Instructeur heeft altijd gelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:27

runningkawa schreef:
Telepathie, of het verstaan van gehinnik, weet ik veel, maar knap vind ik het wel.
Een cursus telepathie wilde ik zelfs gaan volgen (serieus) maar jij woont dichter bij, kan ik niet bij jou komen Lachen

Zoals ik al zei hij geeft gewoon wat aan, zoals ie altijd doet als ie hinnikt, ik zeg toch niet dat ik daar woorden uit af kan leiden --> ik hem kan verstaan. Als je een cursus telepathie wil doen moet je wel een beetje open staan voor dingen en niet altijd uitgaan van hetgeen je verwacht, maar goed ik ga er dus te serieus op in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:29

Pipo schreef:
Vind dat Lielle het wel bijzonder goed weet te verwoorden. Ben alleen bang dat teveel mensen zich in schaal 3 inschatten, terwijl ze in 1 of 2 horen te zitten.

eens! Dat is ook wat ik bedoelde dat de meeste die vinden dat hun instructeur altijd gelijk heeft (beter gezegd, die hun instructeur blindelings vertrouwen) hun antwoorden rijtechnisch kunnen onderbouwen en weten waar ze mee bezig zijn.

Oh en ik modder ook regelmatig aan in fase 2 Haha! en wie niet Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:31

Ook helemaal mee eens.
Maar diegene met de grootse mond tegen de instructeur zijn vaak de fase 1-2 kandidaten

En Lenn, ik sta heel erg open voor die dingen, maar dan wel op een hele andere manier, een paard hoeft niet te "spreken"' om hem te verstaan, dat kan ook wel zonder geluid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:35

Wat ik al eerder aangaf in dit topic, als we een onderzoek zouden doen en zouden kijken wie er naar zijn instructeur luistert en wie niet. Zou denk ik bijzonder veel opvallen dat degene die luisteren ook degene die het meest succesvol in de sport zijn.................

En de andere groep is de groep die het maar niet lukt, en waarvan er altijd wel iemand de schuld krijgt, instructeur, jury, paard..........blaadje van de linkerberkenboom........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:38

Nou dat blaadje is ook wel elke keer irritant.
Zelfs in de binnebak.
Vraag maar aan Kawa Lachen

Maar wel met je eens Pipo

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:39

ik ben het helemaal met je eens, lielle maar we spreken hier toch wel over dingen aannemen van je instructeur als je weet wat ze voor nut hebben of niet, dus dat je instructeur je heeft verteld of jij er naar hebt gevraagd waarom je iets moet doen, of gaat het daar bij jou niet om, er zijn natuurlijk ook dingen die je gewoon aan kunt nemen van je instructeur om dat die gewoon zo zijn, maar je moet immers weten waar je mee bezig bent of niet???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:42

dat snap ik niet helemaal marloezzke, geef eens een voorbeeld. Ik denk wel dat ik het met je eens ben Haha!

Overigens een voorbeeld mijnerzijds: ik heb laatst een hele discussie gehad over welke beenhulp je geeft om aan te draven. Volgens mij gewoon met beide benen een lichte druk, iemand anders (niet mijn instructeur) zei alleen binnenbeen. En daar zijn we het niet over eens geworden

Brandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:53

ik denk dat als je gaat denken dat je intructeur niet kundig genoeg is om gelijk te hebben, dat het dan tijd wordt om uit te gaan kijken naar een nieuwe instructeur. Beetje zonde van je geld anders.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:24

Ik vind dat Lielle het met haar fases heel goed heeft verwoord.
Ik schaar mij voor het grootste gedeelte in in schaal 2, af en toe wel eens 3, denk ik.
Zoals Stef ook al zei, geldt het wel dat je les moet hebben van een goede instructeur, die zowieso bij jouw denkwijze past. En Toos van om de hoek, die kan mij eventueel wel wat tips geven, maar zal bij mij nooit dat vertrouwen winnen, dat ik dingen 'klakkeloos' aan wil nemen, zoals ik die van mijn instructrice wel aan neem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:47

Lielle, met je zit Knipoog.

