Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:50

Ik zie hele mooie foto's in je profiel zonder slof????? Met de slof loopt je paard echt helemaal niet goed en zo bouwt ie teveel spanning en spier op de verkeerde plaats op waardoor rijden straks helemaal niet gaat. Waar uit zich dat hete in?

Zoals ik al eerder zei, een bit met vaste ringen ligt rustig in de mond. Mijn draak wordt echt heel heet met een 'rinkelend' bitje.

Rhyddid

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:52

Zou het echt wel aan het bit liggen?? Misschien heb je gewoon een goede instructeur nodig die jouw en je paard kunnen helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:52

Nies_ schreef:
Shocking.. Je paard loopt nu ook niet ontspannen.
Gewoon een dubbelgbroken of ongebroken water- of bustrens erin en oefenen maar.

Ben ik het mee eens. Het paard zet de kaak vast (zie de speekselklieren) drukt de rug weg etc. Ze loopt nu aan de slof getrokken. Gezien haar leeftijd zal ze echt wel de tijd nodig hebben om zich te leren ontspannen in haar lijf.
Je moet het eerst rijtechnisch oplossen voordat je gaat klooien met bitten. Begin eerst met goede instructie.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:52

Bedankt maralyn voor je reactie...
Zal hem vanavond ook nog een keer goed doorlezen...
Dat is het mooiste wat er is.. zonder bit.. heb ik ook al over na zitten denken... ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:54

onkeltje schreef:
Dat is het mooiste wat er is.. zonder bit.. heb ik ook al over na zitten denken... ;)

met bit is ook prima....het is de persoon die er aan hangt die het onprettig maakt voor het paard ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:55

Juist Geerke, daar doelde ik juist op!

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:56

Mijn Fries (net 6 geworden) was in de bak ook "fris". Voor mijn gevoel stonden we in de 5de versnelling en kreeg ik hem met geen mogelijkheid terug. (aanvulling: ik rij niet met een hulpteugel). Heet wil ik het niet noemen, te snel lopen. Liep ook met zijn hoofd de lucht in.
Ik ben gister begonnen met les. Mijn instructeur legde ook uit,waarom hij met zijn hoofd omhoog gaat lopen, lijf vast en als een plank voort beweegt. Zo heeft hij balans, dus daar kiest hij voor.

Wij moeten nu gaan oefenen om zijn hoofd te laten zakken, het tempo met mijn zit te bepalen, en ontspannen rond te rijden. Ik moet zeggen dat het gister al stukken beter ging. Hij vond het moelijk omdat hij zijn balans kwijt is als hij moet zakken, maar het lukte wel en je gelijk voelt dat zijn lijf meer ontspannen is waardoor hij ook weer makkelijker zakt en zijn tempo veel beter te regelen is.

Ik zou zeggen, neem les... ik les 1 x in de 2 weken voor mij nu meer dan genoeg. Maar ik wil graag relaxed met hem de bak doorkunnen ipv gefrustreerd erop zitten wat hem ook weer niet ten goede komt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:56

geerke schreef:
onkeltje schreef:

met bit is ook prima....het is de persoon die er aan hangt die het onprettig maakt voor het paard ;)

Juistem.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:58

Voor Naditia,

Ook weer bedankt...
Ik zie regelmatig de K&K ultra dubbelgebroken watertrens voorbij komen.
Ik ben ook zeker niet op zoek naar een strenger bit.. of een scherper bit.
Maar naar een bit die mijn paard misschien als meer prettig ervaart... dat is alles...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:59

Zal het paard eerst van zijn trauma af moeten komen.
Anders is geen 1 bit prettig voor hem

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:02

Paard heeft veel stress gehad las ik ergens? Misschien eens laten bekijken door iemand die verstand heeft van spieren. Stress kan namelijk enorm veel spier blokkades opleveren wanneer de stress word weggenomen. Dan lijkt er niks aan de hand, maar ondertussen is er een te hoge spierspanning waardoor een paard zijn lijf niet lekker kan gebruiken en dus last heeft van zijn lijf en zich compleet anders gaat gedragen. (verklaart misschien het hoofd omhoog en misschien ook het frisse (reactie op ongemak in lijf? )

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:02

Citaat:
Sorry, nu breekt echt mijn klomp.
Ik gaf aan dat ik niet meer wilde reageren, maar ik kan het niet laten. Heb je dan echt zo'n blok beton voor je hoofd?
alles op een rijtje wil je:

- Je paard nageeflijk laten lopen door middel van een ander bit.
- Je paard heeft veel te weinig beweging, maar dat vind je prima want je vind dit een fijne stal. (maar wel klagen dat je paard zo heet is, en als oplossing knup je er een slof aan??)
- Geen tips aan nemen, maar daar vraag je wel om.
- Geen lessen, want daar heb je geen tijd voor.

