Jippie"]
[quote="Aqua8horse schreef:Voorwaarde is wel dat iedereen in zijn of haar waarde wordt gelaten en dat we elkaar met respect blijven behandelen.
Toch wel bijzonder dat juist jij dat hier durft te stellen

[/quote]
..vanzelfsprekend
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

judithh"]
[quote="Alane"][quote="judithh schreef:mijn visie is.....waar de kunde ophoud beginnen de hulpteugels!!
een aantal jaren geleden kwam ik op een pensionstal om een groepsles te geven van 5 personen, ik kwam daar dus aan en ieder paard had wel iets om, of een slof of een bijzet of tiedermann, ik heb toen ook gelijk gezegt dat alles eraf moest waarbij natuurlijk de bekende maars naar boven kwamen, ik heb toen ook gelijk duidelijk gemaakt dat als de paarden niet los werden gemaakt ik gelijk een rechtsomkeert zou maken naar huis en ze dus maar een andere instructrice moeten gaan zoeken! alle paarden zijn losgemaakt en er is ook nooit mee wat omgekomen.
). Nu de oefeningen wat zwaarder worden zoals de travers en de schouderbinnenwaarts, verzameld galloperen enz..., knalt hij zo nu en dan door mijn handen heen en gaat hij drammen. Nou kan je wel zeggen dat je dit rijtechnisch moet oplossen door snelle en korte ophoudingen en dergelijke. Helaas gaat dat bij hem niet op. Als hij in zo'n periode zit gebruik ik de slofteugel een aantal dagen om hem er doorheen te werken want hij zal er toch een keer doorheen moeten. Zonder slof ontstaan er linke situaties en wordt hij me echt te sterk. Na een paar keer goed doorgevraagd te hebben, is het vechten klaar. Dan kan ook zonder problemen de slof eraf en doet hij net zo braaf de oefeningen zonder de slofteugel.Aqua8horse"]
[quote="Jippie"][quote="Aqua8horse"]
Voorwaarde is wel dat iedereen in zijn of haar waarde wordt gelaten en dat we elkaar met respect blijven behandelen.
[/quote]
Toch wel bijzonder dat juist jij dat hier durft te stellen
[/quote]
..vanzelfsprekend
[/quote]
[quote="Aqua8horse schreef:Ik vind het helemaal niet erg hoor dat jij met slof traint, maar je komt er vanzelf nog wel een keer achter.
Aqua8horse schreef:Maar het valt mij wel op dat sommige mensen misschien lezen door een wat negatief getinte bril, en dat is jammer. Ik denk dat je je met betrekking tot paarden moet durven openstellen, niemand maar dan ook niemand zal ooit uitgeleerd zijn met paarden.
judithh schreef:denk niet dat dit gebrek aan respect is maar puur een waarschuwing, paarden die regelmatig aan een slof of ander hulpmiddel staan worden en doorgaans niet beter van, eerder slechter, en zeker bij verkeerd gebruik hiervan!
en er zullen best mensen zijn die weten hoe ze er mee om moeten gaan, maar ik denk dat die groep ook weet dat je er niet met regelmaat mee moet rijden, neemt niet weg dat ik tegen hulpmiddelen blijf om een paard beter te laten lopen omdat je het zelf niet anders op kunt lossen.
neem 100 mensen met een slof en je mag blij zijn als er 1 of 2 weten hoe ze er mee om moeten gaan, zie dit erg vaak in de praktijk, en dat terwijl
die mensen er zelf van overtuigt zijn dat ze het goed doen.
daarbij komt dan ook nog eens dat mensen alleen maar op de "voorkant"van een paard gefixeerd zijn en de achterkant vergeten en zeker met een slof!
Jippie"]
[quote="Aqua8horse schreef:Maar het valt mij wel op dat sommige mensen misschien lezen door een wat negatief getinte bril, en dat is jammer. Ik denk dat je je met betrekking tot paarden moet durven openstellen, niemand maar dan ook niemand zal ooit uitgeleerd zijn met paarden.
Aqua8horse schreef:Nu even in theorie: Waarom mis je bij veel paarden die achter de LL worden gereden of met slof, de schwung en tact...ook bij de top?
Aqua8horse schreef:Nu even in theorie: Waarom mis je bij veel paarden die achter de LL worden gereden of met slof, de schwung en tact...ook bij de top?

Wouter24"]
[quote="Aqua8horse schreef:Nu even in theorie: Waarom mis je bij veel paarden die achter de LL worden gereden of met slof, de schwung en tact...ook bij de top?

Citaat:Nu even in theorie: Waarom mis je bij veel paarden die achter de LL worden gereden of met slof, de schwung en tact...ook bij de top?
en vind ik dat ze dat uurtje per dag best voor mij over mag hebben om haar kost te verdienen.Wouter24 schreef:wees voorzichtig met dit soort uitspraken judithh uit je eerste alinea.
De profs weten hoeveel druk een paard kan hebben, weten hoever ze kunnen gaan, weten wat voor trainingen er nodig zijn. daar hebben ze onze hulp vast niet bij nodig...
Jippie schreef:Judith, als je een beetje van de dressuursport zou weten dan weet je ook dat de grootste zorg is dat je je paard blij, fit en happy houdt. Dat laatste stukje wat van een goed paard een topper maakt komt door het feit dat hij het voor zijn ruiter wil doen, hij moet zelf willen en hij moet het leuk vinden. Dat laatste beetje extra krijg je er nooit uit met dwang of angst.
Maar nu dwalen wel al weer af van de vraag wat nu voorbeelden zijn van paarden aan de top zonder swung en tact omdat ze achter de LL [en misschien wel met slof] gereden worden.
fabienne schreef:Aqua8horse schreef:Citaat:Nu even in theorie: Waarom mis je bij veel paarden die achter de LL worden gereden of met slof, de schwung en tact...ook bij de top?