Slofteugel, waarom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:39

Jippie"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Voorwaarde is wel dat iedereen in zijn of haar waarde wordt gelaten en dat we elkaar met respect blijven behandelen.

Toch wel bijzonder dat juist jij dat hier durft te stellen Schijnheilig
[/quote]

..vanzelfsprekend

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:52

Olympische deelnemers en plakwinnaars noem ik met een gerust hart gerenommeerde mensen, evenals de professionals die deze ruiters/amazones hebben begeleid in het traject naar deze prestaties.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:56

Sjuimpje schreef:
Olympische deelnemers en plakwinnaars noem ik met een gerust hart gerenommeerde mensen, evenals de professionals die deze ruiters/amazones hebben begeleid in het traject naar deze prestaties.

Oke, maar daar denk ik dus ook heel anders over.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:04

Ben jij soms donateur van de cliniclowns? *LOL*

Overigens heb ik neit het idee dat ik wat gemist heb aan jouw meeting.
Ik heb daar nergens een fatsoenlijk verslag van gezien en terwijl men normaal doodgegooit wordt met foto's van meetings bleven die na jou meeting achterwege.
Ik heb iets gelezen over hoe gezellig de bbq was, maar daar bleef het bij.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:11

en laat er nou geen bbq geweest zijn Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:17

Chinees dan Ach gut

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:20

judithh"]
[quote="Alane"][quote="judithh schreef:
mijn visie is.....waar de kunde ophoud beginnen de hulpteugels!!

een aantal jaren geleden kwam ik op een pensionstal om een groepsles te geven van 5 personen, ik kwam daar dus aan en ieder paard had wel iets om, of een slof of een bijzet of tiedermann, ik heb toen ook gelijk gezegt dat alles eraf moest waarbij natuurlijk de bekende maars naar boven kwamen, ik heb toen ook gelijk duidelijk gemaakt dat als de paarden niet los werden gemaakt ik gelijk een rechtsomkeert zou maken naar huis en ze dus maar een andere instructrice moeten gaan zoeken! alle paarden zijn losgemaakt en er is ook nooit mee wat omgekomen.

Ik geef je gelijk vwb je visie.

Maar met die groepsles niet.
Een oudinstructuer van mij liet je dan de les rijden met die teugel, maar wel op de correcte manier en na een preek over het gebruik, waarom wel en waarom niet etc. Hij was van mening dat wanneer het in de les niet mag, het thuis toch gedaan werd, en dan liever een hulpteugel eraan met begeleiding en er mee leren rijden, dan thuis lopen prutsen en paard verknoeien.
[/quote]

ik vind dat je de problemen beter kan zien en daar aan kan gaan werken als er geen poespas aan een paard hangt en ik heb daarbij ook duidelijke afspraken gemaakt met die meiden dat ze er door de weeks als ik er niet was ook niets er aan moesten hangen en daarbij krijgen ze "huiswerk" om het probleem rijtechnisch op te lossen
[/quote]

