Help! Mijn paard is knettergek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:02

Ik zou graag horen hoe het er nu mee gaat?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:45

Toydoll schreef:
laura1986 schreef:
Bang worden kan gebeuren, maar dan gewoon maar een ander paard kopen is toch ook geen oplossing. Dan kun je ook bezig blijven en pak je het probleem niet aan. Wat is een paar maanden modderen, om ergens ´sterker´ uit te komen?

Dat ben ik niet met je eens. Als de (vertrouwens)band tussen paard en ruiter echt gebroken is, is het juist verstandig om er mee te stoppen en een ander paard te gaan rijden. Dan heeft het echt totaal geen zin meer. Jij stapt ontzettend angstig op, hoe denk je dat dat paard zich dan voelt? Dat eindigt alleen maar in drama.
Dan is het echt beter om op een ander paard, waar je niet bang bent, of een paard die niet reageerd op een angstige ruiter, eerst weer een beetje vertrouwen op te bouwen.
Maar dan heb ik het wel over een echt kapotte vertrouwensband.

Wat leer je daar dan van? Dat je een vertrouwensband kado moet krijgen en er anders wel 1 koopt? Wat doe je dan met het paard, waar gaat die terecht komen?

Hoe leer je dan een vertrouwensband op te bouwen?

Ik vind het een prima idee om ook eens met een ander paard te oefenen, wat wat makkelijker is. Maar daar heb je geen band voor nodig met dat paard (ten minste, als een paard ok in zn vel zit stap ik er vrij makkelijk op). Dan kun je hooguit jezelf laten zien dat je best op een paard kunt rijden zonder schrik te hebben. Maar het echte werk moet nog gebeuren dan. Ook met je eigen paard.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:47

Wat een bekend verhaal is dit.
Mijn 4 jarige merrie is een paar keer gereden toen ze 3,5 was.
In oktober vorig jaar is ze onderuit gegaan en begon haar staart scheef te houden en zo.
Eerst gestopt met rijden en een maand of 3 rust gehad, zonder resultaat.
We zijn nu 11 maanden verder, 2 kliniekbezoeken, rontgenfoto's en 4 verschillende ostheo/fysio/chiro mensjes verder.
En elke keer ging mn paard in verzet als ik er op zat, waar ik onzeker van werd (eerst uit angst dat ze pijn had en daardoor zou ontploffen of zo maar later werd ik nerveus van haar gedrag). Dat resulteerde tot een paard dat rechtovereind stond. Toen was ik er klaar mee maar wilde t niet opgeven.
Toen heb ik nog 1 fysio erbij gehad, mn instructeur is er ook bij geweest want ik wilde dat hij haar zou doorrijden en t met mij weer oppakken.
Na 2 weken en 4 keer rijden lijkt t toch echt aan mij te liggen. Paard is goed regelmatig maar wil eigenlijk niet werken. Mn instructeur rijdt haar voorlopig nog 2 keer per week en aan het eind moet ik er steeds wat langer op, onder begeleiding. Om mij van mn onzekerheid af te helpen en Tess te leren alles weer te accepteren. Tot nu toe met succes. Dus gedrag wil niet altijd zeggen dat een paard echt (nog) ergens last van heeft. Hoewel bij die van mij wel wat dingetjes gevonden zijn (die ook opgelost zijn) die haar voorheen wel pijn hebben gedaan. T is een karakterpaard die door de fysio hoogbegaafd werd genoemd :D Maar na alles wat ik er al voor over heb gehad wil ik echt doorzetten. Succes!

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:54

SylvieG schreef:
MLoeser schreef:
Heb je ook het zadel laten controleren?

Ja ik heb 2 maanden geleden een splinternieuw zadel aan laten meten, een Kentauer...Deze lag echt perfect op haar, maar ik zat er helaas niet goed op. Ik dacht nou misschien doordat ik mijn zit niet kan vinden en haar rug verkeerd belast dat ze zo doet. Dus 2 weken geleden een splinternieuwe Kieffer Lusitano aan laten meten en gekocht. Hier kan het dus ook niet in zitten... En ze doet het ook aan de dubbele lijnen, oftewel als ze aan elkaar moet lopen, voor ronder moet worden en er druk op het bit komt..

heb je al eens aan rechtrichten gedacht?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:22

mylene32 schreef:
heb je al eens aan rechtrichten gedacht?

Ben ik ook mee bezig, aan de hand. Ik heb nu wel door waar haar moeilijk punten zitten dus kan ik gerichter oefenen.
Goede tip.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:33

bij het lezen van je probleem moest ik gelijk aan mijn merrie denken, het verschil is alleen dat jouw merrie al 8 jaar is en die van mij zat toen nog in de puberteit. toch ben ik zeker 100% ervan overtuigt dat het dominantie is (en dat kunnen ze lang volhouden!). Wel zou ik even haar kaak nakijken, of deze niet teveel druk geeft aan haar nek bij het neerwaarts lopen. Wat ik je zou aanraden is haar aan de pessoa zetten. dan heeft ze ook druk en dan kan ze stuiteren wat madame wil, steigeren, maakt niet uit, dan leert ze het zichzelf dat als zij toegeeft zij geen druk van voor noch van achter heeft. het gevaar is van een dubbele longe dat de meeste mensen het nietkunnen ook al doen ze het jaren, je moet op exact het goede moment druk geven en druk toegeven. nou ja probeer dat maar eens. ik begin er niet eens aan. min instructrise zegt ook dat 90% van de mensen het fout doet. een balzug is btw ook een pittig paardje he ;) ik heb maar 1 pagina gelezen dus weet neit wat nog meer mensen zeggen maar probeer het eens zou ik zeggen?