Tancreda4 schreef:Leuk topic, straks even goed uitgebreid doorlezen!
Ik heb deze vraag ook meerdere malen aan mijzelf gesteld, mijn paard is een beetje dat laatste type op de fotos. Kop erop, rug wegdrukken en alles willen zien. We vonden bakwerk stinken, dus hobbelde we lekker buiten. Gevolg; giga scheef paard dat problemen kreeg. Omdat ik als hobbel-ruiter dat niet had geleerd om te herkennen, aan te voelen en laat staan op te lossen. Nu zijn we wel richting die 'nageeflijkheid' aan het rijden door haar rechter te maken, actievere achterhand tot ze zelf mijn hand op gaat zoeken en de ontspanning/ nageeflijkheid opzoekt/geeft. Paard eindelijk ontspannen en goed mij kunnen dragen (nu nog kleine stukjes). Bijkomend voordeel; het zit met een ontspannen rug VEEL relaxter op een paard en die kan je iig goed uitzitten ipv dat je soms met lichtrijden niet mee kan komen. Daarnaast heb je ook veel meer te zeggen en kun je veel meer doen. Rug weg, kop hoog dan moet je je best doen ze een beetje 'braaf' aan het werk te zetten en oefeningen te gaan doen...
ik vraag mij inderdaad weleens af hoe mensen op een paard kunnen rijden die hun rug volledig wegdrukt....dat rijdt voor geen meter.
Als ik op z'on paard zit wacht ik geen twee seconden met hem nagefelijk te krijgen.