Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:48

@ts ,lijkt mij geen probleem.
Ik weeg ook ruim over de 90 en mijn tinker heeft er nooit problemen mee.
Ik heb bijna 100 gewogen en op mn rijpaard van 180 zonder problemen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:55

Gini schreef:
suuzepuus schreef:
sjeee je mag toch zeker zelf weten wie en wat je op je paard zet? de ene trekt bij 60 kilo een grens en de ander vindt 150 kilo geen probleem. Het is toch per persoon (en helemaal per paard!!!) toch verschillend?
Al wil je je paard verkopen of weg geven aan iemand met blond haar en blauwe ogen..... moet je lekker zelf weten toch!

Nou, als iemand van 150 kilo op een paard stapt, dan zeg ik er toch wat van hoor. :')

Ik denk dat er maar weinig mensen van 150 kilo zijn die op een paard kunnen komen!!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:58

Ik kan er niet echt een antwoord opgeven maar het heeft zoals veel al zeggen ook veel met het paard te maken.
Ik heb een vrij smal paard, wel 1.64 hoog. Ik weeg rond de 59 kg en dat vind ik voor hem toch meer als genoeg. (Nu doe ik over een enkele kilo meer niet moeilijk maar 65 toch op z'n max) Terwijl het andere paard van 1.64 vast véel meer kan dragen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:54

sevke schreef:
Uiteraard doet iedereen met zijn paarden wat hij wil, maar ik vind een gewichtslimiet van 60kg icl zadel fel overdreven. En een westernzadel weegt nu eenmaal veel. Je vindt geen behoorlijk zadel onder de 15 kg. En om daarvoor nu met een Engels zadel te beginnen rijden... :n
Een westernzadel verdeelt trouwens heel wat beter het ruitergewicht, ook al is het zwaarder.

Dat mag jij vinden uiteraard, ik vind 60kg ook niet veel maar IK vind 90kg zeker de max voor paarden. En als ik over het gewichtslimiet wat ik gesteld heb voor mijn paarden (± 75kg) kom zou ik dus iets aanpassen en quite frankly snap ik niet waarom niet meer mensen dat doen. Teveel wegen is voor niemand gezond :o.

Lisitano daar heb je gelijk in maar ik ga voor het gemak dan uit van iemand die kan rijden. En ook voor die mensen zou er IMO een max. gewicht moeten zijn. Voor manegepaarden vind ik dat het wel wettelijk (al is dat niet te controleren) aan banden gelegd mag worden :o.

Suuzepuus, helaas zou ik bijna willen zeggen, kan idd iedereen doen en laten met zijn/haar paard wat ie zelf wil maar dat maakt het dan toch niet meteen oké?

Lisitano

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:14

Ik hoorde laatst dat er op manege Jasper al een gewichtslimiet is gesteld incl. tuigage. Er is daar verschil gemaakt tussen beginners en gevorderden. Ik geloof 75 of 85 kg? Correct me if I'm wrong.
Daar moet je dus ook echt elke week op de weegschaal.

Ik werk in een ruitersportzaak, ik mag het vast niet zeggen, maar af en toe denk je wel eens bij jezelf: tennis misschien beter? :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:25

Citaat:
Suuzepuus, helaas zou ik bijna willen zeggen, kan idd iedereen doen en laten met zijn/haar paard wat ie zelf wil maar dat maakt het dan toch niet meteen oké?

Misschien is dat helaas wel de waarheid. en dan heb ik het niet alleen over het gewicht van de ruiter maar ook over bijv. huisvesting, voeding en eenzaamheid..... wat er achter het huis gebeurd weten wij niet en hebben we niets over te zeggen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:29

Tenzij het dierenwelzijn echt in gedrang komt. Dan is het je plicht om iets te zeggen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:37

Lisitano schreef:
Ik werk in een ruitersportzaak, ik mag het vast niet zeggen, maar af en toe denk je wel eens bij jezelf: tennis misschien beter? :D

:')

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:48

Gewoon even ter overweging/informatie hè. Het minimum gewicht voor internationale (FEI) endurancewedstrijden (160-ers dus) is 75 kg (incl. zadel). En dat zijn overwegend Arabiertjes die daaraan meedoen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:58

Maar goed dat ik dan geen topsport endurance rij of ik zou 19 kg aan dood gewicht moeten meenemen, zeer leuk voor het paard.
Mijn verwondering over topsport kent geen grenzen. :=

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:02

Moet een beetje gniffelen om iemand die stelt een maximum gewicht te hebben ingesteld voor lessers en vervolgens foto's plaatst op haar site van 2 meiden die aan het voltigeren zijn op een van diezelfde paarden (tegelijk dan dus)... :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:16

Lusitana schreef:
Okee, mannen mogen niet meer paardrijden (snel te groot en te zwaar), vrouwen niet (want door tieten onevenredig belastend om maar te zwijgen over het overgewicht door buikje). Blijft over kleine dunne pubers en kinderen.
Tja.

Dan zijn we van grote mannen op kleine kerngezond oud wordende paarden
naar kinderen en pubers op jong naar de slager moetende paarden gegaan.