Zo hoort het, denk ik.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:21

Weer een interessante discussie al is ie zowat uitgemolken.
Persoonlijk vind ik dat de foto's die ik hier op Bokt heb gezien bij het gebruik van de slof echt om te huilen zijn.
Ik maak me er zo nu en dan ook schuldig aan door hem erom te hangen maar wel met een doel voor ogen en zeker weten het correcte gebruik ervan.
Ik heb een snel afgeleide hengst met een explosief karakter (en dit is geen probleempaard Knipoog ). Nu de oefeningen wat zwaarder worden zoals de travers en de schouderbinnenwaarts, verzameld galloperen enz..., knalt hij zo nu en dan door mijn handen heen en gaat hij drammen. Nou kan je wel zeggen dat je dit rijtechnisch moet oplossen door snelle en korte ophoudingen en dergelijke. Helaas gaat dat bij hem niet op. Als hij in zo'n periode zit gebruik ik de slofteugel een aantal dagen om hem er doorheen te werken want hij zal er toch een keer doorheen moeten. Zonder slof ontstaan er linke situaties en wordt hij me echt te sterk. Na een paar keer goed doorgevraagd te hebben, is het vechten klaar. Dan kan ook zonder problemen de slof eraf en doet hij net zo braaf de oefeningen zonder de slofteugel.
Ik vind het tijdens de training op dit moment een onmisbaar instrument om de rust te bewaren. Zonder deze hulpteugel zou ik zeker 2 weken langer bezig zijn en waarschijnlijk al enkele keren in het zand gehapt hebben.
Ik stel wel voorop dat de slof geen functie heeft zolang het paard recht is en nageeft op de trens. Zodra mijn paard meent zijn kop in de lucht te moeten steken omdat de buurvrouw interessanter is, trekt de slof strak en is het over.
Ook is het van belang dat je regelmatig controleert of de slofteugel nog goed hangt.
Zelf doe ik tijdens de training de slof eraf zodra ik een bepaalde oefening met rust heb kunnen uitvoeren. Ik wil ALTIJD controleren dat ik degene ben die de hulp correct toepast en mijn paard ontspannen kan rondsturen.
Kijk, een paard wat na het verwijderen van de slofteugel met zijn kop in de lucht gaat lopen en het op een rennen zet zegt wel genoeg denk ik.
Die van mij is dan over zijn punt heen en sjouwt op zijn gemak verder rond en ook in de moeilijkere stukken blijft hij bestuurbaar en nageeflijk.
Dus ik vind het bij hete, snel afgeleide paarden wel een goed hulpmiddel mits het werkt tijdens momenten van verzet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:53

Aqua8horse"]
[quote="Jippie"][quote="Aqua8horse"]
Voorwaarde is wel dat iedereen in zijn of haar waarde wordt gelaten en dat we elkaar met respect blijven behandelen.
[/quote]
Toch wel bijzonder dat juist jij dat hier durft te stellen Schijnheilig
[/quote]

..vanzelfsprekend
[/quote]

Ik vind het helemaal niet erg hoor dat jij met slof traint, maar je komt er vanzelf nog wel een keer achter.

beetje agressief toontje Aqua, getuigd bovendien van weinig respect Schijnheilig

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:05

Zo is het anders niet bedoeld, maar iedereen kan het lezen zoals iemand het lezen wil. Ik denk dat deze manier, gezien de ervaringen van onszelf en de resultaen van de mensen die wij geholpen hebben, aangeven dat deze manier en benadering revolutionair te noemen zijn. Dus zodra dat meer bekendheid heeft, zullen meer mensen het gaan accepteren en mogelijk gaan gebruiken. Vndaar dat ik gezegd heb, je komt er vanzelf wel een keer achter. Daar steekt helemaal geen kwaad achter of iets dergelijks. Maar het valt mij wel op dat sommige mensen misschien lezen door een wat negatief getinte bril, en dat is jammer. Ik denk dat je je met betrekking tot paarden moet durven openstellen, niemand maar dan ook niemand zal ooit uitgeleerd zijn met paarden. Je kan dus in mijn ogen op z'n minst een gaan luisteren of kijken als je argwaan hebt. Zo kan je dan je argwaan bevestigen of ontkennen. Maar goed als sommigen die moeite niet durven of willen nemen, ik vind dat prima. Want in paardenland is het nou een keer zo in mijn ogen: 10 mensen....11 meningen,(bij wijze van spreken) In mijn ogen mag je wel mensen attenderen op hoe het nog beter zou kunnen, als ze dat dan zelf niet willen geloven ok, maar als je er niets over wil weten of wil zien, lijkt het wel erg raar als je het wel verwerpt.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 19-11-03 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:07

denk niet dat dit gebrek aan respect is maar puur een waarschuwing, paarden die regelmatig aan een slof of ander hulpmiddel staan worden en doorgaans niet beter van, eerder slechter, en zeker bij verkeerd gebruik hiervan!

en er zullen best mensen zijn die weten hoe ze er mee om moeten gaan, maar ik denk dat die groep ook weet dat je er niet met regelmaat mee moet rijden, neemt niet weg dat ik tegen hulpmiddelen blijf om een paard beter te laten lopen omdat je het zelf niet anders op kunt lossen.
neem 100 mensen met een slof en je mag blij zijn als er 1 of 2 weten hoe ze er mee om moeten gaan, zie dit erg vaak in de praktijk, en dat terwijl
die mensen er zelf van overtuigt zijn dat ze het goed doen.

