Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anne_GTI schreef:Ik heb er een hele goeie HOOOOOOHoo op zitten. En als een vriendin van me dat op mijn toon nadoet staat het paard ook stil en zit ik ineens helemaal voorin mijn zadel.Rotgeintje
Lambiekske schreef:Anne_GTI schreef:Ik heb er een hele goeie HOOOOOOHoo op zitten. En als een vriendin van me dat op mijn toon nadoet staat het paard ook stil en zit ik ineens helemaal voorin mijn zadel.Rotgeintje
![]()
![]()
![]()
Die van mij doet het ook op HOOOO. Hoop alleen niet dat mijn rijmaatjes die geintjes van jouw vriendin overnemen
Was het eerste ritje in een vreemde omgeving, en ook nog eens met een hackamore (nooooooit meer bitloos naar buiten
) Hij heeft me toen afgeveegd aan een boom die daar stond... is de enige keer geweest dat ik er af ben gedonderd
Pinda_Dipje schreef:Daarom staat er ook: Als je een paard dressuurmatig niet netjes terug kan rijden op je zit, moet je ook gewoon NIET naar buiten gaan. Die inie-minie voltes oefen je in de bak, verbind daar een commando aan... Gewoon omdat een jong paard vaak veel sneller geneigd is om te vluchten dan een ouder - meer ervaren dier. Bij mijn jonge paarden werkt het desbetreffende commando vaak relativerend; "Oh wacht even...." en ze remmen af omdat ze aan het nadenken zijn geslagen. Zodra je dat punt bereikt, ga ik werken aan het "Hooooo stop!" commando. Beheersen ze dit in de bak, dán is het pas tijd om naar buiten te gaan.
Hoe dan ook leer ik alle jonge dieren precies wat, wat is. Mijn merrie (zelf opgevoed) weet dus precies watvoor voertuig ze kan verwachten als ik zeg "Fiets" en begint inmiddels ook het verschil te begrijpen tussen een "Motor" (met normaal geluidsniveau) en "Motor iets anders" (met bijv een zwaar geluid zoals een harley) ipv gespannen te reageren op het nieuwe geluid, ben ik haar voor en weet ze al door wie/wat ze gepasseert wordt en dat het mogelijk anders klinkt dan dat zij gewend is.
Als een paard gaat, dan gaat ie... Daar ben ik het dus deels mee eens. Mijn eigen ervaring leert toch wel dat je (zelfs jonge dieren) heel gemakkelijk voor kunt zijn en daardoor een hoop ellende kunt voorkomen. Persoonlijk ben ik overigens ook geen ruiter die 'aan een lang teugeltje' de bossen doorstapt. Ookal zijn mijn teugels wat langer, ik houd mijn paard (en mezelf) voortdurend - dressuurmatig - bezig en alert. Hierdoor blijft zijn focus op mij, en niet op al die mooie boskabouters. Voor mij is buitenrijden gewoon dressuren in een mooiere omgeving.
joyce2 schreef:Omtrekken of tegen een boom zetten is het sleutelwoord voor mij!

jamiroquai schreef:Heel veel mensen in het topic gebruiken een boom. Die van mij zou er gewoon langs rennen denk ik- heb gelukkig geen ervaring!