Dressuur ligt nogal moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:17

Haha, omdat de mensen niet willen horen dan Grondwerk een oplossing van kan zijn voor rijden.

Maar door al het grondwerk wat we hebben gedaan (parelli) kon ik op een dag gewoon opstappen. Hoef echt niet te longeren van te voren oid. Ja, ik doe wel eerst grondwerk om te kijken hoe ze is op dat moment. Als ze 'heet' is weet ik dat het niet 'eerlijk' is om op te stappen. Ik geloof namelijk niet dat een paard 'zomaar' heet is. Door kleine oefeningen kan ik dr helpen te kalmeren en dan alsnog op opstappen.

Maar ach, ik heb er dan ook geen enkele moeite mee om veel tijd en energie in mijn paard te stoppen en ik heb niet de must om te rijden. Ik heb het liever gewoon leuk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:19

Nou dan zou ik als ik jou was gewoon even wachten tot je weer thuis bent en dan met je instructrice/staleigenaresse gaan praten. Misschien dat er anderen op stal staan die je ook wel willen helpen.
Je maakt je nu echt te druk... hartstikke goed dat je beter wil rijden echt super... maar dat krijg je niet voor elkaar in een paar daagjes. Ik rij inmiddels nu... 20 jaar... en laatste 5 jaar een eigen paard en heb nu nog het idee dat ik het niet kan... ;) dat is paardrijden.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:20

Grondwerk kan toch zeker een oplossing zijn, heb je daar dan les voor genomen?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:21

Evelijn schreef:
Nou dan zou ik als ik jou was gewoon even wachten tot je weer thuis bent en dan met je instructrice/staleigenaresse gaan praten. Misschien dat er anderen op stal staan die je ook wel willen helpen.
Je maakt je nu echt te druk... hartstikke goed dat je beter wil rijden echt super... maar dat krijg je niet voor elkaar in een paar daagjes. Ik rij inmiddels nu... 20 jaar... en laatste 5 jaar een eigen paard en heb nu nog het idee dat ik het niet kan... ;) dat is paardrijden.

Jup, ik ga met dr gaan praten. Maar op stal staan er niet echt geschikte mensen nu :P Niet echt ervaren dusja, instructrice is dan beter!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:23

xTitanic schreef:
Mavelle schreef:
Ik lees vooral heel veel "ja, maar dat ga ik echt niet zo lang doen hoor". En daarmee kom je er niet, want paardrijden is geduld hebben. Jij vindt een kwartiertje stappen al te lang en "dat ga je echt niet elke keer doen", terwijl je paard er gewoon beter van word. Man, al stap je een uur met af en toe een paar meter draf om de nageeflijkheid uit te breiden. Als je d'r geen geduld voor hebt wordt je nooit een goeie ruiter.

En wat betreft die bijrijder, das zo'n gek idee nog niet. Zorg er dan wel voor dat je een bijrijder kiest die beter rijdt dan jij, dan leert je paard er daadwerkelijk wat van. Een goeie bijrijder vinden zal vast niet makkelijk zijn, maar je kan beginnen met een advertentie op Bokt en Marktplaats.

Jaah.. weet ik wel :o maar een heel uur stappen vind ik gewoon ongelofelijk saai en je moet toch een béétje lol met je knol hebben? :P
Misschien moet ik dit bv een aantal keer in de week doen, 3 keer en er tussen gewoon rijden.

Heb jij er geen lol in om je paard te verbeteren? Ik zie het niet voor me als "alleen maar stappen", dat kan net zo goed intensief zijn, voor ruiter en paard omdat je ergens aan werkt. En op het moment dat je paard het goed doet in stap draaf je een paar passen aan en probeer je hem dan ook zo te houden en weer terug te nemen. En als dat goed gaat draaf je steeds langere stukjes. Ik zie niet in wat daar ongeloofelijk saai aan is, het lijkt me eerder een uitdaging.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:36

xTitanic schreef:
Grondwerk kan toch zeker een oplossing zijn, heb je daar dan les voor genomen?