daarbij komt dan ook nog eens dat mensen alleen maar op de "voorkant"van een paard gefixeerd zijn en de achterkant vergeten en zeker met een slof!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:23

Aqua8horse schreef:
Maar het valt mij wel op dat sommige mensen misschien lezen door een wat negatief getinte bril, en dat is jammer. Ik denk dat je je met betrekking tot paarden moet durven openstellen, niemand maar dan ook niemand zal ooit uitgeleerd zijn met paarden.

Juist dat open stellen mis ik in jouw kritieken. Het rijden met slof is volgens jou altijd fout, ook al zijn er heel wat olympische paarden die regelmatig met slof getraind worden. Volgens jou zijn er geen uitzonderingen en kan een slof nooit een fijne hulpteugel zijn.

Jezelf open stellen houdt in dat je open staat voor andere inzichten. Bij jou is die deur voor andere inzichten hermetisch afgetimmerd. Juist dat maakt jouw betoog voor mij zo ongeloofwaardig en belachelijk. Als wetenschapper weet je dat zaken niet zwart-wit en generaliserend voorgesteld kunnen worden, alles heeft te maken met het beheersen van randvoorwaarden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:26

judithh schreef:
denk niet dat dit gebrek aan respect is maar puur een waarschuwing, paarden die regelmatig aan een slof of ander hulpmiddel staan worden en doorgaans niet beter van, eerder slechter, en zeker bij verkeerd gebruik hiervan!

en er zullen best mensen zijn die weten hoe ze er mee om moeten gaan, maar ik denk dat die groep ook weet dat je er niet met regelmaat mee moet rijden, neemt niet weg dat ik tegen hulpmiddelen blijf om een paard beter te laten lopen omdat je het zelf niet anders op kunt lossen.
neem 100 mensen met een slof en je mag blij zijn als er 1 of 2 weten hoe ze er mee om moeten gaan, zie dit erg vaak in de praktijk, en dat terwijl
die mensen er zelf van overtuigt zijn dat ze het goed doen.

daarbij komt dan ook nog eens dat mensen alleen maar op de "voorkant"van een paard gefixeerd zijn en de achterkant vergeten en zeker met een slof!

Precies Judith, je slaat de spijker op zijn kop! OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:39

Jippie"]
Maar het valt mij wel op dat sommige mensen misschien lezen door een wat negatief getinte bril, en dat is jammer. Ik denk dat je je met betrekking tot paarden moet durven openstellen, niemand maar dan ook niemand zal ooit uitgeleerd zijn met paarden.

Juist dat open stellen mis ik in jouw kritieken. Het rijden met slof is volgens jou altijd fout, ook al zijn er heel wat olympische paarden die regelmatig met slof getraind worden. Volgens jou zijn er geen uitzonderingen en kan een slof nooit een fijne hulpteugel zijn.

Jezelf open stellen houdt in dat je open staat voor andere inzichten. Bij jou is die deur voor andere inzichten hermetisch afgetimmerd. Juist dat maakt jouw betoog voor mij zo ongeloofwaardig en belachelijk. Als wetenschapper weet je dat zaken niet zwart-wit en generaliserend voorgesteld kunnen worden, alles heeft te maken met het beheersen van randvoorwaarden.
[/quote]

Precies Jippie. Ik sta open voor alles maar dan moet het wel beargumenteerd zijn. In de meeste gevallen wijzen jullie naar de top, die ook zo traint. Dat zegt mij dus helemaal niets en dat vind ik geen argument. Voor dat soort dingen, timmer ik de deur goed dicht omdat dat nergens op gebaseerd is dan alleen op winst. Het principe waarom ik denk dat het rijden met slof meer slecht doet dan goed verandert niet als de top er ook meerijdt. Dat heb je dus met logica, die blijft gelijk. Het wordt een ander verhaal als jij mijn logica kan aanvallen met feitelijke wederlogica. Maar het einge wat ik tegn kom is dat de paarden fijner worden. Dat zegt mij ook niet zoveel want als je niet zoveel gewend bent, valt het rijden met een slof al gauw mee.
Nu even in theorie: Waarom mis je bij veel paarden die achter de LL worden gereden of met slof, de schwung en tact...ook bij de top?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:48

Aqua8horse schreef:
Nu even in theorie: Waarom mis je bij veel paarden die achter de LL worden gereden of met slof, de schwung en tact...ook bij de top?