Kortom, Je wilt geen oplossing. Maar als er hier tips en adviezen komen wat nou eenmaal de juiste manier zou zijn, dan is dat totaaaaaaaal buiten jou straatje en word dat afgewimpeld.

TS; Waar ben je mee bezig en wat wil je nou bereiken? Ik snap je echt niet.

Misschien beter om hier gewoon weg te blijven?
1 ik zoek geen bit om haar nageeflijk te laten lopen.. maar een bit die zij misschien als fijner ervaart....
2 JIJ concludeert dat mijn paard te weinig beweging heeft, en JIJ hebt waarschijnlijk het geld wel om 300 in de maand te gaan betalen???
Mag ik dan niet gewoon zeggen dat ik dit een fijne stal vind.. die ALLES heeft.. en voor een betaalbare prijs???
3 Neem wel zeker tips aan, maar mag zelf denk ik ook wel een reactie geven?
4 geen tijd voor lessen??? dat is in al deze berichten nog geen 1 keer genoemd!!

Dus alsjeblieft, blijf hier gewoon buiten!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:02

maralyn schreef:

trauma?Paard gebruikt zijn rug gewoon niet goed...ik zie niet wat dit met een bit te maken heeft.
Dit is een rijkundig probleem.TS moet leren haar paard erdoor te rijden.....de basis.Maar veel mensen slaan de basis over ;)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:03

En daarnaast.. de hele dag op de wei... ow ow ow wat zulle ze daar bewegen zeg!!! alleen maar dik en rond worden van het gras!!!!

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:03

Normaal reageer ik niet gauw maar nu wel.

Ten eerste wil ik zeggen dat je een mooie fries hebt.
Maar jammer dat je veel advies in de wind slaat.
Ten eerst ik zou gauw vertekken van deze stal ook al heb je het naar je zin.
paard komt veel te weinig buiten en dus zijn energie niet kwijt.
en ik vindt het raar dat je geen instructie van buiten af nemen..
Ik werk ook 50 uur inde week en heb een huihouding maar heb wel tijd voor drie paarden en rijdt er elke dag 2 ervan en heb van 4 mensen les en houdt geld over.
sta op een goedkope stalling en de paarden staan de hele dag buiten.
Ik wil je niet afkraken maar denk aan je paard en niet aan een ander bit want daar bereik je echt niets mee.
en mijn paarden worden echt niet rond van het gras daar ze elke dag beweging krijgen en mocht dit wel zo zijn dan hebben ze hele winter wat om op te teren.
Laatst bijgewerkt door Linda714 op 28-06-13 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:03

TS ik vraag me af wat je zelf verstaat onder terug naar de basis. Volgens mij heb je daar een veel drastischer beeld van dan wat het in werkelijkheid is. Ik heb het zelf juist als heel prettig ervaren om te doen.
Reageer maar wanneer je tijd hebt - mag ook via PB. Ik snap dat je het druk hebt, je topic gaat erg snel!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:04

geerke schreef:
maralyn schreef:

trauma?Paard gebruikt zijn rug gewoon niet goed...ik zie niet wat dit met een bit te maken heeft.
Dit is een rijkundig probleem.TS moet leren haar paard erdoor te rijden.....de basis.Maar veel mensen slaan de basis over ;)

Rijkundig of spiertechnisch van het paard?
VisibreTeam schreef:
Paard heeft veel stress gehad las ik ergens? Misschien eens laten bekijken door iemand die verstand heeft van spieren. Stress kan namelijk enorm veel spier blokkades opleveren wanneer de stress word weggenomen. Dan lijkt er niks aan de hand, maar ondertussen is er een te hoge spierspanning waardoor een paard zijn lijf niet lekker kan gebruiken en dus last heeft van zijn lijf en zich compleet anders gaat gedragen. (verklaart misschien het hoofd omhoog en misschien ook het frisse (reactie op ongemak in lijf? )

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:04

Citaat:
Niemand heeft hier wel/geen schuld aan. Het gaat hier gewoon om de verkeerde aanpak en hoe TS ervoor kan zorgen dat de problemen die zij nu heeft opgelost kunnen worden.

TS, ik heb een vijfjarige merrie, nu bijna een maand van mij. Ik heb ook de slofteugel-fout gemaakt, dan wel een paar keer en geen twee jaar... Ik heb de knoop doorgehakt om haar volledig opnieuw in te rijden.

1. ritme
2. balans
3. rechtrichten
4. nageeflijkheid (komt vanzelf als bovenstaande onderdelen er zijn)

Met deze stappen ben ik aan de slag gegaan, zonder hulpteugels, enkel gebroken koperen bustrensje en weg waren we. Gewoon nemen wat je krijgt van je paard, niet overvragen. Ik wissel nog steeds af met gecombineerde neusriem en lage neusriem, dit doet ook al heel wat Probeer oplossingen te zoeken waar je ook nog vanaf kan stappen. Afwisseling is ook erg belangrijk.

