Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:10

capopjekop schreef:
Dus goed dat jullie inzien dat bitloos dan niet geschikt is voor jullie pony (voorlopig).

Dus nogmaals lekker bij de basis beginnen en het liefst vaker met de pony aan het werk. Bij voorkeur iemand met ervaring laten helpen, dan komt het heus wel goed. Ze leren snel als je eerlijk, duidelijk en consequent bent.

Het ligt niet aan het bitloos, maar aan de opvoeding. Werk wat de meisjes nu al willen doen, is per definitie nog niet geschikt voor deze pony, lijkt me. Met of zonder bit. Ik denk dat als je bepaalde dingen nog niet bitloos kunt doen, je die dingen dan ook niet met bit zou moeten doen. Bit als middel om een pony in het gareel te houden, lijkt mij geen optie. Heropvoeding wel. Maar dat noem je zelf ook al. Ben het verder wel eens met je post.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 14:22

josienJ schreef:
Ik denk zelf ook dat je pony het niet naar zijn zin heeft.
Het zal vast niet alleen aan de puberteit liggen.
Doet hij voor de kar met een bitje ook zo? dan kun je een tandarts laten komen, veel paarden gaan bokken, steigeren of staken bij gebit problemen.
Doet de pony het als je er op zit, vind hij het niet fijn.
Probeer naar je paard te luisteren, dan komt het vast goed.

voor de kar staat ze niiet en beleren doen we niet meer?
topic goed gelezen?
ze willen de tandarts niet laten komen dat hebben wij ook al eens tegen hun gezegd.
maar we kunnen toch niet in een keer alles laten vallen en niks meer doen?
en we hebben geenbit halster + twee halstertouwen

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 14:24

liljebo schreef:
capopjekop schreef:
Dus goed dat jullie inzien dat bitloos dan niet geschikt is voor jullie pony (voorlopig).

Dus nogmaals lekker bij de basis beginnen en het liefst vaker met de pony aan het werk. Bij voorkeur iemand met ervaring laten helpen, dan komt het heus wel goed. Ze leren snel als je eerlijk, duidelijk en consequent bent.

Het ligt niet aan het bitloos, maar aan de opvoeding. Werk wat de meisjes nu al willen doen, is per definitie nog niet geschikt voor deze pony, lijkt me. Met of zonder bit. Ik denk dat als je bepaalde dingen nog niet bitloos kunt doen, je die dingen dan ook niet met bit zou moeten doen. Bit als middel om een pony in het gareel te houden, lijkt mij geen optie. Heropvoeding wel. Maar dat noem je zelf ook al. Ben het verder wel eens met je post.

bit om in het gareel te houden? >;)
nee daar doen we niet aan
en heropvoeding zijn we al mee bezig . loopt niet helemaal gesmeerd maar gaat langzaam vooruit

liljebo

Re: Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:41

gewoon helemaal terug naar de basis, beginnen met gewoon netjes naast je te lopen en gehoorzaam op kleine signalen te reageren door gebruik te maken van wijken voor druk. Leer de basis goed zoals stap, halt, stilstaan, wijken voor druk voorhand en achterhand, links en rechts, voordat je verder gaat. Leer de pony niet meer dan max 1 ding per keer en hou de oefeningen kort en leuk. Als je daar begint, dus alsof het een pony is die nog nooit in handen is geweest, en voor de rest alles achterwege laat totdat de basis erin zit, komt de rest vanzelf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:57

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 17:56

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:21

Oh ja oké... niet bij stil gestaan.
Goed dan.... bij deze een voorbeeld van de basis, die een pony toch wel moet hebben, voordat je gaat rennen en springen en zo. Dit is een starters parcoursje agility (een serie van 10 opdrachtjes in voorgeschreven tempo, meestal stap, langzame stap en halt), wat ik met een van mijn pony's, trulsa doe. Het gaat bepaald niet vlekkeloos door de 'hulp' van billy en omdat ik te laat aanzet voor het kleine sprongetje, maar het geeft je misschien een idee wat je zelf kunt doen om te testen waar je bij de pony nog aan moet werken. Denk eraan dat je moet proberen om het touw in een boogje door te laten hangen. Het is niet de bedoeling dat je gaat trekken of duwen aan de pony, want dan zit de basisopvoeding gewoon nog niet goed en moet je terug naar het begin.
http://www.youtube.com/watch?v=5uMMJ8Y9Q3I

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:05

maar het bokken en steigeren is dus opgelost begrijp ik?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:30

bijna nog niet helemaal :n

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:12

prugelpiet schreef:

wanneer doet 'ie dat dan? Misschien kunnen we op bokt een beetje meedenken als je aangeeft op welke momenten precies de pony niet braaf is.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:16

prugelpiet schreef:
josienJ schreef:
Ik denk zelf ook dat je pony het niet naar zijn zin heeft.
Het zal vast niet alleen aan de puberteit liggen.
Doet hij voor de kar met een bitje ook zo? dan kun je een tandarts laten komen, veel paarden gaan bokken, steigeren of staken bij gebit problemen.
Doet de pony het als je er op zit, vind hij het niet fijn.
Probeer naar je paard te luisteren, dan komt het vast goed.

