Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:05

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die vroegah heel trots waren dat ze op de moeilijkste paarden mochten, diegenen die bokten en steigerden en in sommige gevallen de ruiter het liefste rechtstreeks het graf in werkten. Ik wel in elk geval en heb toen ik die leeftijd van TS had paarden gereden die knettergek waren, wel allemaal met duidelijk aanwezige oorzaak trouwens (welke manege laat een paarden die net een langere tijd boxrust hebben gehad meteen uit de box weer in de lessen meelopen, zonder even uit te laten razen of zo aan de longe of in de wei...) Die waar ik toen reed dus wel en o wat was ik trots dat ik dan elke keer de crash-test-dummy mocht zijn.

Mijn ouders hebben nooit geweten hoe het er daar aan toe ging, die gingen er vanuit dat het een officiele manege was (was het achteraf gezien niet) en dat die wel wisten wat ze deden. Zijn nooit meegeweest dus hadden werkelijk geen idee dat ik de klusjes mocht opknappen die het betaalde personeel niet durfde te doen en terecht. Het is een godswonder dat ik nooit een ernstige val heb gemaakt, nooit hardhandig kennis heb gemaakt met de hoeven van een paard en nooit meer dan wat spierpijn had na een val en een gedeukt ego.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:06

Aukelizzy schreef:
noekje schreef:
Volgens mij is menig bokker vergeten hoe het vroeger was, rijden zonder een greintje angst en het niet erg vinden om af en toe te vallen. Ik ben in die tijd ook zonder na te denken op paarden gestapt, waarvan ik nu denk, Oei zal ik dat we doen.

Het verschil met de TS is dat zij eigenlijk wel bang is....Diep in haar hart durft ze niet zo goed...

Juist..
en ik had ook nog een moeder die me in de gaten hield...

k stapte als 14 jarige ook op veel stoute ponies.. maar ik rij al vanaf mn 4e (10 jaar rijervaring)

TS heeft pas 4 jaar rijervaring.. dus dat speelt ook wel mee..

+ als je zelf een keer door het oog van de naald gekropen bent weet je pas hoe gevaarlijk het kan zijn..
je hoeftmaar 1x verkeerd te vallen..

vind dat TS dat ook moet inzien.. als je weinig ervaring heb (lees: geen vergevorderde moet je niet op zo'n paard gaan zitten!!!!!)

chelss

Re: Paard is niet te rijden / gevaarlijk. Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:21

wauw, heb even het topic beetje doorgelezen, maar vind het echt heel gevaarlijk wat ze nu gedaan heeft(ten minste, ga ik van uit nu, aangezien ik las dat ze naar de manege ging). Ik hoop dat ze bij haar zinnen is gekomen en het niet gedaan heeft. Maar ik vind ook, wat iemand al eerder zei, het lijkt wel een beetje een pennyverhaal. Ook qua hoe het is getypt enzo, maar goed dat kan ik niet zeker weten he. :D
Nu maar hopen dat alles veilig is afgelopen en er geen ongelukken zijn gebeurd!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:23

En dat is nou juist een van de problemen met die leeftijdsgroep: Ze denken dat ze veel meer overzien dan ze daadwerkelijk doen, denken dat ze veel meer kunnen dan ze daadwerkelijk kunnen en worden daar door hetzij iets te positief ingestelde volwassenen, hetzij volwassenen die een goedkoop sloofje zoeken, nog in gesterkt ook.

In het strafrecht geld niet voor niets een leeftijdsgrens van 18 jaar om volwassen genoemd te worden en er zijn steeds meer geluiden vanuit de neuro-wetenschap dat die leeftijdsgrens nog aan de lage kant is en eerder richting de 20 zou moeten. Hoe kan je dan van een meisje van 14 verwachten dat ze een volledig inzicht heeft in wat er wel niet kan gebeuren als ze op een paard stapt dat de naam heeft link te zijn, terwijl ze door haar directe omgeving nog eens gesterkt word in het idee dat ze het aan kan? Zelfs al heeft ze het verhaal wat aangedikt dan nog kan je haar niet zelf volledig verantwoordelijk houden en ook niet verwachten dat ze de risico's volledig gaat overzien. Op die leeftijd is het meestal nodig dat ze een praktijk voorbeeld hebben van hoe het niet goed afliep, hoe rot dat ook klinkt en ook is want je wenst niemand een ernstig ongeluk toe.