Maar even terug ontopic: mijn paard hinnikt dus bijna nooit naar me en al helemaal niet tijdens het rijden Verward. Maar nu weet ik waarom, dat paard denkt gewoon "zoek het lekker zelf uit". Gosh.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:51

Pipo schreef:
Zou denk ik bijzonder veel opvallen dat degene die luisteren ook degene die het meest succesvol in de sport zijn.................

Dat lijkt me logisch. Als ze naar de goede personen luisteren in ieder geval Haha!.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:52

Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:55

stef schreef:
Ik heb hier in de buurt enkele personen zitten waar ik GRAAG bij zou lessen, maar dat kan ik simpelweg niet betalen (21 euro voor 3 kwartier) Maar, dan heb ik wel iemand die op Prix snt george nivo rijdt.

Ik zou dan toch daar gaan lessen, maar bijvoorbeeld in plaats van 1x in de week, 1 x in de 2 of zelfs 3 weken. Naar mijn idee kun je beter minder vaak les nemen van een goede instructeur, dan vaker bij een 'slechte'.... (sterker nog: ik weet het wel heel zeker).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:56

Helaas, na de goede poging van Stef en Lielle om weer ontopic te komen lijkt dit toch niet helemaal te lukken. Jammer het was een leuke discussie.

Ik zie het nog even aan en anders wordt het een slotje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:06

Jeetje zeg , wat een gezeur over Lenn haar opmerking Boos!

Het kan toch best dat een paard aan wil geven dat iets helemaal niet goed gaat , de 1 zal dat aangeven door te staken , de ander door gefrustreerde bokjes te geven en er zullen er ook heus wel vocaal ingesteld zijn die met een klagerig hinnikje aan willen geven dat het niet goed gaat...

Ik denk dat jullie het een beetje TE overdreven opvatten Haha!
Maarja heb geen zin om me daar verder in te storten Lachen

Ik zou graag een instructeur willen waar ik het volste vertrouwen in heb ,
en die ik ZO goed ken , dat ik er helemaal zeker van ben dat diegene ECHT net als mij denkt over hoe , wat en waarheen. Die een fijn en vertrouwd gevoel , van prettig en serieus leerzaam bezig zijn met een mooi doel , kan geven.

Het rotte is dat ik geen typisch dressuur of typisch wat dan ook-ambities heb. Rij je echt dressuur0gericht en liefst nog met wedstrijd-ambities , dan is het makkelijker denk ik om iemand te vinden die echt bij je past.

Het erg grote nadeel aan mijn karakter is bovendien dat ik NOOIT klakkeloos iets van iemand aan kan nemen.
Pas als ik iemand al een tijd heb meegemaakt.

Dus als ik bvb. morgen voor het eerst van iemand les neem ,
dan is de kans groot dat ik voortdurend alles in twijfel trek wat die persoon zegt.

Ik zal mij dan constant afvragen : is dit ECHT wel het beste voor Rena , of kan ik mijzelf over een paar weken wel voor m'n kop slaan dat ik deze aanwijzingen nu opvolg ?
Kunnen we niet beter eerst HIER aan gaan werken voordat we DAT gaan doen ? Mmmh...dit WIL ik niet zo ...het voelt niet goed Maarja misschien is het juist wel belangrijk dat we hier even doorheen gaan....

Ofwel : contant twijfel of ik er wel goed aan doe of dat later zal blijken dat ik door het opvolgen van andermans inzichten juist meer kapotgemaakt heb dan me lief is...

Je weet immers vantevoren NOOIT of je nu juist die hele fijne instructeur hebt die je helpt door moeilijkheden heen , of die prutser die er alleen maar voor zorgt dat jij samen met je paardje eigenlijk alleen maar gestressed gaat rijden...

En daarbij rij ik VEEL vaker alleen dan les.
Als ik alleen (buiten er-op-uit) rij dan rij ik ook op mijn eigen manier...
Eigenwijs dus.

Ik ben gewoon bang om mijn paardje in verkeerde handen te geven.

Ik zou WEL graag les willen op een eigen paard van een fijne instructeur.
Want als ik dan al wat lessen van diegen heb gezien en dat me een goed gevoel geeft , dan durf ik ECHT helemaal alles zonder twijfel op te volgen.

