Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:47

Ah, dan is het misschien geen goed idee om een zelfgebouwd crossparcourtje te gaan springen nee :')

Wat is nou precies het probleem met aansingelen? :o Gewoon een hand ertussen kunnen schuiven is strak genoeg, toch? Soms zit de singel bij mij wel wat losser, maar als je recht in het zadel zit blijft de boel heus wel zitten.
Of bedoel je dat je niet in één ruk de hele singel naar het bovenste gaatje moet willen hijsen? Dat weet ik al vanaf mijn achtste, uit de Penny

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:04

Ik rijd heel bewust mét bit. Ik ben niet anti-bit, en ben niet anti-bitloos, mits het wel een optoming is waarmee je volgens de principes van de klassieke dressuur mee kunt rijden. Een sidepull vind ik daarvoor geschikt.
Kruiselingse systemen toch wat minder, omdat je je paard er mee 'insnoert' en als we dat bij een neusriem niet oké vinden, dan ook niet bij een optoming. Groot nadeel is ook dat als je de druk er nú af wilt halen, en je handen naar voren doet, de release zowat een seconde later is, en dus altijd te laat. En dat maakt hem imo niet zo erg geschikt. Optomingen met hefbomen zijn imo veel te zwaar qua inwerking.

Bij bitloze systemen zijn ook een paar systemen die óf te indirect zijn, of veel te heftig qua inwerking, waarbij je dat zelf te weinig in de hand hebt. Bij een hackamore móet je wel altijd met een boogje in je teugel rijden als je vriendelijk wilt blijven, en je kan dan imo geen aanleuning hebben (kan zijn dat ik het fout heb hoor).
Sommige neusriemen vind ik gewoon te scherp. Zoals touw bijvoorbeeld.
Ik heb kaptomen bekeken, waarbij ik in alle gevallen de sidepull verkies, ik wil niet rijden met iets met ijzer in de neusriem.

Punt is dat je ook een stukje nageeflijkheid wilt, verbinding van voor naar achter, en daarbij wil het paard de hand opzoeken, dan moet je dus een optoming hebben, waarbij constant contact niet vervelend of pijnlijk is.

Een trens (of wel een mondstuk met ringen) die min of meer anatomisch gevormd is, niet te dik en niet te dun, hangt een beetje af van de mond van je paard, en naar voorkeur van paard dubbel- enkel- of niet gebroken, voldoet imo aan ál deze voorwaarden, en ik heb niet de ruis van de sidepull. En daarom kies ik voor een bit.
Waarbij ik wel een specifiek bit heb gekozen, dat gevormd is naar de mond van mijn paard, met voldoende ruimte voor de tong, en van een materiaal dat zij prettig vindt.

Punt is ook dat er meer bitten in mijn ogen acceptabel zijn dan bitloze optomingen, er is maar één bitloze optoming die ik zou gebruiken, en daarvan vind ik dat hij te veel ruis heeft, en als ik wil dat er geen ruis is, moet ik hem heel strak gaan zetten, waardoor mijn paard de kaak niet kan ontspannen, en ik dus mezelf in de vingers snij. Dus die kan voor een buitenrit of ff gewoon voor de lol een beetje lanterfanten, maar voor het serieuzere werk is hij niet geschikt.

Ik blijf bij mijn bitje.

Appelmoes_11

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:08

Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt... welke optoming is dat?

Ik rijd eigenlijk standaard met touwhalster, ongeveer één keer per maand gooi ik mijn bitje er weer eens in en dan merk ik dat mijn pony het touwhalster toch echt prettiger vindt. Beter gezegd, dat ik zelf prettiger rijd met het touwhalster. Ik rijd inderdaad met boogjes in de teugels, maar ze volgt mijn hand wel. Ik kan haar hoofd zo hoog en laag instellen als ik wil, zonder dat ik echt contact moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:20

Nou, je kunt ook niet met constant contact met een touwhalster rijden, daarvoor is hij te scherp en te onduidelijk.

