Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:52

Ik ben natuurlijk geen professional, maar vind dat je echt goed bezig bent! Zonder verwachtingen, met het oog op het welzijn van het paard uitzoeken hoe je dit probleem kunt aanpakken, en open om nieuwe dingen te proberen: bitloos rijden, grondwerk, en daarnaast kosten noch moeite sparen om de fysieke gesteldheid van je paard te checken. Veel mensen zouden hier een voorbeeld aan mogen nemen! :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:37

Hoop dat hij door het werken met deze grondwerk-methode, en een vakantie vol buitenritjes, als 'herboren' terugkomt.
Zo, heeft deze stille meelezer meteen een stipje. En dat hij meer in balans komt, waardoor hij gewoon altijd rustiger wordt.
Wil je graag meegeven, houdt zijn gedrag altijd een beetje in de gaten. Hij kan (gewoon in de dagelijkse omgang) nog wel eens wat dominante trekjes hebben. Reageer daar ook op, het is een continue proces. Nu met grondwerken zul je deze subtiele signalen leren herkennen, en weten hoe je ze kan adresseren.

DDDara

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:57

En weer een up-date: UITSLAG tandarts.

Met het gebit van mijn reus was niet erg veel mis, iets scheef naar rechts gesleten, en een paard wat "scherpe" puntjes op de tanden aan de linker wang. Gek genoeg had hij juist meer last van kleine zweertjes op de rechterwang. Maar volgens de tand arts was er eigenlijk weinig mis met zijn gebit.
Die niet perfecte puntjes zijn bijgewerkt en het eerste jaar hoeft er aan zijn goede gebitje niets meer te gebeuren.

Wat wel interessante constateringen waren:
* hij had een soort "schiefel"vorming in zijn mond (dus een bot woekering door veeeeeel te hard aan het bit trekken)

*Beschadigde lagen waarschijnlijk ontstaan door met harde hand rijden met correctiebit

* Hij heeft oude littekens van de stang (en trens) op zijn lagen (dit is waarschijnlijk van de tijd dat hij werd klaar gemaakt voor de hengstencompetitie)

Al met al heeft hij genoeg reden het bit en het rijden niet als een leuke ervaring te zien.......

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:02

Ja je vermoed het bij zo'n paard natuurlijk al wel, maar toch ook fijn om bevestiging daarbij te krijgen.
Kan me ook voorstellen dat ijzer tegen beschadigde lagen nu nog steeds pijn kan doen. Heb je gevraagd aan de tandarts of dat hij nu nog steeds last zou kunnen hebben met een bit of welk bit misschien aan te raden is bij een paard met dit soort beschadigde lagen?

Verschrikkelijk ook hoe mensen zo tekeer kunnen gaan met dergelijk ijzer in de handen...

Denk dat je dan op de goede weg zit door eerst maar eens te grondwerken en gewoon bitloos het plezier in rijden terug te vinden!
Beestje heeft maar mooi geluk dat ie bij jou terecht gekomen is en dan eindelijk wat rust en waardering krijgt.
Ik vind je een toppertje TS!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:24

Oeff.... dat is dus niet misselijk... geestelijk trauma door fysiek trauma... in de mond nog wel.
Dit vind ik heel erg om te horen, dat er ZO hardhandig en bars met dit paard en de paardenmond is omgesprongen, dat dit tot ernstige verwondingen en dus verlittekening heeft geleid....

Hij moest en zou dus blijkbaar.... NO MATTER WHAT...wat moet die knaap een pijn geleden hebben, geen wonder dat het met hem van kwaad tot erger tot helemaal niet meer ging.

Het zou nog zo maar kunnen dat hij losse botsplinters in het kakement heeft liggen ook, daar kom je alleen door een scan/foto achter.

Voorlopig idd maar geen bit meer in doen... dit wordt eerst heel rustig aan de-programmeren en re-conditioneren, ach, ach wat kunnen ruiters een paard toch aandoen, tot rijp voor de slacht aan toe.

In elk geval, TS heb je nu een deel van je antwoord, de hemel mag weten of er ook nog andere fysieke schade is aangericht, maar bij jou is hij in liefdevolle handen.
Je staat voor een lange weg, maar je bent in elk geval OP WEG met dit paard, waarvoor alle wegen gesloten leken.

En jullie weg begint nog maar net... hij heeft geluk dat hij jou is tegengekomen.