Wel vind ik het schandalig dat het nog steeds gebeurt dat jonge meisjes met een hoop lef en een beetje al dan niet aangeprate zelfoverschatting als goedkope crash-test-dummy ingezet worden door volwassenen die wel de situatie volledig overzien en het risico zelf niet willen/ durven nemen...

Edit: De ouders hoeven niet perse te weten wat er precies gebeurt. Als je geen verstand hebt van paarden ziet een ieniemieniebokje er al uit als een halve rodeo en als een paard ietwat abrupt stil staat en daarbij met z'n voorhoeven iets van de grond komt word dat al snel gezien als "paard stond bijna rechtop". Mijn moeder schrok zich al het zuur bij netjes aandraven, omdat ze dan ook iets omhoog lijken te komen door de achterhand onder te brengen. Die zag (en ziet) het verschil echt niet tussen een volwaardige rodeo en een ondeugend bokje, of zelfs het correct uitvoeren van een oefening waarbij de achterhand er verder onder komt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:43

ik heb even al de topics gezien van de tser.. ze open veel topic met problemen en heeft heel veel verzorgpaarden en pony's met problemen.
Steigeren, bokken, sloom en ze vraag tips om een paard aan de teugel te rijden.
Ik ben nu misschien niet heel aardig maar ik geloof dat alles een beetje overtrokken is.. sorry als ik nu mensen kwets maar dat gevoel krijg ik gezien de topics en reactie van de tser.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:46

nee maar de instructrice heeft wel verstand van paarden (zou je zeggen)
en ook die moedigd het aan voor TS om erop te gaan..
net zo als oma die o zoveel verstand heeft van paarden..

net zoals jij zegt, erg onverantwoordelijk ook van die mensen..

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:51

heb niet het hele topic gelezen dus misschien is de vraag wel eerder gesteld..

Waarom doet dit paard zo?
Heeft hij/zij ergens last van? Een paard laat dit gedrag niet zomaar zien, dus ik zou eerst op zoek gaan naar de grondoorzaak en vanuit daar verder gaan met training / rijden.
Succes, laat weten hoe het is gegaan..

Groet Mir

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:02

Er zijn heel wat mensen die jonge meiden misbruiken juist om erachter te komen of het paard echt wat mankeert of gewoon een kronkel in de kop heeft, of teveel energie. Die gaan lekker, veilig aan de bakrand, kijken naar hoe een paard zo'n meisje het graf in probeert te helpen in de hoop daaraan te zien wat eraan scheelt zodat ze geen DA hoeven in te schakelen.

Met mooie verhaaltjes naar zo'n meisje toe, van dat ze toch wel zo geweldig kan rijden dat zij die lastpak echt wel kan temmen. Zijn weinig meisjes van 14 die daar niet voor vallen en zo verstandig zijn er niet op te kruipen als zelfs de instructie dat niet meer durft. Hebben ze ook een naam voor, voor die mensen die zo'n kind op zo'n wildebras zetten. Bakrandridder noemen wij zo iemand. Aan de rand het hoogste woord, in de praktijk schoppen ze een kind erop om het moeilijke en gevaarlijke werk op te knappen terwijl ze zelf ver buiten de gevarenzone blijven om commentaar te leveren onder de noemer van les.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:08

Als ik jou was zou ik erg oppassen met zo'n paard te rijden, waarom zou jij je gezondheid wagen om dat paard te rijden, laten ze het ergens brengen waar ze hem opnieuw of anders gezegd herbeleren.