Ik had het over de sidepull. En zelfs daar ben ik niet kapot van.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:22

Ja, daar was ik achter, dat je niet met constant contact op een touwhalstertje kunt rijden :') Ik vind zelf dat ik het ook niet nodig heb.

De sidepull vind ik dan weer helemaal niks. Als ik alleen links of rechts aanhaal staat mijn pony gelijk stil, die snapt er niks van, denkt dan dat ze moet stoppen. Gekruiste systemen snapt ze ook niet. Het touwhalster is bij ons echt favoriet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:26

Ja, maar dat moet je ook niet doen, je moet wel op 2 teugels rijden _O-

*grinnik*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:31

Dat ik met Joepje L moest springen wist ik dat zij me wel mee ging nemen. Ze had voor ik haar kocht ZZ gesprongen tussen de paarden en was zelf pony. Maar een verschrikkelijk hete donder die maar 1 versnelling kende in die tijd, HARD, harder, hardst en dan nog harder.
Ging altijd af, maar voelde me wel altijd als een lifter niet als ruiter.

Bitloos ben ik ook zeker niet op tegen, maar zoals sommige het gebruiken wel. Ik blijf er bij dat de hand van de ruiter bepaald of het vriendelijk is voor het paard. Dat geld voor elke optoming, is mijn mening.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:36

Jep Japeloup, het is een beetje ene cliché maar de optoming is zo hard als de ruiterhand.

Ik heb zelf allerlei bitloze optomingen uitgeprobeerd (kingekruisd, kaakgekruisd, side-pull, bloemhackamore) maar werd van geen van allen echt blij. De 'release' is vaak het punt (als jij je hand naar voor doet, dan moet het paard ook van de druk af zijn), met name bij de gekruisde systemen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:41

Ja cliché is het wel maar zie soms mensen rijden die denken vriendelijk te zijn door bitloos te rijden, maar als ik dan zie dat voor druk ze hebben op de teugels..... Denk ik gelijk, je hebt het niet begrepen.
Zelf heb ik niet veel geprobeerd, alleen dan een soort van side-pull en hackamore. Maar het kin of kaak gekruisde vind ik zo onlogische tonen. Maar zeg er ook bij dat ik me er ook nooit echt in verdiept heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:47

Rhys: juist, en daar heb ik bij m'n bitje geen last van........

Dus Peetstap, de keuze voor een bit is heel bewust.

Japeloup schreef:
Ja cliché is het wel maar zie soms mensen rijden die denken vriendelijk te zijn door bitloos te rijden, maar als ik dan zie dat voor druk ze hebben op de teugels..... Denk ik gelijk, je hebt het niet begrepen.

Maar dat is dan het standaard afwijzen van alle bitten, want ijzer in de mond van je paard is heel gemeen, en op de neus kan het nooit zo zeer doen. Dus is bitloos altijd heel vriendelijk. Hoe bedoel je ongenuanceerd _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-12 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:52

Yamcha schreef:
Groot nadeel is ook dat als je de druk er nú af wilt halen, en je handen naar voren doet, de release zowat een seconde later is, en dus altijd te laat. En dat maakt hem imo niet zo erg geschikt.

Twee jaar geleden heb ik de jurybijscholing voor bitloos jureren gevolgd en ik mocht toen van http://www.bitloos.nl twee bitloze optomingen mee naar huis nemen om te proberen, beide kaakgekruist. De ene was gewoon met leren riempjes en de andere was van Voest en daarbij was het kaakgekruiste deel van koord. Die heeft, vind ik, wel een snelle release.
Mijn paard liep daar ook probleemloos mee weg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:54

alles wat ik bitloos rij is twee teugels aan mn halster of een neckrain,puur voor de lol, kijken hoever ik kom. en ik rij er alles mee, stap draf galop, wissels keertwendingen, schouders plaatsen, achterhand plaatsen- wel niet zo nauwkeurig als met teugels maar ik kom een eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:56

KarinvdM schreef:
Yamcha schreef:
Groot nadeel is ook dat als je de druk er nú af wilt halen, en je handen naar voren doet, de release zowat een seconde later is, en dus altijd te laat. En dat maakt hem imo niet zo erg geschikt.

