niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:16

Lusitana schreef:
Ik had er even voor de duidelijkheid ook bij moeten zeggen dat een en ander ook sterk afhankelijk is van in hoeverre de ruiter het paard in de weg zit.

Verder maakt het ook veel uit hoe je paard van nature loopt of het makkelijk een ruiter kan dragen en dus niet zo snel rugkwalen krijgt:
Als dit:
Afbeelding

De laatste moet echt wel enigszins "bijgesteld" om soepel en ontspannen onder een ruiter te gaan.
of topic, dit is een paard waar ik niet eens aan zou beginnen veel te veel werk in, klinkt mischien banketstaaf, maar zelfs Steinbrecht vermelt dit type paard in zijn boek, en raad het erg af.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:24

Ja die foto's zijn wel duidelijk. Dat betekent dus dat het ene paard er veel gevoeliger voor is om rijtechnische problemen te krijgen dan de ander.
Een ruiter kan met alle drie de paarden hetzelfde werk doen, waarbij de ene het kan volhouden, de ander misschien problemen krijgt.
Bij het eerste paard denk je dan: wat een goede ruiter, dat paard mankeert nooit wat.
Bij het laatste paard denk je: die ruiter kan nog wel wat leren
Terwijl het dezelfde ruiter is, en hetzelfde werk met de paarden doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:25

Haha, die Steinbrecht. Ze was 16 roen ik haar inreed en blind aan een oog en dit is het geworden(22 jaar op de foto):

Afbeelding

Door dus oefeningen en dat deed ik grotendeels met buitenrijden, niet eens zo zeer in de rijbaan. Het is de enige pony waar ik ooit een hulpteugel bij heb gebruikt, met name een martingaal, omdat ze me een bloedneus sloeg als ze haar hoofd omhoog wierp. Maar je kunt zien dat die alleen beperkt op het moment dat haar hoofd echt horizontaal komt. In de rijbaan reed ik zonder, maar buiten kon ze door haar eenzijdig blindheid wel eens heftig zijn met het hoofd.

Maar natuurlijk is zo'n dier niet echt aan te raden. Toevallig is het mijn hobby en specialiteit om te scholen en te gymnastiseren om functionaliteit te krijgen(dus niet voor wedstrijden).
De hengst is erg vergelijkbaar in houding. Die rijdt ik aan een halster. Ik zit niet vast in methodes of middelen, dat kán niet. Je moet je aanpassen.
Kan ik ook wel voor en na foto's van tonen, maar waar het om gaat is dat je dus niet kunt zeggen van "laat maar lopen in natuurlijke houding" als je zo'n paard treft.

En ja mika11, dat heb je goed opgemerkt. Je kunt niet simpelweg hetzelfde doen bij elk om het even paard en dezelfde resultaten krijgen.

Sanne83, wel eens van fysiotherapie gehoord? Dressuur is niet anders.
Daarbij ontstaan kwalen in het bewegingsapparaat dus door de ruiter (of verkeerd houden of verkeerd fokken, soms een combinatie) want in de natuur bestaan ze niet... Als je even logisch nadenkt kun je daar ook wel op komen.
De ruiter beïnvloed nl het gaan van het paard. Dan kan voordelig en nadelig.
Verder is het algemene kennis door de eeuwen heen over de hele wereld dus cijfers zouden in de miljoenen liggen als je die echt zou willen zien.
:D Het gemak van doorgegeven kennis is dat je dingen gewoon kunt aannemen tenzij je het tegendeel kunt bewijzen.

Apple

Re: niet aan de teugel=schadelijk voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:03

Leuke discussie is dit geworden :-) Ik sluit me aan bij Air en Mick75.

De punten die zij aandragen als zijnde absolute basis zie ik ook als basis. Als een paard dat beheerst dan is een paard in staat om zonder al te veel problemen tot op hoge leeftijd een ruiter te dragen.

Wat Lusitana aangeeft, sommige paarden hebben een wat gemakkelijkere eigen houding dan andere paarden, die het voor hun makkelijker maakt om het gevraagde uit te voeren :-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:52

ja ik sluit me daar ook bij aan,bij paarden met een minder voordelige bouw en houding zul je als ruiter meer werk hebben om m in shape te houden,en bij de ander gaat alles vanzelfsprekender. [net als met mensen] ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:54

helemaal mee eens, maar hoeveel recriatie paarden zijn zo corect gebouwt dat er geen werk aan zit, en zelfs de paarden die dressuurmatige onderhouden worden, zijn niet allemaal van die bouw die vanzelfsprekend is

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:04

Moll schreef:
sanne83 schreef:

Licht even toe?

Op hoeveel paarden zijn deze cijfers gebaseerd? Om wat voor aandoeningen gaat het?

Van kreupelheid tot scheefheid tot beperkingin de schouder, en zelfs paarden die met Kissingspines werden afgekeurt, en toch weer op hoog nivo presteren door de juiste manier van rijden.

Op hoeveel paarden is deze conclusie gebaseerd? Hoe kom je aan die 90%? Door welke ruiter?

