'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:23

Voeten uit de beugels doe ik ook nooit buiten en ook niet zonder zadel. Ik heb altijd heel licht contact met de mond. Sommigen zitten buiten als een zak zout op hun paard. Als beessie dan schrikt ben je zelf ook veel te laat om hem op te vangen.
In de bak speel ik veel "lol met je knol', ook goed voor je evenwicht en reactievermogen. En nog leuk ook!!!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:23

Anne_GTI schreef:
Ik heb er een hele goeie HOOOOOOHoo op zitten. En als een vriendin van me dat op mijn toon nadoet staat het paard ook stil en zit ik ineens helemaal voorin mijn zadel. :+ Rotgeintje }:0

:D :D :D

Die van mij doet het ook op HOOOO. Hoop alleen niet dat mijn rijmaatjes die geintjes van jouw vriendin overnemen ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:25

Lambiekske schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik heb er een hele goeie HOOOOOOHoo op zitten. En als een vriendin van me dat op mijn toon nadoet staat het paard ook stil en zit ik ineens helemaal voorin mijn zadel. :+ Rotgeintje }:0

Die van mij doet het ook op HOOOO. Hoop alleen niet dat mijn rijmaatjes die geintjes van jouw vriendin overnemen ;)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:30

goed topic, dacht dat dit niet echt op mij van toepassing was (moet mijn paard flink aansporen meestal om hem in een hogere versnelling galop te krijgen) maar afgelopen dinsdag zag hij ineens het licht en zetten een spurt in achter zijn vriendje. Een compleet ander paard, niet voor rede vatbaar (normaal is het genoeg om iets mer in het zadel te gaan zitten) en toen de kruising met een ander bospad in het zichtkwam heb ik m geheel op intuïtie maar geprobeerd een beetje te buigen en schuin te laten lopen, en toen kreeg ik hem terug, waarschijnlijk een beetje het zelfde principe als de one rein stop. Maar die ga ik nu dus echt wel even oefenen!

Poeky

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:32

Zoveel mensen die gaan buiten rijden met een paard dat je nog maar net hebt. Ik denk dat je daar toch wel wat onnodige risico's neemt. Je kent het paard nog niet goed, het paard heeft geen band met je laat staan dat het je als leider ziet.
Veel zulke momenten zouden kunnen voorkomen worden door gewoon eerst goed in de bak te trainen met je paard op alles waar het van kan schrikken. Wanneer je paard niet meer de reflex heeft om weg te rennen bij schrik, maar naar jou kijkt, hoe jij reageert, dan is er al een vertrouwensband. Als hij rustig blijft zolang jij rustig blijft.

Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat er iets gebeurt waardoor je paard toch weg is, maar het zou een stuk minder voorkomen.
Die moeders die rustig meefietsen met hun 10 jarige, dat is écht om problemen vragen. In de afgelopen maand is er mij zo 3 keer eentje voorbij gezoeft. Tja..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 17:38

ik reed vroeger als 10 jarige zonder moeder......... zonder zadel!

Waarom is het niet goed als een moeder meefietst? Lijkt mij juist prima!

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:48

Als er iets gebeurt kan ze helemaal niet ingrijpen. En als 10 jarige als er iets gebeurt en je rijd op de baan weet je simpelweg niet wat te doen op dat moment. En ben je waarschijnlijk niet sterk genoeg ook.

Een paar dagen geleden nog, een jong meisje op een shetlander. Het was een afgelegen kronkelige baan maar er passeren best veel auto's. Wel die shetlander was dus met haar aan de loop gegaan, constant aan het zigzaggen over de baan, ze kwamen in een bocht en van de andere kant kwam een auto. Die heeft de remmen moeten toeslaan of hij zat er echt knal op.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:06

ehm, een echte noodrem heb ik niet. wat ik probeer is tot 5 tellen als ze los gaat en daarna terug te nemen.
dit wil eigenlijk altijd wel.
ze is dan haar momentje weer vergeten en is makkelijker om terug te nemen.
en rustig blijven en kalmerend praten, hetzij hoo of wat dan ook....

wat ik ook heb gedaan als er genoeg ruimte was was een volte draaien. en dit vond ik toch een iets minder fijne manier