Twee jaar geleden heb ik de jurybijscholing voor bitloos jureren gevolgd en ik mocht toen van http://www.bitloos.nl twee bitloze optomingen mee naar huis nemen om te proberen, beide kaakgekruist. De ene was gewoon met leren riempjes en de andere was van Voest en daarbij was het kaakgekruiste deel van koord. Die heeft, vind ik, wel een snelle release.
Mijn paard liep daar ook probleemloos mee weg.

Ik heb die foto's van jou toen ook gezien, dat leek idd vrij probleemloos.

Reed jij ook op constant contact toen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:07

maikeltje schreef:
De keertwending van Zooist vind ik heel logisch. Zou je de andere kant op gaan zitten dan draait het paard mijns inziens om het midden ipv de achterhand. En dus voer je de oefening niet goed uit.

ik wil je in deze alleen nog een keer wijzen op de omschrijving van de hulpen van een keerwending zoals hij is omschreven in de bokt wiki. of waar dan ook -het rode instrukteurs boekje, de klassieke almanak, steinbrecht,of watook.
verder begin ik er niet meer over, geen kritiek ,geen commentaar, er staat in hie hij gereden dient te worden, als je hem rijdt zoals hier omschreven rij je als je het goed doet een correcte keertwenind en geen wending om het midden. dat iemand ervoor kiest om het anders te doen vind ik prima -eigen keus . maar je hoort te weten hoe t hoort :o
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 10-04-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:09

Ja, ik had constant "verbinding", eigenlijk net als met bit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:09

Appelmoes_11 schreef:
Ah, dan is het misschien geen goed idee om een zelfgebouwd crossparcourtje te gaan springen nee :')

Wat is nou precies het probleem met aansingelen? :o Gewoon een hand ertussen kunnen schuiven is strak genoeg, toch? Soms zit de singel bij mij wel wat losser, maar als je recht in het zadel zit blijft de boel heus wel zitten.
Of bedoel je dat je niet in één ruk de hele singel naar het bovenste gaatje moet willen hijsen? Dat weet ik al vanaf mijn achtste, uit de Penny
In stappen aansingelen, yep ikke weten en ook doen..
Maar rijd dus op managepaarden en hier singelt men na tot je eigen kop rood is bij wijze van....
Smokkel wel es stiekum, nadat ik es was vergeten aan te singelen in de bak na stukkie stappen, had zelf er niks van gemerkt maar vondt paard wel lekker losjes gaan.
Na 3 kwartier mocht ik alsnog aansingelen van instructeur ("veiligheid") en zelfde paardje ging veel minder los lopen onder me.
Ik smokkel dus nu bewust en hou ook hand ertussen of paar vingers als standaard aan, totdat ze het merken.
Men is blijkbaar als de dood dat je met zadel en al opzij glijdt en eraf dondert ?

Er komen weer leuke en nuttige reacties op staalgebruik, vooral van diegene die al van alles hebben uitgeprobeerd en uit eigen ervaring kunnen vertellen. +:)+
Voorop staat dat de hand van ruiter de hardheid bepaald van elke optoming, ik wil daar bij voorbaat niemand mee veroordelen.
Zie teveel "paard roept keihard AUW" momenten om me heen van topnivo wedstrijden tot kids die net beginnen op pony's.
Nog minder: zelfs in de opleiding orun op de voorrijpaarden zie ik die harde hand met goedkeuring... en dat worden de lesgevers van straks.
(bewuste voorrij paard rijdt ikzelf ook op en zet je in stelling met je pinkje...zo fijntjes is ie.)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:12

Een zadel dat goed past hoeft niet strak aangesnoerd te worden. Hoe beter dan de balans van de ruiter is hoe stiller het zadel op de rug ligt.
Ik singel altijd aan 2 kanten aan, gaatje voor gaatje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:13

KarinvdM schreef:

ja, dat is het mooiste, ik had begrepen dat de knhs er niet geheel achter staat omdat er geen aanleuning gereden kan worden toch< of heb ik dat verkeerd gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:15

Peetstap schreef:
In stappen aansingelen, yep ikke weten en ook doen..
Maar rijd dus op managepaarden en hier singelt men na tot je eigen kop rood is bij wijze van....
Smokkel wel es stiekum, nadat ik es was vergeten aan te singelen in de bak na stukkie stappen, had zelf er niks van gemerkt maar vondt paard wel lekker losjes gaan.

