Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:32

Ja het gaat erom om net even uit die comfortzone te stappen dat het wel een beetje spannend is, maar niet te spannend. Anders leer je natuurlijk niet bij. En dan in die nieuwe stap te blijven totdat de comfortzone zich tot daar heeft uitgebreid en je een volgend stapje eruit kunt zetten.
Stephanie Burns schreef daar een goed boek over (heb het helaas uitgeleend en niet terug gekregen)
Move closer, stay longer.
Een aanrader op dit gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:54

*zet het op mijn verlanglijst*

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:33

liljebo schreef:
Het is bewezen dat je 'state of mind' verandert als je je tot een lach dwingt. Dat heeft te maken met de invloed van de betreffende spierwerking en kan vergeleken worden met de oefening 'hoofd laag' die vooral bij clickers nogal eens wordt gebruikt en waarbij het paard door het aannemen van die houding (uiteraard niet gedwongen) kalmeert.

Probeer het maar eens. Gewoon gaan glimlachen. Mag nep zijn, maar wel de juiste spieren gebruiken en eventjes volhouden.

goede tip! Ga ik vanavond eens proberen (paard is moeilijk ontspannen te krijgen, type 'zenuwenpees' en ziet echt overal spoken).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:19

Oh trouwens... ik moet wel erbij zeggen dat ik momenteel per definitie met een cap en bodyprotector rijdt. Klinkt beetje onnozel omdat ik alleen in laag tempo rijd, maar het geeft mij een gevoel van veiligheid, juist omdat mijn ruggewervel destijds bij de val is gebroken en mijn rug, door nog wat meer problemen, zeer kwetsbaar is.
Daar komt bij dat het gebruik van een bodyprotector hier in zweden veel meer gebruikelijk is dan in nederland, bijvoorbeeld met buitenritten. De mensen hier in de buurt, zeker vrouwen van mijn leeftijd en kinderen/jeugd gaat niet de bossen in zonder protector. Misschien speelt het een rol dat hier veel rotsen in de grond zitten, ook op de paden, en dat daarin natuurlijk een extra risico schuilt bij een evt val.
(je wil dus echt niet met je rug op zo'n rots landen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:26

Ik rijd sinds een paar maanden ook altijd met bodyprotector, en zonder cap heb ik nog nooit op een paard gezeten. Niet alleen buiten of met springen maar altijd. Zowel BP als cap voel ik niet als ik aan het rijden ben, dus waarom ook niet :)
Veel mensen vragen of ik mijn pony dan niet vertrouw, of bang ben, maar dat is het niet. Mijn pony is de beste en de braafste <3 Ik ben me er alleen bewust van dat je ook samen met je paard kan vallen, of domweg een keer onhandig kan doen en ongelukkig terecht kan komen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:58

Heb ook een tijd met bodyprotector op vorige paard gereden :j. Vooral voor het veiligheidsgevoel :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:41

Ik heb ook een poosje met bp gereden vooral omdat ik me buiten niet zo relaxed voelde.
Het werkt bij mij echt vooral voor mijn gevoel.
Ik heb mijn angst vooral zelf moeten overwinnen.

Ik sta maar op een kleine stal en heb twee stalgenootjes, ik rij dus meestal alleen.
Ik merk nog steeds wel dat ik soms uitvluchten zoek om niet alleen in de buitenbak te hoeven rijden.
Ik herken het wel bij mijzelf en kan er ook steeds beter mee omgaan.
Als ik zo'n bui heb (als het behoorlijk waait bijv) dan geef ik er soms aan toe en sla een dagje over
en soms rij ik wel gewoon naar stal en besluit ik ter plekke wat ik doe.
Vaak ga ik dan toch gewoon rijden buiten omdat ik als ik er eenmaal ben de spanning vaak van me afvalt.
Als het me niet goed voelt, verzin ik iets anders om te doen maar dat voelt wel vaak als falen.

Het is ook zo'n stom cirkeltje; als ik me niet relaxed voel rij ik mijn paard niet goed genoeg maar eigenlijk veel te voorzichtig
waardoor juist gebeurt waar je bang voor bent.
Ik moet mijn paard gewoon huppekee rijden maar dat krijg ik dan niet altijd voor elkaar.

Ik moet wel zeggen dat het slijt.
Iedere keer dat je jezelf overwint maakt het weer wat makkelijker voor de volgende keer. (al lijkt het soms 1 stap vooruit en weer 2 achteruit)
Ik rij zo'n 4 a 5 keer per week en die regelmaat scheelt ook veel.
Laatst bijgewerkt door justkid op 16-06-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:50

Bij mij speelt zeker het veiligheidsgevoel belangrijk mee. Bovendien heb ik een puinrug en ben ik 50 en dus kwetsbaarder. Ook dat speelt mee.