Heb toen ik jouw leeftijd had ook graag wat paarden wat joliger waren gereden en die ook weleens bokten of met vier benen als een hert de lucht in gingen, helaas na een paar keer een leuke duik gemaakt te hebben kreeg ik op een gegeven moment wel rugklachten, en daardoor ben ik bij de chiropraktiker te recht gekomen, erg leuk als je 16 bent en je hele leven nog met die rug moet doen.

Na 3jr niet gereden te hebben wel weer begonnen maar nu wel zo dat ik niet meer op dat soort paarden stap, elk paard kan eens wat doen maar ga het niet meer opzoeken.
Loop nog steeds bij de masseur en dat omdat ik dat toen allemaal zo leuk vondt. En we het kwaad er niet van inzagen....

Hoop dat je een beetje nadenkt en de eer aan jezelf houdt of liever bewaak je gezondheid....

Succes

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:23

Het is jammer dat je advies vraagt, maar alle gegeven adviezen negeert. Er niet op gaan is het beste advies.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:27

mmm zou zelf zeggen laat dit aan volwassen mensen over als dat paard echt zo erg is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:40

word dit paard nou nog even nagekeken door een DA of niet?
(wat ik al eerder had gezegt in dit topic)
ga er niet rijtechnies mee lopen kl*ten, maar laat dit beest met rust
ga met hem poesten en wandelen, misschien beetje longeren etc.
MAAR ga niet rijden!
arm beest ( zeker als je die foto ziet, donkere stal, zielige treurige blik....)

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:00

Ik geloof echt werkelijk helemaal niks van het hele verhaal..
Zeker niet als ik al je andere berichten nalees & je profiel bekijk! Wel beetje erg penny / kinderachtig!

En anders zijn jullie allemaal behoorlijk dommig bezig! En vooral ook gevaarlijk!
Snap niet dat de eigenaresse én je instructrice jou erop laten stappen..

Maar goed, ik hoop voor je dat als je er door mee gaat dat je er niks aan over houdt door een gemene val..
Zou wel erg zijn als je iets hierdoor breekt of nog erger!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:55

ik heb even al de topics gezien van de tser.. ze open veel topic met problemen en heeft heel veel verzorgpaarden en pony's met problemen.
Ik ben nu misschien niet heel aardig maar ik geloof dat alles een beetje overtrokken is.. sorry als ik nu mensen kwets maar dat gevoel krijg ik gezien de topics en reactie van de tser.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:57

jentel schreef:

Huh?
Dat had je al geplaatst op deze pagina. Waarom nog een keer?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:01

als ze zeggen dat jij er klaar voor bent en jij bent bang dan gewoon niet erop gaan zitten of je moet levensmoe zijn waarom zou je je leven wagen met zon mormel.

DB_CARTAGO schreef:
hey allemaal,
Ik heb een vraagje voor jullie en heb hiervoor echt dringend hulp nodig.
Een eigenaar vond dat ik heel goed op mijn verzorgpony reedt en heeft gevraagd of ik op hun paard zou willen rijden .
Aangezien ze vonden dat ik goed en vast bleef zitten toen hij kunstjes liet zijn steigeren bokken en wegspringen .
Ik ben het gewoon bij hem maar bij andere paarden zit ik niet zo heel vast omdat ik het niet gewoon ben .
Maar toch zou ze het graag hebben. Het paard is echt niet te doen het is echt stout het trapt naar andere paarden springt heel hoog in de lucht en bokt stijl omhoog en steigeren vind ze ook super. mijn verzorgpony doet dat ook maar weet wanneer het genoeg is en doet het alleen in het begin van de les en niet zo hoog en gemeen. Dus vraag ik een heleboel tips om te zorgen dat er geen levensgevaarlijke dingen gebeuren .
Ik heb het al overlegt met mijn instructrice en ze zegt dat ik er klaar voor ben zij reedt hiervoor op dat paard maar was ermee gestopt. het paard heeft hele nijdige bokken en de eigenaar kan haar niet aan. Ze doet gewoon alles wat niet mag en als ik in de piste aan het rijden ben en fuego komt eraan dan maak ik dat ik eruit ben want ze heeft mijn cartago al een paar keer aangevallen. De eigenaar zelf heb ik ook al zien vliegen het is een stout paard en iedereen wie ik om raad wil vragen zegt dat ik er echt klaar voor ben .