JA!
Sowieso ben ik erg leergierig en zoek overal informatie op. Eerste half jaar nam ik geen les. Ik dacht dat we best veel konden. Todat ik les nam... bleek dat ik mijzelf verkeerde dingen had aangeleerd..

En afleren is nog moeilijker. Ik ben voornamelijk nu heel kritisch op mijzelf waardoor ik dus aan mijn houding (in meerdere opzichten) werk en heb gewerkt waardoor mijn paard beter in haar vel zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:46

xTitanic schreef:
Maritje1991 schreef:
Lol voor jezelf ten koste van je paard?

Nah.. krijgen we weer misopvattingen met 'lol met je knol'. Heb jij ooit alleen maar gestapt in het rijden?
Ik heb ook gezegd dat we dit bv 3x in de week kunnen doen

Heel eerlijk? Ik wel 2 weken achter elkaar 5 dagen in de week en toen ben ik de draf op gaan pakken en na een week pas weer de galop.
Ik heb in die tijd ongelooflijk veel geleerd!

Vind het wel jammer, dat je een paardenclub/rijvereniging zo onderschat. Er moeten ervaren en gediplomeerde mensen voor zo'n groep staan, dus die hebben er echt wel verstand van.
Ik rijd momenteel Z1 dressuur en heb voorheen M gesprongen, maar ik heb altijd les gehad bij de rijvereniging en nu nog steeds en ik leer er nog steeds onwijs veel van.
Het niveau waarop ik je zie rijden is niet meer dan de gemiddelde manegeruiter, dus waarom zo neerbuigend.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:57

Ik herken je paard van het topic 'Vandaag ging het rijden niet zo goed'.

Wel een toepasselijke opvolger 'Dressuur ligt nogal moeilijk'.

Ik zeg nu precies hetzelfde als toen: Laat je paard nakijken of het ergens last van heeft en ga dan lessen. Zoveel mogelijk.

In principe weet iedereen wel hoe hij in theorie moet rijden. Dit lukt echter niet zonder les aangezien je zelf niet kunt zien of dat wat je doet altijd goed is en het juiste effect heeft op je paard.

Of je moet een hele goede autodidact zijn en jezelf uit boeken/internet kunnen leren rijden. Dat kun je duidelijk niet, want dan was je al een heel stuk verder geweest. Daarvoor moet je namelijk óók dingen van anderen aannemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:59

Ik denk niet dat dit paard ergens last van heeft, behalve van de nu nog onkunde van de ruiter. Als hij ergens last van had gehad, dan was hij waarschijnlijk wel lastiger geweest, want eigenlijk doet hij in alle filmpjes exact wat ze van hem vraagt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:00

Ik heb toen even haar youtubekanaal bekeken met andere filmpjes van dit paard. Op de filmpjes die ze nu toont laat hij het inderdaad niet heel duidelijk zien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:27

Tendance schreef:
Allerlaatste vraag. Waarom ga je springen als je de dressuurbasis nog niet goed voor elkaar hebt?
Dressuur is de basis voor het springen. Het zijn niet 2 geheel verschillende sporten...
Springen is in principe enkel dressuur met hindernissen.

Voor springen hoeft je paard niet in de houding te lopen...
Voor springen moet je paard een goed stuur, gas en rem hebben en kunnen verzamelen of verruimen. Een nagevelijkheid zoals in een dressuurproef getoond moet worden, met precies die houding en oprichting, is echt niet nodig...

Daarbij is springen goed en leuk voor de ontspanning en afwisseling (wanneer dressuur niet lekker gaat) en je traint er andere spieren mee.

Dus ik ben het in deze niet met je eens Tendance.
Ik heb gereden bij mensen die heel veel springen met hun paarden en dus zowel in training als op wedstrijden gezien hoe er gereden wordt. Zeker op lager niveau hoeft je paard echt niet "aan de teugel" te lopen. gehoorzaam aan de hulpen is genoeg. En voor de ruiter een zachte meegaande zit en balans zodat je het paard niet in de weg zit.

Voor xTitanic;

Waarschijnlijk ligt het probleem voor een groot deel bij je eigen onervarenheid.
Je paard en zadel voor de zekerheid laten checken is heel goed, maar als daar weinig ernstigs mee is, dan ligt het vooral aan de achtergrond/opleiding van je paard en je eigen rijkunst.