Dan is er toch iets misgegaan in de fokkerij.

Inderdaad.
OF we zijn hier met zijn allen Roomser dan de Paus en hanteren normen die nergens op slaan..
OF onze fokkerij is niet gezond genoeg.

Ik denk een beetje van beide.

Een volwassen vent van 90 kilo (wat helemaal niet dik of zwaar is voor een man!) kan prima rijden op een gezonde KWPN-er van pak-em-beet 1.65m. hoogte.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:38

Dees, nogmaals, dat mannen dan niet meer zouden kunnen rijden is een drogreden om bepaalde dingen dan maar door de vingers te zien. Dat het een gezond gewicht is voor de man betekent niet dat het ook een gezond gewicht is voor een paard ;).

IMO is 90kg + nog 20kg harnachement veel en veel te zwaar voor welk paard dan ook :o (iig voor alles wat NIET uitsluitend een staprondje van max. 30minuten betreft).

Lisitano, moet je dan niet enorm op je tong bijten?

Alvaron, tja topsport, praat me er niet van... 75kg vind IK overigens niet veel, volgens het schema wat je vaak voorbij ziet komen is het wel teveel voor het soort paard waar men dan op rijdt. Tja, je moet sowieso altijd blijven kijken naar de mate van training, de combinatie, de conditie van het paard én de ruiter en ervaring. Op het ene paard zal die 75kg geen probleem zijn, op het andere wel. Maar ik blíjf erbij dat een maximum gewicht instellen waarmee je nog op een paard mag stappen, geen overbodige luxe is. Het is alleen never nooit niet te controleren.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:14

Sees schreef:
Alvaron, tja topsport, praat me er niet van... 75kg vind IK overigens niet veel, volgens het schema wat je vaak voorbij ziet komen is het wel teveel voor het soort paard waar men dan op rijdt. Tja, je moet sowieso altijd blijven kijken naar de mate van training, de combinatie, de conditie van het paard én de ruiter en ervaring. Op het ene paard zal die 75kg geen probleem zijn, op het andere wel. Maar ik blíjf erbij dat een maximum gewicht instellen waarmee je nog op een paard mag stappen, geen overbodige luxe is. Het is alleen never nooit niet te controleren.

Maar met die 75 kg minimaal, lopen ze dus wel 160 km. En niet maar 1 uurtje...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:27

Waarom is dat eigenlijk zo ingesteld? Is bijna een straf voor de mensen die naast het paard ook zichzelf in een optimale conditie willen houden.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:44

Lisitano schreef:
Ik hoorde laatst dat er op manege stal Jasper al een gewichtslimiet is gesteld incl. tuigage. Er is daar verschil gemaakt tussen beginners en gevorderden. Ik geloof 75 of 85 kg? Correct me if I'm wrong.
Daar moet je dus ook echt elke week op de weegschaal.

Ik heb net even op hun site gespiekt en je hebt helemaal gelijk. Een aantal jaar geleden, toen ik er reed, was dat nog niet het geval. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat, mits ze nog steeds ongeveer hetzelfde type paardenbestand hebben als toen, ik een bovengrens van 75 kilo wat laag vind. Daarbij vind ik de grens tussen 'beginner' en 'gevorderde' nogal subjectief.

Je moet er dus ook iedere week op de weegschaal en wat dan als je die week 75,5 kilo weegt, mag je dan niet meedoen met de les? Lijkt me heel gezellig, iedere week opnieuw met de hele groep in de rij voor de weegschaal.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:14

Ah stal Jasper :D Sorry. Wij vonden het inderdaad ook wat laag, maar ze zullen dan vast kleine paarden hebben? Ach, ik vind het wel goed, ze maken ruiters wel bewust ervan.

@ Sees, ja vreselijk moeilijk af en toe. Het is toch iets wat je "niet kunt zeggen".

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:01

Sees schreef:
[naam verwijderd], nogmaals, dat mannen dan niet meer zouden kunnen rijden is een drogreden om bepaalde dingen dan maar door de vingers te zien. Dat het een gezond gewicht is voor de man betekent niet dat het ook een gezond gewicht is voor een paard ;).

IMO is 90kg + nog 20kg harnachement veel en veel te zwaar voor welk paard dan ook :o (iig voor alles wat NIET uitsluitend een staprondje van max. 30minuten betreft).

Wie zegt dat jij überhaupt gelijk hebt?
Je roept dat nu wel, en zegt ook terecht IMO (jouw opinie dus!), maar in praktijk zie je gewoon dat volwassen mannen op paarden van doorsnee maat prima kunnen gaan hoor. JIJ vindt dus dat een volwassen man te zwaar is voor een paard. Maar omdat jij dat vindt, wil helemaal nog niet zeggen dat dit het enige juiste standpunt is.