Misschien kun je gewoon eens namen noemen.
Van Rembrandt, Bonfire, Salinero en Lingh weet ik dat ze achter de LL worden getraind. Maar in mijn optiek laten die het toppunt van swung zien en zijn maar weinig paarden die aan die kwaliteiten kunnen tippen [en ik vergeet er vast veel]. Aan welke voorbeelden zit jij dan te denken?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:50

Aqua8horse schreef:

haha *rolt nu onder zijn bureau door*

Wake up Neo your living in a dreamworld Knipoog

Waar kan ik beginnen? Lingh, Bonfire, Noureyev, Salinero, On Top, Painted Black, wereldkampioen Poetin word ook achter de loodlijn losgereden, noem maar op, beetje kort door de bocht dit....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:00

dat de topruiters met slof rijden of andere hulpmiddelen betekent niet dat het dan goed is om er mee te trainen, neem nu paul Shockemuller (weet begod niet hoe je die man zijn naam schrijft) die was ook een gerenommeerd springruiter waar iedereen tegen op keek en hij wist wel hoe het allemaal moest maar waardoor sprongen zijn paarden allemaal op zo'n hoog niveau???? omdat ze op hun benen werden geslagen met een stuk hout waar doorgaans ook nog wel eens prikkeldraad aan zat gebonden.

Daarbij is het ook bij de hogere dressuursport dat deze paarden in een kort tijdsbestek op hoog niveau klaar gestoomd moeten worden en hun kunstjes in de rijbaan moeten vertonen en alles word gebuikt en aangegrepen word om dat dan ook zo snel mogelijk te doen, en dat het dan ook niet op de meest vriendelijke manier gebeurd, tijd is geld in de topsport of het dan om paardensport gaat of een andere sport maakt niet uit.
hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat bv een anky niet kan rijden, wil hier alleen maar mee zeggen dat hun ook dingen doen die niet altijd even goed zijn voor hun paarden omdat er druk op de ketel staat.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:01

Wouter24"]

haha *rolt nu onder zijn bureau door*

Wake up Neo your living in a dreamworld Knipoog

Waar kan ik beginnen? Lingh, Bonfire, Noureyev, Salinero, On Top, Painted Black, wereldkampioen Poetin word ook achter de loodlijn losgereden, noem maar op, beetje kort door de bocht dit....
[/quote]

achter de loodlijn rijden is ook helemaal niet slecht als het op de goede manier gebeurt en er ook rekening word gehouden met de achterhand en er "gereden" blijft worden zodat het motortje aan de achterkant blijft zitten!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:05

wees voorzichtig met dit soort uitspraken judithh uit je eerste alinea.

De profs weten hoeveel druk een paard kan hebben, weten hoever ze kunnen gaan, weten wat voor trainingen er nodig zijn. daar hebben ze onze hulp vast niet bij nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:06

Judith, als je een beetje van de dressuursport zou weten dan weet je ook dat de grootste zorg is dat je je paard blij, fit en happy houdt. Dat laatste stukje wat van een goed paard een topper maakt komt door het feit dat hij het voor zijn ruiter wil doen, hij moet zelf willen en hij moet het leuk vinden. Dat laatste beetje extra krijg je er nooit uit met dwang of angst.

Maar nu dwalen wel al weer af van de vraag wat nu voorbeelden zijn van paarden aan de top zonder swung en tact omdat ze achter de LL [en misschien wel met slof] gereden worden.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:09

Aqua8horse schreef:
Citaat:

Diezelfde schwung en tact mis je net zo goed bij evenveel paarden die nooit met de slof gereden worden.
Aqua je moet geen appels met peren vergelijken.

Jij stelt dat het een fout doel is om voor winst te gaan, en dat je voor 'het geluk en welzijn van de paarden gaat'.

