

Daarbij, wil je een keer doorverzamelen zul je echt je hand wel een keer moeten sluiten ( niet trekken). Beetje rondhobbelen kan iedereen wel, maar juist door fouten te maken leer je het meest.