Ik heb een zeer fijne singel met elastiek, en ik singel nooit aan na een stukkie stappen. Als ik erop zit, zit ik erop, en ben ik er alleen met geweld af te krijgen (of met centrifugale krachten). Geen problemen daarmee dus.
Peetstap schreef:
Men is blijkbaar als de dood dat je met zadel en al opzij glijdt en eraf dondert ?

Heb dat weleens zien gebeuren, bij een zéér ronde Fjord _O- erg amusant was het :') Vooral dat het zadel na verloop van tijd écht onder het paard hing, en daar nog altijd paste :') erg leuk :D moet weer erg lachen bij de herinnering :D
Peetstap schreef:
Er komen weer leuke en nuttige reacties op staalgebruik, vooral van diegene die al van alles hebben uitgeprobeerd en uit eigen ervaring kunnen vertellen.

*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:16

KarinvdM schreef:

Voelde het ook hetzelfde?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:18

De KNHS vindt dat inderdaad geen aanleuning omdat je geen contact met de mond hebt. Maar eerlijk gezegd was het voor mijn gevoel niet echt anders. M'n paard gaf ook gewoon na.

Dit zegt de KNHS er over:
Citaat:
Wanneer het bitloos rijden integreren in de reguliere dressuur vormt het begrip aanleuning en de beoordeling daarvan een probleem in vergelijking tot het beoordelen van combinaties met bit. De aanleuning volgens het scala van de africhting zoals de KNHS dit hanteert in navolging van de FEI is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloze optoming. Volgens de principes van de internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot een Happy Athlete verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.
Hierdoor ontstaan substantiële verschillen tussen combinaties die rijden met bit en combinaties die rijden zonder bit. Belangrijk voor de KNHS is aansluiting te behouden bij de internationale discipline dressuur. In het FEI reglement staat opgenomen dat het paard het bit moet accepteren. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Criteria die beoordeeld wordn door de jury om te kijken of het bit geaccepteerd wordt zijn oa.:
- of het paard afkauwt op het bit
- licht schuimt
- of het bit recht in de mond ligt
- of de mond gesloten is (als de mond open is acce[teert het paard het bit niet)
- of de tong opgetrokken is of uitsteekt.
Bij bitloos rijden kunnen deze criteria niet beoordeeld worden.

Yamcha schreef:
KarinvdM schreef:

Voelde het ook hetzelfde?

Ja, eigenlijk wel.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 10-04-12 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:19

mijn zadel zit eigenlijk altijd heel los. ik singel aan en stap op en door de lucht in mn zadel komt de singel vrij te hangen, mn instrukteur vraagt altijd heel beleefd of ie mag nasingelen, vind t een beetje eng maar paard is vaker weggeschoten en t zadel bleef goed bovenop liggen. ook herman wientjes vond t vorig weekend heel mooi om te zien dat mn zadel zo in balans lag. hij zei": ik heb t even aangekeken maar ik geloof dat t wel goed gaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:23

*wilt nu ook een wow*

Veggie zal dat gaaf vinden :D
Weet je dat ik vannacht heb gedroomd van stitchline tabs, en (op bizarre wijze) chaps met vaste panelen _O- Waar dat nu op sloeg, geen flauw idee, werkelijk :')

Karin: Dan klinkt dat als een heel prima optoming, leuk :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:24

ik heb je wel zien rijden dat je gewoon tussen de singel en buik ruim door kan kijken. zeg maar een vuist past er zo tussen, maar schuiven ho maar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:25

:wave: ik ga even lekker rijden, toeii!