Mijn stelling is dan, als je dat dan werkelijk vindt, dan moet je uberhaupt niet gaan rijden, niet met en niet zonder slofteugel, maar je paarden ergens naar een prairie brengen.
Want het hele concept van paardrijden is een op de egocentrische mens gericht gebeuren. Niet meer en niet minder.

Overigens rijd ik zelf met heel veel plezier mijn paard Haha! en vind ik dat ze dat uurtje per dag best voor mij over mag hebben om haar kost te verdienen.
Tenslotte lever ik haar bestaansrecht, als ruiter/eigenaar.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:10

Wouter24 schreef:
wees voorzichtig met dit soort uitspraken judithh uit je eerste alinea.

De profs weten hoeveel druk een paard kan hebben, weten hoever ze kunnen gaan, weten wat voor trainingen er nodig zijn. daar hebben ze onze hulp vast niet bij nodig...

ik zeg ook niet dat ze daar onze hulp bij nodig hebben, ik geef gewoon mijn meening.
neem aan dat een forum daar voor is

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:12

Jippie schreef:
Judith, als je een beetje van de dressuursport zou weten dan weet je ook dat de grootste zorg is dat je je paard blij, fit en happy houdt. Dat laatste stukje wat van een goed paard een topper maakt komt door het feit dat hij het voor zijn ruiter wil doen, hij moet zelf willen en hij moet het leuk vinden. Dat laatste beetje extra krijg je er nooit uit met dwang of angst.

Maar nu dwalen wel al weer af van de vraag wat nu voorbeelden zijn van paarden aan de top zonder swung en tact omdat ze achter de LL [en misschien wel met slof] gereden worden.

ik spreek hier ook niet over dwang en angst wat betreft de dressuursport, wat ik wil benadrukken is het dat ook met die paarden dingen worden gedaan niet misschien niet altijd even goed zijn en dan heb ik het absoluut niet over slaan e.d.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:14

fabienne schreef:
Aqua8horse schreef:
Citaat:

Diezelfde schwung en tact mis je net zo goed bij evenveel paarden die nooit met de slof gereden worden.

hier ben ik het ook zeker mee eens dat het niet aan een slof ligt of een paard met tact of schwung loopt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 09:01

Allereerst wil ik helemaal geen namen gebruiken, want ik denk niet in voorbeelden. Wat ik wel wil opmerken is of jullie het stuk hebben gelezen over de jury"s in het BIT?
Mijn tweede reactie is dat je alleen schwung en tact bij een paard kan krijgen als de bewegingen van het paard zijn. Een paard wat achter de LL loopt of met een slof in werking wordt gereden heeft er nog wat bij, die moet namelijk kracht van achteren opgeven om zijn balans te kunnen houden. Daar zit het probleem, ook bij de top. Ik blijf daarom bij mijn standpunt dat het niet uitmaakt wie het doet. Als ik dat wel zou doen, dus omdat de top het doet geloven dat het goed is, dan zou de theorie niet logisch zijn en dus niet kloppen.
Scwung en tact mis je niet bij paarden die correct zijn gereden. Deze paarden zijn vrijwel uitzichzelf of op een lichte zit/been hulp al nageeflijk. Simpel omdat het paard je zo het beste kan dragen, en zo min mogelijk last heeft van iemand op zijn rug.
Het is helemaal niet fout om als doel winst te stellen maar niet ten koste van het welzijn en het respect van een paard. Bovendien, als je op deze manier werkt, ben ik ervan overtuigd dat je nog meer kan bereiken.
Ik vergelijk helemaal geen appels met peren: jullie halen iedere keer de top erbij als argument. Dat is voor mij geen argument. Bij de top zou je juist verwachten dat je daar het optimale wat je uit je paard zou kunnen halen zou zien. Ik haal het daarom aan, omdat ik daar minder scwhung en tact tegen kom dan dat ik daar zou verwachten. In mijn ogen is het jammer omdat dit zeer getalenteerde mensen zijn met overigens al net zo getalenteerde paarden, die eigenlijk nog meer uitzichzelf en uit het paard kunnen halen!