Rijkunst leer je niet alleen van filmpjes en boeken, je hebt iemand nodig aan de kant die je helpt met het moment van het geven van een bepaalde hulp en de intensiteit daarvan (klein of sterker) en je leert voelen of je paard goed reageert en jou vertelt of jij je hulpen goed geeft op het juiste moment en of je goed op je paard zit. Dat kan niet met een online abonnement. Daar heb je les of hulp bij nodig.

Ik zou dus ook dat geld stoppen in goede lessen. Hoe vaker hoe beter, maar om de zoveel tijd is altijd beter dan niet. elke week, elke 2 weken, 1x per maand, als je het maar doet! En het hoeft ook niet altijd van een instructeur te zijn! Misschien staat er iemand op stal die jou kan helpen met wat kleine tips door af en toe even mee te kijken en wat te roepen.

Misschien kun je iemand helpen met de stallen, verzorging van hun paarden of door mee te gaan op wedstrijd en dan het paard vast te houden, te helpen laden, te zadelen, of voor te lezen, in ruil voor les of hulp bij het rijden? Dan kost het je alleen wat extra tijd, maar het kan ook heel leerzaam zijn!

Ook ik zie op het filmpje iemand die probeert het paard "naar beneden" te rijden met lage drukkende handen en ophoudingen. Iemand maakte de opmerking dat het leek alsof je paard kreupel loopt, maar voor mijn gevoel is er vooral een onrustige houding van het paard omdat er stevige kneepjes gegeven worden en het paard daardoor heen en weer gaat zwaaien met de hals.

Jouw paard ziet er niet uit als een stijf houterig paard dat niet anders kan, jouw paard ziet er uit als een paard dat zichzelf verdedigd tegen harde handen en naar beneden "vragen" door zijn hals te spannen en niet te willen laten zakken. Mijn paard heeft dat helaas ook en een pony hier die ook meegelopen heeft in de lessen doet hetzelfde... Mijn pony gaat verder, die gaat zelfs met zijn hoofd/neus in de lucht lopen met de onderhals er op als iemand niet op de goede manier met zachte hand hem rijdt.

Om je paard te laten ontspannen kun je meerdere dingen doen.

En het beste begin, in mijn ogen, is die teugels loslaten.

Geef je paard lange teugel en ga rijden in stap, draf en galop. Echt lange teugel, zodat je paard als hij wil met de neus over de grond kan stofzuigen. Voel welk tempo je paard graag loopt en hoe hij reageert op je zit en op je been. Gaat hij te hard? Dan probeer je hem op je zit bij je te houden. Bijvoorbeeld door iets langzamer ligt te rijden dan hij je op gooit, en minder ver uit het zadel te komen. Bblijf vooral zacht neerkomen bij het lichtrijden! Je paard moet geen bonk op zijn rug krijgen, want dan durft hij zijn rug niet meer te ontspannen en ter bescherming spannen de spieren van de bovenlijn aan waardoor hij juist zijn hals omhoog doet en de rug naar beneden drukt! Is hij niet attent voor je been en moet je blijven drijven om hem in draf te houden, of zakt hij elke keer terug in tempo? Dan ga je op dat moment daar aan werken. Je paard moet vlot reageren op je been als je hem drijft, en dan zo lang mogelijk uit zichzelf door blijven lopen in dat tempo en die gang, tot je iets anders aangeeft.

Om een paard nagevelijk van achter naar voren te kunnen rijden in ontspanning, moet je namelijk deze 2 basisdingen kunnen voelen en aan/toe kunnen passen. Als je dit niet voor elkaar hebt, lukt het je ook niet met begrenzing van de teugel om je paard nagevelijk te rijden.
Als je paard niet voorwaarts aan je been is, en niet op je zit terug te rijden is, valt het been geven voor de nagevelijkheid niet meer op en heb je je teugel nodig om te remmen in plaats van voor het zacht en vriendelijk in aanleuning houden of krijgen van je paard.
Hoe minder vaak je hulpen geeft, hoe meer je hulp bij het paard op valt als je wel een hulp geeft!