En zoals blijheid zegt... met paard vallen kan ook. Zo heb ik mijn ruggewervel gebroken. Paard viel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:04

Ik heb mijn ruggewervel ook gebroken, omdat ik met een zitbeenknobbel op een harde kluit landde......

Maar wat jullie hebben, dat het een gevoel van veiligheid geeft, dat heb ik niet...... hoe meer bescherming, hoe enger ik het vind. Heb ik ook met kermisattracties, zodra er zo'n beugel, of wat is het, voor je komt, zodat je er niet ondersteboven uit kunt vallen, vind ik het een eng ding. Als het niet gevaarlijk was, heb je al die bescherming ook niet nodig, toch...... het bevestigt mij juist in dat het heel eng is........

Vandaag overigens een mooi leermoment gehad.
Ik wil paardlief uit de wei halen, ging allemaal mooi en prachtig, en die jonge ruin loopt er ook zo even uit. Merrie vastgezet, wil ruin pakken, dat kon ik vergeten dus, loopt de jonge schimmelmerrie er ook nog even uit....... ik jaag/drijf ze terug de wei in, wat ze met een behoorlijke vaart deden, waarop merrie schrikt, een ruk geeft, en het hele hek meetrekt...... touw schoot los gelukkig, merrie in paniek, uiteraard, ruin en schimmel willen er zo weer uit, door de plek waar net nog een hek stond. Dat ging dus even niet door :(
paarden weer aan de loop, maar thank heavens niet meer richting hek, de andere kant op.
Ik heb het hek teruggesleept, en maar tegen de bielzen aangehangen, zo goed en zo kwaad als het ging, het gewone hek (het zijn 2 hekken naast elkaar zeg maar) was weer dicht.
Toen was het kwart voor 3, en om 3 uur kwam Japeloup, dus ik moest de merrie pakken. Achteraf realiseer ik me dat dat best dwaas was, maar goed. Kreeg haar niet te pakken uiteraard, en ik was gefrustreerd, lontje was op, ik stond echt op ontploffen, stomme pwoon. Goed, 5 voor 3 Japeloup gebeld of ze naar de wei wilde komen, omdat ik niet meer dacht dat ik paardlief in mijn eentje te pakken ging krijgen.......

Japeloup gaf me uiteindelijk een mooi lesje Zen (ik was niet zo erg Zen namelijk), was zelf uitermate Zen, pakte paard (oké dat lukte ook niet na 5 seconden, maar blijkbaar hadden ze besloten dat ik eng was, want het duurde nog wel even voor ze zo kalm waren dat ik er naartoe kon.

Heb paarden brokjes gevoerd en het halster afgedaan, touw zat er nog aan. Wil nu iig een halstertouw met een werkende paniekhaak (heb ook wel meegemaakt dat er vanalles los vloog, behalve de paniekhaak, niet met deze hoor).

Toen terug naar stal, strotouwtjes gehaald en daarmee het hek provisorisch gerepareerd, en een afzetting gemaakt bij het hek, dat dit onmogelijk weer kan gebeuren. Paarden kwamen toch wel weer kijken (hoopjes brok vlak bij mij hielpen ook, dat wel). Had nog wat brok in mijn zak gedaan, en paarden nog even wat gegeven.
Ik was bang dat ik verknald had bij paard, maar volgens mij valt dat wel mee.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:12

Yamcha schreef:
Ik wil niets anders meer als privéles :) Vind ik echt veel fijner dan groepslessen :)

En mijn instructrice weet precies wat het is :D

Ik wil ook wel zo'n instructrice! Helemaal opnieuw beginnen om zo je oude fouten achter je te kunnen laten...Zou dat echt kunnen???
Ook hier een gevalletje ruggewervel gebroken.. |(
Heeft iemand een tip voor mij in de omgeving van Zoetermeer? Ik wil er best zo'n 20 minuutjes voor rijden met de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:14

Super instructrice is ze :)

Je zou aan haar moeten vragen :j denk mss weet zij iemand :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:20

Zoals ik vanmiddag al zei: laat het los, wil niets, vertrouw er op dat ze jou foutjes je vergeven en vergeten. Dan gaan dingen veelal sneller. Paarden zijn enorm vergevingsgezind, mits wij ze maar niet "dwingen". We hadden een mooi voorbeeldje van spiegelende paarden. Jij (zoals je zelf zegt) niet zen, paarden aan de ren. Ik zen paarden rustig(er) en kon ze bij me krijgen en houden.

