Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:12

Van alles kan je leren. Je kan meenemen en gebruiken wat bij je past. Althans zo zie ik het dan maar.
Ik heb me nooit verdiept in stromingen maakt me niet uit wie of wat zolang de manier zoals ik met mijn paard omga en rijd past bij mij en bij paard.
Vandaar dat ik nu ook de overstap het gemaakt naar het "nieuwe" rijden. Het is nieuw voor mij en het past bij ons. Ik zie verbetering en ik krijg meer begrip voor paard en wat mijn zit/adem etc teweeg brengt.
Hoe het heet of waar de oorsprong ligt maakt me eigenlijk niet echt uit. Of klink ik nu erg blond :o?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:13

Nee hoor Sab. Ik denk er precies zo over.
Het zal me een zorg zijn hoe stromingen heten of wat ze inhouden. Ik wil iets wat bij mij en Jim past. En hoe het heet of wie het uitgevonden heeft boeit me niets.
Als we maar ontspannen, bewust en leuk rond kunnen sturen :j
En als dat een combinatie van dingen is, dan is dat het. Prima toch? :D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:35

knollentuin schreef:
even een aanvulling op de leverbot, door de verstoorde leverwerking schijnen de hoeven een enorme optater te krijgen diamond, iemand anders die ik ken die dr paard heeft echt problemen met de voeten nu..ik weet niet of jouw dierenarts het al vertelde dat dat risico erin zit?

Klopt zij kreeg ook binnen een paar dagen gevoelige zolen, ik heb haar direct in overleg met HS en VA op een ijzertje laten zetten en wat dat betreft loopt ze weer als vanouds! :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:12

Amanda schreef:
Sorry garny :D
Het is niet zozeer met de billen bloot, maar ben benieuwd waarom je voor een bepaald type zadel kiest.
Zo heb ik zelf dus het liefst een vlakke zit en weinig wrong. Mijn haf een breed tussenkanaal en niet te lang.

Een diepe zit dwingt mij teveel, waardoor ik last van mijn rug krijg (dikke billen die ik niet zo goed kwijt kan :+ ). Maar als jij er goed in zit dan is dat toch prima? :D

ik vind die diepe zit van mij ook wel een beetje dwingen, ik kan nu niet zeggen dat ik voorin of achterin mijn zadel kan gaan zitten en een eigen keuze kan maken, ik zit en klaar. Ik voel met de wow wel heel veel beweging en dat maakt het wel eens lastig voor jezelf, uitdaging erbij, als iemand tips heeft graag, ik doe nu vaak tussen doorzitten en verlichte zit, ik heb het idee met lichtrijden dat ik 30 cm omhoog kom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:49

Vandaag les gehad. Ik vond het moeilijk. We komen nu echt bij dingen die al jaren bij mij vast zitten. Mijn concentratie was niet super, moeilijk dus. Ik ben erg moe. Moet onthouden: slagroom, horizon, en adem laag.

Ben heel trots op mijn meisje. Afgelopen tijd, omdat ik niet kon rijden, zijn we bezig geweest met enge dingen, onze band samen. We hebben gespeeld met ren grote bal, gewandeld, nog meer gespeeld, langs enge dingen gelopen (kreeg iemand zo zot om tegen een zeil te blazen met een bladblazer). En eerst kwam ze recht overeind, toen schuilde ze achter mij.

Nu vertrouwt ze blind op me, ze volgt me waar ik maar heen ga. Als ik op haar rug zit, durft ze langs auto's en fietsen. Tractoren en vrachtwagens zijn nog wat eng, maar als ik haar de tijd geef om te kijken durft ze.
Vandaag trainden wij in een andere bak. En dus moesten wij erheen rijden, langs de weg. En het ging heel goed. Ook de bak ging goed, en zelfs de vreemde paarden waren oké, nadat ze de tijd kreeg om te kijken. Ze is niet op de loop gegaan. Stoer wijffie. Ik ben zó trots op haar!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:52

Ahh Yamcha wat goed!
Ik heb wel een nieuw woord gespot :D
Slagroom, dat moet je wel ff uitleggen hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:56

Slagroom, dat is alsof je slagroom klopt. Dan moet je los zijn in je schouders, ellebogen, en polsen. Dan heb je slagroomhanden. En Vegs krijgt daar een heel schattig slagroommondje van :j

Horizon is van kijken naar de horizon, met zachte ogen.

En ademhaling laag spreekt voor zich.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:05

Yamcha schreef:
Slagroom, dat is alsof je slagroom klopt. Dan moet je los zijn in je schouders, ellebogen, en polsen. Dan heb je slagroomhanden. En Vegs krijgt daar een heel schattig slagroommondje van :j

Horizon is van kijken naar de horizon, met zachte ogen.