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:17

er is natuurlijk een verschil tussen op hol slaan en een paard dat gewoon loopt te klieren.
als hij echt schrikt en aan de kletter gaat, maakt het niet zoveel uit wat je allemaal doet, want dan denktie maar aan een ding: rennen (gelukkig niet zo heel vaak) als dat gebeurt dan laat ik hem eerst (als dat mogelijk is) een paar tellen los, vervolgens ga ik wat zwaarder zitten en probeer ik hem op een volte of boom te zetten, hij heeft vrij snel door dat hij een beetje overdrijft en staat dan vaak ineens stil en een beetje schaapachtig te hijgen

klieren: je hebt van die paarden die niet langs een bepaalde hoek in de bak wilt en elke keer als je erlangs rijd weer begint te rennen (die van mij ook) of van die paarden die plotseling omdraaien en een sprintje naar stal trekken. Dit is geen paniek, dus het paard 'kiest' er meer voor om te rennen en zal jou dus niet vergeten zijn. Op het moment dat jij iets probeert om hem stil te zetten krijg je vaak een van deze 3 optie's. stoppen, harder rennen, of bokken. helaas is die van mij heel erg van het laatste soort. Als ik merk dat hij erg fris is en als ik dan in de buitenbak met al die kabouter ga rijden, doe ik ook een slofteugel aan, eigenlijk wilde ik voor de martingaal gaan, maar het probleem is dat hij zijn hoofd helemaal tussen zijn voorbenen doet, en dat is natuurlijk geen probleem met martingaal, met slofteugel kan hij dit gelukkig niet. jaja, ik gebruik een slofteugel om zijn hoofd hoog te houden ipv laag. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:33

Poeky: en hoe pak je dat aan als je geen bak hebt?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:17

Dan zijn er geen bakkabouters..... :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:21

Bij ons werkt op een rustige lage ondertoon EASY heel erg goed.
Veelal rijd ik op mijn zit en anders is de mond of neus de pineut.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:02

Hoe leer je je paard om te stoppen als je "hooooooo" zegt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:04

Uitgaan van de hulpen voor halthouden die hij al kent (zit, teugels) en die koppelen aan de stemhulp :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:08

Dat lijkt me echt eng als een paard in volle galop is om hem naar een boom te sturen :\
Ik zelf.. geen idee heb 'm nog niet nodig gehad :D Maar anders denk ik proberen om te trekken ofzo.. :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:10

Dat lijkt mij ook eng := Maar wie heeft het over een boom?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:12

Heel veel mensen in het topic gebruiken een boom. Die van mij zou er gewoon langs rennen denk ik- heb gelukkig geen ervaring!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:12

Genoeg :P Lees maar de eerste pagina's :P

Grote kans dat het paard op t laatste moment er net langs gaat, fijn zit je been erachter... heb je zelf het ongeluk veroorzaakt :') Handig..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:14

Hihi, bij mij is het paard juist degene die eens een boom heeft ingezet := Was het eerste ritje in een vreemde omgeving, en ook nog eens met een hackamore (nooooooit meer bitloos naar buiten :n ) Hij heeft me toen afgeveegd aan een boom die daar stond... is de enige keer geweest dat ik er af ben gedonderd :P

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:04

Pinda_Dipje schreef:
Daarom staat er ook: Als je een paard dressuurmatig niet netjes terug kan rijden op je zit, moet je ook gewoon NIET naar buiten gaan. Die inie-minie voltes oefen je in de bak, verbind daar een commando aan... Gewoon omdat een jong paard vaak veel sneller geneigd is om te vluchten dan een ouder - meer ervaren dier. Bij mijn jonge paarden werkt het desbetreffende commando vaak relativerend; "Oh wacht even...." en ze remmen af omdat ze aan het nadenken zijn geslagen. Zodra je dat punt bereikt, ga ik werken aan het "Hooooo stop!" commando. Beheersen ze dit in de bak, dán is het pas tijd om naar buiten te gaan.