Ik ken die persoon immers een beetje inmiddels en heb gezien hoe die paarden lopen en in hun vel zitten.

Bovendien zijn die paarden dus al fijn volgens die methode opgeleid dus kan IK eerst op mijn gemakje die methode leren en voelen.
Voordat ik mijn enige paardje eraan overlever Lachen .

Voor haar wil ik het simpel en duidelijk houden.

En als ik zelf uit voorzichtigheid naar haar toe , met twijfel rijd , en niet meer volgens mijn eigen simpele filosofie , dan maak ik het nodeloos ingewikkeld voor haar. Dat wil ik niet.

Liever eerlijk en simpel volgens mijn eigen onbenullige manier ,
dan dat een ander haar min of meer gaat sturen , ik andermans maniertjes over "moet" nemen en daar vervolgens aan twijfel....

Voor mij (zeikerd 1e klas , ik weet het...) zou het dus het beste zijn om een fijne instructeur eerst een paar keer prettig aan het werk te zien ,
vervolgens lessen op zijn eigen paarden om me helemaal thuis te leren voelen in die methode , en als ik daar mezelf vertrouwd en prettig bij voel , en het me ook prima bij Rena haar karakter en manier waarop ik haar wil rijden vind passen , pas DAN les op mijn eigen paardje.

Ik moet eerst vertrouwen in zo iemand hebben voordat ik "klakkeloos" op kan volgen (wat ik erg graag zou willen hoor ) en voordat ik mijn paardje eraan waag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:48

Lovely schreef:
Lielle, met je zit Knipoog.

nog even los daarvan dus;

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:20

Ik voel een zeer sterke behoefte om een een link naar een artikel over 'de leercyclus van Kolb' te plaatsen.

Kolb is zeer goed toepasbaar in onderwijssituaties en daar valt instructie ook onder. Kolb stelt dat ieder mens een eigen manier van leren heeft. Dat betekent bijvoorbeelddat de ene mens leert door doen en achteraf reflecteren (het beroemde kwartje), de andere mens wil eerst weten waarom iets is zoals het is of waarom iets op een bepaalde manier moet en kan het daarna pas in praktijk brengen.
De ene leercyclus is niet beter of slechter dan de andere, het zijn totaal andere cycli.
In je lessen zul je altijd te maken hebben met leerlingen die verschillend leren. Dat betekent dat je daar als instructeur rekening mee moet houden als je de betreffende combinatie iets wilt leren. Een 'ja maar' hoeft dus niet per definitie een teken te zijn van weerstand of niet willen luisteren, en het zonder meer uitvoeren van opdrachten hoeft weer niet te betekenen dat iemand weet waar hij mee bezig is en de diepere bedoeling van de oefening doorgrondt. Als instructeur moet je dat dus toetsen door vragen te stellen en mensen te stimuleren te leren denken over hetgeen ze mee bezig zijn.
Dat kan in Lielle's fase 1, 2 en 3. De lat leg je daarbij steeds een stukje hoger.

Ik neem aan dat in de opleidingen tot instructeur veel aandacht wordt besteed aan didactiek trouwens, mensen leren leren is iets waarop je nooit uitgeleerd raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:39

KLopt Abby, tenminste in Deurne heb ik vrij veel theorien over didactiek gehad. Maar of het in ERmelo ook gedaan wordt??????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 12:44

CCCCorine"]
[quote="stef schreef:
Ik heb hier in de buurt enkele personen zitten waar ik GRAAG bij zou lessen, maar dat kan ik simpelweg niet betalen (21 euro voor 3 kwartier) Maar, dan heb ik wel iemand die op Prix snt george nivo rijdt.