Ik weet best dat een aantal paarden kunnen opknappen van juiste lichamelijke training, maar die 90% is echt volkomen uit de lucht gegrepen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:10

Lusitana schreef:
Sanne83, wel eens van fysiotherapie gehoord? Dressuur is niet anders.
Daarbij ontstaan kwalen in het bewegingsapparaat dus door de ruiter (of verkeerd houden of verkeerd fokken, soms een combinatie) want in de natuur bestaan ze niet... Als je even logisch nadenkt kun je daar ook wel op komen.
De ruiter beïnvloed nl het gaan van het paard. Dan kan voordelig en nadelig.
Verder is het algemene kennis door de eeuwen heen over de hele wereld dus cijfers zouden in de miljoenen liggen als je die echt zou willen zien.
:D Het gemak van doorgegeven kennis is dat je dingen gewoon kunt aannemen tenzij je het tegendeel kunt bewijzen.

Dressuur is wel anders dan fysiotherapie, maar goed...
Als je die vergelijking wilt maken; Niet alle mensen hebben fysiotherapie nodig om te kunnen functioneren in hun dagelijkse leven, zo ook paarden.

Het voorbeeld wat je hierboven aangeeft is een paard dat NIET ontspannen loopt en dus niet in z'n natuurlijke houding loopt.

Het is nooit onderzocht of dit ook echt waar is, er zijn wel meer dingen overgeleverd die niet op feiten berusten. Daarnaast zijn de meeste overleveringen over training van paarden gebaseerd op het intensief gebruik van het paard. Dit is heel wat anders dan een paard rondjes door het bos hobbelen wat veel ruiters tegenwoordig doen. Appels met peren vergelijken dus.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:14

Lusitano: Denk jij dat het laatste paard van jouw foto's een redelijk rijpaard kan worden?
Of is het vragen om problemen als je met zo'n paard begint en weet je van tevoren eigenlijk al
dat het paard lichamelijke problemen zal krijgen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:20

Leuk topic, straks even goed uitgebreid doorlezen!

Ik heb deze vraag ook meerdere malen aan mijzelf gesteld, mijn paard is een beetje dat laatste type op de fotos. Kop erop, rug wegdrukken en alles willen zien. We vonden bakwerk stinken, dus hobbelde we lekker buiten. Gevolg; giga scheef paard dat problemen kreeg. Omdat ik als hobbel-ruiter dat niet had geleerd om te herkennen, aan te voelen en laat staan op te lossen. Nu zijn we wel richting die 'nageeflijkheid' aan het rijden door haar rechter te maken, actievere achterhand tot ze zelf mijn hand op gaat zoeken en de ontspanning/ nageeflijkheid opzoekt/geeft. Paard eindelijk ontspannen en goed mij kunnen dragen (nu nog kleine stukjes). Bijkomend voordeel; het zit met een ontspannen rug VEEL relaxter op een paard en die kan je iig goed uitzitten ipv dat je soms met lichtrijden niet mee kan komen. Daarnaast heb je ook veel meer te zeggen en kun je veel meer doen. Rug weg, kop hoog dan moet je je best doen ze een beetje 'braaf' aan het werk te zetten en oefeningen te gaan doen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:42

Tancreda4 schreef:
Leuk topic, straks even goed uitgebreid doorlezen!

Ik heb deze vraag ook meerdere malen aan mijzelf gesteld, mijn paard is een beetje dat laatste type op de fotos. Kop erop, rug wegdrukken en alles willen zien. We vonden bakwerk stinken, dus hobbelde we lekker buiten. Gevolg; giga scheef paard dat problemen kreeg. Omdat ik als hobbel-ruiter dat niet had geleerd om te herkennen, aan te voelen en laat staan op te lossen. Nu zijn we wel richting die 'nageeflijkheid' aan het rijden door haar rechter te maken, actievere achterhand tot ze zelf mijn hand op gaat zoeken en de ontspanning/ nageeflijkheid opzoekt/geeft. Paard eindelijk ontspannen en goed mij kunnen dragen (nu nog kleine stukjes). Bijkomend voordeel; het zit met een ontspannen rug VEEL relaxter op een paard en die kan je iig goed uitzitten ipv dat je soms met lichtrijden niet mee kan komen. Daarnaast heb je ook veel meer te zeggen en kun je veel meer doen. Rug weg, kop hoog dan moet je je best doen ze een beetje 'braaf' aan het werk te zetten en oefeningen te gaan doen...

ik vraag mij inderdaad weleens af hoe mensen op een paard kunnen rijden die hun rug volledig wegdrukt....dat rijdt voor geen meter.
Als ik op z'on paard zit wacht ik geen twee seconden met hem nagefelijk te krijgen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:57

Maar krijg je zo'n paard binnen 2 seconden nagevelijk, dat lijkt me haast onmogelijk.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:16

mika11 schreef:
Maar krijg je zo'n paard binnen 2 seconden nagevelijk, dat lijkt me haast onmogelijk.

