Rechtrichten,waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:50

hwn schreef:
@Air, ben het helemaal met je eens, had er trouwens niet op gelet van dat zadel, en die bontjes zijn meestal ook nergens goed voor.

@jasmijn, ben blij dat je zelf het voorbeeld van "uitstrekken" aanhaalt. Wat jij (en helaas met jou ook de dressuurjury) een mooi plaatje vindt, is een ver naar voor strekkend voorbeen. Maar kijk maar es hoe ver het achterbeen naar achter blijft hangen, en hoe hol de rug wordt. Het plaatje van Edward Gal hier op Bokt is een mooi voorbeeld hiervan (jaja, het klinkt erg pretentieus van mij om hier een kampioen af te breken, terwijl ik zelf maar een simpele recreatieruiter ben), en ook zijn passage en zo vind ik verre van zittend, en ook met holle niet dragende rug.

En wat je zegt over natuurlijke aanleg, klopt idd voor de hedendaagse dressuur, je paard moet al verdomd correct gebouwd zijn om de huidige (ongezonde) dressuur lang aan te kunnen. In de klassieke en academische dressuur heb je echter tal van voorbeelden van paarden met 0,0 dressuuraanleg of afgeschreven wegens fysieke problemen die tot en met piaffe hertraind worden. Zegt ook al veel, nietwaar? Helaas komen de meeste mensen maar in dat circuit terecht als het met hun paard al erg gesteld is, en krijgen weinig paarden van in het begin de juiste kansen.

Dan heb jij de post van Jasmijn dus echt niet begrepen -O-

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:48

hwn schreef:
En wat je zegt over natuurlijke aanleg, klopt idd voor de hedendaagse dressuur, je paard moet al verdomd correct gebouwd zijn om de huidige (ongezonde) dressuur lang aan te kunnen.

Elke (top)sport geeft vanaf een bepaald punt een verhoogde kans op blessures. Bij mensen en ook bij paarden. Om te verbeteren moet je grenzen verleggen. En de lijn tussen grenzen verleggen en overbelasting is soms dun. En of je nu hogere dressuur rijdt in competitieverband, of in je achtertuin in middeleeuwse kledij met een paar rondvliegende valken; op het moment dat je met een paard gaat trainen, is er altijd een verhoogde kans op blessures. Des te knapper is het dus dat je paarden in de top GP dressuur ziet die op oudere leeftijd nog goed presteren, en daarna nog jaren fijn van hun pensioen kunnen genieten. Het is te prijzen dat veel topruiters op een bepaald punt zeggen: nu is het genoeg geweest. En het dier uit de sport terugtrekken zodat het gezond en wel met pensioen kan gaan. Dat dat allemaal kan is en als het lukt is dat het gevolg van goed management van zo'n paard. En het is ook zeker te prijzen dat ruiters met zulke ambities een paard zoeken die het in zich heeft die ambities voor zijn ruiter waar te maken. Ik denk dat juist ambitieuze ruiters eerder afscheid van een paard nemen als het dier hun doelstellingen niet blijkt waar te kunnen maken. Dat wordt hier op bokt vaak als slecht geinterpreteerd, maar ik vind dat juist een teken dat ook het belang van het paard onderkend wordt. En vaak gaan die dieren evengoed een goede toekomst tegemoet als leer- of juniorenpaard oid.

Dit allemaal in tegenstelling tot veel amateurs, die maar denken dat alles maar haalbaar is op instelling en motivatie en met een voor dressuur ongeschikt paard maar aan blijven modderen met het excuus van 'de dressuur is er voor het paard'.

hwn schreef:
@jasmijn, ben blij dat je zelf het voorbeeld van "uitstrekken" aanhaalt. Wat jij (en helaas met jou ook de dressuurjury) een mooi plaatje vindt, is een ver naar voor strekkend voorbeen. Maar kijk maar es hoe ver het achterbeen naar achter blijft hangen, en hoe hol de rug wordt.

Net zoals bij die Anja Beran in dat zorgvuldig gecompileerde promofilmje over haar rijkunst? Dat filmpje wat ik eerder postte? Oh nee, maar de commentator had daar natuurlijk wel een excuusje voor. Nou in de ring is er ook nog nooit door iemand 100% gescoord, dus ruimte voor verbetering is er altijd. Voor mij is het ook niet zo interessant. De vraag is wie het dan wel zoveel beter kan. Wat mensen als Edward, Anky en zo zijn er nog wel meer doen is dat zij steeds weer terug komen met zelf opgeleide paarden op het hoogste niveau. Dat vind ik knap. En nog even over dat ver naar voren strekkend been; de meeste (hele goede) dressuurpaarden hebben allemaal een hele schuine schouder wat die extreme beweging mogelijk maakt. Een paard met een steile schouder zal dat nooit kunnen. Maar stel dat die wel een goed ondertredend achterbeen heeft, dan kan dat vertekenen. Terwijl het achterbeen van het paard met de hele schuine schouder wellicht net zo veel ondertreedt. Maar dat lijkt minder omdat het voorbeen zo ver uit kan strekken door die schuine schouder. En natuurlijk staat in al die boekjes dat de buiging van het voor en achterbeen parallel of gelijk moet zijn moet zijn. Maar toen die werden geschreven hadden ze nog niet van die goede dressuurpaarden zoals nu.

hwn schreef:
In de klassieke en academische dressuur heb je echter tal van voorbeelden van paarden met 0,0 dressuuraanleg of afgeschreven wegens fysieke problemen die tot en met piaffe hertraind worden.

Ik vind het ook wel egoistisch om een paard met 0,0 aanleg voor dressuur lastig te gaan vallen met dressuurtraining. Als je toch dressuur wilt rijden doe dat dan met een paard die daar wel aanleg voor heeft. Of pas je doelstellingen aan. Sommige fysieke problemen kun je met een goede dressuurtraining oplossen om een paard (weer) geschikt te maken als dressuurpaard. Maar soms moet je het dier gewoon in zijn waarde laten en dat gewoon niet willen. Verder zegt het mij echt niets dat ze 'tot piaffe' 'hertraint' worden. Piaffe op zichzelf is voor mij niet het 'ultieme' als het om dressuur gaat. En op zichzelf ook geen bewijs van een goede dressuurmatige training. En veel voorbeelden die ik daarvan heb gezien.... paarden die een beetje huppelen op de plek, met de achterbenen nauwelijks van de grond komen. Ik word er niet warm van. Ik zie ook absoluut het nut niet in van dat moeten willen met paarden met 0,0 aanleg voor dressuur of fysieke problemen. Mensen die dat doen zijn in de regel van die types die zichzelf voorhouden dat 'de dressuur er is voor het paard' en vinden zichzelf dan 'gods gift' voor hun paard omdat ze het beest dresseren.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:51

En nog even over dat ver naar voren strekkend been; de meeste (hele goede) dressuurpaarden hebben allemaal een hele schuine schouder wat die extreme beweging mogelijk maakt. Een paard met een steile schouder zal dat nooit kunnen. Maar stel dat die wel een goed ondertredend achterbeen heeft, dan kan dat vertekenen. Terwijl het achterbeen van het paard met de hele schuine schouder wellicht net zo veel ondertreedt. Maar dat lijkt minder omdat het voorbeen zo ver uit kan strekken door die schuine schouder. En natuurlijk staat in al die boekjes dat de buiging van het voor en achterbeen parallel of gelijk moet zijn moet zijn. Maar toen die werden geschreven hadden ze nog niet van die goede dressuurpaarden zoals nu.