Dus ik heb mij voorgenomen om mijn cap en bodyprotector te dragen cap draag ik altijd. En zweepje ook mee te nemen sporen laat ik maar beter thuis ze is ook ontzettend snel en als ze voelt dat je nerveus bent springt ze gewoon over de piste want echt heel creepy. Op zo een paard moet ik rijden

plies help me want ik ben radeloos en echt heel bang!!!!!!!

demi

Karly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:08

Nog los van of het een fantasie-verhaal is... ;(
Bang zijn van de ruiter = angst= voor welk paard dan ook reden om ook (enigszins) gestressed te raken... volgens mij zijn hier genoeg topics over ook... NIET doen dus!
(Ik moest je moeder niet zijn! :( )

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:17

Je kreeg toch een pony van je oma?
Ga daar lekker op rijden...

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:04

Het is nog al raar dat de eigenaar lekker in de kantine gaat zitten terwijl jij je leven waagt door op zo'n gevaarlijk paard te gaan rijden, echt te gek voor woorden!!!
Ik snap werkelijk niet dat er geen onderzoek wordt gedaan waarom het paard steigert.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:19

Don_Zhivago schreef:
jentel schreef:

Huh?
Dat had je al geplaatst op deze pagina. Waarom nog een keer?

omdat ik ernstige twijfels heb of de tser wel de waarheid verteld.. en aangezien er veel bokkers hun medeleven tonen plaats ik hem nog een keer, zodat de anderen ook eens goed nadenken of dit verhaal klopt.
Jammer om energie te steken in iets wat overtrokken of misschien zelfs niet waar is?

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:30

9166schier schreef:
inderdaad broodje aap verhaal!
Levendige fantasie dit meisje.

Uhm dit is absoluut geen fantasie dit zogenaamde verhaal want over zoiets liegen zou echt ongelooflijk stom zijn vind je nu zelf ook niet jullie mogen denken wat jullie willen maar ik weet het mijne!
Dit paard bestaat echt en mijn oma zegt dat het idd beter is om dit over te laten aan een prof. ze zij dat ik er niet meer op mocht niet meer zolang zij leeft dit ga ik ook niet meer doen de eigenaar heeft besloten na een streng woordje van mijn oma ik moet het bij verzorgen houden en longeren maar zolang hij zo blijft doen mag ik er niet meer doen. Want ik ben weer een s geconfronteerd geweest met een verhaal van een meisje op mijn manege ze was gevallen na een sprong en heeft heel veel pijn gehad. Dus ik ga er niet meer op
ik wil nog lang kunnen genieten van mooie paarden en wil zeker niet in een karretje belanden.En als jullie denken dat dit een soort van penny verhaal is dan moeten jullie dat denken. Mijn mening is dit is zeker en vast geen penny verhaaltje maar werkelijkheid

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:31

Lekker naar je oma luisteren, oma geeft beste advies i.m.o. ;)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:33

_/-\o_ Oma is eindelijk verstandig geworden................!! En tenminste iemand die je verbiedt om erop te stappen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:35

ts: hoe zou het nou toch komen dat hier bijna niemand jou gelooft??? sinds gister is je verhaaltje bijna 180 graden omgedraaid. ook wordt hier gezegd dat je iemand een pb hebt gestuurd met heel andere inhoud dan dat je hier de hele tijd verkondigt. enne heeft je oma meer te vertellen dan je moeder? allemaal heel heel vreemd.
Laatst bijgewerkt door frankiej op 25-01-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:35

Nou idd. Volgens mij is de wijsheid in de generatie bij oma blijven hangen. Ga lekker op zoek naar een leuk en lief paardje om te rijden en laat de monsters lekker over aan de prof's!