Dank je wel... ga ook zeker van de slof af stappen... !!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:06

Op je profielfoto lijkt je bit te laag te hangen, zorg dat hij op een goede hoogte zit.

Een tandarts laten komen kan ook helpen, die kan jou adviseren welk bit het beste is voor je paard!

Als eerste, slof eraf en werken aan die ontspanning! Maak hem desnoods eerst moe en zorg dat hij aan je been is. Laat hem maar draven en/of galopperen, als die frisheid eraf is kun je ook al veeeel meer!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:07

TS iemand moet je leren hoe je een paard erdoor rijdt,dat is namelijk het moeilijkste wat er is.
Je moet het leren voelen hoe het voelt als het paard erdoor is.Dat ga je niet redden zonder goede instructie.

Angela

Verschil tussen de dubbellonge en de pessoa is dat je met de dubbellonge nog veel beter precies kunt zijn in de vraag naar het paard toe (vooral in stelling en buiging), maar dat het ook wel moeilijker is om het juiste contact te houden. Bij de pessoa doet de pessoa grotendeels het werk (paard voorwaarts neerwaarts leren lopen over de rug), bij de bubbellonge heb je echt zelf de "teugels" in de hand. De manier van vastzetten kan helpen, maar het is wel moeilijker als longeren in de pessoa. In beide gevallen wil ik je aanraden om wel een les te nemen (bij de dubbellonge meerdere, bij de pessoa kan 1 of 2 keer genoeg zijn om te beginnen).

Google maar eens op pessoa en longeren, dan vind je genoeg informatie.

En ik blijf erbij: ga terug naar af. Als wat je doet niet werkt, is er eigenlijk geen andere optie.
Laatst bijgewerkt door Angela op 28-06-13 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Rijtechnisch moet de ruiter zowiezo naar de basis.
En wel met goede begeleiding.

Spiertechnisch, zou ook kunnen. Dan raad ik toch een osteopaat aan.
Dezen kan goed zien door het paard wat voor houding de ruiter heeft.

Een vast paard kan ook moeilijk na geven.

--Trauma, spreek ik van een dier, wat geen vertrouwen heeft. En met slof in de krul getrokken worden, en zonder slof niet na geven, en de druk ontwijken, als ik tussen de regels lees. Spreek ik dan toch van angst voor de hand...Dus imo een trauma.--

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:07

Citaat:
Ik snap gewoon niet dat na vrij veel rustige en meewerkende reactie's TS doodleuk aangeeft dat ze deze stalling prima vind en naar mijn inzien dus niet echt behoefte heeft aan veranderen.
Geen verandering, betekend geen verbetering. Wat voor mij betekend --> Niet klagen.
Doe dat paard eerst eens naar buiten voordat je hem met een slof bij je probeert te houden onder het rijden

Geld zat zeker om op elke stal maar te kunnen staan waar je wilt????
Ik sta op een goede stal... ze hebben daar alles... alleen kunnen ze niet de hele de dag wei op... is dat nou echt zon drama??
Moet je dan maar meteen van stal veranderen?
Maar je wilt niet snappen dat er ook mensen zijn met minder geld, die ook een eigen paardje hebben, en die niet zomaar alles kunnen kopen of kunnen switchen van stal.
En maar zeggen dat ik niks aan neem... bedankt he!! voor het mooie commentaar!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:08

Citaat:
1 ik zoek geen bit om haar nageeflijk te laten lopen.. maar een bit die zij misschien als fijner ervaart....

Citaat:
maar wel dat ze wat meer gaat ontspannen en dat ze dus ook zonder slof nageeflijk gaat lopen.

Citaat:
2 JIJ concludeert dat mijn paard te weinig beweging heeft, en JIJ hebt waarschijnlijk het geld wel om 300 in de maand te gaan betalen???

Citaat:
En ze komen een halve dag buiten, niet iedereen heeft de mogelijkheid voor de hele dag.. hier op stal dus ook niet.
Had het ook liever anders gezien maar daar valt gewoon niks aan te veranderen.

Citaat:
4 geen tijd voor lessen??? dat is in al deze berichten nog geen 1 keer genoemd!!

Citaat:
Zoals ook al eerder aangegeven, ik werk 50 uur in de week.
En ik heb daarnaast ook een huishouden.
Dus meer dan 4 a 5 x in de week zit er niet in.

TS, Je spreekt jezelf behoorlijk tegen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:08

En als je geen les hebt, les nemen! In het begin kun je het beste een paar keer per week les nemen, dan houd je het beter vast :)

Een heet paard is niet hetzelfde als een drammerig, ongehoorzaam paard. Hoe heet een paard ook is, ze moeten altijd luisteren naar jouw hulp. Ik denk dat dit paard gewoon totaal niet aan het been is eigenlijk :)