[/quote]

En hiermee slaat Jasmijn de spijker op z'n kop!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

En even nog over Edward Gal; imo is hij een meester in het rijden van overgangen, niemand rijdt zo feilloos van een piaffe naar een passage, van uitgestrekte galop naar een pirouette, etc, etc. Hij heeft een fantastische tempocontrole en zijn hulpen zijn zo gedoseerd, daar kunne wij hier op bokt alleen maar van dromen. En inderdaad een paard moet gaan "zitten" in een piaffe maar Edward Gal heeft ook ooit gezegd dat het ook weer niet teveel moet zijn omdat je een paard dan niet meer in een vloeiende overgang er uit kunt rijden, hij zal er dan als het ware eruit moeten "springen". En dat zie je ook vaak in die shows en zo die paarden gaan inderdaad helemaal "zitten" maar "springen" uit de piaffe

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:54

Waah, hoe een topic met een gerichte vraag dan weer verwordt tot een "IK HEB GELIJK" topic. Altijd hetzelfde op Bokt, teveel Ego-gel*l.
We zullen Jasmijn78 maar gelijk geven, dan houdt ze misschien eens op met haar IK HEB GELIJK verhalen (maar ze is niet de enige drammer hier op Bokt hoor, dus voel je niet beledigd).
Jasmijn78 JE HEBT HELEMAAL GELIJK IN ALLES WAT JE ZEGT!

Ondertussen is TS allang afgehaakt.

Bleh. Echt stom en mega irritant. }:)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:45

@Fransje, TS is nog niet afgehaakt hoor, maar reageert via pb (is idd stuk overzichtelijker), al ziet ze idd wss door de bomen het bos niet meer, zou ik als 16jarige ook gehad hebben.

@Jasmijn, we zullen het nooit eens worden omdat we een verschillende definitie hebben van het woord "dressuur": jij ziet het als topsport, ik zie het als gymnastiek. En ja, met ongunstig gebouwde of geblesseerde paarden kan gymnastiserende dressuur juist een redmiddel zijn: mijn merrie (bij de vorige eigenaars overvraagd, liep met holle rug maar moest wel jumpings rijden, had er een kartonnen zadel op, zat vast maar moest toch in 1 lesje aan teugel lopen...) was zo kapotgereden dat ze zelfs na enkele osteo behandelingen nog met haar oren plat in de wei stond van de pijn, ze liep als een eend, viel aan in de wei en op stal, kon niet meer naar de ene kant kijken... Had ik toen de academische dressuur niet ontdekt, dan had ik ze wss uit medelijden al laten inslapen. Nu staat ze netjes oortjes vooruit, loopt in voorwaarts-neerwaartse houding, zelfs in vrijheid, braaf in omgang en in het rijden (heb ik zelfs ingeschakeld voor grondwerk met een meisje die haar angst voor paarden wou overwinnen) En mijn hengst loopt al zijn hele leven wijd achteraan, heeft nu ook bekkenproblemen. Omdat ik het zelf niet kon oplossen, staat ie in revalidatietraining (dubbele longe), en hoewel zijn bekken wss niet meer goed komt, is dat wijd lopen tot mijn grote verbazing wel weggegaan. Dus ik zit hier niet gewoon wat theorie uit een boekje te verkondigen.

Filmpje van Anja Beran heb ik niet gezien, heb wel haar dvd, en ben er helemaal fan van. Op haar dvd zie je mooi de evolutie van een verreden paard. Ben natuurlijk meer fan van haar barokke paarden, die zijn imo de betere dressuurpaarden (weer in tegenstelling tot de publieke opinie) omdat ze zich beter laten verzamelen en beter kunnen dragen.

En qua correct rijden: beoordeel es alle ruiters op volgende criteria:
- hoogste punt net achter de oren
- geen holle rug (en denk dat het plaatje van Edward Gal hier niet duidelijker kan zijn)
- achterhand moet dalen, schoft moet omhoog komen
- achterbenen moeten ver voor de achterknie neerkomen

Maar verder zal ik idd ook niet meer doorgaan in de discussie, ik wou het nog even posten in de hoop dat anderen er ook iets aan hebben, want heel vaak kom je ruiters tegen die altijd "pech" hebben met hun paarden, weeral één die kreupel loopt/rugpijn heeft/in verzet gaat..., vaak is het dan tijd om een dieper liggende oorzaak te zoeken. En ik hoop dat ook de dressuurjury ooit weer de klassieke criteria zal hanteren, in het belang van de paarden...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:05

Sorry, quote functie doet het weer niet...

HWN, jij zegt:
Filmpje van Anja Beran heb ik niet gezien, heb wel haar dvd, en ben er helemaal fan van.

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo

Wat vindt jij van de uitgestrekte draf die zij laat zien? Zie rond minuut 2.33.

Als jij dit wenselijk, een goede uitvoering vindt... I rest my case. Of je dit nu onder topsport of gymnastiek schaart; in beide gevallen lijkt mij het echt niet wenselijk dat een paard zo loopt. Zo heb ik ze in de int. GP ring nog nooit zien lopen, maar misschien dat ik iets heb gemist... dat kan natuurlijk. Ik heb nog nooit zo''n extreem voorbeeld gezien van uitstrekken met een holle rug en achterbenen volledig achter de massa. Nek het hoogste punt en neus voor de ll, dat dan weer wel. Als je niet verder kijkt dan dat, dan kan ik mij voorstellen dat je dat wel goed vindt. Het is maar net hoe je het bekijkt. Dressuur is uiteindelijk emotie. Het moet mooi zijn om naar te kijken. En wat je mooi vindt, kan ook afhangen van je smaak. En over smaak valt niet te twisten.

