Slofteugelleed... :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:14

Mijn simpele idee over hulpteugels: men denkt dat men meer controle heeft maar men kan alleen maar wat harder trekken Lachen
Maar mijn schuur ligt ook vol met hulpteugels maar die liggen daar wel prima. Oke, de keren dat ik er mee reed ging het wel lekker ja maar dan bekruipt mij toch een naar gevoel en verdwijnt dat ding weer naar de schuur. Ik heb geen makkelijk paard (inmiddels 7 jaar maar nog steeds 'B startgerechtigd' Lachen ) maar ik weiger er van alles aan te knopen. Dat is inderdaad een makkelijke en snelle oplossing maar zonder dat komt het puur op mijn eigen rijkunsten en stuurkunsten aan en daar leer ik veel meer van. Nu moet ik ook echt mijn eigen gevoel en inzichten gaan ontwikkelen en dat bevalt mij veel beter. Wie weet als ik mijzelf ooit voldoende ontwikkeld vind (ahum) , 'mag' ik van mijzelf eens een hulpteugel gebruiken maar voorlopig blijf ik wat strenger voor mijzelf.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:23

cornelie schreef:
Mijn simpele idee over hulpteugels: men denkt dat men meer controle heeft maar men kan alleen maar wat harder trekken Lachen
f.

Vind ik ook, in principe is het een extra controle zekerheid die je inbouwt die je misschien niet eens nodig blijkt te hebben.
Toen mijn vorige paard een jaar of 5 was en flink uit de kluiten gewassen ging hij me uitproberen.(Ik ben niet bang, maar ik weet wel dat als je hem dat een tijdje toelaat en je valt er ook nog eens een keer af is het hek van de dam.) Dus heel de tijd wegspringen om maar onder het werk uit te komen. Een heel trainingsuur verkloot en alleen maar verder van huis. Je kan niet voorkomen dat je de volgende dag denkt:
Oh jee, als hij maar niet weer dit.. Dat paard voelt dat en gaat dat wel doen. Ik wilde voorkomen dat dit een gewoonte ging worden en heb die slof een paar keer gebruikt. Hij wist dat het niet meer ging en had weer het vertrouwen dat hij dat niet meer deed en toen ging het goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:08

Als je een slof gebruikt om te trekken, dan wordt het tijd dat je de slof weer afdoet. Dan weet je kennelijk niet hoe je hem moet gebruiken.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:44

Anya schreef:
Als je een slof gebruikt om te trekken, dan wordt het tijd dat je de slof weer afdoet. Dan weet je kennelijk niet hoe je hem moet gebruiken.

Slaat dit op mij?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:02

essie79"]
[quote="Anya schreef:

Slaat dit op mij?
[/quote]

Nee het slaat op de eerste zin van Cornelie... Als je de slofteugel gebruikt... net boven jouw reactie. Die had ik toen nog niet gelezen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:35

Mijn idee is dat er mensen zijn die:
1.Een slof gebruik omdat het dan lijkt of ze zo goed hun paard in de krul kunnen rijden (voor hun eigen ego)
2.Een slof gebruiken omdat ze te lui zijn om een paard nou eens duidelijk te maken wat ze ervan willen (luiheid dus)
3.Een slof gebruiken omdat ze zelf niet kunnen rijden (ontkennen van het probleem)
4.Een slof gebruiken omdat ze vinden dat hun paard hard gestraft moet kunnen worden (dierenmishandelaars)
5.Een slof gebruiken als noodrem bij een buitenrit of ondersteuning tijdens het rijden (da's beter, maar die slof hangt dus wel constant los zoals het hoort, en werkt pas als een paard echt gevaarlijk word)

Dingen als; zijn achterhand wil er niet onder, hij verzameld niet, hij wil niet aan de teugel en dat soort dingen kunnen rijtechnisch opgelost worden, en zoniet dat moet je toch eens een vee-arts laten komen.

En dit is algemeen allemaal hoor, ik val er niet 1 persoon op aan. Maar ik heb wel eens een paard gezien dat ging zitten van angst en zichzelf tegen het hek verwondde, en ik heb nog een paard gezien dat geestelijk volledig aan gort ging door de dwang van de slof en de pijn in zijn nek en rug. Ik ben dus erg voorzichtig zoals je merkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:03

Bubbels... slof wordt inderdaad om reden 1 tot 5 gebruikt. Dan zijn er ook nog de mensen die de slof gebruiken waar hij voor bedoeld is: een hulpteugel. Ik denk dat je die categorie vergeten bent. Of gaan we weer terug naar het onderwerp: een slof is altijd fout?