En ademhaling laag spreekt voor zich.

Met slagroom bedoel ik dat je je polsen los moet hebben alsof je vanuit de losse pols slagroom kan kloppen. Dan kan je fijn mee veren met de mond van het paard, mits elleboog en schouder ook los zijn.
Ik ben op het slagroom gekomen omdat ik een leerling heb die kok is. Ze hield haar polsen wat te vast en zodoende kwamen we op slagroom uit.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:09

heerlijk om zo'n band met je paard te hebben, daar mag je zeker trots op zijn. Ik zal morgen aan de slagroom denken met het rijden, ben benieuwd :) ik heb net mijn tweede x hardlopen erop zitten, ik ben mijn lijf en eetpatronen al heel lang zat maar nu eindelijk de ballen om er mee aan de gang te gaan. Goede tips gehad op de atletiekbaan vanavond. Zaterdag weer in het duin.
Leuke leerlingen japeloup ;) duidelijk is het wel

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:09

We moeten DE lijst wel bijhouden hoor :D
Dan kun je via woorden en associaties opnieuw leren rijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:21

@ Japeloup: Ik omschrijf het niet goed, wat dat is wel wat ik bedoel :j alleen moet je niet kloppen, maar je handen zo houden dat je het kan :j

Garny: dat is super idd :) ik ben een hondenmens, en een hond kun je heel goed leren je te vertrouwen (je moet wel, want het type hond dat ik heb zijn niet zo aardig dat ze iets toelaten wat niet veilig voelt). Ik heb dus geen keus.
Paarden zijn veel liever wat dat betreft. Volgzamer. Maar ik heb de technieken die ik bij de honden gebruik, ook bij haar gebruikt. Zij blijkt een snelle leerling, maar zij is wat onzeker, en juist door haar angsten op te zoeken, leert zij dat ze stoerder is dan zij zelf denkt, en dat is echt een boost voor haar zelfvertrouwen :j
Zij is wel echt een paard dan, zij linkt het aan mij. Ik ben haar leider geworden. Nu moet zij leren dat zij het zelf ook kan, maar of een paard zelfstandig kan zijn weet ik niet. Honden hebben meer 'ego' wat dat betreft. Misschien is dat omdat een hond een roofdier is.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:26

oliebol jongens. Komt er slagroom bij.
En als er iets is wat ik niet kan, dan is het slagroom kloppen uit de pols. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:29

Sorry :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:29

Eefske schreef:
oliebol jongens. Komt er slagroom bij.
En als er iets is wat ik niet kan, dan is het slagroom kloppen uit de pols. :\

Dat wordt oefenen dus... Mag ook een eitje zijn hoor ivm de kilo's.... :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:31

En dan bloem erbij, boter en suiker. En dan in de oven :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:37

en dan slagroom er boven op :)

heb even in je profiel gekeken, dacht al aan herders, mooie herders heb je, wij hadden er 1, die we hebben helaas laten inslapen na een maagdraaiing in augustus, we hebben no drie andere lieve honden maar dat zijn geen herders, we zitten hier enorm in dubio, want die drie vloerkleedjes zijn ook schatten maar zo anders.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:15

Met de bal spelen met je paard, dat lijkt me leuk. Dat kan ik aan mijn lijstje toevoegen als ik wat met mijn paard wil doen, maar niet wil rijden.
Er bestaat ook een apparaat waarin je vloeibare slagroom doet en waarmee je moet schudden, volgens mij kan ik dat heeeel goed tijdens het galopperen :-)
Vandaag hebben mijn kinderen op Brisen gevoltigeerd, iets wat ze heel graag doen en waar ik ze heel dapper in vind. Mijn dochter heeft ook gegaloppeerd. Tjonge, wat zit die griet als een huis, daar ben ik wel een beetje jaloers op. Ze kan ook met haar ogen dicht aangeven wat de beweging is van elk been als ze erop zit.
Brisen blijft de hoek links achter in de bak eng vinden, zowel in de binnen- als in de buitenbak. Ongeacht wie erop zit. Vooralsnog vermijd ik die hoek, wat voor mij nu de beste optie is. Mijn man en bijrijder kunnen haar wel door die hoek rijden maar het blijft wat problematisch. Ik had gehoopt dat het een kwestie van wennen zou zijn, wat denk jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:26

Ik zou er eerst eens heen lopen, met paard, om uit te vinden wat er zo eng is. Je kunt het gedrag manipuleren door daar juist iets leuks te doen. Door de aandacht van haar op jou te richten, en maak het een leuke plek. Doe je weleens vrijheidsdressuur met haar? Veel paarden vinden dat leuk. Leid haar af, en zeg dat ze knap en stoer is. Dat helpt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:49

@Yamcha: ik heb gister de dvd van Piet Bakker gekeken en daar zie ik toch echt paarden die wel in lengtebuiging zijgangen laten zien. Ze doen alles aan een vrijwel losse teugel en je ziet dat als de oefening klopt, het paard ook 'automatisch' in aanleuning komt. Heel mooi om te zien.