Ik volg verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:31

Wat een uitkomst, ik zou idd ook nog even verder laten kijken naar de mond. Hoe vordert het bitloos rijden verder? Krijgt hij weer zin in werken?

Paardje heeft geluk gehad dat hij jou is tegengekomen, iemand die verder kijkt dan dat stempel : wil niet en is dwars.

Bedankt voor de update en ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen! Hoever ben je inmiddels met de DVD's van Anderson?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:48

Ik heb de tand arts gevraagd of hij er op dit moment nog last van had en wat voor bit het beste zou zijn.

Het was geen actieve schiefel en het was echt oud littekenweefsel, maar de pijn herinnering zal natuurlijk niet zo maar weg zijn, als die ooit al weg zou gaan.

De tandarts gaf aan dat vooral de lagen ernstig beschadigd zijn geweest en dat het paard zeer veel moeite had met de aanraking van de tong (zelfs plat gespoten vocht hij nog tegen de tandarts)

Zelfs de tandarts adviseerde me bitloos te rijden tot het paard weer plezier kreeg in zijn werk en er dan pas weer een bitje in te gaan hangen zonder dat er teugels aan verbonden zaten dus echt los in de mond hangend. Tot hij zich daar bij neer kan leggen en daarna pas weer te kijken of er ooit weer aan het bit kan worden gereden.
Maar of die het bit ooit nog zal vertrouwen / accepteren??????? ik had me mond niet meer open gedaan als ik hem was.......

Als ik me paard nu echt wil gaan rechtrichten en longeren zonder bit..... want ik denk dat dit nu toch tijdelijk de beste oplossing is dat dat beest mij niet meer in verband brengt met dat marteltuig.

Wat zijn dan goede oefeningen voor recht richten en soepel maken en longeren van het paard van af de grond ZONDER BIT?
* Oefeningen
* Tips
* Sites

zijn welkom

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:58

Ik ben de laatste weken al helemaal niet meer bezig met het rijden eigenlijk alleen nog maar grondwerk.
En al mijn grond werk attributen zijn besteld :-) dus ben eigenlijk nog in afwachting tot ik alles binnen heb.
Dus ik ben op het moment vast gelopen bij dvd 3 van de 15 ;-) maar hier hebben we wat eigen fantasie aan toegepast.

Zo doe ik nu op het punt van de ontspanning dingen met het hoofdstel zo als teugel om zijn nek en net doen of ik ze hoofdstel wil in doen. Waar hij er eerst als een haas van door ging als die zijn hoofdstel met bit al zag doet hij nu netjes ze hoofd naar beneden om hem in te doen (wat ik uit eindelijk dus niet echt doe) terwijl hij los in het longeerrondje staat dus eigenlijk weg zou kunnen lopen als hij het niet zou willen.
Ook kan ik hem nu aan raken met de longeerzweep en zelfs over zijn hele lichaam aaien zonder dat hij een soort hartverzakking krijgt.
Uit eindelijk ben ik van plan al het grondwerk met een zadel op te gaan herhalen net zolang tot hij het zadel niet meer erg vind..... en pas daarna ga ik pas weer denken aan het opstappen.

Volgens mij begint hij het werk al wat leuker te vinden...... hij helpt me nu met het omdoen van zijn eigen halster waar hij me eerst dreigend ze kont toe keerde.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 16-04-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:03

Netjes! Heb je hem de head down cue al aangeleerd? Druk achter de oren geven totdat hij wijkt voor druk? Maakt het indoen van het hoofdstel wel zo makkelijk, en je kunt door de head down cue het paard onmiddelijk rustig krijgen. In de natuur is hoofd hoog: spanning, adrenaline. Als ze rustig genoeg zijn om te grazen, zakken ze met het hoofd. Dus hoofd omlaag op commando=rustig op commando.

