Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:22

Zooist schreef:
x_Marr schreef:
Heb ik het over de mens? Ik heb het over het paard. Wordt al vaak genoeg alleen naar de gemakken van de mens gekeken.

Tessabuddy: het is nogsteeds antwoord op je vraag hoor. Dat jij liever wel gaat rijden maakt mijn reactie en die van anderen niet opeens offtopic.

Ik vind dat ik mijn paarden beter train wanneer ik erop zit.

Ik heb geen idee of jij het over de mens hebt. Ik vind alleen je tonatie erg denigrerend overkomen.
TS vraagt daarnaast om rijtips en niet om tips om ernaast te hollen om het op dezelfde denigrerende toon te brengen.

Jammer dat je zo overkomt. Niet echt reclame ook voor de site in je onderschrift.

Precies zooist!

En als je een beetje fijne/handige ruiter bent bereik je ook meer onder de man als erlangs is mijn ervaring!

Ik heb een wobbler (=geen balans) die los aan de hand loopt als een kapstok in telgang :+
Onder de man kan ik dit corrigeren/aanleren, super balans en los in lijf maken!
Stap scoor ik nu 7-en 8-en voor en hij loopt menig goed en gezond paard eruit :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:25

x_Marr schreef:
__PSM__ schreef:
Maar het is toch niet van de ene op de andere dag boem hij is 3 dus nu moet hij onder het zadel, daar gaat toch nog een hele longeerperiode en dergelijke (soms is het maar 3 weken, maar die paarden kweken ook spieren ;)) aan vooraf?

In 3 weken train je geen spieren waarmee het paard meer kracht krijgt en de ruiter beter kan dragen, dat proces duurt echt wel langer.
Daarbij is longeren ook belastend en heel tegennatuurlijk(de reden dat er vaak problemen mee zijn, maar dus heel verklaarbaar).

Met werken aan de hand werk je aan vanalles waar je onder het zadel ook mee gaat werken, je traint er al de juiste spieren mee, je richt je paard al recht en het paard krijgt meer kracht.
Allemaal dingen die het voor het paard makkelijker maken om je te dragen, die de stap kleiner maken.

Gelukkig zeg ik ook soms ;)

Lisette1990

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:30

Gewoon lekker blijven rijden op je 3jarige ik denk dat je het netjes doet met 2x per week rijden! En idd zoals al aangegeven af en toe lekker naar het bos en rechte lijnen rijden, worden ze lekker sterk van..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:36

x_Marr schreef:
Dat jij dat fijner vindt neemt niet weg dat het moeilijker en belastender voor het paard is.
Ik heb toch duidelijk gezegd makkelijker voor het paard.
TS brengt duidelijker in haar opeingspost naar voren trainingen te willen die zo min mogelijk belastend zijn....

Zoals je duidelijk kan lezen in mijn profiel is die site niet van mij, ik ga jou instructise toch ook niet afkraken om jou mening?

Dat is jouw mening dat het moeilijker en belastender is voor het paard.
Het is jouw mening dat het lange lijnen gebeuren makkelijker is voor het paard.

Door jouw tonatie maak je niet echt reclame bedoel ik te zeggen ;)
Je dringt jouw mening namelijk nogal op en dan zeg ik het voorzichtig.

TS heeft al een aantal keer in het topic aangegeven dat ze geen verdere info nodig heeft voor naast het paard. Ze wil tips voor OP het paard. Dat wijkt inderdaad af van haar OP maar ze heeft het naderhand wel degelijk aangegeven. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:46

__PSM__ schreef:
Maar het is toch niet van de ene op de andere dag boem hij is 3 dus nu moet hij onder het zadel, daar gaat toch nog een hele longeerperiode en dergelijke (soms is het maar 3 weken, maar die paarden kweken ook spieren ;)) aan vooraf?

Longeren is ook geen goed plan.
Een jong, ongetraind paard is scheef in z'n lichaam. Als het paard niet weet hoe - en dat - hij verticaal rechtgericht moet lopen, dan zal hij dit tijdens dat zinloze rondjes rennen ook niet leren. Sterker nog: de scheefheid en disbalans zal alleen maar erger worden. En dan hebben we het nog niet eens over horizontale rechtgerichtheid die je vervolgens ook nog moet trainen, tezamen met het aan beide zijden evenveel kracht en soepelheid ontwikkelen.

Ik begrijp niet dat jullie het belang er niet van inzien dat het beter is voor het paard om eerst deze trainingen op de grond te doen. Onbelast.

Hier een interessant en leerzaam filmpje over het trainen van een jong paard:
http://www.youtube.com/user/PaardenBegr ... p2X7O1AfP4

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:48

ik vind rondjes rennen iets heel anders als longeren aan de dubbele lijnen of wat dan ook ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:50

@ Joviban. Nogmaals, dat is jouw mening.
Zoals al eerder gezegd zoek te TS naar tips op het paard en niet voor ernaast.
Zowel TS als ik en nog een aantal anderen verkiezen het rijden boven het grondwerk. Ieder zijn eigen doel en idee hierover.