Ik zou dan toch daar gaan lessen, maar bijvoorbeeld in plaats van 1x in de week, 1 x in de 2 of zelfs 3 weken. Naar mijn idee kun je beter minder vaak les nemen van een goede instructeur, dan vaker bij een 'slechte'.... (sterker nog: ik weet het wel heel zeker).
[/quote]

Probleem hierbij is dat ze niet aan huis lesgeeft, maar je naar haar toe moet. Ik heb wel een trailer, maar niemand die (met Jamaica) kan rijden, daarbij heb ik daar geen zin in ook. Ik hoef geen Z te rijden, ik heb totaal geen wedstrijd ambities, ik wil gewoon mijn paardje op de juiste manier aan het lopen hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:00

stef"]
[quote="CCCCorine"][quote="stef schreef:

[/quote]

Probleem hierbij is dat ze niet aan huis lesgeeft, maar je naar haar toe moet. Ik heb wel een trailer, maar niemand die (met Jamaica) kan rijden
[/quote]

Oh, dat is wel heel jammer inderdaad. Zoiets zou voor mij ook niet erg handig zijn. Toch denk ik dat het best wel te doen moet zijn om een goede instructeur/instructrice waar het wel mee klikt aan huis te krijgen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:11

Lielle schreef:
En grappig genoeg zijn de mensen die hier zeggen dat ze hun instructie blindelings vertrouwen ook degenen die rijtechnisch hun antwoorden hier kunnen onderbouwen en iig IMO weten waar ze mee bezig zijn.

Ik wou dat ik me hier bij kon aansluiten! Ik wil dolgraag een instructeur/trice die ik blindelings durf te volgen. En misschien ben ik nu oliedom, maar tot nu toe hebbende mensen - waaronder kenners, fysiotherapeut en dierenarts - mij bevestigd in mijn gevoel dat er iets niet klopte. Dat mijn paard helemaal niet een klap moest krijgen en maar moest luisteren ipv dwars te zijn, maar dat er inderdaad een lichamelijk mankement aan ten grondslag lag!

Ik ben zó blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd, want dat was juist heel moeilijk, om in te gaan tegen mijn instructrice em haar toorn over mij uitgestort te krijgen omdat ik haar niet volgde. Maar wat als ik dat niet had gedaan? Dan had mijn paard nog steeds met pijn rondgelopen, omdat ik dat van m verlang.

Daarbij vind ik t best moeilijk een goed iemand te vinden die bij jou als combi met je paard past. Dat is de grote uitdaging voor de komende tijd, en ik hoop snel te slagen!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:37

Lenn schreef:
:evaw:

SHOOT!! Ik wilde nou net even wat kwijt!! Haha!

Doe het toch maar, strikt genomen off topic maar gezien de uitgebreide discussie over hinniken toch niet helemaal!!! Schijnheilig

Ik quote nu even uit ‘de aard van het paard’ van Stephen Budiansky, hoofdtuk Taal:

“De moeilijkheden beginnen als je probeert om een betekenis toe te kennen aan deze verschillende geluiden”

“Ook hinniken is een signaal dat vermoedelijk meer vanwege de akoestische eigenschappen is geëvolueerd dan om redenen die te maken hebben met motivatiegestuurde regels.”

Hinniken is vaak een manier om contact te maken met leden van de groep die uit het gezichtsveld zijn (nou ziet hij je moeilijk tenzij hij achterom keek dus misschien heb je hier toch gelijk?? Lachen ) of bij verwilderde paarden om de positie t.o.v. andere groepen vast te stellen.

“Het hinniken is een perfect voorbeeld van wat er niet klopt aan de semantische opvatting over communicatie bij dieren. Pogingen om ene betekenis te geven aan het hinniken zou resulteren in tal van verschillende en met elkaar strijdige definities…..”…”In feite is hinniken vooral een geluid dat over grote afstand hoorbaar is: het wordt altijd gebruikt wanneer een paard zijn aanwezigheid kenbaar moet maken aan een paard dat uit het gezicht is.”

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:51

als er een slotje komt is het niet mijn schuld...
MAAR kan dan iemand me vertellen waarom hij nog nooit in 4 jaar gehinnikt heeft als ik aan het rijden ben maar wel toen, net op dat cruciale punt. NEE dat vind ik geen toeval. En er waren maarliefst 0 paarden uit het zicht.
Nou zeg ik er niks meer over, mijn tekst wordt toch niet gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:53

En in 4 jaar heeft hij toch wel vaker een moeilijk punt gehad, waarom hinnikte hij dan niet?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:58

Nee, hij heeft het nog nooit zó niet begrepen als toen.
Oeps ik zou niks meer zeggen Bloos