Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
PetraKioto schreef:Alvast bedankt weer voor de vele reacties!![]()
Smurffie: er kan maximum een verschil van een halve inch zitten op zit en kussens. Dus een 17,5" zit kunnen 17" kussens onder.
Russel: De Hulsebos heb ik van een vrouw gekocht die zadels 2de hands verkocht. De boom is gebroken geweest en herstelt. Ik vreesde al zoiets en had voor ik het kocht naar Hulsebos gebeld, maar die willen je echt niet helpen als je niet de "officiële" eigenaar bent. Zelfs niet voor een algemene vraag. En omdat het zadel zo goed zat, dacht ik dat het wel op ging zijn. Maar de MSFC zei dan anders...
En inderdaad. Ik stap ook altijd met stoeltje op. Beter voor zadel en voor paard.
XLeandrosX: Ik heb al stamboeken en kwekerijen aangeschreven in België, maar niemand reageert. Blijkbaar staan de lipi-verenigingen op een laag pitje
![]()
Albion is wel de leverancier van zadels van de Weense Rijschool, dus je zou mogen denken dat zij een zadel kunnen maken voor een lipi... maar blijkbaar is dat ook geen reactie.
Rafiki komt uit de Favory-lijn uit Frankrijk. In België zijn er niet veel van die lijn. Ik weet ook niet of die zowieso een rugprobleem hebben, maar dat lijkt mij vreemd, dat ze daarmee zouden verder kweken, want toch niet echt een plus...
En ik koop 2de hands zadels omdat ik een Albion op maat heb laten maken (pagina 4: versie 1 en pagina 5: versie 2), maar die past nog steeds niet. En omdat ik niet het geld heb om 2 zo'n dure maatzadels te betalen, moet ik me ondertussen behelpen met 2de handszadels. Al heb ik daar helaas ook niet echt veel succes mee![]()
2005: wat is een Frans kussen?
Het zadel ligt normaal goed voor zijn schouder, maar ik denk dat, als ik erin ga zitten en het kantelt naar achter, dat de flap naar voor kantelt en precies op de schouders komt...
Ze hebben van Albion Rafiki komen opmeten, en bij de 2de versie van hun zadel (pagina 5), vond ik dat het vooraan echt zeer goed lag. Juiste breedte en muurvast. Helaas is de lengte en de kussens achteraan een probleem.
knollentuin: hoezo? wordt hulsebos niet in Nederland gemaakt? en wanneer hadden ze die problemen met de boom? (ik ben van België, dus niet zoveel Hulsebos te vinden daar...)
Voor alle opmerkingen over keilkussens:
Rafiki heeft een aflopende rug, dus aan zijn lendenen is hij lager dan vooraan.
ALLE zadels die er tot nu toe hebben opgelegen, liggen lager achteraan (niet ok, want dan kan je als ruiter niet in het middelpunt van het zadel zitten, en heb je verkeerde drukverdeling).
Als de kussens dan zo klein zijn, hoe kan het zadel dan recht liggen volgens jullie?
Het voldoende breed maken aan de schoft helpt niet.
En dan nu nog even een update:
De (nieuwe) DA/chiropracter is geweest.
Hij heeft Rafiki's rug getest en zag er helemaal niets aan. hij bewoog overal waar hij heen moest bewegen. En hij geeft ook geen reactie meer als je aan zijn lendenen komt.
De DA vond dat Rafiki heel slim is, en dat hij heeft begrepen dat, als hij faked dat hij pijn heeft, ik hem niet doorwerk. En dat is dus eigenlijk wat hij nu doet, met mijn voeten spelen!!
Dat is misschien niet zo positief, maar na een jaar negatief nieuws te horen is het feit dat mijn knol het uithangt muziek in mijn oren![]()
Ik moet gewoon weer plezier op mijn paard hebben.
En nu ik zeker weet dat hij nergens pijn heeft, kan ik em ook weer met een gerust hart beginnen trainen (en me niet laten doen).
Ik heb ook een vriendin die hem is komen rijden, zodat ik kon kijken naar hoe hij liep, en inderdaad, de pijnreacties van een tijdje geleden, zoals hij had met de Albion, waren er niet meer.
Ook dat geeft me weer de zekerheid die ik nodig heb om ontspannen op mijn paard te kunnen zitten.
En ook van Albion wacht ik nog op nieuws, maar ik heb het gevoel dat het de goede richting uitgaat.
Als die het zadel terug nemen en mij terug betalen, heb ik geld om een andere oplossing te zoeken.
Er gaat op de manege iemand komen voor zadels van oa. Prestige en Stubben. Dus die ga ik zeker vragen om eens naar Rafiki te kijken.
En ik kan ook eens buitenzinnig mailen om al eens te zien wat zij zeggen.
We zijn er nog niet, maar dat goede nieuws was echt eens wat ik nodig had en geeft me echt weer moed om verder te doen met mijn paardje.
En dan lig ik ook tenminste niet meer halve nachten wachten te piekeren en te stressen.
PetraKioto schreef:2005: wat is een Frans kussen?
Het zadel ligt normaal goed voor zijn schouder, maar ik denk dat, als ik erin ga zitten en het kantelt naar achter, dat de flap naar voor kantelt en precies op de schouders komt...
Ze hebben van Albion Rafiki komen opmeten, en bij de 2de versie van hun zadel (pagina 5), vond ik dat het vooraan echt zeer goed lag. Juiste breedte en muurvast. Helaas is de lengte en de kussens achteraan een probleem.
Kelly_Taco schreef:Ik zou het meer in de manier van rijden zoeken.
Als hij altijd zo loopt zoals in je onderste foto is dat ook niet bevorderlijk.
Het zadel lijkt namelijk niet te lang.
russel schreef:He wat jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat paarden pijn faken....dat de een er sneller door afhaakt dan de ander, geloof ik absoluut, maar faken??? Hoe hebben die paarden dat dan verzonnen? Dat er ongemak is en ze niet willen, is toch meer een normalere gedachtegang?
knollentuin schreef:op je vraag over hulsebosch, nee dat wordt niet in nederland gemaakt er komt iemand van hulsebosch bij jou aan huis en die meet je paard op dan wordt er uit een confectiemaattabel het best bijpassende zadel gekozen en besteld, volgens mij komen de zadels uit een fabriek in engeland -zal best veel handwerk zijn- en worden er hulsebosch logos opgeslagen. ik denk dat t bij arno brand ook zo werkt -en fryso en weet ik veel wie allemaal nog meer.....ik geloof dat ninon en daalemaan nog de weinigen zijn die zelf zadels bouwen
PetraKioto schreef:Trouwens idje, hoe rij je did barokke paarden dan wel best?
Want het is niet evident om hem hoger en met rug te rijden..
Ik wil er zowieso hulp voor zoeken. Het is me ondertussen al beginnen dagen dat mijn vorige prof dan toch ni zo wauw was.
Maar ik wacht eerst en vooral op wat de DA gaat zeggen (donderdag) voor we terug over trainen beginnen...