Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Langcara schreef:Ben ik niet helemaal mee eens. Een ruiter hoeft helemaal niet zoveel signalen te missen van een paard. Een paard gaat iets al moeilijk vinden als je tegen zijn grens gaat. En dat kun je al voelen. Maar tegen de grens aan werken, daar is toch niets mis mee? Daarmee verleg je zijn fysieke grenzen. Zolang je maar niet óver de grens gaat van een paard is er niet zoveel aan de hand.
Langcara schreef:Ja, en paarden zijn meestal scheef omdat ze aan de ene kant betere coordinatie hebben. En als ze dan ook nog wat gespannen zijn (omdat instructrice je niet de tijd geeft om eerst eens in stap er de rust in te krijgen), en vervolgens moeten wijken (waarvan je van te voren weet dat dit gaat mislukken onder deze omstandigheden), en dan de instructrice ook nog eens zegt "hij is ongehoorzaam".......
Tsja. Dat heb ik dus ooit meegemaakt. Toen viel ik zelfs uit tegen haar. De rook kwam me uit de oren. Ik kon er niet over uit, zó weinig paardenverstand!
Langcara schreef:Het mooie is, als je je paard zover hebt, dat als je slechts je binnenbeen aanlegt, dat daar al stelling op volgt. Hoef je met je hand al niets meer te doen.
En alles wat je achterwege kunt laten met je handen, is mooi meegenomen.
superwoman schreef:Langcara schreef:Het mooie is, als je je paard zover hebt, dat als je slechts je binnenbeen aanlegt, dat daar al stelling op volgt. Hoef je met je hand al niets meer te doen.
En alles wat je achterwege kunt laten met je handen, is mooi meegenomen.
Ben ik het niet mee eens. Als ik mijn been aanleg dan wil ik geen stelling, simpel. Waneer ik mijn binnenhand naar binnen breng wil ik stelling. Wel zo handig wanneer je het paard recht wil houden en dus geen stelling wilt...
superwoman schreef:Ik snap je wel, maar je reactie klopte niet of was iig onvolledig. Het is iig niet de bedoeling dat je paard stelling geeft op enkel het verleggen van je binnenbeen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je rij-niveau.
superwoman schreef:Wanneer je aangeeft dat je al 2 jaar niet bezig hebt gehouden met de voorkant en nageeflijkheid, dan denk ik dat het probleem in je hulpen zit. Nageven is iets wat eigenlijk vanzelf komt wanneer je houding goed is en je lekker mee gaat met de beweging van je pony.(pony moet dan ook wewl aan je been zijn)
Ik denk dat je ergens spanning hebt (stug bent) waar je pony op reageerd. Hoe rij je je pony nageeflijk?
Marieke_Juul schreef:Hij doet dit ook echt alleen als we al een tijdje aan de gang zijn, of als hij in een drukke omgeving is.
Langcara schreef:haha, mijn rij niveau is 0,0!
Nou ja, ik wil daarmee zeggen dat ik geen wedstrijden rij. Ik heb dat wel gedaan tot L2 niveau en toen ben ik afgehaakt. Te veel gedoe, te duur etc.
Ik rij dus puur voor mezelf. Neem echter nog wel les en rij nog steeds doelbewust.
En ik heb trouwens vroeger ook nog voor een handelaar paarden ingereden, en daarmee heb ik het meeste gevoel ontwikkeld. Maar ik heb ook nog mazzel gehad dat ik een paar echt goede instructeurs trof die mij met een paar simpele tips het "aha moment' konden bezorgen. Je moet weten dat ik van nature niet handig ben, en niet beschik over een fijne coordinatie.
Maar door veel te doen, en door de juiste personen heb ik toch nog veel gevoel kunnen krijgen door heel simpel te rijden.
superwoman schreef:Bedankt, dan weeet ik beter wie ik "voor" me heb.
Persoonlijk heb ik veel geleerd van de wedstrijden, juist omdat de oefeningen er dan 100% in moeten zitten en je commentaar (tips, want wanneer het niet goed genoeg is, is dat imo ook een tip) krijgt van verschillende jury-leden. Ik heb ook daarvoor jaren zonder wedstrijden geredenen en dan ook serieus met les.
Langcara schreef:Ik heb zelf eigenlijk niets geleerd van wedstrijden, alleen van goede instructeurs die me er op wijzen als ik iets moet voelen, of het nu een slecht gevoel geeft (omdat ik het niet goed doe), of een goed gevoel (omdat het gaat zoals het behoort te gaan). Ze hebben me geleerd om meer bewust te worden van het paard, van wat er onder mij gebeurt.
max66 schreef:wat kan ik eraan doen om mijn paardje niet te diep te laten lopen? Ze trekt bijna de teugels uit mijn handen en er zit dan imo niks anders op om de teugels te " laten vieren" .
Als ik vervolgens aan ga draven (of alleen maaer been geef) gooit ze haar hoofd weer omhoog (waardoor de teugels ook ineens te lang zijn!).