Hoe dan ook leer ik alle jonge dieren precies wat, wat is. Mijn merrie (zelf opgevoed) weet dus precies watvoor voertuig ze kan verwachten als ik zeg "Fiets" en begint inmiddels ook het verschil te begrijpen tussen een "Motor" (met normaal geluidsniveau) en "Motor iets anders" (met bijv een zwaar geluid zoals een harley) ipv gespannen te reageren op het nieuwe geluid, ben ik haar voor en weet ze al door wie/wat ze gepasseert wordt en dat het mogelijk anders klinkt dan dat zij gewend is.
Als een paard gaat, dan gaat ie... Daar ben ik het dus deels mee eens. Mijn eigen ervaring leert toch wel dat je (zelfs jonge dieren) heel gemakkelijk voor kunt zijn en daardoor een hoop ellende kunt voorkomen. Persoonlijk ben ik overigens ook geen ruiter die 'aan een lang teugeltje' de bossen doorstapt. Ookal zijn mijn teugels wat langer, ik houd mijn paard (en mezelf) voortdurend - dressuurmatig - bezig en alert. Hierdoor blijft zijn focus op mij, en niet op al die mooie boskabouters. Voor mij is buitenrijden gewoon dressuren in een mooiere omgeving. :)

Ik doe hetzelfde met 'Let op' dan weet mijn paard dat er wat aankomt en is hij daar alert op. Niet gestresst maar alert dan weet hij dat hij iets kan verwachten en schrikt hij niet als het ineens voorbij komt. Vooral bij wielrenners en electrische scooters die ineens met 40 km/h voorbij komen zoeven is dit erg handig. (Beide zijn praktisch onhoorbaar).

Ik ben het met je eens dat als je je paard niet de baas bent je niet met hem naar buiten moet gaan. Maar beeld je eens een fietser in die 3 meter achter je op zijn bek gaat! Verwacht je paard niet maar ook jij niet! Moet je wel een erge dooie hebben wil die niet wegschieten. Tuurlijk is die van mij dan na een x aantal meter ook wel weer bij mij terug maar de weg waar ik langs moet voor ik in de polder ben is een 80n km/h weg met een sloot ernaast. Welke beide binnen die paar meter van het fiestpad liggen waar ik op rij! Dan hoop je toch ineens dat de noodrem werkt!

Ik rij al 6 jaar auto, nog nooit een ongeluk gehad (knocked on wood) Maar als ik morgen op de snelweg rij en er komt een ander ineens naar links zetten zonder zijn dooie hoek gecontroleert te hebben kan het toch maar mooi zo zijn dat we bovenop elkaar zitten. Wil niet zeggen dat ik een slechte chauffeur ben en maar nooit meer de weg op moet gaan!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:35

joyce2 schreef:
Omtrekken of tegen een boom zetten is het sleutelwoord voor mij!

Bij omtrekken springt de mijne zo scheef dat ik er BIJNA afkukel (je moet maar net pech hebben...)
En richting een boom? Ze zal vlak voor de boom de andere kant op rennen, lijkt me niet altijd even goed voor mijn eigen benen...

Mijn noodrem is toch wel schokken in de mond geven (dan gaat ze stil staan om te 'steigeren' )
Zeker sneu, maar veiligheid voor op...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:39

Ben ik wel met je eens, ook al is het pijnlijk

Ben begonnen met noodstop te oefenen. Paardje is heel gevoelig in zijn mond, als ik de teugel opzij doe begint hij meteen te tollen, en kijkt zo van : wat doe jij nou, ik word dol! En dan stopt-ie dus. Samen met het commando HOOOOOOOOO HALT moet dat dus gaan lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:51

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:46

Dan moet ik re- starten.....

eerst mijn touwhalster opsnorren, als ik die nog heb.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:56

jamiroquai schreef:
Heel veel mensen in het topic gebruiken een boom. Die van mij zou er gewoon langs rennen denk ik- heb gelukkig geen ervaring!

Boom gebruiken is ook niet alles...
Ik kan je zeggen, ook daarvan kan jij of je pony flink in de kreukels komen te liggen.
Heb pas helaas onbedoeld een boom geknuffeld om dat de pony de gehele boom niet eens meer zag staan. :n
en dan praten we nog maar over een mini.

Ligt eraan waar, hoe of wat... maar als er plek is trek ik ze om of ga ik bochten maken, dat remt soms ook nog wat af.
Of parkeer ik ze op de kont van een ander paard, maar dat is ook geen doen als ze echt aan de kletter zijn.