Ik denk bijvoorbeeld niet dat bondscoach Rob Ehrens zich wat van je aan zal trekken.
Vooralsnog bestaat de nationale springequipe bepaald niet uit uitsluitend vrouwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:07

Er zijn al een paar onderzoeken die grenzen aanduiden voor het gewicht. Telkens worden die lacherig weggewuifd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:20

Omdat die onderzoeken op zichzelf niet deugen. Er zijn geen controle groepen, het zijn geen langdurige onderzoeken.
Een beetje hartslag meten etc zegt niks. Als ik met een rugzak rond moet rennen krijg je ook andere uitslagen dan als ik dat niet doe, maar dat wil nog niet zeggen dat het schadelijk is als ik alle dagen met een rugzakje rondren!

De praktijk wijst uit dat paarden kapot gaan van verkeerd rijden, niet van zware ruiters.
Waarom de hele geschiedenis maar wegpoetsen omdat er tegenwoordig mensen zijn die denken dat paarden van suiker zijn?

En nogmaals als ze werkelijk van suiker zijn tegenwoordig is er iets heel erg mis gegaan in de fokkerij.

Als er een degelijk onderzoek komt, en dat wil zeggen, een grot aantal gelijkwaardige paarden die van jong tot oud door gelijkwaardige ruiters van hetzelfde gewicht gereden worden tegenover een controle groep van een gelijk aantal gelijkwaardige paarden die van jong tot oud door gelijkwaardige zware ruiters gereden worden en die paarden worden allemaal hetzelfde gehouden en gevoerd, dan wil ik pas de uitslag geloven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:42

Ach, in de geschiedenis kreeg iedere merrie ieder jaar een veulen. Als 50% (fictief percentage) daarvan naar de slacht ging omwille van rug- en beengebreken dan bleef er toch nog genoeg over. Natuurlijk staat het onderzoek nog in de kinderschoenen, maar toch wijzen ze allen redelijk in dezelfde richting. En wat gebeurt er met wetenschappelijke onderzoeken waarvan men de resultaten niet wil weten, die worden uitgelachen en verworpen, de wetenschappers worden slecht onderzoek verweten. DAT is in het verleden ook al vaak voorgekomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:02

Er is ook vele malen bewezen dat onderzoeken werkelijk niet deugen, daar kun je je ogen ook niet voor sluiten.

En het gaat helemaal niet om de hoeveelheid die naar de slager ging, van mijn part is dat 99%. Waar het om gaat is dat je niet kunt aantonen dat die schade werkelijk zuiver en alleen door ruitergewicht is aangebracht. Helmaal niet omdat een heleboel andere dingen veel meer voor de hand liggen, nl verkeerde voeding, huisvesting, beslag etc en training of een combinatie daarvan en dan hebben we het nog niet een sover genetische factoren....

Overigens gingen er nooit zoveel paarden naar de slager als nu het paardenbestand zo explosief gegroeid is,
omdat het hebben van een paard voor elke ruiter haalbaar is...

Ik heb veertig jaar bewust paardenhouderij en fokkerij meegemaakt en gezien hoe het van elitesport naar alledaags is gegaan, de opgang van de maneges in de jaren 80... ik heb een heel ander beeld van paardenhouderij dan de mensen van na 1980....
Ik heb gezien hoe allround paarden die zondags gewoon nog voor de wagen gingen, moesten veranderen in aparte springpaarden en dressuurpaarden en hoe ze nu weer terugfokken naar allround, want dat was zo gek nog niet...
Ik gebruik niet vaak mijn "ik was er bij dus ik weet er best iets van kaart" maar hier zwaai ik hem toch even hoor. :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:10

Hey, weten jullie wat? Ik heb me 3 jaar rottig gevoeld omdat ik zo ongeveer een minderwaardigheidscomplex had na mn zwangerschap (woog voordien altijd rond de 75 kg en nadien dus bijna 90), mede omdat ik me altijd veel aantrok van dit soort topics. Maar dat is bij deze over. Dit ben ik en dit zijn wij en ik mag dan niet de lichtste zijn, ik pas er prima op en ik ben ervan overtuigd dat ze geen last van me heeft. [RT-HAW] Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:18

Leorah schreef:
Hey, weten jullie wat? Ik heb me 3 jaar rottig gevoeld omdat ik zo ongeveer een minderwaardigheidscomplex had na mn zwangerschap (woog voordien altijd rond de 75 kg en nadien dus bijna 90), mede omdat ik me altijd veel aantrok van dit soort topics. Maar dat is bij deze over. Dit ben ik en dit zijn wij en ik mag dan niet de lichtste zijn, ik pas er prima op en ik ben ervan overtuigd dat ze geen last van me heeft. [RT-HAW] Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

Zo denk ik er dus ook over. Ik weeg 93 kg en heb ook op haflingers gereden van 1.50/1.53
En die pony had er echt geen last van hoor. Die kon het prima aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:27

Toen ik een foto plaatste in het topic over overgewicht kon men nauwelijks mijn gewicht geloven en vond men het een mooie combinatie...op een hoogbenige pony van 1.37m ofzo...

Dat soort dingen moet je gewoon individueel bekijken. Er kunnen geen regels voor verzonnen die voor alle paarden en ponies gelden.