Dit is mijns inziens niet mogelijk dus daar ben ik ook reuze benieuwd naar...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:18

mika11 schreef:

volgens mij word dat niet gezegt, zoals ik het lees staat er dat er binnen 2 seconde gewerkt gaat worden om het dier na te laten geven, en met een paard wat daar moeite mee heeft ben je gemiddeld 15 min bezig
Laatst bijgewerkt door Moll op 04-01-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:19

Ze zegt ook niet 'ik krijg 'm binnen 2 sec. nageeflijk', ze zegt: 'ik wacht geen 2 sec. voor ik begin met nageeflijk maken' (wat dan vervolgens een tijd kan duren...).

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:20

Ja, dat dus... (sorry voor de dubbele post).

Moll schreef:
mika11 schreef:

volgens mij word dat niet gezegt, zoals ik het lees staat er dat er binnen 2 seconde gewerkt gaat worden om het dier na te laten geven, en met een paard wat daar moeite mee heeft ben je gemiddeld 15 min

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:27

geerke schreef:
ik vraag mij inderdaad weleens af hoe mensen op een paard kunnen rijden die hun rug volledig wegdrukt....dat rijdt voor geen meter.
Als ik op z'on paard zit wacht ik geen twee seconden met hem nagefelijk te krijgen.

Het lijkt mij (voor het paard) belangrijker om eerst aan ontspanning in het lijf te werken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:31

sanne83 schreef:
geerke schreef:

Het lijkt mij (voor het paard) belangrijker om eerst aan ontspanning in het lijf te werken.

Inderdaad, eerst takt en ontspanning anders wordt nageven wel erg lastig :-)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:32

sanne83 schreef:
geerke schreef:

een paard VWNW rijden is ontspanning, een paard met een weg gedrukte rug late lopen geeft geen ontspanning een paard maakt dan adrenaline aan waar door er meer spanning komt in het lichaam en hoofd van het paard

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:34

sanne83 schreef:
geerke schreef:

Dat gaat hand in hand, ontspanning in het lijf, geen weggedrukte rug, nageeflijk paard

*edit: wat Moll zegt*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:48

ontspanning in hoofd -> ontspanning in lijf. Paard loopt in natuurlijke houding zonder problemen.
Dit is niet de dressuurmatige, fysieke ontspanning (losgelatenheid) die in de dressuur belangrijk is.

Vanuit daar kan je dressuurmatig gaan werken aan allerlei dingen, maar dat is allemaal niet noodzakelijk om een paard gezond te houden tijdens een paar rondjes bos.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:54

Een paard gaat zoals ie gebouwd is. Das al eeuwen zo.

Een goed gebouwd paard is veel makkelijker te rijden dan een paard met vele tekortkomingen in het lijf.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:59

sanne83 schreef:
ontspanning in hoofd -> ontspanning in lijf. Paard loopt in natuurlijke houding zonder problemen.
Dit is niet de dressuurmatige, fysieke ontspanning (losgelatenheid) die in de dressuur belangrijk is.

Vanuit daar kan je dressuurmatig gaan werken aan allerlei dingen, maar dat is allemaal niet noodzakelijk om een paard gezond te houden tijdens een paar rondjes bos.

paard wat onder de man zo loopt zoals je aan geeft zet zijn rug vast, niks natuurlijk, je zit er immers op dat is niet natuurlijk, die beperking in dat vermogen te kunnen denken leverd het paard problemen op, het dressuur matig onderhouden van je paard is niet verzonnen om wedstrijden te rijden, lees Xenophon er eens op na, en wat andere grootmeesters des tijds, die boshobbel mentaliteit, en het paard natuurlijk houden is leuk als je een pony van af de mongoolse steppen neemt maar niet met de hedentendaagse rijgerichte gefokte paarden, je doet je paard in alle opzichte te kort.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:27

Xenophon en andere grootmeesters hebben hun paarden dressuurmatig opgeleid om ze voor te bereiden op een heel heel zwaar leven, dagelijks lange afstanden afleggen over moeilijk terrein en soepel, buigzaam en in balans zijn voor de strijd, net zoals je nu mensen niet ongetraind het leger instuurd.

Het paard nu heeft een iets ander leven ;)

Als iemand er de tijd en moeite in wilt steken om dressuur te rijden omdat hij/zij dat leuk en mooi vind, het leuk vind dat zijn paard een atleet wordt, het leuk vind om paarden te revalideren, super!
Ga alleen niet aan iedereen ophangen dat ze moeten dressuur rijden voor hun paard, 95% van de mensen heeft de kunde/tijd/zin/interese niet om hun paard te verbeteren en dan kunnen ze beter focussen op ontspannen rondrijden, daar doe je een stuk minder schade mee, dan met slecht dressuurrijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:31

NWVW leverd geen schade op en is behoud van het paard als je als ruiter er op gaat zitten, en daar komt weinig kunde voor kijken, het paard met weg gedrukte rug en met zijn hoofd bij jezus op tafel laten lopen is schade toe brengen aan het paard, jaar in jaar ut in de zelfde houding lopen en of werken leverd slijtage op, spierverzuringen en blokades is het zenuwestel.