Verder is '' de nek als hoogste punt'' als goede trainingshouding allang achterhaald. Onderzoek heeft uitgewezen dat paarden zich juist beter voelen en minder stress ervaren in een meer lage ronde houding. (en ja ook de extreme LDR houding geeft stress, maar niet meer stress dan een opgerichte houding, dat was beide ongeveer gelijk. In extreme oprichting werd zelfs nog iets meer stress ervaren als in de extreem ldr houding. Elke niet natuurlijke houding in meer of mindere mate stress bij het paard). Is destijds op het global dressageforum geweest, en het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een anti-LDR persoon. Die kreeg zijn visie dus niet geheel bevestigd. En over een beetje stress hoeven we helemaal niet spastisch te doen. Wij ervaren in ons dagelijks leven ook zo nu en dan een beetje stress. Dat houdt je scherp. Paarden ervaren in de natuur ook zo nu en dan stress. Het wordt pas een probleem als die stress veel te veel en/of continu is. Als je je paard geen stress wil bezorgen moet je er niet op gaan zitten. Een paard ervaart ook stress als het ergens van schrikt of iets met een soortgenoot uit moet vechten. Als je dat niet wil moet je hem in een glazen kooitje zetten.

De (gematigd) lage ronde houding komt het meest in de buurt van de natuurlijke houding van een paard. Paarden lopen in de natuur, in vrijheid namelijk alleen maar opgericht als zij gevaar zien, als er spanning is, of als ze andere paarden proberen te imponeren. Wij vragen in de dressuur aan het paard in een die houding te gaan lopen die hij normaal gesproken alleen aan zou nemen als er spanning of gevaar is, en tegelijkertijd willen we dat hij daarbij rustig, alert en ontspannen is. In feite is dat tegenstrijdig voor een paard. Dat is hetzelfde als wanneer een mens blij moet kijken terwijl hij boos is of andersom. Of zich open en ontspannen moet opstellen met zijn armen over elkaar en opgetrokken schouders. Door een paard goed te gymnasticeren kun je hem wel zo trainen dat hij de opgerichtte houding beter aankan/vol kan houden en daarbij ontspannen en losgelaten kan blijven. Maar die houding is voor en door de mens bedacht en er is niks natuurlijks aan. Een paard in de oprichting en de verzameling, wat verheven loopt ziet er trotster uit, en dat is vooral leuk voor ons. Maar voor het paard zelf heeft het niet zoveel meerwaarde.

Ik vind '' nek het hoogste punt'' op zichzelf een slecht referentiepunt, want zat paarden die voor de ll lopen en nek het hoogste punt en totaal niet nageeflijk in de kaak en nek zijn. De nek het hoogste punt en neus voor de ll is de gewenste houding in de proef, maar gelukkig realiseren steeds meer ruiters zich dat dat niet de meest effectieve trainingshouding is om een paard goed te gymnasticeren.

@ Air: een draver zal om dezelfde reden nooit goed (lees: gedragen, met voldoende sprong, in 3 takt, met soupelesse) gaan galopperen om dezelfde reden waarom een fries nooit een goed Z parcours af zal leggen. (alhoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel zijn) Daar zijn ze niet voor gefokt, wat er van nature niet inzit kun je er ook niet uithalen. Je kunt met veel pijn en moeite dressuurmatig de galop misschien wel opschroeven van een 3 naar een heel mager 5 of 6-je. Maar die 3 zal nooit een 8 of 9 worden. Elke fries kun je wel over een hindernis 1.30 jagen. Maar met goed gevolg een Z parcours met technische lijntjes afleggen; dat zit er voor zo''n paard gewoon niet in. Maar dat laatste lijkt iedereen wel logisch te vinden. Maar in de dressuur moet ieder paard maar meekunnen. Ik denk daar dus anders over. Dat het gebeurt vind ik geen bewijs dat het kan. Het wordt vaak een treurige vertoning dan.

Ik ben nooit goed geweest in wiskunde. Met veel pijn en moeite kon ik wel slagen met een 5,6. Maar plezier heb ik er nooit in gehad. Ik had meer plezier in andere vakken, waarmee ik met minder moeite veel betere resultaten haalde. Ik geloof meer in sterke punten en talenten verbeteren, dan in minpunten opschroeven naar iets middelmatigs. Het eerste geeft meer plezier en voldoening, het tweede alleen maar frustratie. Dat geldt voor mensen en ik denk dat dat ook geldt voor paarden. Ik vind dat je een paard zijn zijn waarde moet laten.

hwn

Re: Rechtrichten,waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:09

@Jasmijn78, op mijn laptop met mobiel internet kan ik geen filmpjes zien (behalve sommige korte filmpjes van lage kwaliteit, rest loopt vast), dus heeft geen zin dit nog es te posten.

LDR is door FEI erkend als fysieke en/of mentale mishandeling van het paard (oa omdat een paard dat achter teugel loopt, niet meer ziet waar ie loopt), dus hier hoeven we niet over te discussiëren. Ik heb idd al erg opgerichte paarden gezien (filmpje van het paard Fuego dat hier ergens op Bokt gepost wordt) die er ook verre van ontspannen uitzien, daarin moet ik je gelijk geven, (da's ook de reden dat ik juist fan ben van de AR, dat ontspannen plaatje geeft mij een goed gevoel). Ik heb zeker geen problemen met een voorwaarts-neerwaartse houding, integendeel, maar het is natuurlijk niet het plaatje dat beloond wordt op wedstrijd (mais bon, wedstrijden kunnen mij gestolen worden, dus...)

En even uitleg over de valse knik, veroorzaakt doordat het paard voorwaarts gereden wordt en tegelijk vooraan tegengehouden wordt, maar waarbij de achterhand niet voldoende actief is: het paard zal plooien in de hals (rond de 3de wervel) omdat de hals het buigzaamste deel is. Dus de hals zal opbollen op die plaats, terwijl je juist een "holte" krijgt net voor de schoft, zodat de schoft naar beneden gaat ipv naar boven.

En je kan een paard wel degelijk leren ontspannen via de dressuur hoor, hoeft niet met stress gepaard te gaan, hoe hard jij hier ook het tegendeel blijft schreeuwen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:41

jasmijn78 schreef:
Sorry, quote functie doet het weer niet...

HWN, jij zegt:
Filmpje van Anja Beran heb ik niet gezien, heb wel haar dvd, en ben er helemaal fan van.

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo

Wat vindt jij van de uitgestrekte draf die zij laat zien? Zie rond minuut 2.33.