Maar graag respect naar TS die gevraagd heeft om rijtips te geven. Dit staat niet in haar OP maar dat heeft ze naderhand aangegeven.

Ik begrijp jouw trainingsmethode niet en wil dat ok helemaal niet begrijpen, en misschien moet jij niet willen om onze methodes te begrijpen.

Ieder zijn eigen ding, op zijn eigen manier.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:50

__PSM__ schreef:
ik vind rondjes rennen iets heel anders als longeren aan de dubbele lijnen of wat dan ook ;)

Daar wilde ik al niet eens meer op ingaan :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:53

Zouden we de aanvallen op elkaar weer ietsje kunnen dimmen aub? :) Dank.
(Ik noem geen namen omdat ik wil dat het gewoon algemeen ophoudt.)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:57

Nemurin, wel vertrouwen houden in jezelf hoor :) Ik weet zeker dat jij minstens net zo ver komt als ik wbt een jong paard opleiden, als je goede begeleiding erbij hebt :) ik ben namelijk echt niet iemand die gezegend is met uitzonderlijk ruitergevoel ofzo :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:00

Haha nou ik ook niet, hoogstens genoeg ervaring met ernaast staan. ;) Kon vroeger prima rijden maar nu ik volwassen ben en weer ben begonnen is het een ander verhaal.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:00

Gezellig topic hier :D Wordt helaas een beetje overheerst door het kritiek van x_Marr

TS, gewoon lekker blijven rijden, vindt dat je een goed schema hebt en zoals al vaker gezegd kan hij die twee keer per week rijden best aan hoor... Lekker lange lijnen maken en goed VWNW en lekkr voorwaarts rijden. Het bos is ook al genoemd...

Betreft het werk ernaast, bij sommige paarden heb je erop meer te vertellen als ernaast ;) Ik hou ook niet zo van het geneuzel aan de grond en stilstaan met opzadelen en trailer inlopen zijn bij mij gewone zaken die al mijn paarden beheersen :o

Ik rijd mijn 4-jarige nu ook zo'n 4x in de week, toen hij 3 was zo'n 3x in de week circa 20 minuten... Voor de rest staat hij lekker in de weide en wisselen we het werk af met buitenrit/sprongetje/stapmolen/longeerwerk! Hij doet het er super onder...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:05

Zooist schreef:
x_Marr schreef:
Dat jij dat fijner vindt neemt niet weg dat het moeilijker en belastender voor het paard is.
Ik heb toch duidelijk gezegd makkelijker voor het paard.
TS brengt duidelijker in haar opeingspost naar voren trainingen te willen die zo min mogelijk belastend zijn....

Zoals je duidelijk kan lezen in mijn profiel is die site niet van mij, ik ga jou instructise toch ook niet afkraken om jou mening?

Dat is jouw mening dat het moeilijker en belastender is voor het paard.
Het is jouw mening dat het lange lijnen gebeuren makkelijker is voor het paard.

Door jouw tonatie maak je niet echt reclame bedoel ik te zeggen ;)
Je dringt jouw mening namelijk nogal op en dan zeg ik het voorzichtig.

TS heeft al een aantal keer in het topic aangegeven dat ze geen verdere info nodig heeft voor naast het paard. Ze wil tips voor OP het paard. Dat wijkt inderdaad af van haar OP maar ze heeft het naderhand wel degelijk aangegeven. ;)

Is het een mening of een feit?
Jij denkt dat een paard het makkelijker vind om een ruiter te dragen zonder spieren, kracht en met scheefheid waarbij het paard zichzelf dus ook nog in balans moet houden? Waarom zou je je paard dan uberhaupt onder het zadel trainen als het zonder training makkelijker gaat?

Ik heb het overigens niet over lange lijnen, maar dat is een optie.

Ik stel vragen die niet beantwoord worden.

Longeren is minder handig om mee te beginnen omdat het paard nog geen enkele balans heeft, nog geen spieren en nog geen kracht. Een paard rechtop zetten met longeren is lastiger dan met werk aan de hand. Werk aan de hand is ook duidelijker voor het paard, met je hand kan je de schouders verplaatsen bij het naar binnen vallen bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Air op 15-10-10 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:07

Mar, welk paard heeft jou dat ooit verteld dat je het met zoveel zekerheid zegt.
Ze spreken volgens mij nog steeds geen nederlands en paardentaal kun je op diverse wijzes interpeteren.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:08

x_Marr, ik zou het prettig vinden als je zou willen proberen iets minder geïrriteerd te doen in je posts.
Er draaien al te veel topics uit op ruzie tegenwoordig.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:09

Ik vind het een mening want mijn mening is namelijk anders.
Ik denk dat inderdaad en los zulke zaken rijtechnisch op.
Ik zeg niet dat het zonder training makkelijker gaat, ik zeg dat ik het makkelijker vind om ze onder zadel te trainen dan niet onder zadel.