Het helpt als je dit doet op een weiland waarbij het een uitnodiging is om dat hoofd te laten zakken voor een hapje gras. Maar wees daar dan wel consequent in, in die zin dat je altijd een commando geeft wanneer hij mag grazen, en dat ook op bepaalde plekken doet. Dit voorkomt dat een paard naar een pol gras toetrekt als hij wil grazen, ook als je aan het wandelen bent. Snackende paarden zijn echt zo vervelend! Ik heb er zelf een gewoonte van gemaakt dat mijn paard niet mag grazen met bit in. Dus los teugeltje, midden in een weiland, met hoofdstel in, ze gaat geen hap gras proberen te nemen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:08

Iets wat naar mijn mening een must is om een paard vanaf de grond fijn te rechtrichten is dat het paard kan wijken voor suggestlieve druk. Hiermee bedoel ik dus dat je dmv kijken, lichaamstaal of wijzen aparte delen van het paard kan bewegen.
Zo kun je namelijk van een afstand, zonder het paard in de weg te zitten het paard besturen. Wat heel handig is om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat het paard zijn schouder juist plaatst, of zijn achterbeen goed onder de massa plaatst.

Ook bij rechtrcihten vanaf de grond geldt: van achteren naar voren werken. Als het paard op de volte bijvoorbeeld met zijn binnenachterbeen hele korte passen zet, zul je er (in stapjes) naar toe moeten werken dat hij dit been goed onder de massa plaatst. Als hij zijn binnenachterbeen goed gebruikt, zal de rest ook al een stuk verbeterd zijn.

Als je op suggestieve druk dus ook het paard kan laten stoppen/starten kun je ook op een juiste manier overgangen vragen om de achterhand te activeren.

Als je het paard op suggestieve druk kan bewegen, is het alleen een kwestie van kennis hoe het paard op welke manier zijn benen neerzet en hoort te zetten. Dan is rechtrichten verder eigenlijk heel makkelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:13

Lengtebuiging en paard soepel maken kan ook zonder bit. Een paard is alleen scheef omdat hij niet aan beide kanten sterk genoeg is, en als je ieder lichaamsdeel apart kunt bedienen (dus de heupen naar binnen of naar buiten duwen, schoudervoor kunt rijden, stapjes diagonaal zijwaarts mee gaat nemen) ben je al bezig met lenig en sterk maken.

Anderson besteed veel tijd aan flexing, vanaf de grond en vanuit het zadel. Kijk even naar dit artikel:

Lateral flexion is the key to vertical flexion

http://www.thejoyofhorses.com/june99/la ... exion2.htm

http://barrelhorsenews.com/training/tra ... n-anderson

En nog een leuke

http://www.youtube.com/watch?v=xJGZI8ncZaw

Voor een samenvatting in het kort van het Anderson programma op een jonge en onbeleerde mustang

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Sommige dingen hoef je met je paard niet te doen, maar voorzetten van voor- en achterhand worden hier vanaf de grond getoond.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:41

ik ben niet zo gericht op dressuur etc rijden dus heb er niet zoveel verstand van maar :
Misschien kun je met grondwerk beginnen ?
Bitloos rijden ?
Ik weet niet of dat misschien helpt ?
Misschien is dit al gezegd dus dan alvast sorry ,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:45

AnneHorses schreef:
ik ben niet zo gericht op dressuur etc rijden dus heb er niet zoveel verstand van maar :
Bitloos rijden ?

De suggesties waren al gegeven, heb je het topic al doorgelezen? Niet? Misschien maar even doen dan?

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:46

Cassidy schreef:
AnneHorses schreef:
Bitloos rijden ?

De suggesties waren al gegeven, heb je het topic al doorgelezen? Niet? Misschien maar even doen dan?

ahaha nee daar heb ik eerlijk gezegd niet zin in om bij 1 tot 7 helemaal te lezen . ;) heb wel de 1ste pagina gelezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:54

Bij het eerste bericht door de topicstarter, staat rechtsboven in het rood de melding "door de topicstarter". Dan kun je daar op klikken en zie je alleen de mededelingen/updates van de topicstarter, kun je precies nalezen wat er door topicstarter als is geprobeerd. Hoef je ook geen 7 pagina's door te nemen, en ook geen topic te vervuilen met suggesties die al eerder zijn gedaan....

Palsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:55

Applausje voor jezelf TS! +:)+
Wat een geduld, wat een liefde... Had elk ('beschadigd') paard maar zo een baasje!