Als jij dit wenselijk, een goede uitvoering vindt... I rest my case. Of je dit nu onder topsport of gymnastiek schaart; in beide gevallen lijkt mij het echt niet wenselijk dat een paard zo loopt. Zo heb ik ze in de int. GP ring nog nooit zien lopen, maar misschien dat ik iets heb gemist... dat kan natuurlijk. Ik heb nog nooit zo''n extreem voorbeeld gezien van uitstrekken met een holle rug en achterbenen volledig achter de massa. Nek het hoogste punt en neus voor de ll, dat dan weer wel. Als je niet verder kijkt dan dat, dan kan ik mij voorstellen dat je dat wel goed vindt. Het is maar net hoe je het bekijkt. Dressuur is uiteindelijk emotie. Het moet mooi zijn om naar te kijken. En wat je mooi vindt, kan ook afhangen van je smaak. En over smaak valt niet te twisten.

Verder is '' de nek als hoogste punt'' als goede trainingshouding allang achterhaald. Onderzoek heeft uitgewezen dat paarden zich juist beter voelen en minder stress ervaren in een meer lage ronde houding. (en ja ook de extreme LDR houding geeft stress, maar niet meer stress dan een opgerichte houding, dat was beide ongeveer gelijk. In extreme oprichting werd zelfs nog iets meer stress ervaren als in de extreem ldr houding. Elke niet natuurlijke houding in meer of mindere mate stress bij het paard). Is destijds op het global dressageforum geweest, en het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een anti-LDR persoon. Die kreeg zijn visie dus niet geheel bevestigd. En over een beetje stress hoeven we helemaal niet spastisch te doen. Wij ervaren in ons dagelijks leven ook zo nu en dan een beetje stress. Dat houdt je scherp. Paarden ervaren in de natuur ook zo nu en dan stress. Het wordt pas een probleem als die stress veel te veel en/of continu is. Als je je paard geen stress wil bezorgen moet je er niet op gaan zitten. Een paard ervaart ook stress als het ergens van schrikt of iets met een soortgenoot uit moet vechten. Als je dat niet wil moet je hem in een glazen kooitje zetten.

De (gematigd) lage ronde houding komt het meest in de buurt van de natuurlijke houding van een paard. Paarden lopen in de natuur, in vrijheid namelijk alleen maar opgericht als zij gevaar zien, als er spanning is, of als ze andere paarden proberen te imponeren. Wij vragen in de dressuur aan het paard in een die houding te gaan lopen die hij normaal gesproken alleen aan zou nemen als er spanning of gevaar is, en tegelijkertijd willen we dat hij daarbij rustig, alert en ontspannen is. In feite is dat tegenstrijdig voor een paard. Dat is hetzelfde als wanneer een mens blij moet kijken terwijl hij boos is of andersom. Of zich open en ontspannen moet opstellen met zijn armen over elkaar en opgetrokken schouders. Door een paard goed te gymnasticeren kun je hem wel zo trainen dat hij de opgerichtte houding beter aankan/vol kan houden en daarbij ontspannen en losgelaten kan blijven. Maar die houding is voor en door de mens bedacht en er is niks natuurlijks aan. Een paard in de oprichting en de verzameling, wat verheven loopt ziet er trotster uit, en dat is vooral leuk voor ons. Maar voor het paard zelf heeft het niet zoveel meerwaarde.

Ik vind '' nek het hoogste punt'' op zichzelf een slecht referentiepunt, want zat paarden die voor de ll lopen en nek het hoogste punt en totaal niet nageeflijk in de kaak en nek zijn. De nek het hoogste punt en neus voor de ll is de gewenste houding in de proef, maar gelukkig realiseren steeds meer ruiters zich dat dat niet de meest effectieve trainingshouding is om een paard goed te gymnasticeren.

@ Air: een draver zal om dezelfde reden nooit goed (lees: gedragen, met voldoende sprong, in 3 takt, met soupelesse) gaan galopperen om dezelfde reden waarom een fries nooit een goed Z parcours af zal leggen. (alhoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel zijn) Daar zijn ze niet voor gefokt, wat er van nature niet inzit kun je er ook niet uithalen. Je kunt met veel pijn en moeite dressuurmatig de galop misschien wel opschroeven van een 3 naar een heel mager 5 of 6-je. Maar die 3 zal nooit een 8 of 9 worden. Elke fries kun je wel over een hindernis 1.30 jagen. Maar met goed gevolg een Z parcours met technische lijntjes afleggen; dat zit er voor zo''n paard gewoon niet in. Maar dat laatste lijkt iedereen wel logisch te vinden. Maar in de dressuur moet ieder paard maar meekunnen. Ik denk daar dus anders over. Dat het gebeurt vind ik geen bewijs dat het kan. Het wordt vaak een treurige vertoning dan.

Ik ben nooit goed geweest in wiskunde. Met veel pijn en moeite kon ik wel slagen met een 5,6. Maar plezier heb ik er nooit in gehad. Ik had meer plezier in andere vakken, waarmee ik met minder moeite veel betere resultaten haalde. Ik geloof meer in sterke punten en talenten verbeteren, dan in minpunten opschroeven naar iets middelmatigs. Het eerste geeft meer plezier en voldoening, het tweede alleen maar frustratie. Dat geldt voor mensen en ik denk dat dat ook geldt voor paarden. Ik vind dat je een paard zijn zijn waarde moet laten.

Je weet dat dravers aangeleerd wordt om NIET te galopperen en dat ze het daarom moeilijk vinden?
Imo valt iets lichamelijks niet te vergelijken met iets mentaals.
Springen en dressuur ook niet...... of is springen soms voor het verbeteren van je paard? Ik geloof het niet.
Daarnaast is dressuur gymnastiseren... nergens wordt gezegd dat ieder paard met gemak de ZZ moet kunnen doorlopen. Dat is namelijk heel wat anders dan dressuren om je paard gewoon gezond te houden omdat je er op rijdt.