Fijn dat ze met het repareren van het hek weer bij je kwamen. Dus was jij weer zen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:23

Ik was weer zen. Kwam vooral omdat ik niks meer wilde doen met ze :)
Toen was de druk eraf, en toen kwamen ze. Blijft een stomme pwoon. Maar ik ben er wel dol op :+:

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:29

Wat mooi zo'n spiegelles.
Vooral omdat dan zo duidelijk wordt wat werkt en wat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:30

Ik vond het nog niet zo mooi eigenlijk :=

Mss vind ik het morgen mooi :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:38

**ZENNNNN**
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:49

:oo

DIESMOOI!!!!! :oo

*doet copy-paste*

@ mijn lieve, ontzettend mooie merrie

Schat, ik hou van je. Al jank ik als een klein kind, ik hou van je. Al zit ik te bibberen op je rug, ik hou van je. En ook als ik zit te schelden op de ruin hou ik van je, maar hij moet niet zo brutaal doen. En ik moet strenger zijn tegen hem.
En ik heb begrepen dat het geen zin heeft om boos te worden op je, als je wegloopt. Dat heb je me al eerder geprobeerd uit te leggen, alleen kwam het toen niet echt aan. Maar de boodschap dat ik je niet kan dwingen tot iets wat je niet wilt, is duidelijk. Dat ik je niet moet proberen de baas te zijn, ook. Sorry dat ik het probeerde om je te dwingen. Ik ben blij dat je aan het eind van de dag het hek de schuld gaf van wat er gebeurde, en mij alweer vergeven had. Je bent een wonderlijk wezen, jij. Geen dier of mens ter wereld trekt zo mijn emoties los. Jij haalt het slechtste en het beste in mij naar boven.
En schat, ik hou van je, ook als ik me gedraag als een idioot. Onthou dat, ook als ik het even vergeet. Maar blijf me vooral bewust maken van mezelf, maar niet al te vaak alsjeblieft..... Love you.

Vrouwtje.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:51

Wat een avontuur Yamcha. Kan me voorstellen dat je dan even niet Zen bent.
Paarden en jij zijn op dat moment natuurlijk behoorlijk geschrokken, maar gelukkig zijn ze vergevingsgezind. Ze zijn het gelukkig ook zo weer vergeten, anders dan wij, wij kunnen er een heel probleem aan ophangen en dat moet je dus niet doen. Volgende keer beter...

Edit: mooi, jouw laatste post...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:54

Thanks. Ben nu wel weer Zen.

En 't is best een goede les, dat wel, maar erg leuk vond ik hem toch niet.

En thanks, ben dol op haar, weet ze wel, maar ik zeg het toch maar steeds. Dat ze het niet vergeet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:59

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:22

Iedereen heeft wel van die momenten. Maar het is goed als je je dat daarna realiseert en van leert. Zolang je maar beseft dat je ook maar een mens bent en dus ook fouten maakt.

Ik herken dat wel hoor. Niet hetzelfde meegemaakt, maar wel momenten waarop ik eventjes niet heel erg zennnn was. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:33

Thanks meiden :+:

Dit is voor mij ook typisch Bokt: lieve mensen die je een hart onder de riem steken........

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:01

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... zit-lessen

En ik zal je iets verklappen... Mijn instructrice heeft op verschillende grote stallen gewerkt én die grote ruiters, die nemen ook nog allemaal regelmatig zitlessen! ... Niets beter om je rijden te verbeteren én van je paard een gelukkig paard te maken!

Je bent goed bezig lijkt me! *\o/*

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:05

Ook hier een angstige ruiter. Heb nu zitlessen bij Stal John Swaab, ben 4 lessen verder en zit veel beter. Heb met losse handen gedraafd en gegaloppeerd. Kan 101 dingen opnoemen waardoor ik al zekerder van mezelf ben: juiste beenligging, juiste lichaamhouding etc. en dan nog het mentale

Voor mij is de angst door beter op mijn paard te zitten en over te durven geven aan ( de beweging) van het paard een eye opener. Ben er nog lang niet, maar durf nu wel te "rijden" en vertrouw ook op de deskundigheid van de instructrice. Ben vreselijk blij dat ik deze stal met hun fijne paarden en lieve mensen heb gevonden. Leren rijden vanaf de basis geeft mij vertrouwen

p.s. ook hier hebben zij "grote"ruiters en hebben zitles.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:39

Heb net het hele topic door gelezen..
Maar in één woord :
Dikke respect voor jou!! Afbeelding

'k blijf dit topic volgen!