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:56

Cassidy schreef:
Bij het eerste bericht door de topicstarter, staat rechtsboven in het rood de melding "door de topicstarter". Dan kun je daar op klikken en zie je alleen de mededelingen/updates van de topicstarter, kun je precies nalezen wat er door topicstarter als is geprobeerd. Hoef je ook geen 7 pagina's door te nemen, en ook geen topic te vervuilen met suggesties die al eerder zijn gedaan....

aha bedankt ,weer wat geleerd.

rietje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:01

Wat een verhaal! Maar wat fijn dat je zo met hem aan de slag wilt gaan! Ik weet niet of je het ebook rechtrichten van Marijke de Jong kent? Zij doet veel met grondwerk (met kaptoom) en erg duidelijke uitleg. Ze heeft ook een webinar op youtube.

Haar site is: http://www.paardenbegrijpen.nl

Misschien kun je hier iets mee! :) Succes met je paard!

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:03

Mijn paard kan om andere redenen niet tegen een bit. Ik ben vorig jaar naar een kaak gekruisd bitloos hoofdstel overgestapt. Eigenlijk reden we zo weg. Ik rij volgens Antoine de Bodt, dus echt op het rechtrichten gericht. En nu een klein jaar later loopt ie super. Mooi nagevelijk, recht en heerlijk soepel. Een bit heb ik niet meer geprobeerd. Of ik dat ooit nog ga doen, ik weet het niet.

Maar bitloos rechtrichten kan dus heel goed!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:46

Ik deed het rechtrichten met mijn paard ook bitloos, ik gebruikte een sidepull daarvoor. Ook voor longeren aan de dubbele longe. Ging heel goed. Een academische kaptoom wordt ook wel gebruikt (even opletten dat je er 1 zonder ijzer in de neusriem vindt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:52

Nog even dit: je schreef dat je paard problemen heeft met aanraking van de tong. Ook daar kun je hem voor desensibiliseren (als je dat durft). Masseer lippen en tandvlees, kijk uit voor je vingers, gaandeweg kun je ook de tong meenemen. Zorg voor kortgeknipte nagels, en verdiep je eens in de T-Touch methode.

Friendly game in de paardenmond wordt ook bij Parelli gedaan.

Dus behalve aandacht voor het schrikgedrag en proberen vertrouwen te winnen, kun je ook wat aandacht aan de mond en de tong geven, misschien versnelt dat het proces wel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:55

Palsgraaf schreef:
Applausje voor jezelf TS! +:)+
Wat een geduld, wat een liefde... Had elk ('beschadigd') paard maar zo een baasje!

Nog beter, had elk paard maar zo'n eerste baasje. En iedereen maar kwijlen bij de " prachtige jonge driejarige dressuurhengsten " die al moeten lopen alsof ze zes zijn. Vooral zo'n diertje van 185, arm dier en ts, een hele diepe buiging. Maak ik zelden maar jij verdient hem.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:28

T-touch is ook een hele goede van Cassidy. Zij heeft ook verschillende oefeningen in elkaar gezet die bijvoorbeeld besef van achterhand of het los bewegen van voor- en achterkant stimuleert.
Het is overigens ook niet zo heel moeilijk te leren.

Kan het paard al wijken voor hele lichte fysieke druk? Dit is namelijk de basis voor het leren wijken voor suggestieve druk. Let hierbij wel op dat je paard niet 'rillerig' wordt. maar echt puur op jouw intentie wijkt voor de druk.
Heb je al een goede motivator voor het paard gevonden? (Waar loopt dit paard nou echt warm voor?) Die zijn namelijk belangrijk als je wat moeilijkere dingen gaat vragen aan het paard (zoals spieren rekken die stijf zijn, of zwakke spieren trainen) zonder dat het paard zijn plezier verliest.

Als het paard een beetje warm loopt voor snoepjes/eten kan clickertraining een zeer behulpzaam middel zijn bij het verminderen van trauma's en het weer opbouwen van eigen initiatief (waarvan ik me kan voorstellen dat er bij een paard waar dergelijk mee omgegaan is er vooral protest is, maar geen eigen initiatief meer).

Uiteraard zijn er vele wegen naar Rome, is dus ook gewoon een kwestie van kijken wat bij jou en dit paard past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:38

Methode Clinton Anderson is juist een methode om een paard licht te krijgen aan de hulpen, met oog op het voorkomen van rillerigheid door uitgebreide periodes van desensibiliseren in te lassen. Er moet altijd een balans tussen de twee zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:03

Een methode is alleen zo goed als de uitvoer. Vandaar dat ik het er expliciet bij zette, gezien TS het hier toch zonder les toepast.