Daarnaast vraag ik mij dan af waarom een paard met KS opeens een slechte bouw zou hebben.... of ben je gewoon zo ver afgewijkt van het onderwerp?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:08

Hier spreekt de TS dan, ik lees nog wel gewoon mee en heb sommige van jullie een PB gestuurd, als ik uitleg wilde over een bericht van een van jullie, daar heb ik wel wat aan. Verder vind ik de discusie die jullie voeren vrij ingewikkeld, maar het is wel in het belang van een goede manier van rechtrichten. Ik vroeg namelijk, wat de juiste manier is en waar ik die kon vinden, iedereen blijkt daar zijn eigen mening over te hebben en dat mag. Zolang het maar niet aanvallend is toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:25

Goede constatering TS. Dat geeft me het idee dat het met jou best goed komt :D
Hoe gaat het met je pony?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:12

Gaat vast wel goed komen met mij haha! Of nouja dat hopen we maar he? :o Maar met mijn pony gaat het nog niet echt beter, volgens de da zal het nog sowieso een half jaar duren voor ze haar rug echt gaat leren ontspannen en dan pas is ze niet meer kreupel

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:28

Air schreef:
Raar toch juist dat er paarden mee gerevalideert worden ;)
Hoe wil je uberhaupt rechtrichten zonder gebruik van de teugels? En nee, gebruik van de teugels houdt geen getrek in maar begrenzen bij de schouders.
Maar je kan de voorhand niet voor de achterhand plaatsen met je zit of benen. Gezien je daarmee alleen het midden en de achterhand te pakken hebt.

Heb hier verder niets op toe te voegen!
Dat gel*l van alleen naar voren en de rest komt vanzelf wel,word ik ook zo langzamerhand een beetje gallisch van!
Er is een wereld van verschil tussen een correcte aanleuning... dus druk op het bit in de mond... dan.. geen gel*l trek hem in de krul!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 06:58

dressuur518 schreef:
Hier spreekt de TS dan, ik lees nog wel gewoon mee en heb sommige van jullie een PB gestuurd, als ik uitleg wilde over een bericht van een van jullie, daar heb ik wel wat aan. Verder vind ik de discusie die jullie voeren vrij ingewikkeld, maar het is wel in het belang van een goede manier van rechtrichten. Ik vroeg namelijk, wat de juiste manier is en waar ik die kon vinden, iedereen blijkt daar zijn eigen mening over te hebben en dat mag. Zolang het maar niet aanvallend is toch?

Hoi TS, ik stuur één berichtje want ik kom alweer dezelfde mensen tegen als in een ander redelijk verhit en doodgebloed topic ;) .

Ik kan je mijn ervaring vertellen. Mijn 6 jarige paard had vorig jaar door een beet in zijn rug van een ander paard een rugband blessure. Een behoorlijke blessure te zien op de scan. Mijn paard moest voorlopig op weide rust maar ik mocht wel aan de hand werken in stap. Bij mij op stal geeft iemand les in de Academische Rijkunst, dus ben mij gaan verdiepen hierin, en van start gegaan onder begeleiding van mijn instructrice. Binnen enkel maanden bij een controle op de kliniek kreeg ik complimenten dat mijn paard er zo goed uitzag en dat hij zo enorm soepel was, en zijn gangwerk wat al prima was alleen maar nog meer verbeterd. Mijn DA daar (paardenkliniek Bodegraven) was erg enthousiast en adviseerde mij ook om dit te blijven doen. Inmiddels na 8 maanden is mijn paard weer hersteld en mag ik er weer op en heb besloten omdat ik het zo leuk vind dat ik verder ga in de AR. Voor het eerst heb ik het gevoel goed bezig te zijn, mijn flegmatieke paard is heel voorwaarts geworden, links is hij zoveel verbeterd (linksgebogen). Mijn paard kan inmiddels een mooie lengtebuiging linksom en rechtsom, SB en travers laten zien. Doordat je het aan de hand aanleert is het veel minder belastend voor het paard en makkelijker te leren (zonder het mee te dragen ruitergewicht). Het is leuk om te doen, ik werk veel met beloning. Ik heb er een enthousiast, geconcentreerd en ontspannen paard voor terug gekregen. Het is best ingewikkeld vooral in het begin komt er veel op je af, je moet leren waar naar te kijken, je moet begrijpen waar een oefening voor is en hoe hij netjes uitgevoerd moet worden en daar werk je dan naar toe. Uiteindelijk heb je een paard dat zowel aan de hand als onder het zadel alle dressuur oefeningen kent in alle gangen. Maar het doel is fijn met je paard bezig zijn en hem op een verantwoorde manier soepel, recht en in balans krijgen. En dat natuurlijk samen met heel veel plezier!

Geduld en een goede instructie is erg belangrijk, rechten is niets iets wat je even doet. Rechtrichten is iets waar je altijd mee bezig bent.

Ik wens je veel succes en een goed herstel voor je paard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:59

Hahaha, grappig he Paperboy hoe je in deze discussies toch altijd weer dezelfde mensen tegenkomt.
Ik moet zeggen dat ik ook in AR wel goede dingen zie. Die zie ik dan vooral in het gymnastiseren van het paard. Maar het gemis aan impuls resulteert in mijn ogen uiteindelijk in een gemis aan (totale) durchlassigkeit. Maar dan zijn we wel een heel stuk verder (het eindplaatje).
Zeker in het beginstadium (waar TS nog zoveel moet leren over het rechtrichten en gymnastiseren) is een AR begeleiding niet verkeerd denk ik. In mijn ogen verschillen AR en klassiek v.w.b. het rechtrichten en gymnastiseren niet zoveel van elkaar. Alleen wordt in het moderne/klassieke lesgeven - zeker op B/L niveau - te weinig (of geen) aandacht besteed aan het gymnastiseren. En omdat sommige ruiters/amazones (om wat voor reden dan ook) het B/L niveau nooit ontstijgen, wordt zo'n paard vaak stijf en stug, waardoor het rijden nog moeilijker wordt dan het al was.
Persoonlijk, als ik naar het eindplaatje vergelijk van AR / vs Modern klassiek neig ik toch meer naar het laatste.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:14

jasmijn78 schreef:
Ik vind het ook wel egoistisch om een paard met 0,0 aanleg voor dressuur lastig te gaan vallen met dressuurtraining.
Ik zie ook absoluut het nut niet in van dat moeten willen met paarden met 0,0 aanleg voor dressuur of fysieke problemen. Mensen die dat doen zijn in de regel van die types die zichzelf voorhouden dat 'de dressuur er is voor het paard' en vinden zichzelf dan 'gods gift' voor hun paard omdat ze het beest dresseren.

Is dat niet een tikkeltje curieus wat je daar zegt?
Een paard fysiek geschikt maken en houden om zijn ruiter op een gezonde manier te kunnen dragen tot in lengte van dagen is iets dat je met ieder paard zou kunnen en moeten doen.
'Dressuur'.... is dan geen einddoel maar een middel.

Bovendien vind ik dat ik men zo hautain doet wanneer het om dergelijke zaken gaat. Ik lees je posts met interesse. Maar je poneert het als waarheid, waar ik denk dat het jouw mening/ visie is...