Als je kunt voelen wanneer je paard terug valt in tempo en je hem bij moet drijven, en je hebt geoefend op vlot en consequent reageren van zowel jijzelf als je paard en je hem op je zit terug kan rijden als hij te snel gaat, of om een overgang terug te maken, ga je hiermee spelen.

Je kunt in stap, maar vooral in draf en galop figuren rijden en ondertussen spelen met het tempo. Je probeert het tempo te vinden waarbij je paard uit zichzelf zijn hals laat zakken en met zijn neus naar voren en naar beneden wil gaan lopen. Dat sta je toe!
Het is heel belangrijk dat je paard vertrouwen krijgt in je hand, dat hij weet dat je zacht meegaat en dat hij mag zakken met de hals! Als hij zakt met de hals, ontspant en rekt hij namelijk de spieren van de bovenlijn, en als je hem dan van achter uit actief kunt blijven rijden, dan zet hij zijn achterbenen ook nog verder onder zijn lijf waardoor hij nog meer rekt en soepeler wordt.

Meestal merk je dat als je te snel gaat, dat ze het hoofd weer omhoog doen (moeten de achterbenen dan te ver onder het lijf plaatsen en dat trekt aan de bovenlijnspieren, oplossing paard: hoofd omhoog, dan hoef ik niet zo erg te rekken)

Als je in het tempo loopt waarin het paard het fijn vind om de hals te laten zakken, dan voel je vaak op het moment dat hij echt de hals naar beneden gaat strekken, dat hij langzamer wil gaat lopen/in houdt in tempo. Ook dit komt doordat het paard hij zijn bovenlijn spieren aan het rekken is, en dat voelt misschien niet zo fijn, dus probeert hij van achteren minder actief te lopen zodat zijn achterbenen minder ver onder zijn lijf hoeven te komen en hij minder hoeft te rekken.

Op het moment dat je paard te snel loopt en gaat spannen/omhoog komt van voor, ga je juist op je zit wat terug rijden, als je voelt dat je paard in houdt in tempo (en soms doet hij dat ook met de neus in de lucht) dan rijd je juist weer naar voren naar een hoger tempo en zorgt dat je paard netjes vlot op je been reageert zodat hij weer uit zichzelf door blijft lopen...

In stap en draf kun je buigingsoefeningen doen op volte, slangenvolte, door een S van hand veranderen etc. door de buiging zal je paard sneller naar beneden zakken en je hand op zoeken. Daarbij moet je je paard eerst niet tegenhouden, maar echt hem heel erg lang en laag laten lopen en daar in die lage houding, mag je wel proberen hem wat ronder te maken (neusje in aanleuning) Als je hem nog niet laag genoeg hebt, en heb dan al blokkeert met je hand, schrikt je paard en komt gelijk weer omhoog.

Als je zo ver bent dat je paard je vertrouwt en wil ontspannen en je hem lekker lang en laag ontspannen kan rondrijden in stap, draf en galop en het liefst ook op je zot ontspannen overgangen kunt rijden, dan heb je een goede basis om te gaan werken aan de dressuur aanleuning.

Je hoeft dus echt niet de hele tijd te stappen. Bij veel paarden juist niet! GEwoon eerst lekker naar voren rijden, lekker ontspannen aan een losse teugel draven en galoperen, en niet te veel willen doen met je handen! Als je paard dan lekker opgewarmd en ontspannen is, kun je altijd weer tussendoor in stap even proberen, of juist in galop!
Als je paard lekker ontspannen laag loopt, kun je daar in die lage halshouding proberen je paard wat ronden te maken en de teugels beetje bij beetje meer op maat te nemen. In galop gaat dat vaak makkelijker dan in draf. wel lekker voorwaarts blijven galoperen als hij wat omhoog komt of in houdt!

En dan heb je pas de goede basis om te beginnen te werken aan de dressuuraanleuning!
En bij veel paarden, moet dit elke dag opnieuw, alleen gaat het steeds sneller!