Als dat zo is dan stel ik voor dat je zelf zo'n topic start....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:06

Voor als hulpteugel is hij idd niet fout, helaas is het vaak niet zo gebruikt.
Om eerlijk te zijn kan ik zo een paar bokt foto's laten zien hoe het niet moet, maar om een ban te voorkomen doe ik dat maar niet Haha!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:25

Anya schreef:
Bubbels... slof wordt inderdaad om reden 1 tot 5 gebruikt. Dan zijn er ook nog de mensen die de slof gebruiken waar hij voor bedoeld is: een hulpteugel. Ik denk dat je die categorie vergeten bent. Of gaan we weer terug naar het onderwerp: een slof is altijd fout?

Als dat zo is dan stel ik voor dat je zelf zo'n topic start....

Zie punt 5: Als ondersteuning bij het rijden.
Maar als een paard braaf is en geen ongein met je uit haalt vind ik dat hij onder geen beding de druk van de slof mag voelen. Dat vind ik straffen voor je paard iets fout kan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:27

runningkawa schreef:
Voor als hulpteugel is hij idd niet fout, helaas is het vaak niet zo gebruikt.
Om eerlijk te zijn kan ik zo een paar bokt foto's laten zien hoe het niet moet, maar om een ban te voorkomen doe ik dat maar niet Haha!

Hoezooooo, jij hebt vast nog geen twee waarschuwingen:D Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:03

Maar dan vast 2 in 1 keer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:14

Ik heb gijsenkim ff gepb't met wat foto's
ineens snapt ze mijn felheid Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:18

Ik sta echt met mn mond vol tanden. Dat er paarden zijn die springen (nou ja springen) met hun kin op de borst. Dat er mensen zijn die hun slofteugel "op maat" hebben om hun stuur los te laten hangen. Snap er geen jota van. Het is dat het te sneu voor woorden is voor de paarden anders had het gewoon lachwekkend geweest

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:54

runningkawa schreef:
Ik heb gijsenkim ff gepb't met wat foto's
ineens snapt ze mijn felheid Haha!

Kan ik die ook eens per pb krijgen dan?
Ben ook wel benieuwd naar de slofteugel-trekkers.....

Maar weer ff on-topic: ik vraag me soms wel eens af WIE in godsnaam dergelijke hulpmiddelen heeft uitgevonden en vooral: wat DACHT die persoon dan precies op dat moment en wat wilde hij/zij er mee bereiken?
Was het een dierenbeul, of juist iemand die het goed met een paard voorhad?

Iemand die weet wie de slofteugel heeft uitgevonden dus????

Ik BLIJF er bij dat hulpmiddelen vaak gewoon lapmiddeltjes zijn, immers, het effect van de hulpmiddelen is tijdelijk, je kunt je paard nog zo hard naar beneden trekken, je leert hem er niets mee, en als de slof er af gaat, zul je het toch echt op eigen kracht moeten doen.
Ik heb - toen ik Lorenzo net had, een tijdje met halsverlenger gereden. Dat was mij geadviseerd omdat Lorenzo altijd voor de kar heeft gelopen en daardoor zo'n typische tuiger-houding had. Ik was er eigenlijk helemaal niet voor, maar omdat de verlenger van elastiek was en alleen inwerkte wanneer meneer ECHT heel erg ophoog ging, heb ik het toch maar geprobeerd.
Het ging best heel goed hoor, Lorenzo liep duidelijk lager zonder dat ik hoefde te trekken, hij protesteerde nooit en naarmate ik hem langer gebruikte, hing hij ook steeds slapper.
TOT....
Het moment dat ik dat ding er weer afhaalde, en Lorenzo helemaaaaaal niet meer wist hoe hij nu moest lopen, en ik uiteindelijk nog veel langer bezig ben geweest om hem lekker ontspannen vwnw te laten lopen!
Ik ben er heilig van overtuigd dat dit hulpmiddel, hoe mild ook, niet bijgedragen heeft. het heeft mij het GEVOEL gegeven dat het zo was, en dat is juist zo fout.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:11

DePennybitch... Weet je nu start je een ingewikkelde discussie. Want wanneer zijn hulpmiddelen goed? En wie bepaald dat. Want in principe is alles wat wij aan ons paard hangen een hulpmiddel. Als ik mijn paard met alleen mijn lichaam kan rijden (dus zonder zadel, zonder bit, zonder teugels, zonder halster) waarom zou ik dan nog een bit in doen. En wanneer stop ik daar dan weer mee. Wat is het nut van dat bit, of die teugels, of die sporen, ect. Alles wat wij aan ons paard hangen is een hulpmiddel.