Ik richt mijn paard recht volgens de AR/ Marijke de Jong manier... dat sluit goed aan bij mijn visie: een scheef paard is taktmatig niet altijd 'zuiver', bovendien wil ik dat mijn paard zich niet scheef ontwikkelt.
Ik vind de gymnastische oefeningen welke leiden tot een rechtgericht paard dus een logisch startpunt.
Dus ik start niet met rechtrichten, ik start met gymnastiseren... en de uitkomst is een recht paard.

Er is hier en daar wel lichte verwarring over 'rechtuit rijden' en een 'paard rechtrichten' meen ik te bespeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:18

jasmijn78 schreef:
Ik vind het ook wel egoistisch om een paard met 0,0 aanleg voor dressuur lastig te gaan vallen met dressuurtraining.
Ik zie ook absoluut het nut niet in van dat moeten willen met paarden met 0,0 aanleg voor dressuur of fysieke problemen. Mensen die dat doen zijn in de regel van die types die zichzelf voorhouden dat 'de dressuur er is voor het paard' en vinden zichzelf dan 'gods gift' voor hun paard omdat ze het beest dresseren.

Ninx schreef:
Is dat niet een tikkeltje curieus wat je daar zegt?
Een paard fysiek geschikt maken en houden om zijn ruiter op een gezonde manier te kunnen dragen tot in lengte van dagen is iets dat je met ieder paard zou kunnen en moeten doen.
'Dressuur'.... is dan geen einddoel maar een middel.

Bovendien vind ik dat ik men zo hautain doet wanneer het om dergelijke zaken gaat. Ik lees je posts met interesse. Maar je poneert het als waarheid, waar ik denk dat het jouw mening/ visie is...

Ik richt mijn paard recht volgens de AR/ Marijke de Jong manier... dat sluit goed aan bij mijn visie: een scheef paard is taktmatig niet altijd 'zuiver', bovendien wil ik dat mijn paard zich niet scheef ontwikkelt.
Ik vind de gymnastische oefeningen welke leiden tot een rechtgericht paard dus een logisch startpunt.
Dus ik start niet met rechtrichten, ik start met gymnastiseren... en de uitkomst is een recht paard.

Er is hier en daar wel lichte verwarring over 'rechtuit rijden' en een 'paard rechtrichten' meen ik te bespeuren.

Dat vind ik ook nog wel een rigide standpunt hoor Jasmijn. Tja, wat is precies 0,0 aanleg voor dressuur? Er zijn ook goed dressuurgebouwde paarden zonder werkmentaliteit en niet zo ideaal gebouwde paarden met een heel meewerkend karakter die wel fijn dressuurmatig te gebruiken zijn. Dressuur zie ik ook zeker wel als een noodzaak om je paard fysiek gezond te houden. Maar mee eens dat hoog niveau dressuur daarvoor ook weer niet nodig is.
Verder moet je, denk ik, vooral kijken naar wat voor instructie het beste bij jou en jouw paard past. Ik heb zelf een niet zo ideaal voor gebouwde pony en met het standaard plaatje van voorwaarts en voorwaarts denken kwam ik er nooit meer tussen. Die moest ik eerst terugrijden om hem zijn achterhand goed te laten gebruiken eer ik weer voorwaarts kon. Ik heb wel een aantal instructeurs versleten eer ik er eentje had die daar goede begeleiding in gaf. Die zijn haar instructie afstemt op de bouw van het paard en de combinatie paard/ruiter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:49

Babootje schreef:
Dat vind ik ook nog wel een rigide standpunt hoor Jasmijn. Tja, wat is precies 0,0 aanleg voor dressuur?

Een voorbeeldje hier uit de buurt: Zeer zwaar gebouwde Tinker met een hele lange holle doorgezakte rug, zeer ongelukkig aangezette hals en totaal geen looplust, koehakkig en heel zwak van achteren. (en ook nog eens veel te dik, maar daar valt wat aan te doen) Daar moest dressuur mee gereden worden. Hoe wil je een paard met zo'n ongelukkig fysiek dressuurmatig nou gaan verbeteren? Daar valt toch geen eer aan te behalen (dressuurmatig dan?). De bak rond galopperen was bijna onmogelijk voor het beest. Dan had hij al het lek. Dat lijf werkte echt niet mee. Hoe wil je zo'n paard nou leren zijn bekken te kantelen? Zijn bovenlijn bol te maken? Dan kan hij helemaal niet. Zo'n holle rug wordt nooit bol, en met zo'n rug en achterhand komt zo'n paard nooit tot dragen. Ik vind het dan zielig dat dat dan toch geprobeerd wordt met zo'n beest. Onder het mom van 'dressuur is er voor het paard' lijkt alles maar geoorloofd. En zo'n paard is nog zo goedzakkerig ook dat hij het maar allemaal laat gebeuren en op zijn manier zijn best blijft doen. De meeste kwmp/warmbloeden gaan direct in de staak als je iets van ze gaat verlangen wat ze simpelweg niet uit kunnen voeren.

Babootje schreef:
Er zijn ook goed dressuurgebouwde paarden zonder werkmentaliteit en niet zo ideaal gebouwde paarden met een heel meewerkend karakter die wel fijn dressuurmatig te gebruiken zijn.

Precies. Er zijn ook goede paarden die niet de juiste mentaliteit niet hebben, niet mee willen werken. Dan moet je ook je conclusies trekken. Anders wordt het iedere keer een martelgang om te gaan trainen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Babootje schreef:
Dressuur zie ik ook zeker wel als een noodzaak om je paard fysiek gezond te houden. Maar mee eens dat hoog niveau dressuur daarvoor ook weer niet nodig is.

Uitgaande van een goede kundige ruiter en een geschikt paard kun je een paard iid dmv dressuur zo trainen dat hij een lang gezond leven als rijpaard tegemoet gaat. Maar ik denk dat in de praktijk paarden eerder slechter worden van de pogingen tot dressuurrijden die, vaak met alle goede bedoelingen ten spijt, gedaan worden, dan dat ze er echt daadwerkelijk van verbeteren. Er zijn gewoon niet zoveel ruiters die echt in staat zijn een paard daadwerkelijk te verbeteren. Laat staan een paard wat in de kreukels ligt te revalideren. Goed dressuurmatig rijden is gewoon zo ontzettend moeilijk, sommige mensen leren dat hun hele leven niet. De houding van 'dat je de dressuur voor je paard doet, insinueert iets arrogants, iets onzelfzuchtigs. Ik vind dat bij aanvang een slechte attitude om jezelf als ruiter te ontwikkelen. Zodra je beseft dat je het rijden in zijn geheel voor jezelf doet, en dat je als ruiter echt nog een lange weg te gaan hebt en het niet te voorkomen is dat je fouten maakt... Dat vind ik al een veel betere attitude. Daarmee ga je namelijk eerder kritisch naar jezelf kijken en je afvragen 'doe ik het echt wel goed'? Vind mijn paard het echt nog wel leuk? Dan leer je je paard waarderen voor hetgeen hij voor jou doet. Want hij doet het voor jou omdat jij het vraagt.