Succes!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:40

Stuur, gas en rem, kunnen verzamelen en verruimen....Kan écht niet op een goede manier (voor het paard) tot stand komen zonder een juiste aanleuning en nageeflijkheid.

De teugels loslaten is in mijn ogen niet de oplossing. Een 'goede' hand trainen wel. Ben het dus met je stukje eens, alleen niet met het eerste gedeelte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:31

een goede hand kun je niet trainen als je nog geen gevoel hebt hoe je een paard aan je been kunt krijgen en hoe je op je zit terug kunt rijden. Als je dat gevoel nog niet kent, kun je nooit een paard met gevoel van achter naar je hand toe rijden, het is namelijk altijd een samenspel. Als je begint met de aanleuning, heb je al snel dat je hand blokkeert. Als je begint met een paard dat zich spant en in zijn eigen beschermende houding loopt, kun je die nooit op een goede manier naar je hand toe rijden als die zich niet eerst durft te ontspannen.
Als je een strak paard rijdt met de teugels op maat (en dan meestal met te vaste hand) loop je tegen een blokkade van het paard op.

Het is een keuze of je probeert door die blokkade heen te rijden door tegen je weerstandbiedende hand aan te rijden zodat het paard in die "teugels op maat houding" na gaat geven en dan daarin de ontspanning gaat zoeken, of dat je eerst werkt naar een ontspannen lopend paard zonder hand waar die zich tegen kan verzetten of op vast kan zetten en zelf leren in te spelen het tempo van het paard en de tact en ontspanning. Als je alles tegelijkertijd wilt doen, is dat al snel te veel voor een beginnende ruiter of een verreden paard.

Kies je er voor om door die blokkade heen te rijden van een verreden paard dat zich moeilijk ontspant, heb je al snel dat het paard blokkeerd (strak en zwaar op de hand wordt) of juist een valse knik krijgt of achter de teugel gaat lopen (bij paarden die makkelijk afbuigen) Mijn paard gaat bijvoorbeeld kantelen of ze doet haar tong uit haar mond. In mijn ogen vind je dan de houding van de hals van het paard, belangrijker dan de basisvoorwaarden van ontspanning.
Als een paard ontspannen is, kun je vanuit die ontspanning heel makkelijk een correcte aanleuning krijgen.

Het mooiste is natuurlijk als je die fijne meegaande hand al hebt en met een lichte aanleuning voorwaarts neerwaarts kunt rijden, maar als je iemand hebt die dat nog niet geleerd heeft, dan is het een hele kunst om aan de ene kant je paard te leren correct voorwaarts neerwaarts je hand op te zoeken, en aan de andere kant zelf te leren om je hand niet vast te zetten of te blokkeren of een los-vaste aanleuning te hebben.

Vandaar het in stukken delen.
Ik snap dat het een andere benadering is, maar bij paarden die zich snel strak en stug maken, vind ik dit echt veel fijner. Geen spierpijn of kramp in je armen, een ontspannen en tevreden paard, lekker werken aan positieve dingen (niet aan het hoofd hoeven denken in het begin, gewoon voelen wat je paard onder je doet en hoe die reageert op je zit en hulpen)
Als het zo vreemde manier was konden western ruiters met hun bosal en andere ruiters met hun bitloze optomingen toch ook hun paarden niet trainen? Ook zij kunnen een correcte aanleuning hebben en hun paarden verzamelen of laten verruimen. Dat heeft namelijk veel meer te maken met voldoende kracht en balans en aan je zit en benen zijn, dan teugels met een bit wat het hoofd in de houding houdt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:58

wat ik vooral ook bedoel is dat je zo ook echt een paard hebt wat jouw! hand op zoekt, in plaats van dat je stiekem van achter naar voor rijd omdat jij dat eerste contact bepaald en de ruimte die het paard krijgt om in een houding te lopen begrenst.

En het zou zo moeten zijn dat jij ruimte geeft en het paard die ruimte gelijk neemt door die te volgen en zo op te vullen, soms heb je daar wat extra aanmoediging voor nodig in de vorm van been geven, maar in principe moet een paard altijd willen zakken en hals willen strekken en altijd je hand willen opzoeken.