voor de kar staat ze niiet en beleren doen we niet meer?
topic goed gelezen?
ze willen de tandarts niet laten komen dat hebben wij ook al eens tegen hun gezegd.
maar we kunnen toch niet in een keer alles laten vallen en niks meer doen?
en we hebben geenbit halster + twee halstertouwen

Hee sorry sorry sorry, ik heb het even door de war gehaald met een verhaal dat mijn vriendin aan het vertellen was.
Oke dat is jammer.
Ik zou niet echt weten wat je er aan kan doen, en ik denk dat je het beste met haar voor heb.
Hoop dat je een oplossing vind.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:19

maar is het dan goed om haar een parcourtje te laten lopen, tussen balkjes door met bochtjes?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:20

sallandval schreef:
prugelpiet schreef:

wanneer doet 'ie dat dan? Misschien kunnen we op bokt een beetje meedenken als je aangeeft op welke momenten precies de pony niet braaf is.

als je lange lijnen probeert maar we zijn weer aan het opbouwen dus even kijken wat ze over een tijdje doet!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:27

prugelpiet schreef:
als je lange lijnen probeert maar we zijn weer aan het opbouwen dus even kijken wat ze over een tijdje doet!

dat is nog best vaag; is dat dan als je de lijnen (halstertouwen?) langer laat dan met gewoon meelopen? Of als je een touw langs zijn bil haalt? Als je gaat drijven?

Hoe specifieker je kijkt naar wanneer het 'mis' gaat, des te makkelijker wordt het om er iets aan te doen!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 06:24

sallandval schreef:
prugelpiet schreef:

dat is nog best vaag; is dat dan als je de lijnen (halstertouwen?) langer laat dan met gewoon meelopen? Of als je een touw langs zijn bil haalt? Als je gaat drijven?

Hoe specifieker je kijkt naar wanneer het 'mis' gaat, des te makkelijker wordt het om er iets aan te doen!

Nee niks met de touwen daar is ze wel 'mak' mee .. Vaak als we sporen en we gaan harder dan racet ze er vandoor .. eerst maar goed in stap oefenen dat ze ontspannen is

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 06:30

Prietpraat...waar gaaaaat dit over?!?!?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:46

[

Nee niks met de touwen daar is ze wel 'mak' mee .. Vaak als we sporen en we gaan harder dan racet ze er vandoor .. eerst maar goed in stap oefenen dat ze ontspannen is[/quote]

Misschien gebruik je teveel druk?
Het is heel moeilijk je te helpen zonder te zien wat er gebeurt. Daarom is het stukken handiger als je het eens kunt filmen (als je tenminste tips wilt)

Vanuit een verhaal is het gedrag gemakkelijk verkeerd te interpreteren. Je moet gewoon zien waar het mis gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:48

prugelpiet schreef:
maar is het dan goed om haar een parcourtje te laten lopen, tussen balkjes door met bochtjes?

Dat is heel goed om te testen hoe goed je jullie op elkaar zijn ingespeeld. In de laatste link die ik gaf zag je een voorbeeld van zo'n testje. Je kunt dat gewoon doen, maar moet er wel op letten dat het touw in een boogje doorhangt. Je mag de pony dus niet in de juiste positie trekken of duwen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 16:30

hmm filmpje volgt maar we kunnen nu niet miss woensdag:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:43

Hartstikke leuk.... Hoeft ook niet meteen. Ik ben heel benieuwd. Als iemand zoiets verteld, vorm je daar toch een beeld bij en dan ben ik nieuwsgierig of het klopt of juist niet.
Ook leerzaam trouwens. Niet alleen voor jullie en voor degene die jullie proberen te helpen, maar ook voor mensen die hetzelfde probleem hebben.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:44

liljebo schreef:
Hartstikke leuk.... Hoeft ook niet meteen. Ik ben heel benieuwd. Als iemand zoiets verteld, vorm je daar toch een beeld bij en dan ben ik nieuwsgierig of het klopt of juist niet.
Ook leerzaam trouwens. Niet alleen voor jullie en voor degene die jullie proberen te helpen, maar ook voor mensen die hetzelfde probleem hebben.

Zullen we het filmen ? :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:49

jep, doe maar.
Je mag het ook per pb sturen, als je dat liever doet. Hoewel je in het topic misschien meerdere reacties krijgt, waar je iets mee kunt doen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:51

liljebo schreef:
jep, doe maar.
Je mag het ook per pb sturen, als je dat liever doet. Hoewel je in het topic misschien meerdere reacties krijgt, waar je iets mee kunt doen.

zal het sws via pb doen ! : :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:01

ook in het topic natuurlijk :j

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:13

jajajaajj :D @prugelpiet