Wat is nou precies het probleem met aansingelen?

Of bedoel je dat je niet in één ruk de hele singel naar het bovenste gaatje moet willen hijsen? Dat weet ik al vanaf mijn achtste, uit de Penny
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Japeloup schreef:Ja cliché is het wel maar zie soms mensen rijden die denken vriendelijk te zijn door bitloos te rijden, maar als ik dan zie dat voor druk ze hebben op de teugels..... Denk ik gelijk, je hebt het niet begrepen.
Yamcha schreef:Groot nadeel is ook dat als je de druk er nú af wilt halen, en je handen naar voren doet, de release zowat een seconde later is, en dus altijd te laat. En dat maakt hem imo niet zo erg geschikt.
KarinvdM schreef:Yamcha schreef:Groot nadeel is ook dat als je de druk er nú af wilt halen, en je handen naar voren doet, de release zowat een seconde later is, en dus altijd te laat. En dat maakt hem imo niet zo erg geschikt.
Twee jaar geleden heb ik de jurybijscholing voor bitloos jureren gevolgd en ik mocht toen van http://www.bitloos.nl twee bitloze optomingen mee naar huis nemen om te proberen, beide kaakgekruist. De ene was gewoon met leren riempjes en de andere was van Voest en daarbij was het kaakgekruiste deel van koord. Die heeft, vind ik, wel een snelle release.
Mijn paard liep daar ook probleemloos mee weg.
maikeltje schreef:De keertwending van Zooist vind ik heel logisch. Zou je de andere kant op gaan zitten dan draait het paard mijns inziens om het midden ipv de achterhand. En dus voer je de oefening niet goed uit.
Appelmoes_11 schreef:In stappen aansingelen, yep ikke weten en ook doen..Ah, dan is het misschien geen goed idee om een zelfgebouwd crossparcourtje te gaan springen nee
Wat is nou precies het probleem met aansingelen?Gewoon een hand ertussen kunnen schuiven is strak genoeg, toch? Soms zit de singel bij mij wel wat losser, maar als je recht in het zadel zit blijft de boel heus wel zitten.
Of bedoel je dat je niet in één ruk de hele singel naar het bovenste gaatje moet willen hijsen? Dat weet ik al vanaf mijn achtste, uit de Penny
Peetstap schreef:In stappen aansingelen, yep ikke weten en ook doen..
Maar rijd dus op managepaarden en hier singelt men na tot je eigen kop rood is bij wijze van....
Smokkel wel es stiekum, nadat ik es was vergeten aan te singelen in de bak na stukkie stappen, had zelf er niks van gemerkt maar vondt paard wel lekker losjes gaan.
Peetstap schreef:Men is blijkbaar als de dood dat je met zadel en al opzij glijdt en eraf dondert ?
Peetstap schreef:Er komen weer leuke en nuttige reacties op staalgebruik, vooral van diegene die al van alles hebben uitgeprobeerd en uit eigen ervaring kunnen vertellen.
Citaat:Wanneer het bitloos rijden integreren in de reguliere dressuur vormt het begrip aanleuning en de beoordeling daarvan een probleem in vergelijking tot het beoordelen van combinaties met bit. De aanleuning volgens het scala van de africhting zoals de KNHS dit hanteert in navolging van de FEI is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloze optoming. Volgens de principes van de internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot een Happy Athlete verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.
Hierdoor ontstaan substantiële verschillen tussen combinaties die rijden met bit en combinaties die rijden zonder bit. Belangrijk voor de KNHS is aansluiting te behouden bij de internationale discipline dressuur. In het FEI reglement staat opgenomen dat het paard het bit moet accepteren. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Criteria die beoordeeld wordn door de jury om te kijken of het bit geaccepteerd wordt zijn oa.:
- of het paard afkauwt op het bit
- licht schuimt
- of het bit recht in de mond ligt
- of de mond gesloten is (als de mond open is acce[teert het paard het bit niet)
- of de tong opgetrokken is of uitsteekt.
Bij bitloos rijden kunnen deze criteria niet beoordeeld worden.
Yamcha schreef:KarinvdM schreef:Ja, ik had constant "verbinding", eigenlijk net als met bit.
Voelde het ook hetzelfde?