En volgens mij was het Sjuim die hier zei dat ze ook heel wat paarden kende waarvan de ruiters geen slof nodig hadden om hun paard te verkloten. Het lukte ze met een gewoon bitje ook wel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:57

Ik ben op zich niet tegen het gebruik van hulpteugels, mits ze op de juiste manier toegepast worden. Het liefst onder begeleiding.
Op de manege waar ik sta rijden sommige mensen af en toe alleen op een slof, dus zonder gewone teugel (die hangt dan slap, of halen ze eraf). Het zal wel ergens goed voor zijn, want dat doen ze vaak in de priveles. Maar weet iemand wat hier de achterliggende gedachte van is. Ik dacht dat de slof maar heel even ingeschakeld moet zijn en dan bij gehoorzamen meteen weer los, dat kan op deze manier natuurlijk niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:09

alleen met een slof rijden lijkt mij nogal dom............... kan het verkeerd hebben hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:11

Zou je die achterliggende gedachte eens kunnen vragen? Want die ben ik kwijt Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:07

In de westernsport wil men nog weleens alleen met 'draw reins' rijden, dit is hetzelfde als alleen met slof rijden. Maar men verwacht dan ook niet een constant contact met de teugels.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:29

Anya schreef:
En volgens mij was het Sjuim die hier zei dat ze ook heel wat paarden kende waarvan de ruiters geen slof nodig hadden om hun paard te verkloten. Het lukte ze met een gewoon bitje ook wel.

Dat klopt.

Mensen zeggen soms weleens: mijn paard heeft zo'n harde mond.

Nu ben ik heilig van mening dat de mond van het paard zo hard is als de hand van de ruiter.

Toen Lorenzo op de manege kwam, was hij super-gevoelig in zijn mond en heel gemakkelijk te rijden. Toen ik hem kocht, had hij 4 maanden als manegepaard gefungeerd en was zijn mond inmiddels behoorlijk hard geworden! Ik denk dat als ik nog eens 4 maanden had gewacht, hij echt zo'n manegepaarden-stugge-bek had gekregen!
Ik heb er toen heel wat mee afgezien omdat Lorenzo gewoon lekker dwars door mijn (zachte) bit heel liep en ik mij ontzettend moest beheersen om niet terug te gaan pakken.

Uiteindelijk liep hij redelijk tot goed, maar mijn instructeur zei eens een keer dat Lorenzo echt als een tank liep, vooral vanwege zijn zwaar op de hand zijn en zijn behoorlijk stugge mond. En toen was er al redelijk veel van zijn stugheid verdwenen!

Toen ik Matador ging rijden had ik het dan ook heel erg moeilijk met het feit dat hij zo enorm licht in de aanleuning te rijden is, dat was een enorme omschakeling.

Maar om een lang verhaal kort te maken: zelfs met een heel zacht bit is ieder paard van licht tot zwaar in de mond te rijden. De onkunde van de ruiter zorgt vaak voor drastische gevolgen.

Helaas.....

Samanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:47

Iedereen heeft het beste met zijn paardje voor, ik denk dat niemand zijn paard verkeerd wil rijden en onodig pijn wilt doen. En ieder paard is natuurlijk anders en moet ook anders aangepakt worden. Ze hebben ook een andere achtergrond dus ik vind dat iedereen het voorzich moet weten of ze met slof willen rijden of niet. Ja sorry hoor maar iedereen doet het toch op een andere manier hun paard verzorgen..

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:51

Ja, en sommige mensen doen dat ronduit slecht. Vergeet niet de koters die van pappa een pony hebben gekregen die ze binnen een week zat zijn en er agressief tegen worden, en ruiters die graag willen laten zien hoe snel ze een paard wel niet "goed" kunnen krijgen en daar allerhande groffe hulpmiddelen voor gebruiken. Er zijn echt mensen die allang de liefde voor het paard uit het oog zijn verloren, maar enkel gaan voor de sport. Daarin zie je die slof ook regelmatig terugkomen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:43

Euh...hoe werkt een slof eigenlijk precies Verward Domme vraag misschien, maar ik hoor er zoveel over en ben totaal niet thuis in die bijzettoestanden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:52

Een slof is een harde lijn (dus niet elastisch) die van de singel (kan op verschillende plaatsen) door de bitringen heen naar de hand loopt. De slof kan los of strak hangen. Los heeft hij weinig tot geen invloed,(alhoewel ik ook wel paarden ken die bij een losse slof veel meer willen werken ineens) vast werkt een slof enorm begrenzend, een paard kan zijn hoofd niet meer omhoog doen. De laatste variant is de variant die we niet willen zien, en als we hem dan toch moeten zien dan maar voor een paar passen ofzo.........

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:58

Ok, ik begrijp het dank je wel Kim. Maar het gevaar i dus dat je je paard zijn nek en hals forceert door hem in de krul te trekken dan, toch? Maw je forceert hem in een houding die "mooi" is maar niet ontstaan door ontspanning nageeflijkheid enzo.
Wat is dan de meerwaarde? Ik las iets van een noodrem ergens, maar dan heb je toch het risico dat hij over de kop slaat? Vragen vragen vragen Lachen