Als je blijft denken: ik doe het voor mijn paard, ik heb hem gered, zonder mij zat hij in de lijm.... Dan geef je jezelf te snel teveel credits. Dan heeft je paard geen keuze meer dan het maar te doen en het maar leuk te vinden. En als het niet lukt allemaal dan kun je altijd nog de vorige eigenaar de schuld geven en zo verklaren waarom je al 3 jaar nauwelijks progressie maakt. Maar dan hoef je niet naar jezelf te kijken. Ik denk dat de stelling 'de dressuur is er voor het paard' zo'n attitude in de hand werkt. Want als je met die intentie gaat rijden beschouw je jezelf kan blijkbaar al als volleerd ruiter/trainer/africhter

Ik heb mijn paard voor mijn plezier, voor mijn doelstellingen (het rijden van dressuurwedstrijden en mijzelf als ontwikkelen als dressuurruiter). Ik zal er alles aan doen om het werk zo leuk en goed mogelijk voor hem te houden. Maar ik besef dat het in de eerste plaats mijn ding is, dat ik hem letterlijk opzadel met mijn doelstellingen en dat hij slachtoffer is van de fouten die ik maak. Want ik heb niet de illusie dat ik geen fouten maak. Het is mijn verantwoordelijkheid is om er voor te zorgen dat het voor hem ook leuk en goed blijft en het is mijn verantwoordelijkheid om zijn grenzen, zowel mentaal als fysiek, te respecteren en daar mijn doelstellingen op aan te passen. En als dat niet gaat voor hem een baas te zoeken die wel voldoening haalt uit hetgeen mogelijk is binnen de grenzen van mijn paard.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 01-08-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:16

Haha, Jasmijn. Je bent wel zwart wit. Maar daar houd ik dan ook wel weer van :D :D :D Daartussenin zitten ook nog een hoop nuances. Dat heb ik dan weer geleerd (maar ben dan ook al 51)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:08

[quote="jasmijn78]
De houding van 'dat je de dressuur voor je paard doet, insinueert iets arrogants, iets onzelfzuchtigs. Ik vind dat bij aanvang een slechte attitude om jezelf als ruiter te ontwikkelen. Zodra je beseft dat je het rijden in zijn geheel voor jezelf doet, en dat je als ruiter echt nog een lange weg te gaan hebt en het niet te voorkomen is dat je fouten maakt... Dat vind ik al een veel betere attitude. Daarmee ga je namelijk eerder kritisch naar jezelf kijken en je afvragen 'doe ik het echt wel goed'? Vind mijn paard het echt nog wel leuk? Dan leer je je paard waarderen voor hetgeen hij voor jou doet. Want hij doet het voor jou omdat jij het vraagt.

Als je blijft denken: ik doe het voor mijn paard, ik heb hem gered, zonder mij zat hij in de lijm.... Dan geef je jezelf te snel teveel credits. Dan heeft je paard geen keuze meer dan het maar te doen en het maar leuk te vinden. En als het niet lukt allemaal dan kun je altijd nog de vorige eigenaar de schuld geven en zo verklaren waarom je al 3 jaar nauwelijks progressie maakt. Maar dan hoef je niet naar jezelf te kijken. Ik denk dat de stelling 'de dressuur is er voor het paard' zo'n attitude in de hand werkt. Want als je met die intentie gaat rijden beschouw je jezelf kan blijkbaar al als volleerd ruiter/trainer/africhter[/quote]

Hier maak je toch een heel averechtse redenering hoor: als je juist dressuur rijdt in het belang van het paard (dus academisch of klassiek, van moderne dressuur kan ik geen voordelen zien voor het paard), zal je juist nog meer de moeite doen om jezelf te verbeteren. Sinds ik mijn merrie heb, heb ik hopen cursussen gevolgd over rechtrichten, massage, shiatsu, acupressuur, cranio sacraal, centered riding, dubbele longe... met het doel me te verbeteren , al zal ik nooit een goede ruiter worden, ben er intussen ook al 39, ben niet de meest gemotiveerde ruiter, en heb (blijkbaar chronische) rugproblemen. Maar dat neemt niet weg dat mijn merrie nu beter loopt dan bij de vorige eigenaars, die wel goede ruiters waren. Dus behandel ons niet als pretentieuze egotrippers.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:12

hwn schreef:
Maar dat neemt niet weg dat mijn merrie nu beter loopt dan bij de vorige eigenaars, die wel goede ruiters waren. Dus behandel ons niet als pretentieuze egotrippers.

Is dat zo, of vind jij dat zo?

Ik ken vrij veel mensen die het hele rijtje wat jij hebt gedaan ook hebben gedaan en ook vinden dat hun paard het veel beter doet. Echter zie ik precies t tegenovergestelde........

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:50

(kom even uit de meeleesmodus) Jasmijn, meestal kan ik jouw bijdragen van harte onderschrijven, maar ik vind het onzin als je zegt dat er paarden ongeschikt zijn voor dressuurmatige training. Dressuur als sport is een ander verhaal, en dat is volgens mij hier teveel jouw referentiekader. Ook een logge, slecht gebouwde tinker kan door een correcte dressuurmatige training binnen de beperkingen van zijn bouw zijn lichaam onder de ruiter beter leren gebruiken. Losser, rechter, meer in balans. Of je er dan ook een proefje mee moet willen rijden, is een tweede. Ik heb zelf diverse paarden getraind met een minder gunstige bouw, en juist voor dit soort paarden is een correcte dressuurmatige basis cruciaal om uiteindelijk prettig te kunnen functioneren als rijpaard. Juist deze paarden kunnen ook spectaculair verbeteren door goede training, maat dat kost wel veel tijd en dient los te staan van een sportdoel. De dressuur is er voor het paard. De sport is er voor de ruiter.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:05