Maar om te weten en te testen of dat zo is, moet hij wel die ruimte krijgen! En dat gebeurd vaak niet bij de manier van de weerstandbiedende hand die zo vaak gebruikt wordt, en die juist veel vaker uit mond in een vastgezette hand of een onrustige hand die steeds ophoudingen maakt, zonder gevoel voor het juiste moment en de juiste verhouding ten opzichte van hoe het paard aanvoelt.

Wil het paard eenmaal zakken en ontspannen, kun je daarna weer gewoon "normaal" rijden met normale aanleuning. Daarbij voorop gesteld dat de mate van oprichting afhankelijk is van wat het paard aan kan en aangeeft. Het paard moet zichzelf op richten van achter uit door impuls opgeroepen, niet omhoog komen omdat wij hem daar naar toe willen ophalen met de teugels.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:13

Ik blijf me verbazen in de bokkers die echt alles willen doen om TS te helpen door vaak hele goede aanwijzingen te geven.
TS kan alleen en echt ALLEEN maar beter worden door dat spiegeltje aan de kant, dus goede instructie!!!
Niemand hier kan het paard en ruiter inschatten qua niveau, dus alle aanwijzingen, hoe goed bedoeld en heel duidelijk voor wat meer ervaren ruiters, zal in dit geval niet helpen!
Ik haak in elk geval af, want word hier heel moedeloos van... de tijd die jij hebt besteed TS aan bokt met je vragen had je 3 uur kunnen werken in een supermarkt, met op passen vakken vullen enz, voor je prive lessen!
Of van mijn part gaan tekenen aan je 2 opdrachten... succes met je leuke paard, want die heb je!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 16:55

aerdenhout1 schreef:
Ik blijf me verbazen in de bokkers die echt alles willen doen om TS te helpen door vaak hele goede aanwijzingen te geven.
TS kan alleen en echt ALLEEN maar beter worden door dat spiegeltje aan de kant, dus goede instructie!!!
Niemand hier kan het paard en ruiter inschatten qua niveau, dus alle aanwijzingen, hoe goed bedoeld en heel duidelijk voor wat meer ervaren ruiters, zal in dit geval niet helpen!
Ik haak in elk geval af, want word hier heel moedeloos van... de tijd die jij hebt besteed TS aan bokt met je vragen had je 3 uur kunnen werken in een supermarkt, met op passen vakken vullen enz, voor je prive lessen!
Of van mijn part gaan tekenen aan je 2 opdrachten... succes met je leuke paard, want die heb je!

Ben in Amerika? :') én ik zit niet anders te doen dan tekenen :P
Maarja.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 17:06

joyce B schreef:
een goede hand kun je niet trainen als je nog geen gevoel hebt hoe je een paard aan je been kunt krijgen en hoe je op je zit terug kunt rijden. Als je dat gevoel nog niet kent, kun je nooit een paard met gevoel van achter naar je hand toe rijden, het is namelijk altijd een samenspel. Als je begint met de aanleuning, heb je al snel dat je hand blokkeert. Als je begint met een paard dat zich spant en in zijn eigen beschermende houding loopt, kun je die nooit op een goede manier naar je hand toe rijden als die zich niet eerst durft te ontspannen.
Als je een strak paard rijdt met de teugels op maat (en dan meestal met te vaste hand) loop je tegen een blokkade van het paard op.

Het is een keuze of je probeert door die blokkade heen te rijden door tegen je weerstandbiedende hand aan te rijden zodat het paard in die "teugels op maat houding" na gaat geven en dan daarin de ontspanning gaat zoeken, of dat je eerst werkt naar een ontspannen lopend paard zonder hand waar die zich tegen kan verzetten of op vast kan zetten en zelf leren in te spelen het tempo van het paard en de tact en ontspanning. Als je alles tegelijkertijd wilt doen, is dat al snel te veel voor een beginnende ruiter of een verreden paard.