Zo, een antwoord.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:09

Welk paard heeft jou verteld dat het niet zo is?

Een sporter gaat ook niet ongetraind een wedstrijd of zwaardere oefening in, om de simpele reden dat die stap dan te zwaar/te groot is.
Vind dat ook niet meer dan logisch.

Zooist schreef:
Ik zeg niet dat het zonder training makkelijker gaat, ik zeg dat ik het makkelijker vind om ze onder zadel te trainen dan niet onder zadel.

Zo, een antwoord.

Maar dat is niet wat ik zeg. Ik heb al gezegd dat het hier niet om de mens gaat maar om het paard.
Dat jij iets makkelijker vind zegt toch niet dat dat beter voor het paard is?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 15-10-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten samengevoegd tot 1

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:12

x_Marr schreef:

Een sporter gaat ook niet ongetraind een wedstrijd of zwaardere oefening in, om de simpele reden dat die stap dan te zwaar/te groot is.

Aan wie is je eerst vraag en zou je die dan anders willen stellen want ik begrijp hem nu niet.
Wat moet een paard verteld hebben wat niet is?

Ik zeg overigens niet dat ik dag 1 als ik te paard ga ook een wedstrijd wil rijden.
Dat lijkt me niet te doen.
Ik train naar een wedstrijd toe. Anders wordt het wel erg moeilijk he?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:12

x_Marr schreef:

Een B proefje is GEEN zware training voor een paard. Daar krijgt ie geeneens spierpijn van. 3 keer per week 20 minuutjes rijden is ook geen zware inspanning.

Je mag de spieren van een paard niet vergelijken met een mens.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:15

x_Marr schreef:

Beetje rare vergelijking, wordt hier toch ook niet gezegd dat de TS een Z proef gaat rijden....
Als jij gaat beginnen met turnen begin je ook lekker met een koprol. Misschien heb je de volgende dag wel iets spierpijn, maar dat hoort erbij en daar ga je niet dood aan :P
Laatst bijgewerkt door Hoppje op 15-10-10 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:15

x_Marr schreef:
Zooist schreef:

Zo, een antwoord.

Maar dat is niet wat ik zeg. Ik heb al gezegd dat het hier niet om de mens gaat maar om het paard.
Dat jij iets makkelijker vind zegt toch niet dat dat beter voor het paard is?

Alles valt te leren.

Ik vind dat beter voor het paard. En jij hebt daar een andere mening over. Dat weet ik!
Ik hoef dat niet te leren. Geen behoefte aan en ik GELOOF dat mijn paarden die ook niet hebben. ze gaan goed genoeg zoals ze nu gaan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:18

Hihi ik snap wel dat je boodschap verkeerd of niet over komen Mar, want ze lijken echt onwijs geïrriteerd geschreven :(:) Dat is niet mijn bedoeling hoor :) Ik doe het gewoon liever op mijn manier, en voor alsnog heeft dat ook in een beer van een paard geresulteerd dus denk ik niet dat mijn manier heel fout is, maar dat denk ik ook niet van die van jou, alleen.... Ik doe het gewoon liever anders :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:22

Van geen enkele belasting tot zeer weinig belasting naar 3 keer per week 20 minuten beweging waarbij er +/-70 of meer kilo op je rug zit en je daarbij je balans moet houden is voor een paard wat dat niet gewend is een zware inspanning.

Ik vergelijk de spieren ook niet, ik vergelijk de opbouw. Waarom zou een mens wel een rustige opbouw mogen maar een paard niet?

Maar Zooist omdat jij geen behoefte hebt om dat te leren hoef je dat anderen toch niet te onthouden?

Dat jullie het liever anders doen prima, maar het waarom is mij niet duidelijk. Waarom mag het paard niet een extra tussenstap krijgen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:23

Ik denk dat dat per paard verschilt Marr. :) En per mens ook.
Niet ieder paard zal dat extra tussenstapje nodig hebben, en ik ken er ook zeker die het waarschijnlijk niet eens waarderen. Paarden die snel leren zul je eerder stapjes bij over kunnen slaan dan bij paarden die er wat meer moeite mee hebben. Daar zou ik dan zoveel mogelijk stapjes bij in bouwen.

Het is dus niet een probleem van niet mogen, maar een kwestie van "niet nodig vinden". :)
Laatst bijgewerkt door Nummus op 15-10-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:25

Maar het gaat niet om de snelheid van het leren, dat zal inderdaad per paard verschillen, maar al wil het paard sneller dan een ander paard dan is die spieropbouw er nog niet.

Ik bedoel het lichamelijk aankunnen, het mentale gedeelte zal bij ieder paard erg verschillen. Maar ook daarbij moet je goed blijven opletten omdat een paard ook te veel kan willen.