Hier iemand met ervaring met een paard met kissing spines en atrose { tussen 3 wervels in de overgang rug/lenden partij}.
Ik had een hele grote ruin {1.83} die altijd al moeilijk te rijden was. Heel sensibel, kwalijk nemend etc. Ik dacht altijd dat het door zijn wat moeilijke karakter kwam dat ie niet "normaal" te rijden was. Uiteindelijk ben ik ook gaan lessen volgens de academische dressuur. Alleen wist ik niet dat dat zo heette, kende die hele stroming niet. Ik zocht alleen maar een manier om met mijn paard te kunnen rijden. Ik vond het drama! Dat enorme buigen in de hals en dat slakkegangetje. Verschrikkelijk! Maar....mijn paard ging nooit meer omhoog, dus toch maar doorgezet {was heel blij dat ik altijd alleen reed, want ik voelde me echt flink voor schut rijden}. Maar toch...het voelde absoluut niet goed. Soms ging ik 2 keer per week naar les, omdat alles volstrekt tegen mijn gevoel in ging en ik anders toch op de "normale" manier ging rijden. Mijn paard kon inmiddels schouderbinnewaarts, traver, appuyementen....alles in een heel laag tempo en voor mijn gevoel zonder goed lichaamsgebruik. Een volte kleiner dan 18 meter linksom kon ie na een jaar nog steeds niet correct. Na een jaar zo geploeterd te hebben, waarbij de instructeur duidelijk vele malen enthousiaster was dan ik over de vorderingen, begon ik eindelijk te twijfelen of mijn paard misschien wel wat mankeerde. Op naar de dierenarts en daar werd dus die kissing spines en atrose ontdekt. Paard had na een jaar training op de AR manier nog geen enkele spier op zijn rug, gewoon omdat ie zijn lijf alles behalve goed gebruikte! Ik was er gelijk klaar mee. Ik baalde er van dat ik niet veel eerder naar mijn gevoel had geluisterd ipv het enthousiaste geleuter van de instructeur.
Inmiddels rij ik weer op de "normale" manier {uiteraard met een ander paard}. Ik heb een hoop dingen van de AR weer af moeten leren. Voor mij nooit meer AR!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:35

Maar sliert als je al zo de AR ingaat, met zo'n weerzin dan is het ook gedoemd om niet goed te gaan....
Je moet echt gemotiveerd zijn en echt voor de volle 100% ervoor willen gaan. Dat enorme buigen krijg ik ook helemaal niet in mijn les. Jammer dat het zo uitgepakt heeft voor jou.

Vraag me alleen af wat de AR er precies mee te maken heef?
Denk dat je met een andere dicipline ook helaas geen beter resultaat had gehad.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:42

Askja schreef:
Dressuur als sport is een ander verhaal, en dat is volgens mij hier teveel jouw referentiekader. Ook een logge, slecht gebouwde tinker kan door een correcte dressuurmatige training binnen de beperkingen van zijn bouw zijn lichaam onder de ruiter beter leren gebruiken. Losser, rechter, meer in balans. Of je er dan ook een proefje mee moet willen rijden, is een tweede.

Ik heb inderdaad de dressuursport als referentiekader. Ik neem het skala en de beschrijving/voorwaarden van de oefeningen en de opbouw van niveau's vrij letterlijk en als er staat dat in een appuyement takt, oprichting, verzameling, aanleuning, impuls en rechtgerichtheid etc. bewaard moeten blijven, en er is bijvoorbeeld totaal geen impuls of takt te bespeuren, dan is het voor mij niet goed. Ik denk wel dat je een, in mijn beleving voor dressuur ongeschikt paard, door soort van dressuurmatige training gehoorzamer en beter in de hand krijgt. Zodat het bijvoorbeeld netjes stilstaat bij stoplichten als je buiten rijdt en goed te sturen is en zo. Dat is natuurlijk wel een groot voordeel. Maar dat schaar ik dan meer een beetje onder opvoeding dan onder dressuur. Als je de theorie leest van bv de AR, dan denk ik dat dat voor heel ongelukkig gebouwde paarden en/of paarden met gebreken onuitvoerbaar is (als je het zo precies zou uitvoeren als het beschreven staat). Ik zie zo'n Tinker met een doorgezakte rug geen 'half passes' maken bijvoorbeeld. Verder denk ik dat soms onderschat wordt dat paarden zelf ook goed in staat zijn om in balans te komen en hun lichaam zo te gebruiken dat zij zichzelf sparen. Als je er niet teveel aan gaat peuteren, er in balans met een passend zadel opzit etc. dan denk is dat ze zich prima redden met een ruiter op hun rug zonder daar overmatig van te slijten zolang wij ze maar niet in de weg zitten. Je moet dan alleen geen krappe wendingen, steeds maar voltes en zijgangen en allerlei ingewikkelde dingen gaan vragen. Ik ben in Costa Rica met paard de jungle in geweest en echt door onmogelijk terrein. Die paarden werder helemaal niet dressuurmatig gereden. Ik heb de teugels maar losgelaten en het zelf zijn weg laten zoeken en stond versteld van het gemak en de balans waarmee die paarden, stuk voor stuk, door dat terrein gingen. Maar ja de meeste willen natuurlijk niet alleen maar met lange teugel recht toe recht aan rijden. Natuurlijk kun je elk paard wel een beetje gymnasticeren en dat is altijd goed. Maar ik vind dat de toegevoegde waarde daarvan soms juist worden overschat. En dat daardoor sommige paarden juist teveel dressuur voor hun kiezen krijgen dan goed voor ze is. Een paard hoeft geen heel arsenaal aan zijgangen en huppelpassen te kennen om functioneel/gezond als rij/recreatiepaard door te kunnen gaan. En ik denk dat het leerproces van een ruiter soms meer belastend is, zeker voor een gebrekkig/ongelukkig paard, dan de meerwaarde van dressuur. Dan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Maar dat is meer de uitvoering in de praktijk.

Babootje schreef:
Haha, Jasmijn. Je bent wel zwart wit. Maar daar houd ik dan ook wel weer van Daartussenin zitten ook nog een hoop nuances. Dat heb ik dan weer geleerd (maar ben dan ook al 51)

In de praktijk en in de uitvoering zijn inderdaad een hoop nuances. Maar als het om principes gaat zijn er wat mij betreft weinig nuances. ;) :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:46

Waar lees jij dat ze er met weerzin in ging Paperboy? Volle 100% is alleen goed op het moment dat je ten alle tijde kritisch blijft.

Met een andere instructie die ook het voorwaartse/impuls niet zou vergeten en geen extreme stelling en buiging(waardoor de verbinding met achter wegvalt en je inderdaad niks traint) zou hebben gebruikt behoort toch echt ieder paard meer en de juiste bespiering te krijgen :)