@Christel: ik heb een oude volbloedmerrie en die kon er ook wat van, die was altijd aan het spoken. Waarschijnlijk laat jij al lang voordat je die hoek in rijdt merken dat je weet dat die hoek eng is. Ik zou gewoon aan het werk gaan in de rest van de bak en dan langzaam steeds dichter naar de hoek rijden, eigenlijk ongemerkt. Zelf ontspannen bijven en negeren als ze daar schrikt.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:18

Aan de hand zijn de betreffende hoeken ook problematisch, aan het werk zetten helpt iets. Als ik in die hoek ga staan/loop/beweeg etc. terwijl mijn man met haar aan het werk is, vindt ze het ook veel minder eng. In de buitenbak hoek staan bosjes en bomen waardoor je net wel net niet het voorbijkomende verkeer kan zien. Overigens staan die bosjes langs de hele korte zijde en grenst haar wei aan diezelfde weg. In de binnenbak zit op dezelfde korte zijde een reclamebord dat nog nooit iets misdaan heeft hihihi.
Ik heb laatst een slalomcircuitje gemaakt en van balken een parcourtje en dan nog weet ze na al die concentratie welk hoekje ze af moet raffelen omdat ze naar haar zin te dicht in de enge hoek komt.
Van vrijheidsdressuur weet ik helemaal niets, behalve dat ik Jouke van Danielle wel eens aan het werk heb gezien. Ik heb wel 2 clickers in huis, nooit gebruikt voor paard en hond. Wat ze erg fijn vindt, is eten.
Met loswerken is het erg moeilijk om haar aandacht vast te houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:17

Slagroom... Klinkt als mijn spaghetti. Misschien is dat makkelijker Eefske :D

Super Yamcha +:)+
Klinkt alsof jullie in het vertrouwen flink wat stappen hebben genomen.

Christel: ik zou dit toch aan de hand oplossen. Ga er maar gewoon eens 10 minuten/een kwartier staan, in die hoek.
Ze zal gaan spoken, flink kijkerig zijn. Maar blijf gewoon staan. Zo went ze aan daar staan. Doe dit elke dag even en dan zal ze er aan wennen.
Dit kan best wel een paar weken/maanden duren. Maar ze moet leren vertrouwen dat het niet eng is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:30

Op mijn oude stal kreeg ik Beeb ook niet door 2 hoeken heen. Terwijl in de ene hoek de deur zat waar we altijd doorheen gingen en in de andere hoek ik altijd mijn jas en deken ophing. Dan stond hij rustig, maar zodra ik erop zat? :n Nu op nieuwe stal hebben we geen enge hoeken, gelukkig _O-

Hoewel hij nu schrikt van lichtstralen op de grond....

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:38

bij ons is ook 1 hoek van de (buiten)bak heel erg eng. En eigenlijk heel veel paarden vinden juist dat plekje minder fijn om langs te gaan. Gelukkig heb ik zelf een paard wat niet op of om kijkt dus ik hoef er niet aan te werken. Maar ik vind het wel typisch dat er meerdere paarden zijn die onafhankelijk van elkaar die hoek minder leuk vinden. Alsof daar toch kabouters wonen ofzo...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:44

Top Yamcha dat jullie echt een team zijn!

Suus vind de hoek linksachter echt eng. Daar zit de hoek waar de koeienschuur verderop staat. De rest van de bak is naast dijk dus gras en 1 kant wal met huis en andere zijkant met schuurwand. Bij de koeienschuur is het ENG }:0 omdat dus af en toe iemand loopt om te gaan melken, tractor rijd om te voeren, koe beweegt omdat zij wil eten, koe loeit omdat zij daar zin in heeft }:0
De hoek is een hoek met veel beweging en dat maakt het dat suus super allert is daar. Altijd voor ik ga rijden ga ik daar naar toe aan lang teugeltje. moet ze stilstaan en gaan we ff samen kijken naar wat er allemaal te zien is :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:26

Net een heerlijke les gehad,sportschoolwerk voor t paard,maximale concentratie voor mij. Plaatsing van gewicht,behoud evenwicht,gaaf! En helemaal leuk japeloup was er ook,dus wij hebben onze. Boktmeeting alweer gehad :D