Kies je er voor om door die blokkade heen te rijden van een verreden paard dat zich moeilijk ontspant, heb je al snel dat het paard blokkeerd (strak en zwaar op de hand wordt) of juist een valse knik krijgt of achter de teugel gaat lopen (bij paarden die makkelijk afbuigen) Mijn paard gaat bijvoorbeeld kantelen of ze doet haar tong uit haar mond. In mijn ogen vind je dan de houding van de hals van het paard, belangrijker dan de basisvoorwaarden van ontspanning.
Als een paard ontspannen is, kun je vanuit die ontspanning heel makkelijk een correcte aanleuning krijgen.

Het mooiste is natuurlijk als je die fijne meegaande hand al hebt en met een lichte aanleuning voorwaarts neerwaarts kunt rijden, maar als je iemand hebt die dat nog niet geleerd heeft, dan is het een hele kunst om aan de ene kant je paard te leren correct voorwaarts neerwaarts je hand op te zoeken, en aan de andere kant zelf te leren om je hand niet vast te zetten of te blokkeren of een los-vaste aanleuning te hebben.

Vandaar het in stukken delen.
Ik snap dat het een andere benadering is, maar bij paarden die zich snel strak en stug maken, vind ik dit echt veel fijner. Geen spierpijn of kramp in je armen, een ontspannen en tevreden paard, lekker werken aan positieve dingen (niet aan het hoofd hoeven denken in het begin, gewoon voelen wat je paard onder je doet en hoe die reageert op je zit en hulpen)
Als het zo vreemde manier was konden western ruiters met hun bosal en andere ruiters met hun bitloze optomingen toch ook hun paarden niet trainen? Ook zij kunnen een correcte aanleuning hebben en hun paarden verzamelen of laten verruimen. Dat heeft namelijk veel meer te maken met voldoende kracht en balans en aan je zit en benen zijn, dan teugels met een bit wat het hoofd in de houding houdt...

Over dit stukje al eerst, tijdens de les was ik bezig met dit. Eerst was hij met zijn hoofd in de lucht aan het zwieren en mijn lesgeefster zei gewoon negeren dit komt van zelf wel goed en gaat stoppen. Het stopte ook en daarna gingen we ons dus focussen over dat naar je hand toe rijden. Ze zei mij wanneer het goed was en ik voelde het ook, dus dat gevoel heb ik al ontwikkelt :j (ik mocht ook zo weinig mogelijk met mijn handen forceren en dat deed ik ook. Ze was me er constant op aan het corrigeren dat ik te veel wil doen van voor. Maar dus wanneer hij zelf in mijn handen ging liggen met zijn mond ging het ook al een stuk ontspannender en zijn hals werd langer.. maar nu even de rest voortlezen

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:59

Dit kreeg ik als mailtje
Hey , ik wou even vragen of je mijn pony eens zou wilen tekenen ? Mail ik dan best een foto door of wat is het beste ? ik vind ze echt prachtig jouw tekeningen :-) Teken je ook honden ? Want anders zou dit een mooie bijverdienste kunnen worden via onze winkel . groetjes
Waarom niet <<)
:Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:39

En hoeveel uur ben je bezig met die tekeningen en wat moet er nog af aan materiaalkosten, verzendkosten etc. etc. Om maar niet te spreken van klanten die toch niet afnemen, die ontevreden zijn en geld terug willen,..
Ik denk persoonlijk dat je meer verdient en meer vastigheid hebt aan op zaterdag en/of zondag bij de GB of de Delhaize achter de kassa ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:40

Volgens mij heeft de ts niet zoveel zin om te werken. Zie dat wel meer bij de `jeugd van tegnwoordig`;-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:40

Maar ze is 14/15, mag je dat überhaupt al dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:05

Als vijftienjarige scholier is zij 'jobstudent', is ook nog erg voordelig statuut, weinig belasting afdragen!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 10:28

Ik mag wettelijk pas na volgende winter werken ;) dan word ik 16.
Dus laat me nu experimenteren met in opdracht tekenen. Zal dit wel goed onder handen nemen @Urielle
We zullen wel zien. Heb nu dus 4 opdrachten, 2 geïnteresseerden en dan nog iets voor een winkel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:48

Krant mag wel op je 15e

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:52

Oh ja dat klopt, dat is best leuk werk en het verdiend relatief best goed.