Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Gini schreef:suuzepuus schreef:sjeee je mag toch zeker zelf weten wie en wat je op je paard zet? de ene trekt bij 60 kilo een grens en de ander vindt 150 kilo geen probleem. Het is toch per persoon (en helemaal per paard!!!) toch verschillend?
Al wil je je paard verkopen of weg geven aan iemand met blond haar en blauwe ogen..... moet je lekker zelf weten toch!
Nou, als iemand van 150 kilo op een paard stapt, dan zeg ik er toch wat van hoor.
sevke schreef:Uiteraard doet iedereen met zijn paarden wat hij wil, maar ik vind een gewichtslimiet van 60kg icl zadel fel overdreven. En een westernzadel weegt nu eenmaal veel. Je vindt geen behoorlijk zadel onder de 15 kg. En om daarvoor nu met een Engels zadel te beginnen rijden...![]()
Een westernzadel verdeelt trouwens heel wat beter het ruitergewicht, ook al is het zwaarder.
.
.
Citaat:Suuzepuus, helaas zou ik bijna willen zeggen, kan idd iedereen doen en laten met zijn/haar paard wat ie zelf wil maar dat maakt het dan toch niet meteen oké?
Lusitana schreef:Okee, mannen mogen niet meer paardrijden (snel te groot en te zwaar), vrouwen niet (want door tieten onevenredig belastend om maar te zwijgen over het overgewicht door buikje). Blijft over kleine dunne pubers en kinderen.
Tja.
Dan zijn we van grote mannen op kleine kerngezond oud wordende paarden
naar kinderen en pubers op jong naar de slager moetende paarden gegaan.
Dan is er toch iets misgegaan in de fokkerij.
.
(iig voor alles wat NIET uitsluitend een staprondje van max. 30minuten betreft). Sees schreef:Alvaron, tja topsport, praat me er niet van... 75kg vind IK overigens niet veel, volgens het schema wat je vaak voorbij ziet komen is het wel teveel voor het soort paard waar men dan op rijdt. Tja, je moet sowieso altijd blijven kijken naar de mate van training, de combinatie, de conditie van het paard én de ruiter en ervaring. Op het ene paard zal die 75kg geen probleem zijn, op het andere wel. Maar ik blíjf erbij dat een maximum gewicht instellen waarmee je nog op een paard mag stappen, geen overbodige luxe is. Het is alleen never nooit niet te controleren.
Lisitano schreef:Ik hoorde laatst dat er opmanegestal Jasper al een gewichtslimiet is gesteld incl. tuigage. Er is daar verschil gemaakt tussen beginners en gevorderden. Ik geloof 75 of 85 kg? Correct me if I'm wrong.
Daar moet je dus ook echt elke week op de weegschaal.
Ik werk in een ruitersportzaak, ik mag het vast niet zeggen, maar af en toe denk je wel eens bij jezelf: tennis misschien beter?
Sorry. Wij vonden het inderdaad ook wat laag, maar ze zullen dan vast kleine paarden hebben? Ach, ik vind het wel goed, ze maken ruiters wel bewust ervan.Sees schreef:[naam verwijderd], nogmaals, dat mannen dan niet meer zouden kunnen rijden is een drogreden om bepaalde dingen dan maar door de vingers te zien. Dat het een gezond gewicht is voor de man betekent niet dat het ook een gezond gewicht is voor een paard.
IMO is 90kg + nog 20kg harnachement veel en veel te zwaar voor welk paard dan ook(iig voor alles wat NIET uitsluitend een staprondje van max. 30minuten betreft).
Leorah schreef:Hey, weten jullie wat? Ik heb me 3 jaar rottig gevoeld omdat ik zo ongeveer een minderwaardigheidscomplex had na mn zwangerschap (woog voordien altijd rond de 75 kg en nadien dus bijna 90), mede omdat ik me altijd veel aantrok van dit soort topics. Maar dat is bij deze over. Dit ben ik en dit zijn wij en ik mag dan niet de lichtste zijn, ik pas er prima op en ik ben ervan overtuigd dat ze geen last van me heeft. [RT-HAW] Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!